eigenschappen van de <h3> tag

Pagina: 1
Acties:

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:57
Het zit dus zo, ik weet best waar de <h3> tag voor nodig is en hoe hij er uit ziet.
Maar ik heb ee nsite overgenomen van ee persoon. Op deze site had hij een stylesheet gebruikt. Hier had hij een apart lettertype voor de <h3> tag gebruikt.
Hij zette ook alle losse teksten tussen deze tags. Volgens mij was dat niet echt volgens de regels.
Ik heb nu dat zelfde lettertype in een TBODY declaratie gezet. En dacht dan dat als ik gewone teksten zou typen, dat deze dan in dezelfde lettertypes worden gezet.
Niet helemaal dus, de letters tussen de <h3> tag zijn wat vetter, nu heb ik al een beetje geexperimenteerd met de vetheid maar ik kan er niet uit komen.

Weet iemand daarom wat er automatisch gebeurd met je letters als je het tussen <h3> tags zet?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19

crisp

Devver

Pixelated

De <hx> tags zijn bedoelt voor headings; om daar je gewone text in te zetten is dus inderdaad op z'n minst raar.
De browser kent standaard aan al dit soort tags een standaard style toe; met behulp van een eigen stylesheet (CSS) kan je zelf je eigenschappen toekennen aan dit soort tags.

Voorbeeldje:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<style type="text/css">

h3 {
  font-family: verdana;
  font-size: 13px;
  font-weight: 600;
  color: #000000;
}

</style>

Meer over CSS vind je o.a. hier

Intentionally left blank

Verwijderd

Sloepe schreef op 19 oktober 2002 @ 00:48:
[..]
Weet iemand daarom wat er automatisch gebeurd met je letters als je het tussen <h3> tags zet?
In principe is dat browserafhankelijk. Vuistregels zijn: Iets groter lettertype dan normaal, de ondermarge van het element is vergroot, je fontweight wordt bold :)

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:57
ah, ik dnek dat het die ondermarge was waar ik tegen aan zat te hikken, weet je ook hoe groot die ondermarge is bij een <h3> tag?

En nog wat, hoe verhoog je de ondermarge in css?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19

crisp

Devver

Pixelated

Sloepe schreef op 19 oktober 2002 @ 01:07:
ah, ik dnek dat het die ondermarge was waar ik tegen aan zat te hikken, weet je ook hoe groot die ondermarge is bij een <h3> tag?
Dat kan dus verschillen van browser tot browser; je kan 'm zelf zetten mbv de margin-property in CSS.

Intentionally left blank

Verwijderd

h3 {
font-family: verdana;
font-size: 13px;
font-weight: 600;
color: #000000;
margin-bottom: 14px;
}

en kijk eens ff op:
http://www.w3schools.com/css/css_margin.asp

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
Wat is het voordeel van het gebruik van <h3> tags ten opzichte van <span>'s met eigen classes? Kortere syntax? (Valt op zich wel iets voor te zeggen :P)

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

McVirusS schreef op 19 oktober 2002 @ 02:42:
Wat is het voordeel van het gebruik van <h3> tags ten opzichte van <span>'s met eigen classes? Kortere syntax? (Valt op zich wel iets voor te zeggen :P)
Het voordeel is misschien dat je met <hx> 6 tags tot je beschikking hebt die je zelf kan stylen, terwijl je met de span tag toch al gauw met classes moet gaan werken.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

het doel van <hx> tags is om structuur aan te geven in je pagina, het is dus onzin om wel een h2 (of h3) te gebruiken terwijl er geen h1 is (de reden dat-ie kleiner is is kul want daar heb je css voor)

je geeft je hoofd kop dus h1, subkoppen h2 etc, puur structuur, hoe je het eruit wil laten zien heb je css voor

robots die pagina's scannen op inhoud (google bv) gaan op die hx tags af om structuur te kunnen zien

Verwijderd

Het is een interessant argument wat mophor aansnijdt. Alhoewel ik het er niet helemaal mee eens ben, heeft hij wel een punt. In principe is de serie h1 t/m h6 een klein beetje onhandig. Wat als je nog meer koppen wilt maken? Niet erg waarschijnlijk dat je op één pagina 6 levels diep gaat, maar toch is het raar.

Daar is over nagedacht, in XHTML 2.0 wordt het bepaald door de diepte van de nesting in het nieuwe en praktische element <section>. Een h tag buiten een section is dus een kop die vergelijkbaar is met een h1 tag. Binnen een section gebruik je diezelfde h tag, maar een browser zou dat kunnen zien als h2 tag. Mocht er in die section nóg weer een section zitten met h tags, dan herhaalt dit zich weer, en op die manier hoef je eigenlijk niet eens na te denken of een kopje nou een h3 of h4 moest zijn.

Een briljante oplossing, als je het mij vraagt :)

En waar ik het dan niet met mophor eens ben, is het volgende: dat je persé met een h1 element moet beginnen. Dat is denk ik niet waar. Want stel je hebt je tekst verdeeld over verschillende pagina's, en een bepaalde pagina bevat een bepaalde kop niet... Vanuit de 'root' van je tekst kun je inderdaad wel het best met h1 beginnen.

Van een h1 op een h3 overspringen wordt wel afgeraden. Het h alternatief is nog niet beschikbaar natuurlijk, maar ik vond het goed bedacht, en wilde dat toch even meedelen ;)

Verwijderd

/me krijgt het vage vermoeden dat Cheatah nog op andere forumpjes zit waar hij nog veel meer interessante dingen leert dan hier :P

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 12:42:
/me krijgt het vage vermoeden dat Cheatah nog op andere forumpjes zit waar hij nog veel meer interessante dingen leert dan hier :P
Zou kunnen, maar wat Cheatah zegt staat gewoon in de TR. :)
http://www.w3.org/TR/xhtml2/mod-text.html#sec_8.18.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Scenario: Je hebt je text helemaal netjes onderverdeeld met <h1> tot aan <h3> (3 nested subkoppen dus) en je wilt deze tekst ook weer onderbrengen in een subkopje. Aangezien <h0> niet bestaat gaat die vlieger niet op, en moet je alle <hx> in <hx+1> veranderen... Tenzij je begonnen was met <H2>.... Het is dus niet noodzakelijk dat je begint met <h1>

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

dawuss schreef op 19 oktober 2002 @ 12:49:
Scenario: Je hebt je text helemaal netjes onderverdeeld met <h1> tot aan <h3> (3 nested subkoppen dus) en je wilt deze tekst ook weer onderbrengen in een subkopje. Aangezien <h0> niet bestaat gaat die vlieger niet op, en moet je alle <hx> in <hx+1> veranderen... Tenzij je begonnen was met <H2>.... Het is dus niet noodzakelijk dat je begint met <h1>
dat wordt inderdaad een flinke extended find & replace... ik zat al aan hetzelfde probleem te denken ja, en op zich is het ook een goed punt.

Conclusie: er zitten zoveel haken en ogen aan het gebruik van < hx > tags dat we blij kunnen zijn als we met < h > gaan werken :)

Verwijderd

offtopic:
* Cheatah is zo'n vage gast die gewoon TR's gaat lezen, uit interesse ;)
Ik kom op geen enkel ander forum dan GoT, eigenlijk :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

McVirusS schreef op 19 oktober 2002 @ 02:42:
Het kan in je voordeel werken in het kader searchengines.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom <span> als je ook <p> kan gebruiken?

<h1> t/m <h6> koppen met verschillende groottes vind ik wel handig. De grote koppen krijgen een <h1> tag, de kleinere een <h2> enz. In het stylesheet kan ik hun hele opmaak bepalen, maar wat als je een browser hebt die geen stylesheets ondersteunt? Ik heb een site waar de koppen best wel klein zijn, als ik daar een <h1> van zou maken zou de hele site misvormd raken, daarom gebruik ik een <h4> voor iedere kop.

Welke browsers ondersteunen geen stylesheets? PDA's enz...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny64 schreef op 19 oktober 2002 @ 22:07:
Waarom <span> als je ook <p> kan gebruiken?

[..]
Omdat span inline is en p blocklevel misschien :?
Pagina: 1