pa's ouwe Aptiva te sloom

Pagina: 1
Acties:

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Mijn pa heeft voor zijn bank ooit een IBM Aptiva aangeschaft jaja...
Nu is en blijft hij een leek met die dingen.

hij gebruikt alleen de fax en het bankprogramma, nu moest hij het bank programma upgraden naar een nieuwere versie toen kwamen we bij het eerste probleem: de monitor (14"inch) was te klein (hij draait op 640X400)

Nu heb ik em een 17"inch monitor gegeven en na hem op 800X600 gezet te hebben werkt het goed.

(het oude bankprogramma werkte onder DOS en nu het nieuwe programma onder Windows)

Nu is hij eigenlijk te langzaam voor dat nieuwe programma en nu dacht ik ik zet er wat geheugen bij...

kan ik daar zo geheugen bij in zetten? of moet ik bij die bakken ergens op letten?
Ook heb ik nog een video-kaart liggen en die zou ik ik dan ook in willen zetten kan dat want nu zit de video on-board 2MB!

verdere specs.:

AT kast ibm Aptiva
2Mb video
14 MB-ram
120 Mhz proccesor
4 gig HDD
28k8 modem

nu wil ik dus die 2Mb video voor een 4Mb video-kaart vervangen.

en van die 14 MB-ram wil ik eruit gooien en er 32 MB-ram inzetten (heb ik ook nog liggen)

Hij draait onder Win '95

Wie heeft er ervaring met deze Aptiva's?

Lijkt me wat zonde om een nieuwe pc aan te schaffen als hij toch alleen maar zijn bank programma en de fax gebruikt...

shit staat bij casemodding foutje hoe komt ie waar ie moet?

die van hen is mooi....

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
uh CM neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:05

Meneer aard

Porsche rulez!

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
gp500 schreef op 18 oktober 2002 @ 21:09:
uh CM neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Vertel dat een mod inplaats van zon lange gil..

En over je vraag, het is een ibm. Kan me herinneren dat die vervelende trucjes op het moederbord hebben wat betreft hardware bijprikken. Maar als je dat ding kan openmaken zonder dat hij uit elkaar valt kan je volgens mij wel proberen: het geheugen erbij te prikken. Ik weet niet of het een tower of een desktop kast is, maar als er al een videokaart in zit kan je die toch gewoon verwisselen, en als de videokaart op het moederbord zit, even het jumpertje zoeken om die uit te schakelen. (ik neem aan dat het via een jumper is en niet via de bios omdat het een oude pc is). suc6, meer kan ik niet bedenken/helpen

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 15:48

Geckoo

Good news, everyone!

mijn persoonlijke ervaring met aptivas is niet zo goed
IBM staat niet voor nix Ik Ben Moeilijk.
maar je kan het altijd proberen, bewaar alleen alles goed dat je het wel kan terug zetten en ga er nix voor kopen tenzij je er zeker van bent dat je het kan terug geven.
thats my advice

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

denk er wel om dat het nog wel 72 pins geheugen is (EDO), dat je niet vergist in sd-ram of sow.

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
aard schreef op 18 oktober 2002 @ 21:19:
denk er wel om dat het nog wel 72 pins geheugen is (EDO), dat je niet vergist in sd-ram of sow.
eeeh hoe ziet dat eruit? ik heb hier wat liggen van rond die tijd '95 (72 pins idd)

die van hen is mooi....

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

hier 2 pics staat hoe die krengen er vroeger uit zagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/edoram.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/gfjkg.jpg

2e plaatje is de bovenste edo-ram, hopelijk heb je er wat aan.

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
daar heb ik zeker wat aan ! thanx
ik heb daar dus nog 4 van :) 8MB per stuk

die van hen is mooi....

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-07 16:14
sjorsfeenema schreef op 18 oktober 2002 @ 21:40:
wel altijd per 2 plaatsen ;) (2 identieke wel te verstaan)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:08
Toch maar even naar Overige Hardware geschopt..

Normaal hebben we een topic over wat kan ik hieraan upgraden, maar ik denk toch dat deze daarmee buiten de boot zou vallen :)

Tja, en IBM.. 't blijft appart spul :)

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

sjorsfeenema schreef op 18 oktober 2002 @ 21:40:
graag gedaan.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
een 14" monitor kan toch wel 800*600 aan? :?

Mijn kon iig 1024*768 aan :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Tampie2000 schreef op 19 oktober 2002 @ 09:27:
een 14" monitor kan toch wel 800*600 aan? :?

Mijn kon iig 1024*768 aan :P
en een 17" 1280x1024 :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sjorsfeenema schreef op 18 oktober 2002 @ 21:05:
Mijn pa heeft voor zijn bank ooit een IBM Aptiva aangeschaft jaja...
Nu is en blijft hij een leek met die dingen.

hij gebruikt alleen de fax en het bankprogramma, nu moest hij het bank programma upgraden naar een nieuwere versie toen kwamen we bij het eerste probleem: de monitor (14"inch) was te klein (hij draait op 640X400)

Nu heb ik em een 17"inch monitor gegeven en na hem op 800X600 gezet te hebben werkt het goed.
Je hebt een 2MB VGA kaart- die kan dus 800x600x32b trekken of 1024x768x16b trekken. Dat heeft weinig met het formaat monitor te maken.
(het oude bankprogramma werkte onder DOS en nu het nieuwe programma onder Windows)

Nu is hij eigenlijk te langzaam voor dat nieuwe programma en nu dacht ik ik zet er wat geheugen bij...

kan ik daar zo geheugen bij in zetten? of moet ik bij die bakken ergens op letten?
IBM wil wel eens recalcitrant doen, maar als ik deze Aptiva ken (goede kans, ik heb er hier eentje met een P100 staan met verder schijnbaar identieke config), dan zal iedere FP of EDO geslikt worden. Hier heb ik 4x8MB=32MB erop staan (en OS/2 Warp 4 als OS, maar daar zou ik in jouw geval niet aan beginnen)

Verder gok ik zo dat een CPU upgrade ook zou kunnen helpen. Licht OCen door de mobo in te stellen voor een P133 is dan ook het simpelste wat er op dat vlak te doen valt.

Als dit trouwens dezelfde is die ik heb (post voortaan ook ff modelnrs, maakt deze vragen overbodig), heeft het een opvallende Opti Viper chipset.
Ook heb ik nog een video-kaart liggen en die zou ik ik dan ook in willen zetten kan dat want nu zit de video on-board 2MB!
Wat wil je draaien? Het gaat nooit een snelheidsmonster worden, dus is alleen het videogeheugengrootte relevant om de max resulutie en kleurendiepte te bepalen. Voor 1024x768x32b heb je 4MB nodig. Uiteraard moet het een PCI VGA kaart zijn. Ik vergeet hoe je precies die onboard (Trident 7660nogwattes, toch :? ) uitzet, maar het moet kunnen.
verdere specs.:

AT kast ibm Aptiva
2Mb video
14 MB-ram
14MB :? :? :? 16 zul je toch zeker bedoelen :o Licht zo niet aub toe hoe dat in elkaar steekt...
120 Mhz proccesor
4 gig HDD
28k8 modem
Aarrgh! de fameuze IBM mWave DSP kaart met (brakke) sound, trage modem (die bovendien de sound laat haperen) en drivers van 14MB (en dat in de tijd van driver floppies) :X - dit zou als eerste eruit moeten :o
nu wil ik dus die 2Mb video voor een 4Mb video-kaart vervangen.

en van die 14 MB-ram wil ik eruit gooien en er 32 MB-ram inzetten (heb ik ook nog liggen)
Moet dus beiden kunnen, zoek ff op de IBM site in de handleiding hoe je de onboard VGA uitzet (en niet zeuren dat het er niet staat- het is een warboel van een site, maar met je Aptiva modelnr kom je haarfijn tot zeer gedetailleerde technische handleidingen uit :z )
Hij draait onder Win '95

Lijkt me wat zonde om een nieuwe pc aan te schaffen als hij toch alleen maar zijn bank programma en de fax gebruikt...
Als je Win95 houdt, kun je die afgrijselijke mWave blijven gebruiken, anders een willekeurige 14k4 fax (modemgedeelte is irrelevant) erin kwakken. Maar geef eens wat specs van dat nieuwe progje die het niet helemaal wil doen- dan is te zien of het zinvol is met deze bak verder te gaan.
shit staat bij casemodding foutje hoe komt ie waar ie moet?
Eerst kijken dan posten :z

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

aard schreef op 19 oktober 2002 @ 11:06:
[...]

en een 17" 1280x1024 :?
denk ook eens aan de vidkaart :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
de monitor die er bij zat (14"inch) kan wel 1024X768 aan maar dan moet mijn pa er een verrekijker bij hebben daarom heb ik d'r een 17ïnch (op een res van 800X600) aan gehangen met mooie grote pictogrammen op het beeld :)

en ff over dat geheugen: er zit idd 16 MB in maar hij geeft maar 14MB aan (zal wel en aptiva streek zijn... :( )

die van hen is mooi....

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

FireWurX schreef op 19 oktober 2002 @ 11:46:
[...]

denk ook eens aan de vidkaart :+
das een goeie

Verwijderd

kijk eens onderaan de linkerzijkant van de kast, daar staat het model en s/n:
iets in de trant van MODEL: 2134-E60 s/n AE-XXXXX daarmee kan je bij IBM zoeken

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schop :9

(nee, niet eens m'n eigen topic, ik ben gewoon benieuwd wat hier aan de hand is)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

14MB 16 zul je toch zeker bedoelen Licht zo niet aub toe hoe dat in elkaar steekt...
16 mb werkgeheugen waarvan 2mb gebruikt word door die onboard videokaart.
Beetje hakkietakkie oplossing :)

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

sjorsfeenema schreef op 19 oktober 2002 @ 19:52:
de monitor die er bij zat (14"inch) kan wel 1024X768 aan maar dan moet mijn pa er een verrekijker bij hebben daarom heb ik d'r een 17ïnch (op een res van 800X600) aan gehangen met mooie grote pictogrammen op het beeld :)

en ff over dat geheugen: er zit idd 16 MB in maar hij geeft maar 14MB aan (zal wel en aptiva streek zijn... :( )
2 MB onboard video.

Die gaan dus af van je 16MB systeemgeheugen.

Kortom: 14 MB zuiver systeemgeheugen over. :)

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 01:52:
[...]

16 mb werkgeheugen waarvan 2mb gebruikt word door die onboard videokaart.
Beetje hakkietakkie oplossing :)
Zo klinkt het wel maar het lijkt me raar- de Opti chipsets hadden wel ondersteuning voor UMA, maar zelfs zonder was de bandbreedte hoogst brak te noemen (daarom dat ze failliet gegaan zijn...)

De eerste chipset die 'succesvol' UMA implementeerde was de SiS5597/8, maar of je daar blij van werd...

Ben steeds meer benieuwd naar modelnr etc...

Oslik blyat! Oslik!

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
heej heb ff gezocht op de site van ibm maar ik kan gewoon ic's voor het video geheugen erbij plaatsen op het moederbord :)

wie weet waar ik dit geheugen kan kopen (krijgen)? of lees ik dit verkeerd?

hier de link waar het staat: http://www-1.ibm.com/cgi-...t+information&subtype=All

het gaat om ic U31 en U32

die van hen is mooi....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sjorsfeenema schreef op 21 oktober 2002 @ 03:29:
heej heb ff gezocht op de site van ibm maar ik kan gewoon ic's voor het video geheugen erbij plaatsen op het moederbord :)

wie weet waar ik dit geheugen kan kopen (krijgen)? of lees ik dit verkeerd?

hier de link waar het staat: http://www-1.ibm.com/cgi-...t+information&subtype=All

het gaat om ic U31 en U32
Hmm, net hier m'n model 2168 open gehad (CDRom was nodig voor een ander bak) en er zat bij mij gewoon 2MB er al in (er staat dan ook 48MB op de teller, na bijplaatsen van 2x16MB)

Oslik blyat! Oslik!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

sjorsfeenema schreef op 18 oktober 2002 @ 21:05:

Die bak deelt dus video RAM met systeemgeheugen (16-2 = 14MB). Je kunt gewoon reepjes bijprikken, wel opletten wat je insteekt. Je zult nl EDO Ram nodig hebben. En dat is tamelijk oud (maar nog wel verkrijgbaar, zie pricewatch).

Als je een andere video kaart erin zet, PCI denk ik dat je wil want ik denk niet dat AGP al bestond toen die gemaakt werd :D... Denk ik dat je de onboard kaard dmv een jumpertje uit moet zetten... Kijk ff in de manual.
verdere specs.:
AT kast ibm Aptiva
2Mb video
14 MB-ram
120 Mhz proccesor
4 gig HDD
28k8 modem

Hij draait onder Win '95
Dat is het. Win95 is eigenlijk niet echt stabiel... Deze bak trekt Windows 98 na een geheugenupgrade ook -> GELIJK doen. Bespaart je veel heibel.
Ik heb zelf nog een Aptiva staan als router hier... 486 / 33 MHz gevalletje :) mooie beestjes, stil ook (vooral nu de PSU fan op 5v inblazend loopt).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Hihi, ik heb ook nog een Aptiva staan....
Ik adviseer die 32 MB EDO erin te smijten, en een goedkoop PCI kaartje, kan je voor een habbekrats krijgen, voor je video...

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Nu heb ik net van een kameraat twee geheugenmodules gekregen van 64 MB per stuk :)
72 pins EDO.

Dus dat is 128 MB!!! cool, maar nu lees ik op internet dat dit moederbord dit misschien niet aankan :( (die 2x 64MB)

Ik heb het moederbord nu niet bij de hand om te proberen

Ik weet namelijk wel dat het moederbord 128 MB aankan, maar dan met vier modulles dus 4x 32 MB, kan dit dan ook met 2x 64 MB??

op de site van ibm kan ik niks vinden hier de specs. : http://www-1.ibm.com/cgi-...t+information&subtype=All

die van hen is mooi....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sjorsfeenema schreef op 22 oktober 2002 @ 04:24:
Nu heb ik net van een kameraat twee geheugenmodules gekregen van 64 MB per stuk :)
72 pins EDO.

Dus dat is 164 MB!!! cool, maar nu lees ik op internet dat dit moederbord dit misschien niet aankan :( (die 2x 64MB)

Ik heb het moederbord nu niet bij de hand om te proberen

Ik weet namelijk wel dat het moederbord 128 MB aankan, maar dan met vier modulles dus 4x 32 MB, kan dit dan ook met 2x 64 MB??

op de site van ibm kan ik niks vinden hier de specs. : http://www-1.ibm.com/cgi-...t+information&subtype=All
Yup. dit is dezelfde Aptiva als ik hier heb staan.

Paar dingen:
- volgens die specs zit er 1MB VRAM in, GEEN shared mem dus. Vraag me derhalve af waar die 2MB naartoe zijn...

- 64MB SIMMs zijn :9~ , maar niet gek dat IBM er niets over heeft, die krengen bestonden niet eens toen deze Aptiva verkocht werd. Ik ben wel hoopvol, heb ff de specs van de Viper chipset opgezocht en vond het volgende:
OPTi Viper
[82C556]
[82C557]
[82C558] P54C
P55C
Lin Burst FPM
EDO
SDRAM 6 16Mbit
64Mbit
512MB
http://users.erols.com/chare/chipsets.htm

Oslik blyat! Oslik!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Aetje schreef op 21 oktober 2002 @ 04:14:
(...)
Dat is het. Win95 is eigenlijk niet echt stabiel... Deze bak trekt Windows 98 na een geheugenupgrade ook -> GELIJK doen. Bespaart je veel heibel. (...)
Ben ik het niet mee eens. Op die oude trage bakken draait win95 sneller en stabieler dan 98 of 98SE, in mijn ervaring. Vooral het geheugengebruik is stukken lager. Met 32 of 48 MB RAM draait win95 nog best lekker.

Alleen moet je er niet te veel van verwachten i.v.m. compatibiliteit met nieuwe programma's. Als je er niet te veel shit op draait kan het best stabiel zijn.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1