Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 19:19:
Wanneer ik in Dos opstart, geen piepjes.
De piepjes zijn alleen bij hoge cpu-usage... het lijkt me sterk dat de cpu Direct warm is bij sterke belasting, en Direct weer koud is wanneer sterke bealsting stopt.
Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen, de P4 is erg goed in zichzelf aanpassen aan de omstandigheden.
In de Bios kan ik niets aflezen van de temperatuur.
De PB BIOSsen hebben die info idd niet standaard zichtbaar. Gooi MBM5 op die bak, die kan dat uitlezen (dat het niet zichtbaar is betekent niet dat het er niet is)
PB (ph) heeft geen informatie als boekjes van mobo en andere hardware nagelaten. Enkel de meegeleverde "activ board" (die cd die stuk is dus...) Ook op het mobo zelf zie ik geen merk informatie, alleen chips e.d. waarvan hun naamgeving afleesbaar is. Dus een bios-update wordt moeilijk. (pb doet moeilijk met support omdat deze "service"destijds niet verlengt is)
10 tegen 1 dat het een MSI-6339 is als het een vroege P4 is (als het goed is zal er ook MS-6339 tussen 2 PCI sloten in op de mobo PCB te zien zijn). Er zijn 2 revisies, die door PB 'Evergreen' en 'Evergreen2' genoemd worden. Dat zijn dus de R1.0 en de R2.0 bij MSI. De MSI 'retail' BIOS doet het perfect, met strakkere timings en veel meer opties
Als je niet zeker bent van model en revisie, ff PB op de 'uit-garantie lijn' opbellen (is duur, maar gesprek hoeft maar ff te duren) en adhv de serienummer kunnen ze je de systeem specs geven. Als er rare codenamen zijn kun je die weer op de
www.packardbell.nl/support site opzoeken (zie daar 'Assortiments Informatie')
Oh, en dat ze moeilijk lopen te doen op de 'in-garantie' lijn is niet raar als de PC uit garantie is, die lijn is zwaar gesubsideerd door garantieverkoop, daar heb je alleen in garantie recht op. De kosten van die andere lijn weerspiegelen slechts de reele kosten (ik heb zelfs vernomen dat ze daar ook een licht verlies opdraaien)
Ik zal eens proberen die kabeltjes te verleggen, of ze te schermen met een ferrietringetje, vervolgens probeer ik onderdelen stuk voor stuk los te koppelen (zoals geheugen pci-kaarten etc) Als dit geen resultaat proberen het geluid in een audiobestandje ergens op het net beschikbaar te stellen. <edit>(((sorry...vergeten... stuk voor stuk loskoppelen van onderdelen heeft geen zin, heb ik al eens gedaan bij een "niet luisterende" firewirekaart.)))</edit>
btw:
Piepjes zijn niet van krakende aard, het zijn "schone" piepjes, als die van de waarschuwingen van een mobo.
Hmm, heldere piepjes...
Dan is het geen crosstalk ofzo, zoals ik eerst dacht. Ik begin meer richting overhitte P4 te denken

btw2:
pb hp en dell - verhaal:
comp is destijds gekocht middels beperkte pc-prive (pb of geen comp)
ik heb destijds aangeboden om zelf wat voor hun samen te stellen (soortgelijke computer kwam uit op ong 55% van de prijs van de pb... echter heb ik erbij gemeld dat ze van mij alleen maar de geleverde fabrieksgarantie zouden hebben, pb heeft aan huis service. Ook konden ze natuurlijk via mij niet gespreid betalen... En 55% van het toallbedrag zijn ze nu ook ongeveer kwijt middels die pcprive...
duzzz keuze was niet moeilijk.

Juist ja, die irritante PC-Prive waar je niet bij kunt kiezen
Verklaart een hoop...
OK, wat nu te doen?...
De PC is uit garantie, maak ik op uit de verwijzingen naar recalcitrante lui op de in-garantie lijn. Van PB hoef je dus niet veel meer te verwachten. Eerste stap: bepaal die CPU temp! MBM5 installeren en kijken wat dat geeft. Als die waarden hoog liggen (65C+), CPU fan & heatsink vervangen. Liggen ze lager, dan is de CPU --allicht-- vrijgesproken.
Sowieso tips voor een goed werkend systeem:
- identificeer die mobo en gooi er een retail BIOS overheen (zodra je weet welk mobo het is van de MSI site te halen)
- clean install van de OS doen, NIET van de PB Master CDs, maar van een gewone OS CD (wederom van tevoren uitzoeken welke drivers je nodig hebt, het is echt allemaal te identificeren, en in geval van twijfel kan PB best helpen op de uit-garantie lijn- brand dan eerst een CD met drivers). WinXP Pro is op zich een aanrader.
Bedenk wel dat je zo de meegeleverde SW NIET kunt gebruiken, dus je moet dan vanaf je eigen installatie CDs die dingen inladen. Dit is overigens in dit geval WEL 100% legaal- ook al kun je niet met een eigen OS install die apps van de PB CDs installeren, de licentie ervoor is wel in orde- voor de licentie maakt het niet uit waar iets fysiek vanaf geinstalleerd is