actieve subwoofer op gewone line-out

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Ben hierover in discussie met iemand.

Wat doet een actieve sub op een gewone line out?

In de handleiding van m'n yamaha receiver staat namelijk dat het uitgangsvoltage van de subwoofer out 4 volt is (http://users.pandora.be/stanley.oei/handleiding.GIF.)
Dat van een gewone line out ligt dus op 150 mV.
Als ik m'n rel sub zou aansluiten op een gewone line out, zou het dan niet heel zacht geluid geven?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

StanTheMan schreef op 18 oktober 2002 @ 20:21:
Ben hierover in discussie met iemand.

Wat doet een actieve sub op een gewone line out?

In de handleiding van m'n yamaha receiver staat namelijk dat het uitgangsvoltage van de subwoofer out 4 volt is (http://users.pandora.be/stanley.oei/handleiding.GIF.)
Dat van een gewone line out ligt dus op 150 mV.
Als ik m'n rel sub zou aansluiten op een gewone line out, zou het dan niet heel zacht geluid geven?

Snoeihard zelfs. Een sub out, is namelijk een "volume geregelde" output. Dat wil zeggen dat het signaal door de potmeter van de volumeknop is gegaan (en dus is verzwakt). Dan kan zo maar 50 dB schelen met een line level signaal. Overigens hebben line level signal een nominaal niveau van zo'n 300 mV, maar het maximum ligt veel hoger. Die 4 Volt van die sub ouput zal wel een maximum peak to peak waarde zijn.

Iig, een normale line out is niet bruikbaar voor een sub omdat er geen volumeregeling tussen zit. Probeer het zelf maar, dan snap je meteen wat ik bedoel (wel volumeknop van sub omlaag doen).

• StanTheMan
ja ik wil het wel even proberen, is de enige manier om er echt conclusies over te trekken.. maar als ik de volumeknop van de sub helemaal omlaag draai, kan dit echt geen kwaad? Wil niet dat m'n rel of yamaha naar de *** gaan.

• StanTheMan
nou heb het even geprobeerd, het signaal is een stuk harder ja, maar het valt mee. maar goed, het was duidelijk dat het geen zin heeft ivm de volumeregeling

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

StanTheMan schreef op 19 oktober 2002 @ 11:17:
nou heb het even geprobeerd, het signaal is een stuk harder ja, maar het valt mee. maar goed, het was duidelijk dat het geen zin heeft ivm de volumeregeling

Als je vantevoren gewaarschuwd bent valt het mee idd :). Ik sloot een cd speler op mijn sub aan met de volumeknop nog op normale stand (12 of 1 uur ofzo), ik dacht dat de wereld verging man :P.