[ME/XP] dualboot via diskette/cd

Pagina: 1
Acties:

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11-2025
Hoe bekom ik dit? :?
Nu staat op mijn eerste hd (fat32) winMe, maar ik wil op de eerte partitie (ntfs) van mijn tweede hd winXP installeren zonder dat XP een bootmenu maakt.
Ik wil dat als mijn pc opstart hij gewoon ME opstart, maar wanneer ik opstart met een bepaalde diskette dan moet hij XP opstarten.
Indien mogelijk dan zou ik geen third-party bootmanagers willen gebruiken en ook liefst een oplossing zonder dat ik ME terug opnieuw moet installeren.

De search leverde mij dit topic op: http://gathering.tweakers...essages/432696///bootflop
Hier wordt bijna hetzelfde probleem voorgesteld, maar een oplossing voor mijn geval zie ik er niet echt. (tenzij ik echt niet kan lezen maar dan mag je mij daar zeker op wijzen O-) )

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Verwijderd

Waarom ga je niet VMware gebruiker, werkt ook er goed!!!

www.vmware.com
suc6

• piston
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 18:29:
Waarom ga je niet VMware gebruiker, werkt ook er goed!!!

www.vmware.com
suc6
Dit is niet echt wat ik zoek (en ook niet gratis), maar toch bedankt.

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."

Verwijderd

uit interesse, waarom zou je dat graag willen?

• piston
2 redenen daarvoor:
- vermits ik geen eigen pc heb :( moet ik alles op onze "familie-pc" doen, maar mijn ma wil niet dat ik al te veel verander daarop. => dan wordt je wel voor een deel beperkt in je doen. als ik dan via een diskette zou kunnen booten naar mijn hd dan heb ik totaal niets moeten veranderen op de originele hd en is mijn ma tevreden.
- meer belangrijk voor mij dan is dat doordat ik de 2de hd op ntfs zet zal het vanuit winME lijken alsof er geen 2de hd in zit. Dan kunnen de rest van de gebruikers van de pc ook niet beginnen klooien met mijn bestanden... ik weet wel dat er manieren zijn om toch te zien wat er op staat maar zo slim zijn ze hier niet gelukkig.
Het is dan net of het twee volledig verschillende systemen zijn. :9

Ik zou natuurlijk ook telkens de hd's kunnen verwisselen maar praktisch is dat niet echt. Dus gewoon via een diskette of cd booten naar "mijn eigen systeem" lijkt mij het beste/meest praktisch.

Voor de rest weet echt niemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen of in welke richting ik het moet zoeken???

Verwijderd

Dit wil ik ook doen ivm geen Admin rechten op mn vader zn WinXP.
Uitgaande van een werkende installatie op 1 partitie die de hele schijf beslaat:
*splits een deel van de harddisk af in een nieuwe primaire partitie.
*maak deze actief
*reboot en probeer van deze partitie te booten, gaat niet. (dit MOET)
*reboot nogmaals
*installeer Windows.

in Windows, formatteer een diskette met NTFS bootsector en kopieer de NTFS bootbestanden ernaar toe (ntloader, ntdetect.com, boot.ini)

als de diskette in de drive zit kun je naar je geheime installatie :)

• piston
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 00:59:
Dit wil ik ook doen ivm geen Admin rechten op mn vader zn WinXP.
Uitgaande van een werkende installatie op 1 partitie die de hele schijf beslaat:
*splits een deel van de harddisk af in een nieuwe primaire partitie.
*maak deze actief
*reboot en probeer van deze partitie te booten, gaat niet. (dit MOET)
*reboot nogmaals
*installeer Windows.

in Windows, formatteer een diskette met NTFS bootsector en kopieer de NTFS bootbestanden ernaar toe (ntloader, ntdetect.com, boot.ini)

als de diskette in de drive zit kun je naar je geheime installatie :)
toch nog een aantal vraagjes:
nadat ik die nieuwe partitie heb gemaakt hoe moet ik er dan van proberen te booten als er nog geen os op staat???
die diskette die ik moet aanmaken, ik veronderstel dat dat vanuit XP moet gebeuren want ME heeft voor zover ik weet geen optie om een diskette met ntfs-bootsector te maken?

overigens het is niet de bedoeling om een geheim systeem op te zetten hoor, mijn ma mag dat weten * piston is O-). het is enkel de bedoeling om als het ware twee gescheiden computers te maken, met die verstande dat buiten de hd's alle componenten gedeeld worden. :?

Verwijderd

je probeert de 1e keer van die nieuwe partitie te booten omdat ie geactiveerd moet worden.
Als ik nu partitie1 als C: heb en vervolgens partitie 2 als C: zal instellen, wordt die 2e partitie niet eerder C: als dat ik probeer ervan op te starten.
Dit zal mislukken wegens geen OS aanwezig, dus herstart je om van cdrom te kunnen booten om windows te installeren.

*partitioneren
*activeren
*rebooten
*installeren

• piston
ok dit is al duidelijker. bedankt, ik probeer het zo snel mogelijk en laat hier dan wel iets weten over de uitkomst. (waarschijnlijk morgenavond/-nacht ;) )

Verwijderd

Maar uh, wat heeft je moeder tegen bv. bootmagic??? Je kunt hier partities in hidden, en met een w8woord beveiligen??? >:)

En voor de snelheid van het opstarten??? Zet je je delay op bv 10 sec. Zou ze daar moeilijk over doen??? :'(

Ik zat namelijk ook met hetzelfde probleem DE FAMILIEPC, en heb het nou zo opgelost, en ik heb nergens last van ;)

• piston
Mijn ma heeft niets tegen bootmagic (kent zo'n dingen ook niet ;) ). ik heb ook niets tegen bootmagic specifiek, maar ik wil het nou eenmaal nu niet als het kan op de manier zoals hierboven beschreven. Als ik er echt niet uitkom met die methode wil ik best wel een bootmanager proberen. (Het is zoals merknamen volgens mij: je bent als consument soms geneigd om eerder merk X te kopen (is héél subjectief), maar als je vaststelt dat merk X niet goed is, probeer je gewoon een ander merk. Voldoet dat dan blijf je bij merk Y en anders probeer je weer een ander.)
En dan is er natuurlijk ook nog het feit dat het eens iets anders is hé !

En over die delay: deze pc wordt gebruikt door 7 personen, het zou mij verbazen dat er op den duur niemand er iets over zegt, de gebruikers kennende. |:( Het is dus ook makkelijker als ze er totaal niets van ondervinden, dan kunnen ze ook niet op mijn kap zitten dat ik weeral aan de pc heb zitten prutsen en dat ik hem zo zal kapot doen etc...

[ Voor 0% gewijzigd door piston op 23-10-2002 01:04 . Reden: had een woordje vergeten... |:( ]

Pagina: 1