Toon posts:

[XP pro] Achterlijk langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de pc van mijn vriendin staat sinds een maand ongeveer windows XP pro. Intussen is de pc al een week lang vrijwel niet te gebruiken omdat om een of andere reden alles ontiegelijk langzaam gaat.

Het begint bij het opstarten. Er komt eerst zo'n balk met iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (net windows 2000) die vol moet lopen. Daarna het groene laadbalkje ook nog eens, en voor je kan aanmelden ben je minstens 5 minuten verder. De pc is overigens een vrij moderne P4 die hiervoor altijd perfect snel werkte.

Dan ben je er eindelijk in, werkt alles ontzettend langzaam, gewoon niet fatsoenlijk mee te werken. Maar als je geduld hebt werkt alles uiteindelijk wel.

Ook veilige modus helpt niets, al vanaf het allereerste moment van opstarten (de eerste balk) is het langzaam. Wat ik vooral wil weten of er eigenlijk een grote kans is dat het aan windows ligt, omdat het zelfs bij het begin van het opstarten al gebeurt en er dan nog vrijwel niets draait zegmaar.

Xp opnieuw installeren namelijk liever niet want dat is weer een dag werk voor alles voor iedereen eindelijk goed is en er opnieuw op staat. Zelf dacht ik aan een hardeschijf die misschien zn beste tijd gehad heeft, maar voor zover dat iets zegt gaf SMART niets van problemen aan.

Kortom wat zou het probleem kunnen zijn?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BootVis proberen?

Booten XP traag kijk hier eens voor tips.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55
een vriendin van mij [vrouwen :P ] had hetzelfde ook een keer. ik ctrl+alt+del doen. 99% processorgebruik door norton antivirus. die eraf. deed het weer.

misschien alle onnnodige programma's ff niet automatisch laten opstarten bij boot en kijken of het dan beter werkt. als dat zo is 1 voor 1 opstarten en zien wanneer het brak gaat lopen. en die dus eraf gooien.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb natuurlijk al wel in taakbeheer gekeken etc, maar dat is het niet. Het processor en geheugengebruik is ook normaal. Als het om de programma's ging dan had dat in veilige modus wel geholpen.

Ik ga bootvis morgen inderdaad maar eens proberen dan, hoewel het dus niet alleen om het booten gaat.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 17:17
Hetzelfde wel eens gehad bij pc die ik moest repareren. Bleek dat om 1 of andere achterlijke reden de harde schijf in pio4 mode te draaien ipv udma100.. Mainboard chipset drivers erop gezet en klaar.

Systeem Specs

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Schroef dat ding eens open... Zo'n P4 kan zonder koeling geen problemen geven maar wel super traag zijn.
(Just an idea)

Verwijderd

Topicstarter
het processor gebruik is in taakbeheer slechts 2 a 3 procent, maar ik zal het ook nakijken. Het controle lijstje tot nu toe :P:
- modus hdd nakijken
- bootvis
- hardware

Verwijderd

Enkele puntjes:

- Voer MSCONFIG uit en zet bij het tabblad "Opstarten" overbodige items uit.
- Zou een virus op kunnen staan.
- Harddisk zou defect kunnen zijn.
- Hoeveel geheugen zit er in het bakje?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 19:44:
Enkele puntjes:

- Voer MSCONFIG uit en zet bij het tabblad "Opstarten" overbodige items uit.
- Zou een virus op kunnen staan.
- Harddisk zou defect kunnen zijn.
- Hoeveel geheugen zit er in het bakje?
- overbodige items al verwijderd
- virus zou kunnen, hoewel ik er norton 2002 op had gezet met dagelijks auto update
- dacht ik ook aan
- geheugen is 128mb, maar is altijd voldoende geweest en is ook niet geheel in gebruik zelfs

Verwijderd

Ik zou er nog is op zijn minst 128mb bij prikken. Mijn xp was ook retetraag op mijn pIII met 128mb. Nu ik er 384 mb in het zitten draait het als een tiet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 18:12:
Op de pc van mijn vriendin staat sinds een maand ongeveer windows XP pro. Intussen is de pc al een week lang vrijwel niet te gebruiken omdat om een of andere reden alles ontiegelijk langzaam gaat.

Het begint bij het opstarten. Er komt eerst zo'n balk met iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (net windows 2000) die vol moet lopen. Daarna het groene laadbalkje ook nog eens, en voor je kan aanmelden ben je minstens 5 minuten verder. De pc is overigens een vrij moderne P4 die hiervoor altijd perfect snel werkte.

Dan ben je er eindelijk in, werkt alles ontzettend langzaam, gewoon niet fatsoenlijk mee te werken. Maar als je geduld hebt werkt alles uiteindelijk wel.

Ook veilige modus helpt niets, al vanaf het allereerste moment van opstarten (de eerste balk) is het langzaam. Wat ik vooral wil weten of er eigenlijk een grote kans is dat het aan windows ligt, omdat het zelfs bij het begin van het opstarten al gebeurt en er dan nog vrijwel niets draait zegmaar.

Xp opnieuw installeren namelijk liever niet want dat is weer een dag werk voor alles voor iedereen eindelijk goed is en er opnieuw op staat. Zelf dacht ik aan een hardeschijf die misschien zn beste tijd gehad heeft, maar voor zover dat iets zegt gaf SMART niets van problemen aan.

Kortom wat zou het probleem kunnen zijn?
Groene laadbalkje ?!? is dat niet XP Home edition?
Pro heeft toch een blauw balkje?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 16:35:
[...]

Groene laadbalkje ?!? is dat niet XP Home edition?
Pro heeft toch een blauw balkje?
Dat klopt ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

slacksoff schreef op 18 oktober 2002 @ 18:17:
een vriendin van mij [vrouwen :P ] had hetzelfde ook een keer. ik ctrl+alt+del doen. 99% processorgebruik door norton antivirus. die eraf. deed het weer.

misschien alle onnnodige programma's ff niet automatisch laten opstarten bij boot en kijken of het dan beter werkt. als dat zo is 1 voor 1 opstarten en zien wanneer het brak gaat lopen. en die dus eraf gooien.
En in 99% van de gevallen een virus op de pc die norton dwarszit.
Norton eraf en wij kunnen weer spammailtjes gaan filteren :o

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:00
Heb zoiets laatst ook een keer gezien, maar dan bij een Win98 installatie. Bleek uiteindelijk aan de harde schijf te liggen, daar was het cache-geheugen van stuk :(

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 16:30:
Ik zou er nog is op zijn minst 128mb bij prikken. Mijn xp was ook retetraag op mijn pIII met 128mb. Nu ik er 384 mb in het zitten draait het als een tiet.
In de catagorie moderatie totaal nutteloos.

Human Bobby

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 16:30:
Das klets (vind ik) Ik heb WinXP Prof. op mijn server (ja server jah ;)) staan. Mijn server is een P2 233Mhz met 128MB SDRam. En om nou te zeggen dat het rete traag is.... Dat kan ik nou niet zeggen.

Ik zou toch maar eens naar de koeler oid kijken. Khad dat ook een keer met een celly 1.1, ging XP ook zwaar traag en schokkerig.

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:15
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 19:48:
[...]

- overbodige items al verwijderd
- virus zou kunnen, hoewel ik er norton 2002 op had gezet met dagelijks auto update
- dacht ik ook aan
- geheugen is 128mb, maar is altijd voldoende geweest en is ook niet geheel in gebruik zelfs
Welke items kun je zonder meer verwijderen dan ?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Norton is eraf, helpt niet.

De hardeschijf is gewoon udma 100, dat is ook in orde.

De processor lijkt het probleem ook niet want de media player visualisatie draait vloeiend.

Ik denk toch sterk aan de hardeschijf maar dat is nogal lastig te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou bootvis is ook gebeurd, zonder veel resultaat.

Eingelijk gaat dus alles langzaam, er is niets wat er uit springt. Het processor gebruik is laag op enkele pieken na, maar de disk-utilization is daarentegen een lange reeks van pieken naar de 100%

Denk dat er weinig anders op zit dan opnieuw installen :(

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:37

Galois

1811 - 1832

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 15:01:

Denk dat er weinig anders op zit dan opnieuw installen :(
Ja, dat denk ik ook. Maar ach. Met een P4 is dat toch ook zo gepiept? En bovendien blijf je altijd problemen houden als je dit 'vreemd' probleem op een andere manier probeert op te lossen. Ik formateer mijn computer zo gemiddeld 1x per 6 maanden. Onderhoud noem ik dat.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Topicstarter
na install nog steeds niet opgelost, straks hardeschijf maar eens nakijken

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Galois schreef op 20 oktober 2002 @ 16:26:
[...]

Ja, dat denk ik ook. Maar ach. Met een P4 is dat toch ook zo gepiept? En bovendien blijf je altijd problemen houden als je dit 'vreemd' probleem op een andere manier probeert op te lossen. Ik formateer mijn computer zo gemiddeld 1x per 6 maanden. Onderhoud noem ik dat.
Me 2 :) Vroeger deed ik dat elke maand, maar nu 2x per jaar ofzo.

Verwijderd

Galois schreef op 20 oktober 2002 @ 16:26:
Ik formateer mijn computer zo gemiddeld 1x per 6 maanden. Onderhoud noem ik dat.
Vroeger ging dat nog makkelijk, maar tegenwoordig met die tientallen GB's HD capaciteit is het backuppen ook wat lastiger geworden.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 23:55

DaRoot

Some say...

Ik heb laatst een soortgelijk geval meegemaakt. Een machine (XP1800+, 256 MB DDR) met zowel Win98 als XP in dualboot. Het starten van XP duurde echt lang. Na 10 min. zat je nog niet in XP. Onder 98 liepen de meeste programma's ook niet goed.
Bleek uiteindelijk een kapotte DIMM te zijn.
Dus kijk je geheugen eens na.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Pagina: 1