Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Led's via de parralelle poort.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff dit schematje in elkaar gedraait:
Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/images/tutorial/schematic-simple.gif

het zijn allemaal gewoone roode ledjes van 3Volt :+ (dacht ik)
Als ik nu het programma LEDMETER start, en een test uitvoer doen er 3 van de 8 ledjes het niet (heel erg zwak) Misschien komt het doordat ik die weerstandjes er niet tussen heb gedaan? 8)7 Iemand in een anderen topic zei dat je die er niet perse tussen hoefden te zetten. :X 8)7

En weet iemand nog een prog die ik kan gebruiken? Een winamp plugin ofzow? een vumetertje?

Verwijderd

Geen weerstanden ertussen is een perfecte manier om... je printerpoort te slopen.
Sorry maar zo is het nu eenmaal. Veel logica die je poort aanstuurt zal zelfstandig welliswaar de stroom begrenzen (zodat je LEDs heel blijven),maar dit ten koste van de driver van je printerpoort... Oftewel die gaat zich opstoken.... Het is maar net wat voor soort eindtrap er in je printerpoort zitten... die "stroombegrenzing" is niet gegarandeerd overal hetzelfde. Geloof me nu maar, trek die leds eraf en zet er een weerstand tussen. Ik hoop voor je dat je printerpoort het nogniet opgegeven heeft....

In dit schema worden alle LEDs ook ge sourced door de printerpoort pinnen (deze sturen de +5V erop). Logica (zo ook die in de printerpoort) kan meestal meer stroom schakelen als je de pinnen "sinked", oftewel draai de leds om en hang ze niet aan pin 25 (GND) maar aan de +5V van je PC.... (b.v. uit de gamepoort of van een molex). Dan kun je meestal een wat grotere stroom schakelen. De weerstanden zijn dan dus meer danooit nodig he! Enig nadeel van sinken is wel je LEDs inverteren. Maar ik denk dat de meeste software dat "probleem" wel fixen kan (als je de source hebt: alle bitjes naar de printerpoort inverteren)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
Hoe groot is die weerstand die je ertussen gezet hebt ?

220 Ohm moet genoeg zijn, als je hem veel groter maakt wordt ie idd zwakker

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 23:51:
Geen weerstanden ertussen is een perfecte manier om... je printerpoort te slopen.
Sorry maar zo is het nu eenmaal. Veel logica die je poort aanstuurt zal zelfstandig welliswaar de stroom begrenzen (zodat je LEDs heel blijven),maar dit ten koste van de driver van je printerpoort... Oftewel die gaat zich opstoken.... Het is maar net wat voor soort eindtrap er in je printerpoort zitten... die "stroombegrenzing" is niet gegarandeerd overal hetzelfde. Geloof me nu maar, trek die leds eraf en zet er een weerstand tussen. Ik hoop voor je dat je printerpoort het nogniet opgegeven heeft....

In dit schema worden alle LEDs ook ge sourced door de printerpoort pinnen (deze sturen de +5V erop). Logica (zo ook die in de printerpoort) kan meestal meer stroom schakelen als je de pinnen "sinked", oftewel draai de leds om en hang ze niet aan pin 25 (GND) maar aan de +5V van je PC.... (b.v. uit de gamepoort of van een molex). Dan kun je meestal een wat grotere stroom schakelen. De weerstanden zijn dan dus meer danooit nodig he! Enig nadeel van sinken is wel je LEDs inverteren. Maar ik denk dat de meeste software dat "probleem" wel fixen kan (als je de source hebt: alle bitjes naar de printerpoort inverteren)
Bedankt voor je verhaaltje! Ik ga zo ff naar de electroboer om die weerstandjes te halen!
Sine schreef op 19 oktober 2002 @ 00:04:
Hoe groot is die weerstand die je ertussen gezet hebt ?

220 Ohm moet genoeg zijn, als je hem veel groter maakt wordt ie idd zwakker
Zo als je leest heb ik er helemaal geen weerstandjes tussen gezet... 8)7 Dom he.. :(

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Je had er het beste transistoren tussen kunnen zetten. Van de stroom die door één ledje loopt gaat je printerpoort nou niet direct kapot, maar het komt wel erg dicht bij de officiële maximumstroom van een paralelle poort. Ik denk eerder dat je je LEDs gesloopt hebt, want er komt 5volt uit een printerpoort. Ik heb dit ding zelf ook eens gemaakt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Heb hem even opgezocht:
Je moet het onderstaande schema 8x herhalen.
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif
hier voor het hele artikel.

[ Voor 0% gewijzigd door dawuss op 19-10-2002 12:21 . Reden: url fout ]

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
ja die onderdelen heb ik al hier allemaal liggen, maar ik wil hem gewoon op die anderen manier maken...Maar bedankt! Moet ik dus straks weerstandjes halen voor 220 Ohm?

edit:
en heeft iemand een programmatje voor mij waarmee ik het kan runnen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een printje en weerstandjes van 220ohm gekocht. Nu kan ik beginnen!
ggrrrrr als ik probeer te solderen op het printje valle al die zilveren vierkantjes er van af! En nu blijft de tin niet zitten!!!!! :( :( :( :( :(

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik hem steeds omhoog kick, maar hij doet het niet prefect! 3leds staan altijd aan, maar ik ga eerst ff eten...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/uitled.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/aanled.JPG
Dit heb ik getest met ledmeter

Verwijderd

als windows start moetten ze zoiezo een aantal gaan branden en als je in windows zitten branden ze alle 8, is dit niet zo dan zit er ergens een soldeer fout.

BTW heb je alle GRN op 1 zitten of ook netjes appart verdeeld over de 8 GRN.

en kijk voor de zekerheid nog effen dat je pin 2-9 gebruikt op je printerpoort soldeer stekker. en dat de circuis allemaal appart zijn en dat de + en - elkaar niet raken bij of voor de led

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Een mogelijke fout is dat je vanaf de verkeerde kant naar je connector kijkt, en dus de verkeerde pinnen gebruikt...

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 19 oktober 2002 @ 20:16:
Een mogelijke fout is dat je vanaf de verkeerde kant naar je connector kijkt, en dus de verkeerde pinnen gebruikt...
Nee hij zit goed, als ik hem erin stop in windows, geven er 3licht (zwak) en als ik ledmeter opstard en een test doe dan doen de anderen het wel. :? Ik zal zo ff een foto'tje van de onderkant van het printje maken...

P.S. Heeft er iemand een nog een prog waarmee ik die led's kan aansturen? Dus niet ledmeter want die heb ik al, iets voor winamp ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/onderkant.jpg <-- De onderkant van het printje..JA EEN ECHTE NOOB ZOALS JE ZIET

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

was ook een tijdje bezig met dat soort dingen, zelfs een grappig programma in VB gemaakt, als je win 98 / ME draait kan je het zelfs proberen, ik heb trouwens hetzelfde schema gebuikt als dawuss, had em ergens van een site met allemaal handige schakelingen, daarbij stond die schakeling van de topicstar ook en ik meen me te herinneren dat het inderdaad weerstandjes van 220ohm moeten zijn (iemand nog enig idee welke site dat was? ben mn faforieten kweit :( )

voor als iemand interesse heeft in dat programma van mij:
http://members.home.nl/solomo/lpt/lpt.zip
geen handleiding gemaakt, maar experimenteren zou geen probleem moeten geven (voor het selecteren van de LPT poort moest in iedergeval de rechter muisknop geklickt worden, die staat standaart op LPT1, gemaakt in VB met MS visual studio.)

even nog een edit :P
http://www.circuitsonline.net/circuits/
was de site die ik kweit was :), alleen de uitgebrijdere schakeling (interface) staat er nog op, die van de topicstar kan k niet terug vinden op die site.

voor de schakeling kan trouwens ook de search gebruikt worden, iets van LPT LED komt dan aardig in de richting

[ Voor 0% gewijzigd door solomo op 20-10-2002 03:12 . Reden: als je win 98 / ME typet zonder de spaties klopt er weer eens niets van :P) ]

Verwijderd

Check dit eens. Hier staat software en uitleg enzo.
http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/

Verwijderd

meschien een domme vraag maar heb je alles zonder draad aan elkaar gesoldeerd.

als dat zo is, gebruik de volgende keer tog maar liever draad aan de onderkant,

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 10:11:
meschien een domme vraag maar heb je alles zonder draad aan elkaar gesoldeerd.

als dat zo is, gebruik de volgende keer tog maar liever draad aan de onderkant,
huh en waarom? Ik soldeer nooit draad in gaatjesprint-proto's, behalve als ik voedingslijnen moet aanleggen waar een behoorlijke stroom doorheen moet.... Maar dat gebeurt zelden. Zolang je niet meer dan een mA of 100 verwacht, is de spanningsval over een tinbaan zo laag dat het de moeite niet is met draad te gaan klooien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 23:37:
Ik heb net ff dit schematje in elkaar gedraait:
[afbeelding]

het zijn allemaal gewoone roode ledjes van 3Volt :+ (dacht ik)
Als ik nu het programma LEDMETER start, en een test uitvoer doen er 3 van de 8 ledjes het niet (heel erg zwak) Misschien komt het doordat ik die weerstandjes er niet tussen heb gedaan? 8)7 Iemand in een anderen topic zei dat je die er niet perse tussen hoefden te zetten. :X 8)7

En weet iemand nog een prog die ik kan gebruiken? Een winamp plugin ofzow? een vumetertje?
Ik merk net dat je gewoon dat schema van die website hebt gehaald.
die ik dus net gaf.

http://casemods.pointofno...rial/schematic-simple.gif
Als je die site gewoon goed leest zal je opvallen dat er software staat en alles.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 11:35:
[...]

huh en waarom? Ik soldeer nooit draad in gaatjesprint-proto's, behalve als ik voedingslijnen moet aanleggen waar een behoorlijke stroom doorheen moet.... Maar dat gebeurt zelden. Zolang je niet meer dan een mA of 100 verwacht, is de spanningsval over een tinbaan zo laag dat het de moeite niet is met draad te gaan klooien.
zeker deze tinbanen, want die kunnen zo te zien makkelijk een paar ampere trekken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nu zeker dat er geen kortsluiting maken. Maar welk programma ik ook gebruik, led1,led2 en led3 staan altijd aan! dus die knipperen niet als ik dat wil ofzo eruug vaag allemaal. Iemand een idee hoe dat komt?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 13:50:
Ik weet nu zeker dat er geen kortsluiting maken. Maar welk programma ik ook gebruik, led1,led2 en led3 staan altijd aan! dus die knipperen niet als ik dat wil ofzo eruug vaag allemaal. Iemand een idee hoe dat komt?
probeer het eens op een andere pc, dan weet je meer over waar de oorzaak ligt.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Eigenlijk een beetje offtopic:
Er is een hele vette WinAmp plugin die met deze interface overweg kan. Zeker een aanrader als je TRIAC's gebruikt om 220v lampen te schakelen :9~

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
aatos schreef op 20 oktober 2002 @ 14:32:
[...]

probeer het eens op een andere pc, dan weet je meer over waar de oorzaak ligt.
Ook op anderen pc's is dit het probleem
dawuss schreef op 20 oktober 2002 @ 16:09:
Eigenlijk een beetje offtopic:
Er is een hele vette WinAmp plugin die met deze interface overweg kan. Zeker een aanrader als je TRIAC's gebruikt om 220v lampen te schakelen :9~
Welke is dat dan?

Verwijderd

discolitez.com
Pagina: 1