[Access97] Query accepteert geen jokers in WHERE*

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Ik laat in een listbox het resultaat van een querie over tabel afzenders zien.
Standaard krijg ik natuurlijk alle afzenders in de tabel te zien, maar ik wil dat op een willekeurig deel van de afzender wordt gefilterd. Zodat niemand zelf steeds a* of *a of *a* hoeft mee te geven.
Dus ik had gedacht om bij eigenschap rijbron van de listbox de volgende querie te gebruiken.

SELECT DISTINCTROW [afzender].[afzender] FROM [afzender] WHERE [afzender].[afzender] like "*" & [Geef deel van naam] & "*"

Dit zou dacht ik de truuk moeten doen, maar access maakt er steeds van:
like [Geef deel van naam]
Wat zie ik over het hoofd?

Stom, ik zou het onderwerp later aanvullen, maar ben het toch vergeten 8)7
Kan daar "querie accepteerd geen jokertekens in het "where"gedeelte?" van gemaakt worden door een modje.
1000 maal excuus

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
Het is al een jaar of 6 geleden dat ik nog eens iets volledig in Access gemaakt heb, mogen er volgens mij in 'Geef deel van naam' geen spaties komen te staan.
Aangezien afzender een alfanumeriek veld is, moeten er ook quotes rond uw criterium staan:
code:
1
WHERE afzender LIKE '%bla%'

(Ik weet niet of Access % toelaat ipv die *, want % is toch het standaard wildcard teken bij een LIKE.

Word dus:
code:
1
afzender like "'*" & ... & "*'"

https://fgheysels.github.io/

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Thanks, die spaties waren idd de boosdoener, toen ik ze verving door underscore's werkte het ineens wel.
ps die % wilcard werkt volgens mij alleen bij SQL, Access gebruikt *

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
ErikRo schreef op 19 oktober 2002 @ 13:25:
Thanks, die spaties waren idd de boosdoener, toen ik ze verving door underscore's werkte het ineens wel.
ps die % wilcard werkt volgens mij alleen bij SQL, Access gebruikt *

Wel, dat dinges die jij geschreven hebt is ook SQL. SQL is nl. de universe taal om met databanken te praten.
Als je een odbc connectie met die access databank legt, en je gaat die query met * als wildcard uitvoeren via die odbc connectie, dan zal het volgens mij niet werken.
Maargoed. ;)

https://fgheysels.github.io/