[RH8] TvKaart en Webcam installatie lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Als diehard windowsfan ben ik vorige week gebeten door de pinguin. Alleen zijn er nog enkele probleempjes die'k zelf niet opgelost geraakt krijg. Graag wat help van de pro's >:)

Kheb dus een Pinnacle PCTV Pro kaart en een Philips ToUcam xs.
Redhat 8 vind dus geen één van beide.
Eb een driver gevonden voor de webcam, maar die wou niet compileren.
PCTV kreeg ik niet aan de praat.
Voor de rest nog een UT2003 Probleem die niet wil draaien op me Radeon 8500. (Gehoord dat er nog geen ondersteuning voor was?)

Heb voor alle problemen al gegoogled en gesearched. Drivers gevonden die het niet deden. Iemand die één van beide werkend heeft op RH8 of een andere linuxdistr0 en me wat verder kan helpen?

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Verwijderd

Voor de Radeon zijn wel workarounds, maar volgens mij nog steeds geen officiele drivers beschikbaar. :{. Onder Linux draait momenteel UT2K3 toch alleen onder nvidia kaarten, vanwege anti-alias textures, wat een copyrighted GL extension is die dus niet in opensource implementaties wordt ingebouwd. ;(.

Philips cam zijn drivers voor, maar dan moet je over 't algemeen een kernel zelf compilen die je vanaf http://www.kernel.org/ hebt gedownload (2.4.19). Maar ik meen me te herinneren dat de Philips webcam drivers ook in de standaard kernel zaten? Of zijn ze er weer uitgehaald? :?. De modulenaam heet 'pwc'. Dus probeer eens "/sbin/modprobe pwc" en kijk of dat werkt. zie /usr/src/linux/Documentation/usb/philips.txt voor meer informatie.

De TV kaart: zie /usr/src/linux/Documentation/video4linux/bttv/CARDLIST, waarschijnlijk werkt "/sbin/modprobe bttv" zo al. Zo niet, gebruik dan "/sbin/rmmod bttv" en dan "/sbin/insmod bttv card=52". dit kun je automatiseren door in /etc/modules.conf het volgende te zetten:

code:
1
2
alias char-major-81-0 bttv
options bttv card=52

Die tweede regel hoeft er dus alleen bij als dat zonet ook nodig was. Evt. kun je de webcam module ook zo doen:

code:
1
alias char-major-81-1 pwc

Dat is namelijk ook een v4l device (char-major-81).

als iets niet werkt, probeer dan even die text filetjes door te lezen, die staan boordevol informatie over de drivers. succes! :Y).

• Robbeke
bedankt!!! will try that _/-\o_ _/-\o_

• Robbeke
heb dat geprobeerd... nog steeds niet.
ziehier korte samenvatting:

TVKaart
----------
in hardware browser:

manuf: booktree corp
driver bttv
device N/A

MAAR: xawtv start niet op:
foutmelding:
This is xawtv-3.74, running on linux/i686 (2.4.18-14)
can't open /dev/video0: No such device or address
v4l-conf had some trouble, trying to continue anyway
v4l2: open /dev/video0: No such device or addres
v4l: open /dev/video0: no such device or address.
no video grabber device available

Webcam
-----------
in hardware browser:
system devices: Omnivisoin tech, inc usb camera
Manuf: unknown
driver: unknown
Device N/A
Bij Gnomemeeting is de keuzelijst van apparaten leeg, krijg ook een foutmelding van kan apparaat niet vinden oid

Video4lin
-----------
v4l-conf:
v4l-conf: using x11 display :O
dga: version 2.0
mode: 1280x960, depth=24, bpp=32, bpl=5120, base=0xd0000000
cant open /dev/video0: No such device or address

oh ja die src map met txt's bestaat niet op m'n systeem.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24
de laatste bttv drivers installeren (de kaart werkt namelijk pas sinds versie 0.7.100
dan (met genoeg rechten)
modprobe bttv
modprobe tuner
en daarna xawtv opstarten

de webcam drivers worden geleverd in je kernel, als je deze niet opnieuw wil compileren moet je hier kijken.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

(ik heb net op IRC ook nog wat hints gegeven. O-) )
Pagina: 1