Toon posts:

Wake On Lan... Hoe gaat dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed heb begrepen kan ik met m'n zojuist aangeschafte 10/100 FullDuplex WOL kaartjes (2 dus) m'n PC op afstand aan zetten?
Volgens m'n moederbord boekje wordt het gesupport en ik heb ook een tweetal identieke kabeltjes waarschijnlijk voor dit doel (ieders 1 dus). Maar uhmmm waar moet ik em nou in pluggen? En hoe werkt het daarna? Kan ik dan een aktiverende ping naar m'n puter sturen? Kan ik zegmaar als ik op school zit en m'n PC aan wil em op commando laten opstarten?
Ik heb iig een Gigabyte GA-5AX mobo.

Downloaden gaat erg lekker trouwens in Full-Duplex :)) Ik ben effe Mandrake 7.2 neer aan het halen met een gemiddelde snelheid van 250KB/s ... en dat met een chello abo ;)
Er was weer PC-Discount in Zutphen dus effe lekker geshopt! :) (NIC's + AMD K6-2 500 + [Mobo met onboard ATI Rage Pro 8MB + Onboard Sound + USB etc]+ 8MB laptop geheugen --> Fl. 365,- :) :) )

Nah ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik ga slapen ofzo ben errug moe. Ik lees morgen wel ff na m'n tentamen "Engels voor IT'ers (ENIT)".

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
het enige wat ik weet is dat die kabeltjes in je moederbord moeten... verder weet ik het ook nie! :(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Je moet ff Magic Packet van de AMD-site downloaden. Daarmee kun je de PC vanuit soft-off weer aan laten gaan. Het werkt hier perfect. Alleen is het jammer dat je de WOL-functie niet automatisch kunt laten gaan, dus als je gewoon het netwerk aanspreekt, dat die andere dan aangaat. Misschien is er nog iemand die hier een oplossing voor heeft?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
in dat boekje van je moederbord moet het wel staan.. en anders.. dan ben je de l*l :P

Zoek anders gewoon wat op je mobo waar dat kabeltje evt. in zou kunnen...

Verwijderd

d'r zal waarschijnlijk wel wol bij die pinnetjes staan. :)

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

volges mijn asus boekje gaat je poeter dan gewoon aan zogauw er netwerk activiteit is naar jouw computer, of er iets van klopt weet ik niet :)

Verwijderd

Wake is ontwaken. Ontwaken doe je uit standby. Maar een echte tweaker zet zijn pc niet standby, dat is zeer slecht voor je koe!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ontwaken doe je uit standby.[/quote]Uhhhhhm... standby is bij ATX weer iets anders dan soft-off. :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar een echte tweaker zet zijn pc niet standby, dat is zeer slecht voor je koe![/quote]Dat is wél helemaal waar! }:O

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:18
Er zijn volgens mij twee standaarden, WOL van INTEL en MAGIC packet van AMD. Intel levert de WOL software alleen met stevige licentie serversoftware maar Magic Packet van AMD is wel vrij te downen.

Werkt in principe zo: We hebben een server met de magicpacket software die een wake up frame stuurt naar het mac adres van de bijv. de client. Als de client een ATX voeding heeft,de WOL functie enabled is in het bios en de WOL connector van de netwerkkaart verbonden is met het mobo dan komt de client netjes op.....en jawel ook als de client helemaal uitstaat ..... en dat is het magische !

Verwijderd

Topicstarter
ahum... maar nou weet ik dus nog nix. Ik heb al gezocht naar vage uitsteeksels op 't mobo, maar zomaar een 100Mbit NIC op een goed mobo pluggen zonder enige bedachtzaamheid lijkt me toch wat riskant. Ik heb bijvoorbeeld ook een 12V plugje dat past, maar het lijkt me niet verstandig om 12V op een netwerkkaartje te zetten (dan issie zekerweten DOOD)
Ik heb een flauw vermoeden van hoe WOL werkt (vanuit Soft-off kun je m.b.v. een speciaal netwerk signaal je PC aanzetten. Als dat bij iedere netwerk aktiviteit gebeurd is dat niet handig (broadcast ethernet weetjewel..))
Maar heb ik hier nog software voor nodig o.i.d.? En hoe geef ik dan welk signaal?

Verwijderd

Topicstarter
Rick? Help? ;)

Verwijderd

1. Op de site van je MoBO moet een layout te vinden zijn met de Wake on Lan steker.
2. in de bios moet je deze functie activeren onder powermanagment en dan moet de IRQ (1e of 2e) ook goed staan in het lijstje van activeer mogelijkheden.
Succes....

Verwijderd

WOL werkt alsvolgt.

Je dient 12x je mac-adres te pingen naar je netwerkkaart waarna deze vervolgens opstart.

Niet veel paketten leveren deze optie.

Ik weet dat Novell Zenworks 3 en Computer Associates Unicenter deze opties hebben.

Succes
Pagina: 1