[Brander] CPU gebruik?!

Pagina: 1
Acties:
  • 97 views sinds 30-01-2008

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 20:24

JdM

Humbled

Topicstarter
mijn vorige PC
Asus A7M266
duron 1200@1200
256mb pc2100
Maxtor 40gb 7200rpm (IDE-0 Master)
dvd 16x48 (IDE-1 Slave)
lite-on 12/10/32 (IDE-1 Master)

Tijdens het branden "ON THE FLY" , viel het mij op dat het gebruik van de CPU van het ene uiterste naar het andere uiterste gaat dus van 0 naar 100% , ik was eigenlijk van mening dat dat kwam omdat ik de DVD en brander op hetzelfde IDE kanaal had zitten en dus het "ON THE FLY" branden voor deze schommeling verantwoordelijk was, even een pic ter ondersteuning

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Cpu.gif

MAAR , ik heb nu een ietsje andere configuratie en wel aslvolgt:
ECS K7VTA3 (kt333)
duron 1200@1200
256mb pc2700
Maxtor 40gb 7200rpm (aangesloten als enige op de RAID controller)
dvd 16x48 (IDE-1 Master)
Lite-on 12/10/32 (IDE-0 Master)

Daarmee dacht ik de schommeling opgelost te hebben , daar alles nu op een eigen controller zit en het "ON THE FLY" kopieëren dus misschien wat anders zou verlopen zie hier het brandproces :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Cpu2.gif

Er is dus NIETS veranderd!
(1)Waar ga ik met mijn idee dat het anders zou gaan in de 2e configuratie de mist in?
Ik vind het overigens geen probleem dat de CPU zo belast wordt , ik vind het alleen een rare manier van belasting, (2) of is dit dus blijkbaar normaal?

[ Voor 0% gewijzigd door JdM op 19-10-2002 11:56 . Reden: De pics doen het weer (ben benieuwd voor hoelang) ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit is volgens mij wel redelijk normaal voor IDE drivers hoor (correct me if I'm wrong).

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Heb je ook enig idee waarom dit dan normaal is, waarom zou dit dan zo zijn? Ik vind het nogal vreemd namelijk.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

SH007 schreef op 19 oktober 2002 @ 11:27:
Dit is volgens mij wel redelijk normaal voor IDE drivers hoor (correct me if I'm wrong).
Nope, dit is niet echt normaal. Allereerste gok, je hebt DMA niet (goed) aanstaan voor de writer of voor je dvd. Heb je hetzelfde ook als je van harddisk brandt?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Sparhawk schreef op 19 oktober 2002 @ 11:31:
[...]

[....] Heb je hetzelfde ook als je van harddisk brandt?
Dát heb ik nog niet geprobeerd, ga ik ff doen!

• Sparhawk

Sparhawk

Radian schreef op 19 oktober 2002 @ 11:32:
[...]

Dát heb ik nog niet geprobeerd, ga ik ff doen!
Ok. Kijk anders eerst ff naar die dma settings, want ik weet vrij zeker dat het daar wel bijna in moet zitten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

plaatjes werken niet.

das wel normaal denk ik.
denk dat et komt door de burnproof, die af en toe merkt dat de buffer laag wordt en dan 100% CPU gaat gebruiken om de buffer weer on-level te krijgen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Bij ide is het niet altijd, maar heb al regelmatig setup's gezien waar het wel is...

Scsi heeft dit probleem nooit ;)...

Maar check ook ffe of er nieuwe software is. Bij nero zijn er veel releases met eendergelijk probleem.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Waarom werken die plaatjes nou weer niet?
Anyway , ik ben nu aan het branden van de HDD en dan schommelt het zo rond de 50% , maar wel op ongeveer 1 lijn , het zou dus aan de DMA instellingen liggen?
Ehmmmm ik ga ff in de faq kijken hoe ik dat dan verander

edit:
ze werken inmiddels weer

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik zou inderdaad eens naar je IDE (chipset) drivers gaan kijken en de DMA instellingen, ik kan je plaatjes niet zien maar 50% of zelfs tot 100% op zo een snelle PC is niet normaal imho.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

limoentje schreef op 19 oktober 2002 @ 11:44:
Ik zou inderdaad eens naar je IDE (chipset) drivers gaan kijken en de DMA instellingen, ik kan je plaatjes niet zien maar 50% of zelfs tot 100% op zo een snelle PC is niet normaal imho.
IDE controllers vreten CPU hoor.
50% kan heel goed volgens mij

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat is gewoon erg veel, als ik DMA uit heb staan dan draait hiet hier idd. tussen 40 en 60% (P3/620), maar als je DMA aanhebt en je brandt niet op hetzelfde kanaal (dus niet Master: CDROM, Slave: CDRW) dan zou dat echt niet zo hoog moeten zijn, zeker niet op 1GHz+ CPU's...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Pics werken weer!

• Sparhawk

Sparhawk

Komop mensen, tegenwoordig zijn IDE branders bijna net zo goed (lees weinig processorkracht vragend) als toentertijd SCSI branders. Als je nu een >1 Gig processor erin hebt hangen mag je echt niet boven de 15 a 20 % processorbelasting uitkomen; precies zoals limoentje al schreef. Meestal is het gewoon een kwestie van al je DMA instellingen langslopen. Dit hele verhaal gaat echter niet op als je een brander hebt die geen DMA ondersteunt, dan wordt het een lastiger verhaal.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

maar branders die geen DMA ondersteunen zijn er eigenlijk niet meer, alle IDE branders die ik gebruikt heb (2 speed en hoger) ondersteunen tenminste Multiword DMA Mode 2 (16.6MByte/sec) of Ultra DMA 33 (33Mbyte/sec).

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
check : ik heb mijn comp opnieuw opgestart en als ik in het scherm kijk waar alle irq's enzo zijn uitgedeelt zie ik staan bij Primary Master : CD-RW PIO 4
en bij Secondary Master :ATA 33,
Goed of nie goed?

• Bart-01
  • Laatst online: 01-12-2025
Dat is wel goed, maar kijk eens naar je dma instellingen in windows.

Do as I say, don't do as I do.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Bart-01 schreef op 19 oktober 2002 @ 12:15:
sorry hoor, maarre waar doe ik dat?

• Sparhawk

Sparhawk

Radian schreef op 19 oktober 2002 @ 12:10:
check : ik heb mijn comp opnieuw opgestart en als ik in het scherm kijk waar alle irq's enzo zijn uitgedeelt zie ik staan bij Primary Master : CD-RW PIO 4
en bij Secondary Master :ATA 33,
Goed of nie goed?
Nee, dat is helemaal niet goed. Dat betekent dus dat je niet op DMA draait, en dat veroorzaakt de problemen. Heb je de handleinding van de brander en van je moerderbord bij de hand, dan kun je uitvogelen hoe je hem op DMA krijgt.

• Sparhawk

Sparhawk

Bart-01 schreef op 19 oktober 2002 @ 12:15:
Dat is dus NIET goed slimmerik. Pio mode 4 is iets wat je juist niet wilt hebben, want dan kan ie niet gebruikmaken van DMA (Direct Memory Acces)

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Sparhawk schreef op 19 oktober 2002 @ 12:22:
[...]

Nee, dat is helemaal niet goed. Dat betekent dus dat je niet op DMA draait, en dat veroorzaakt de problemen. Heb je de handleinding van de brander en van je moerderbord bij de hand, dan kun je uitvogelen hoe je hem op DMA krijgt.
Ik ga ff kijken in mijn mobo manual , of ik die van mijn lite-on nog heb is een tweede..........

• Sparhawk

Sparhawk

FireWurX schreef op 19 oktober 2002 @ 11:36:
plaatjes werken niet.

das wel normaal denk ik.
denk dat et komt door de burnproof, die af en toe merkt dat de buffer laag wordt en dan 100% CPU gaat gebruiken om de buffer weer on-level te krijgen.
Onzin. Die buffer is 2 MB, en een beetje harddisk heeft dat echt zo vol getrokken. Dit kan echt nooit door burnproof veroorzaakt worden.

• Sparhawk

Sparhawk

FireWurX schreef op 19 oktober 2002 @ 11:49:
[...]

IDE controllers vreten CPU hoor.
50% kan heel goed volgens mij
Als je DMA gebruikt kan dat dus NIET.

• Orcie
  • Laatst online: 21-03 13:55
ik heb dit probleem ook gehad kep toen van via een IDE manager geinstalled die het hele zaakje forced op DMA

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Orcie schreef op 19 oktober 2002 @ 12:36:
ik heb dit probleem ook gehad kep toen van via een IDE manager geinstalled die het hele zaakje forced op DMA
Linkje naar die manager download?

• Sparhawk

Sparhawk

Radian schreef op 19 oktober 2002 @ 12:38:
[...]

Dat zal echt niet helpen hoor, als de boel in je bios niet goed staat.
Heb je b.t.w. wel de via 4 in 1 drivers geinstalleerd?

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Radian schreef op 19 oktober 2002 @ 12:38:
[...]

edit:
of is het de miniport driver op de via website?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik zou je de IDE kanalen in de BIOS, waar je CDROM/CDRW/DVD drives op zitten, gewoon op NONE zetten zodat de BIOS ze niet hoeft te detecteren. Dat laat je gewoon aan Windows over, en dan kijk je in Apparaatbeheer van Win2K/XP kijken bij je IDE controllers en schakel je de DMA modi in voor alle kanalen.

Jouw brander moet op zijn minst MWDMA2 (16.6Mbyte/sec, zelfde als PIO4) ondersteunen. Mocht het niet lukken om de drive op DMA te krijgen in Windows, dan zou ik maar eens gauw andere chipset (IDE) drivers proberen.

• Sparhawk

Sparhawk

limoentje schreef op 19 oktober 2002 @ 12:50:
Ik zou je de IDE kanalen in de BIOS, waar je CDROM/CDRW/DVD drives op zitten, gewoon op NONE zetten zodat de BIOS ze niet hoeft te detecteren. Dat laat je gewoon aan Windows over, en dan kijk je in Apparaatbeheer van Win2K/XP kijken bij je IDE controllers en schakel je de DMA modi in voor alle kanalen.

Jouw brander moet op zijn minst MWDMA2 (16.6Mbyte/sec, zelfde als PIO4) ondersteunen. Mocht het niet lukken om de drive op DMA te krijgen in Windows, dan zou ik maar eens gauw andere chipset (IDE) drivers proberen.
Heb je helemaal gelijk in, behalve het feit dat windows 2000 zeer slecht om kan gaan met multiword DMA2 (b.t.w. de snelheid is idd gelijk aan pio mode 4, alleen hij ondersteunt dan wel dma, dus het verschilt weldegelijk met pio mode 4, alhoewl ik ook het idee had dat jij dat bedoelde)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Misschien ben ik nog niet helemaal wakker maar ik heb niet door of de topicstarter XP of 2K draait... Maakt op zich ook niet uit, maar ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met mijn CDRW en DVD drives, beide maximaal Multiword DMA2, onder zowel 98, 2K als XP.

edit:
Ik verbaas me btw over het lage niveau van dit topic en het compleet uit de duim gezogen geblaat wat sommige users hier m.b.t. DMA en IDE controllers neergooien

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
limoentje schreef op 19 oktober 2002 @ 12:57:
Misschien ben ik nog niet helemaal wakker maar ik heb niet door of de topicstarter XP of 2K draait... Maakt op zich ook niet uit, maar ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met mijn CDRW en DVD drives, beide maximaal Multiword DMA2, onder zowel 98, 2K als XP.
ik moet ook zeggen dat de 1 dit en de ander dat zegt, ik ben in elk geval al wat via drivers aan het installeren en ik zal in de bios eens alles op none zetten (IDE-0 en IDE-1 dus)

ik heb w2k prof.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
verkeerde knop , sorry

• Sparhawk

Sparhawk

limoentje schreef op 19 oktober 2002 @ 12:57:

edit:
Ik verbaas me btw over het lage niveau van dit topic en het compleet uit de duim gezogen geblaat wat sommige users hier m.b.t. DMA en IDE controllers neergooien
Knap he, van sommigen :(

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
oké peepz, de via drivers zitten erop ,de bios staat op none en als ik Windows kijk staat mijn brander nu op mwd dma2 ik ga ff branden.....

• Sparhawk

Sparhawk

gefeliciteerd, als het goed is moet het nu werken.

• aOk
  • Niet online

aOk

Mijn brander ook een liteon 12/10/32 op een athlon 2000xp 512mb ram heeft geen probleem met cpu, maar brand trager als op m'n oude duron 700. Besturingssysteem is win2000/winxp, met beide besturingsystemen heb ik dit probleem enne de nieuwste via drivers geinstalled..

Hij staat nu naast m'n dvd op de secondary master en heeft UDMA mode 2 terwijl m'n dvd Multi-word dma mode 2 heeft.

Hij doet 10/11 minuten over een cd terwijl ie d'r anders altijd 6/7 over deed :(

• Sparhawk

Sparhawk

B.t.w Radion, had je dit hele stuk uit de OH FAQ ook gelezen?
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-09-2002)

Zelf eerst iets uitzoeken kan geen kwaad he, want die via drivers is wel heeeel erg standaard...

• Sparhawk

Sparhawk

aOk schreef op 19 oktober 2002 @ 13:09:
Mijn brander ook een liteon 12/10/32 op een athlon 2000xp 512mb ram heeft geen probleem met cpu, maar brand trager als op m'n oude duron 700. Besturingssysteem is win2000/winxp, met beide besturingsystemen heb ik dit probleem enne de nieuwste via drivers geinstalled..

Hij staat nu naast m'n dvd op de secondary master en heeft UDMA mode 2 terwijl m'n dvd Multi-word dma mode 2 heeft.

Hij doet 10/11 minuten over een cd terwijl ie d'r anders altijd 6/7 over deed :(
Welk pakket brand je mee? krijg je meldingen dat burnproof/justlink heeft ingegerepen? Is dat alleen als je van DVD naar CD brandt of ook van harddisk naar cd?

• aOk
  • Niet online

aOk

Ik brand met nero, clone cd en fireburner.
Met zowel burnproof aan en uit doet ie d'r 10/11 minuten over.
Nee burnproof hoeft nooit in te grijpen en ook geen meldingen daarvan
en verder brand ik nooit on the fly dus altijd van hd (wd800jb/ seagate barracuda 30 gig) naar brander.

cable select is ook geprobeerd en aangezien de dvd-speler op MWDMA mode 2 staat moet de kabel wel goed zijn

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik stap uit dit topic :) ik ga er vanuit dat het probleem opgelost is :) weltrusten iedereen en de echte-tweakert-groeten aan Sparhawk :)

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Sparhawk schreef op 19 oktober 2002 @ 13:10:
B.t.w Radion, had je dit hele stuk uit de OH FAQ ook gelezen?
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-09-2002)

Zelf eerst iets uitzoeken kan geen kwaad he, want die via drivers is wel heeeel erg standaard...
sorry , niet gekeken (ik ken ook niet alles meer bijhouden exsqueeze me)

maarre CHECK DIZ OUT!!!! Mijn processor heeft niet eens meer in de gaten dat ie wat moet doen!
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Cpu3.gif

• Sparhawk

Sparhawk

limoentje schreef op 19 oktober 2002 @ 13:16:
ik stap uit dit topic :) ik ga er vanuit dat het probleem opgelost is :) weltrusten iedereen en de echte-tweakert-groeten aan Sparhawk :)
Groetjes terug :>

(welrusten??? Ga je al slapen of pas slapen :D ? )

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ik ga er een slot op laten gooien, dan kan iedereen rustig gaan slapen :z :z

• Sparhawk

Sparhawk

Radian schreef op 19 oktober 2002 @ 13:18:
[...]

sorry , niet gekeken (ik ken ook niet alles meer bijhouden exsqueeze me)

maarre CHECK DIZ OUT!!!! Mijn processor heeft niet eens meer in de gaten dat ie wat moet doen!
Hehe, cool voor je dat ie het doet, alleen is het zo dat als je met een probleem zit dat je eerst zelf wat moet gaan doen, en niet zomaar je vraag hier neerpleuren. Volgende keer dus wel ff braaf doen is iedereen weer blij :) Anders wordt het hier ook z'n helpdesk....

• Sparhawk

Sparhawk

aOk schreef op 19 oktober 2002 @ 13:16:
Ik brand met nero, clone cd en fireburner.
Met zowel burnproof aan en uit doet ie d'r 10/11 minuten over.
Nee burnproof hoeft nooit in te grijpen en ook geen meldingen daarvan
en verder brand ik nooit on the fly dus altijd van hd (wd800jb/ seagate barracuda 30 gig) naar brander.

cable select is ook geprobeerd en aangezien de dvd-speler op MWDMA mode 2 staat moet de kabel wel goed zijn
Ok, het enige wat ik dan nog kan verzinnen is dat je op CDRW's brandt ofzo die een lagere snelheid hebben, of dat je je snelheid sowieso verkeerd hebt staan ...
Loopt je buffer tijdens het branden wel eens naar waarden die kleiner zijn dan 50% ( in nero dan, rest heb ik geen ervaring mee )

• aOk
  • Niet online

aOk

Nee nero komt iig niet onder de 90% en fireburner ook niet.
en ik heb TYbo cd's (taiko yuden of hoe je het ook maar zegt) dus dat is zeer zeker geen probleem

• Sparhawk

Sparhawk

aOk schreef op 19 oktober 2002 @ 13:45:
Nee nero komt iig niet onder de 90% en fireburner ook niet.
en ik heb TYbo cd's (taiko yuden of hoe je het ook maar zegt) dus dat is zeer zeker geen probleem
TY is goed ja, je zou voor de zekerheid ff andere cd's kunnen proberen. Ik heb nu echter geen flauw idee meer waar het aan zou kunnen liggen, echt heel wazig dit.
Sorry ..

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
aOk schreef op 19 oktober 2002 @ 13:09:
MWDMA mode 2 = UDMA mode 2 = ATA4 = 33.3MB/s

En dus niet 16.6MB/s zoals veel hier beweren

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Sparhawk

Sparhawk

The Dolf schreef op 19 oktober 2002 @ 14:05:
[...]

MWDMA mode 2 = UDMA mode 2 = ATA4 = 33.3MB/s

En dus niet 16.6MB/s zoals veel hier beweren
Multiword DMA mode 2 is dus ABSOLUUT NIET gelijk aan UDMA mode 2
Het is dus 16,6 MB/s net zo als pio mode 4, alleen MET Direct Memory Acces

kijk anders hier maar eens
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_IDE.html

je zit dus helemaal fout.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sparhawk schreef op 19 oktober 2002 @ 14:08:
[...]

Multiword DMA mode 2 is dus ABSOLUUT NIET gelijk aan UDMA mode 2
Het is dus 16,6 MB/s net zo als pio mode 4, alleen MET Direct Memory Acces

kijk anders hier maar eens
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_IDE.html

je zit dus helemaal fout.
Ben nog niet overtuigd. Want bij ATA4 stond dit "Runs with 120nS Strobes ". En daar ben ik dus zeker van dat dat niet klopt, want dit is alleen van toepassing bij de snelste variant.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ok, de topicstarter heeft nu netjes de faq gelezen, en dat hielp :)

Deze mag dus inderdaad dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.