Toon posts:

[hologrammen] hoe werk dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las op de voorpagina van tweakers.net dat het mogelijk zou zijn een hologrammen 1 3D temaken gewoon midden in een kamer(lucht).
Wat ik niet begrijp is hoe kan een laser nou stoppen op een geluidsgolf ? :P
Daar gaat hij toch dwars door heen, ik bedoel mals ik heel hard gil of kei hard de muziek aanzet vervormd het licht in mijn kamer toch ook niet? (tenzij je aan drugs bent :P )
En wat ik ook niet begrijp is dat het nog niet eerder mogelijk was een hologgram te maken, dacht dar dit al bestond, misschien niet bewegend maar dacht dat het wel al mogelijk was.
Wie weet dus hoe die laser op het geluid geblockt wordt zodat er een weerkaatsing kan onstaan?

Een quote van Tweakers.net

Op Technology Review is een uitgebreid artikel te lezen over een nieuwe generatie 3D-schermen. De Spatial Imaging Group van het MIT Media Lab is een systeem aan het ontwikkelen dat driedimensionale bewegende beelden in de ruimte kan projecteren. De hologrammen die zo ontstaan kunnen vanuit iedere hoek bekeken worden zonder speciale bril. Om het beeld te creëren worden twee kristallen gebruikt die door de computer geproduceerde geluidsgolven vervormen. Deze golven worden vervolgens met een laserstraal beschenen. Ook aan de interactiviteit is gedacht. Met behulp van een stylus kunnen geprojecteerde objecten aangeraakt en bewerkt worden. Force feedback zorgt ervoor dat de gebruiker daarbij ook echt wat voelt.

HologramUiteindelijk is het de bedoeling om de technologie op vele gebieden toe te passen. Daarbij moet naast de medische en militaire wereld ook gedacht worden aan bijvoorbeeld de autoindustrie en zelfs thuisgebruik. Zover is het echter nog niet. Het systeem kan op dit moment slechts kleine beelden van een lage kwaliteit genereren. Beelden van hoge kwaliteit eisen te veel rekenkracht en het zal nog jaren duren voordat computers die rekenkracht kunnen leveren. Ondertussen gaan de onderzoekers door met ontwikkelen. De volgende stappen zijn het omzetten van de software naar hardware en het ontwikkelen van een beter projectieapparaat.

Verwijderd

Met behulp van een stylus kunnen geprojecteerde objecten aangeraakt en bewerkt worden. Force feedback zorgt ervoor dat de gebruiker daarbij ook echt wat voelt.
Dit vind ik vooral interessant. Hoe doen ze dit? Trilt de pen gewoon als je het hologram aanraakt, zoals nu ook al het geval is bij bepaalde muizen & joysticks, of voel je echt weerstand? Als je echt weerstand voelt ben ik heel erg benieuwd hoe ze dit doen. Misschien dat primitieve star trek holodecks dan echt mogelijk zijn in de toekomst.

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 22:26:
Wat ik niet begrijp is hoe kan een laser nou stoppen op een geluidsgolf ? :P
Daar gaat hij toch dwars door heen, ik bedoel mals ik heel hard gil of kei hard de muziek aanzet vervormd het licht in mijn kamer toch ook niet? (tenzij je aan drugs bent :P )
Dit wordt op de tweede pagina van het artikel op technologyreview uitgelegd:
Instead of light and mirrors, Benton and his team use specially developed computer algorithms. The algorithms calculate the kinds of microscopic lines necessary for a certain hologram, convert them into sound waves, and then send the waves into a stack of tellurium-oxide crystals that have the unique property of distorting temporarily when sound waves pass through them. That distortion forms the microscopic lines of the diffraction pattern that make up a hologram. A laser beam passing through that pattern conveys the image from the crystals to a view screen.

Verwijderd

Jammer dat het nog zo lang duurd... wil wel graag 3D internetten eigenlijk.. terwijl je niet tegen zo'n plat schermpie aan hoeft te kijken

Verwijderd

Deze golven worden vervolgens met een laserstraal beschenen.
Dit is een fout van Tweakers.net. Volgens het orginele artikel veranderen geluidsgolven een speciaal kristal en als dit kristal dan wordt beschenen met een laser dan ontstaat er een hologram.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 20:20
Toch klinkt dit reuze intressant. Ik denk dan vooral aan in de toekomst een 3d film bekijken. Zo'n verhaal zal je dan lijkt mij zo erg vast pakken dat zelfs Scream nog eng kan worden, want je wilt wel gillen als er zo'n iemand in een masker met een groot mes voor je staat. Wat me dan gelijk doet denken dat dit niet verkocht mag/moet gaan worden aan mensen met een zwak hart :?

Verder ben ik er benieuwd naar de kwaliteit.
Het systeem kan op dit moment slechts kleine beelden van een lage kwaliteit genereren. Beelden van hoge kwaliteit eisen te veel rekenkracht en het zal nog jaren duren voordat computers die rekenkracht kunnen leveren.
Maar zal dit dan zeg maar in de toekomst eventueel er uit kunnen zien als in real life? Of zal je altijd een digitaal smaakje houden? Ben benieuwd iig!

(zelfde als die saxafoon player in Vanilla Sky idee dus eigelijk?)

[ Voor 0% gewijzigd door Neejoh op 20-10-2002 00:34 . Reden: 3bier.. ]

Verwijderd

Zo'n verhaal zal je dan lijkt mij zo erg vast pakken dat zelfs Scream nog eng kan worden, want je wilt wel gillen als er zo'n iemand in een masker met een groot mes voor je staat.
Dat valt denk ik wel mee. Je weet sowieso dat het nep is, en als hologrammen geen weerstand bieden kun je er dwars doorheen lopen. Zoiets begint pas echt leuk te worden als je echt weerstand voelt. Dan kun je misschien met voldoende rekenkracht 'real-life' benaderen.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Alleen jammer dat het nog steeds in een kristal wordt geprojecteerd. Iets van een holodek zullen we dus niet krijgen. :(
En hoe zit dat dan met die pen? Ze suggereren dat je het hologram aantikt, maar als dat in een kristal wordt getekend, hoe kan je dan met die pen in dat kristal gaan? Dan kan je toch alleen maar tegen de buitenkanten van die 'kubus' aantikken? Of willen ze je een pennetje geven met die je in kan drukken (wat je niet doorhebt) en dan in het kristal het tweede stuk van je pen tekenen (zodat ie evenlang blijft, of at least even lang LIJKT)? Zou wel verklaren hoe je het hologram weerstand kan laten bieden (blokkeer het inveren van het pennetje :*)).

Spolap: Interactive webcomic

Verwijderd

Ik denk dat als je de positie van de pen ten opzichte van het geprojecteerde object berekent en je de pen kun beinvloeden (denk aan feedback zoals die al in joysticks zit) je best al een illusie van weerstand kunt geven.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-01 20:16
Ik kan het bericht niet op de frontpage vinden? Waar staat het bericht dan?

Verwijderd

Topicstarter
zat startrek te kijken dacht meteen hier weer aan, de medical dokter van de voyager crew :P
Snap overgens nog steeds niet hoe licht nou kan stoppen midden in de lucht doorat het tegen een geluidsgolf aan kaatst.
Heb heel hard staan gillen hier in de kamer maar het ligt vewrvormde voor geen meter :P

Verwijderd

Interessant onderwerp... Ik heb er m'n profielwerkstuk over gemaakt :).
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 22:26:
Wie weet dus hoe die laser op het geluid geblockt wordt zodat er een weerkaatsing kan onstaan?
Als ik het goed begrijp wordt het hologram zelf niet met een laser gevormd, maar met geluid; met behulp van geluid wordt een interferentiepatroon op het kristal geprojecteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens goed op[ de site gelezen en wat jij zegt klopt :) het was verkeerd vertaald op de voorpagina van tweakers :P

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Neejoh schreef op 20 oktober 2002 @ 00:33:
Toch klinkt dit reuze intressant. Ik denk dan vooral aan in de toekomst een 3d film bekijken. Zo'n verhaal zal je dan lijkt mij zo erg vast pakken dat zelfs Scream nog eng kan worden, want je wilt wel gillen als er zo'n iemand in een masker met een groot mes voor je staat.
Jah of een sex film :) Maybe komt die force feedback dan ook nog wel van pas :)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
LOL

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1