Goede adventures, waar zijn ze gebleven?

Pagina: 1
Acties:

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:06

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Ik zat gisteren in een oud SYBEX gamesboek te lezen waarin complete achtergronden en walkthru's van 5 LucasArts games en informatie over de achtergrond van LucasArts en de SCUMM engine waarop ze lopen (het betreft de games Maniac Mansion, Monkey Island, Loom, Zak McKracken en Indiana Jones). Met een beetje pijn in m'n hart dacht ik aan de periode dat ik als klein mannetje als een van m'n allereerste CD-ROMs Monkey Island en Loom speelde. De complete opwinding en de mysterie rondom de spellen waren het complete gevoel van extase voor mij. Ik bedacht me toen dat ik dat gevoel mis bij games de laatste tijd. Nou speel ik al -- zeker in tegenstelling tot vroeger -- weinig games, maar voor adventures heb ik altijd een zwak. Met name de Monkey Island-achtige dus.
Ik droomde dan weg in de cafe's van Melee Island, raakte verdwaald in de steden van de Kristallen stad van Loom of vloog met m'n spacepack door de tunnels van de ongure kraters in The Dig.

Maar de andere prioriteiten hebben me een beetje weerhouden van het gamen. En alle adventures die ik zie zijn vaak gewoon slap en hebben geen diepgaand mysterieus verhaal als Loom of The Dig.

Nou is mijn vraag eigenlijk, zijn er de laatste tijd eigenlijk nog van dit soort spellen op de markt gekomen? Echte goeie mysterieuse adventures met besturing a la Monkey Island.

Alvast bedankt =)

Verwijderd

Grim Fandango is wel cool en grappig maar weet niet of je zoiets zoekt, verder kan je natuurlijk wachten op World of Warcraft aan de onderschrift van je naam kijkend :D dan wil je niks meer anders haha!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 11:26
Syberia , Discworld Noir .

En binnenkort Broken sword 3 :)

Verwijderd

Tegenwoordig ligt de nadruk bij alle spellen, (dus ook bij adventures) op het grafische.
Het zoeken naar de juiste woorden, en zin formules had zo zijn charmes. Als je dan eindelijk wat bereikt (een nieuwe ruimte, uitgedrukt in destijds levens grote pixels), was je ook ECHT blij, want je had er hard voor moeten, peinzen / werken / typen enz.

De adventures van tegenwoordig, lijken meer op interactieve divx films, althans daar gaat het toch een beetje naar toe.

command: 'look'

You look around and see: a big tree, a house, and an ugly wich...

Verwijderd

En Dragons Lair 3d, en Post Mortem, Ring II, er zijn nog wle goede, alleen het leuke point en klik systeem verdwijnt een beetje :(.

Monkey Island 3 blijf ik 1 van de leukste adventures vinden. En Beneath a Steel sky natuurlijk :).

Edit: en Full Throttle :).

• apNia

apNia

Topicstarter
Ja het is echte de charme die ik mis die je vooral terugvond in de mysteries van The Dig (onbekend buitenaards leven) en Loom (de gildes, demonen en draken, en geen cliché draken-elfjes gebeuren). Broken Sword is overigens ook een goed voorbeeld =)

Ik zal info over de opgenoemde games even opzoeken. En als jullie nog meer games weten let me know, ben d'r heel blij mee =)

En inderdaad jammer dat dat point-n-click systeem weggevallen is. Dat had Monkey Island 4 (MI is toch m'n lievelingsserie in de hele gameshistorie) wel een beetje "verpest" voor mij.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Space Quest misschien iets voor jou? Is al oud, maar blijft een goede persiflage op SF :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Niet echt...zoveel game producers blaten keihard dat hun game het allerbeste verhaal heeft terwijl het niks voorsteld....waar zijn de dagen van Outcast of Full Throttle gebleven? het is al zo lang geleden dat ik een game gespeelt heb waarin je vastgezogen door het verhaal...zucht :/

Verwijderd

Syberia, Meesterlijk spel!

Verwijderd

Jah Full throttle rox :)
net als Day Of The Tentacles & sam & max OID :)
die spellen zijn echt lach wekkend :X
(Grabbing my first beer this week)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 22:52:
Niet echt...zoveel game producers blaten keihard dat hun game het allerbeste verhaal heeft terwijl het niks voorsteld....waar zijn de dagen van Outcast of Full Throttle gebleven? het is al zo lang geleden dat ik een game gespeelt heb waarin je vastgezogen door het verhaal...zucht :/
over outcast gesproken, is het nog wat geworden met die petition voor Outcast 2?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:11:
[...]

over outcast gesproken, is het nog wat geworden met die petition voor Outcast 2?
Jawel maar ik denk niet dat het iets gaat uithalen :'( Apeal is gewoon bankroet.

Verwijderd

Monkey island 3 en 4! Damn wat een gruwelijke spellen, weet iemand btw wanneer 5 uitkomt? :D

• apNia

apNia

Topicstarter
daar is nog niks zeker over.. op 't moment is lucasarts bezig met Full Throttle 2, en zat er dacht ik een nieuwe Sam & Max aan te komen.. Monkey Island 5 is nog niks zeker over, alhoewel ik vroeger chatte met de jongen die Guybrush z'n stem deed.. helaas contact verloren anders had ik je misschien meer kunnen vertellen =(

• aftermath
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

aftermath

"Everybody lies"

hij komt in elk topic over adventures terug " The Longest Journey "

Afbeeldingslocatie: http://www.dingbatmag.com/journ2.jpg

Ook een zeer goede advanture als ik alle reviews lees en wat andere er van vinden. Demo was ook goed :) Las trouwens ook dat er waarschijnlijk een vervolg aan zit te komen :) . Jammergenoeg heb ik de engelse versie nog steeds niet in m'n bezit kunnen krijgen :(

http://psnprofiles.com/AfthyX

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-01 10:51
aftermath schreef op 19 oktober 2002 @ 11:10:
hij komt in elk topic over adventures terug " The Longest Journey "

[afbeelding]

Ook een zeer goede advanture als ik alle reviews lees en wat andere er van vinden. Demo was ook goed :) Las trouwens ook dat er waarschijnlijk een vervolg aan zit te komen :) . Jammergenoeg heb ik de engelse versie nog steeds niet in m'n bezit kunnen krijgen :(
VERVOLG!!! _/-\o_ 8)7 :9~

Maar ik denk het niet. Voor zover ik heb kunnen lezen (geef me bronnen!) is funcom samen met ragnar op dit moment bezig met de MMORPG midgard.
En helaas is dat geen adventure spel wat je in je eentje kunt spelen, maar met creditcard + online time en zo :r :'(

Ik HOOP echt, met alles wat ik heb, dat er een TLJ2 uitkomt, en dat die net zo fantastisch mag zijn als deel 1. Dit is gewoon HET spel.
En ik zal hem dan ook waarschijnlijk _direct_ hebben zodra hij uit is. (al moet ik hem laten overvliegen :P)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• aftermath
  • Niet online

aftermath

"Everybody lies"

Nibble schreef op 19 oktober 2002 @ 11:22:
[...]

Maar ik denk het niet. Voor zover ik heb kunnen lezen (geef me bronnen!)
Het is helemaal niet zeker, maar:
Remember The Longest Journey? We certainly do. We said the adventure game was "utterly rife with quality in all areas" and awarded it our Seal of Excellence. [Read our review.] Funcom on Wednesday announced that it is considering developing a sequel. If you would like to encourage a second part in the series, make your voice heard on Funcom's recently launched Longest Journey forum. The game is completely out of stock in the U.S., and Funcom is in the process of creating an updated box for future shipments.

Bron
TLJ forums

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
MONKEY ISLAND 4! :)
Waar blijft 5 eigenlijk? :9

Verwijderd

De laatste goeie adventure die ik heb gespeeld is syberia, voor de rest is het idd erg stil rondom de adventures

Tijd voor een nieuwe MI lijkt me :9

• Nibble
aftermath schreef op 19 oktober 2002 @ 11:39:
[...]

Het is helemaal niet zeker, maar:

[...]
Vergeet het maar, lees de huidge TLJ informatie maar:
Will there ever be a sequel or a prequel to The Longest Journey?
No matter what you may have heard, there are currently no official plans for a sequel or a prequel. Notice, however, that we just used the word "currently". In other words, this could change soon! There are certainly more tales to be told of the twin worlds of Stark and Arcadia, and there are a lot of unanswered questions regarding April's future, so there's always the possibility that the story will continue at some point in the not-too-distant future.
Alleen ik zag WEL dat ze de website vernieuwd hebben recentelijk, en in mijn ogen die je dat NIET als er niets nieuws op de proppen komt :P dus er is nog hoop!

btw, hopelijk komt er binnekort weer een nieuwe Gabriel Knight uit (ik heb nog niets nieuws gehoord van sierra, maar het zou altijd welkom zijn natuurlijk :P GK3 vond ik minder dan 2, en ik hoop dat ze geleerd hebben dat 3d geen extra waarde toevoegt (kijk maar naar syberia).
Ik hoop ook hard dat ALS er al een TLJ2 komt dat die NIET zoals GK3 is maar meer zoals Syberia.

Verwijderd

Nibble schreef op 19 oktober 2002 @ 11:22:
[...]

VERVOLG!!! _/-\o_ 8)7 :9~

Maar ik denk het niet. Voor zover ik heb kunnen lezen (geef me bronnen!) is funcom samen met ragnar op dit moment bezig met de MMORPG midgard.
En helaas is dat geen adventure spel wat je in je eentje kunt spelen, maar met creditcard + online time en zo :r :'(

Ik HOOP echt, met alles wat ik heb, dat er een TLJ2 uitkomt, en dat die net zo fantastisch mag zijn als deel 1. Dit is gewoon HET spel.
En ik zal hem dan ook waarschijnlijk _direct_ hebben zodra hij uit is. (al moet ik hem laten overvliegen :P)
Ik geloof dat Midgart gecanceled is :| Stond in PC-Zone

• apNia

apNia

Topicstarter
Ik hou m'n ogen open voor Syberia en The Last Journey dan =)
Iemand die beide games heeft gespeeld en een beetje kan aangeven welke 't beste is in zijn/haar mening? =)

Overigens kan ik geen MMORPG's van FunCom aanraden (ik drijf een beetje offtopic). Ik heb destijds 2 beta-phases van Anarchy Online meegemaakt, en daarna nog een tijdje gespeeld. En hun customer-support is echt vreselijk. En daar betaal je immers (deels) voor. Maarja misschien doen ze 't beter met Midgard (ALS die uitkomt ;))

edit: en ben ik de enige die 3D adventures irritant vind t.o.v. 2D of begin ik gewoon een onwijze ouwe lul te worden? =D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 02:43:
Monkey island 3 en 4! Damn wat een gruwelijke spellen, weet iemand btw wanneer 5 uitkomt? :D
En dan waren 3 en 4 nog de slechtste uit de reeks ook :/

• aftermath
  • Niet online

aftermath

"Everybody lies"

apNia schreef op 19 oktober 2002 @ 15:42:
Ik hou m'n ogen open voor Syberia en The Last Journey dan =)
Iemand die beide games heeft gespeeld en een beetje kan aangeven welke 't beste is in zijn/haar mening? =)
Syberia is een hele goede adventure, maar alle puzzels zijn niet echt logisch en hij was best makkelijk vond ik. Maar het is en blijft een mooie en goede adventure ! The Longest Journey heb ik alleen de demo van gespeeld helaas, omdat ik niet aan de engelse versie kan komen van dit spel heb ik hem niet full gespeeld, maarja ik ga binnekort maar gewoon de nl gesproken versie halen (ook al zuigt die) want ik wil dit spel gewoon spelen :). Lees anders wat reviews over TLJ en je komt geen slecht woord tegen, het probleem is alleen om hem te kunnen vinden in de winkels..

• apNia

apNia

Topicstarter
oeh over Syberia:
Still, if you've got a soft spot for old-fashioned adventures, there isn't a better game to be found.
Ik download nu de demo =)

Verwijderd

Er komt volgend jaar of over 2 jaar ook een vervolg op Full Throttle en Sam en Max. Dat is wel vetjes :)

• Nibble
TLJ is echt beter dan Syberia (ik heb ze beide origineel!).
TLJ is gewoon veel beter uitgewerkt en eindigt niet zo "plots".
Blijven beide topgames niettemin. (probeer de gabriel knight series anders eens, zal je ook niet teleurstellen!).
Ik heb trouwens de nederlandse versie van TLJ, maar in tegenstelling tot de meeste nederlands gesproken spellen zuigt dit absoluut niet. Ik vindt het helemaal niet storend. Voice acting is gewoon goed gedaan, en zeker voor nederland!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik ben ook een fan van de ouwe LA spellen, maar TLJ is daar echt niet mee te vergelijken. Mijn smaak is het in elk geval niet, ik vond het saai en traag.

Van de week weer eens Grim Fandango gespeeld... dat is toch wel de uber-adventure voor mij.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 21:31

Christiano007

Ich bin der champion

Larry was natuurlijk ook altijd beterzzz :)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Verwijderd

Spellen van nu zijn kut, er wordt teveel op prestaties (fps enzo) gelet. Reflexen heel hoog door spellen zoals UT en Quake. Ik heb een hekel aan dat soort spellen. Echte orginele adventures zijn de leukste spellen.

The Dig was zo'n geweldig spel! Ik heb volgens mij alleen een demo gehad maar toch heb ik er uren meegespeeld. Loom btw ook, eigenlijk de meeste van Lucas Arts wel.

Spellen zoals Nox vind ik ook wel leuk. (Da's toch meer platform-adventure, toch?)

Ik hou heel erg van spellen met een goed verhaal en een flink staaltje humor zoals Monkey Island.

Maar de Sierra Kings Quest serie is echt de master want die heb ik uren achter elkaar met m'n moeder gespeeld toen ik 7 was. Echt geweldig!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Grim Fandango was echt heel leuk en ik hoop ook op een deel 2 (zal er wel niet in zitten :~( )
Maar een van mijn favo spellen allertijden is toch nog Little Big Adventure (2), jammer dat ook hier geen vervolg op komt.....

• Hi-Sintar
  • Laatst online: 11-01 22:29
Ik heb normaalgesproken een gruwelijke hekel aan Adventure games (zoals Monkey Island/Syberia/TLJ en andere) maar gisteren heb ik Law & Order: Dead On The Money gespeeld en ik vond het spel wel zeer interessant :). Het is alleen een beetje moeilijk, maar dat komt omdat ik nooit adventure games speel (lees: point & click adventures) en ik spendeer nooit veel tijd om 1 bepaald onderdeel op te lossen in een spel. Maar Law & Order: Dead On The Money is zeker wel een leuk spel met een erg appart verhaal...

Meer info: Klik ;)

Verwijderd

kijk eens op sierragamers.com of op adventuregamers.com
Hier is redelijk wat nieuws te vinden over de adventures die uitkomen.

Mijn persoonlijke favo adventurehouse is nog steeds Sierra-On-Line. Al hoop ik dat Vivendi heel snel deze tak verkoopt, want zij blokkeren alle goede ideeen. Het wordt tijd dat Sierra haar eigen verhalen weer kan brengen.

Voor de rest zijn inderdaad MI en Zack McKracken, Syberia, TLJ, etc. erg goede adventures.
Pagina: 1