[XP] Automatisch workstation locken na periode inactiviteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Is het mogelijk om Windows XP automatisch te locken (Lock workstation)? Ik bedoel met automatisch net zoals de screensaver: na bijv. 5 minuten inactiviteit moet de PC gelockt worden.

Waar stel ik dit in? Ik heb het al geprobeerd mbv. de scheduler service: de snelkoppeling die ik gebruik (rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation) in de taakplanner zetten, maar dat werkt om een of andere reden niet...

[edit] ik wil dus niet de screensaver met een wachtwoord gebruiken

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Weet niet zeker of dit ook in XP kan, in 2000 kan je dit middels powermanagment instellen

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Dat kan in XP ook, maar dan moet de computer op standby kunnen.
ik wil geen screensavers of standby gebruiken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Als je windows XP in ee werkgroep functioneert en niet in een domein, ka je instellen dat na een bepaalde tijd van inactiviteit je pc word gelocked en as er dan weer activiteit plaats vind dan dien je eerst d.m.v. Windows Welkom je te authoriseren d.m.v. een password.
Dit is dus echter alleen mogelijk bij XP Home en Proffesional pc's die NIET in een domein staan en waarvan de user password protected is.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Aan die twee voorwaarden voldoet het systeem wel, maar waar stel ik dat dan in?

Verwijderd

Waarom wil je de screensaver niet gebruiken dan, voorzie je daar beveiligingsproblemen mee dan ?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Daar heb ik zo mijn redenen voor :)
Nee, het systeem moet niet op standby en de screensaver mag ook niet draaien, de PC moet gewoon helemaal actief blijven maar Windows moet gelocked worden als er een minuut of wat geen toetsenbord/muis activiteit plaatsgevonden heeft. Uiteraard draaien alle programma's gewoon door op de achtergrond, precies hetzelfde als je monitor normaliter uitgeschakeld wordt.

Verwijderd

Ik heb daar voor mijn Windows 2000 machine op mijn werk een programmaatje voor gedownload, maar ik heb even geen flauw idee hoe het heette.. Zal even voor je inloggen op mijn werk, dan zal ik het je zo vertellen..

Verwijderd

Het programmaatje heet Workstation Locker, waarschijnlijk kun je het zo op Google vinden, maar als je wilt kan ik het je ook wel mailen, maar dan moet je wel even je mailadres melden.

Verwijderd

Dan neem je aan dat met de screensaver ook poweropties ingesteld worden, alsof ie standby, hibernate of cpu-throttling door gaat voeren. Poweroptions staan los van screensavers (een actieve window die suffe afbeeldingen op de voorgrond laat zien,right?!).
Dus ik begrijp je reden waarom je geen screensaver zou kiezen nog steeds niet..
Tell us more !

Verwijderd

Als je gewoon de 'Blank' screensaver pakt en een wachtwoord er op knalt, dan zal het ook geen resources pakken en is je workstation gelocked.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:26
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 17:38:
Als je windows XP in ee werkgroep functioneert en niet in een domein, ka je instellen dat na een bepaalde tijd van inactiviteit je pc word gelocked en as er dan weer activiteit plaats vind dan dien je eerst d.m.v. Windows Welkom je te authoriseren d.m.v. een password.
Dit is dus echter alleen mogelijk bij XP Home en Proffesional pc's die NIET in een domein staan en waarvan de user password protected is.
Wel leuk dat je weet dat het kan maar hoe doe je dat dan :?

Leeg

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

idd, toch gewoon blank screensaver pakken... meest simpele oplossing. Ik denk ook dat je geen andere manier gaat vinden om 5 minuten inactiviteit te toetsen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 15:24
Je kan het instellen bij (ik heb nld xp pro) configuratiescherm -> systeembeheer -> lokaal beveiligingsbeleid -> lokaal beleid -> beveiliginsopties

bij mij de 22e regel van onder, 'microsoft netwerkserver: tijd niet-actief voordat de sessie wordt verbroken' daar moet je dus iets van 10 of 15 minuten ofzo instellen

1 regel daarboven: 'microsoft netwerkserver: gebruiks automatisch afmelden als aanmeldingstijd verstrijkt (lokaal)' moet natuurlijk op ingeschakeld staan

edit:
laat even weten of het werkt!

Verwijderd

En volgens mij lukt het sinds het nt4-tijdperk al om te locken ook al zit je in een domein..
Ik gok dat dat meer iets met policies te maken heeft, iemand anders ?

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 15:24
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 18:08:
En volgens mij lukt het sinds het nt4-tijdperk al om te locken ook al zit je in een domein..
Ik gok dat dat meer iets met policies te maken heeft, iemand anders ?
heeft dus inderdaad met policies te maken, zie mijn eerdere message...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Hmmm die optie met de netwerkserver lijkt me wel wat ... en ik ga er niet vanuit dat er tijdens de screensaver onderdelen op standby gaan hoor :) het scherm moet gewoon geen screensaver hebben maar alleen maar een logon windowtje

ik ga ff de tips hier proberen!

Verwijderd

De oplossing om je workstation / server automatisch te laten locken na een paar minuten:

In de group policy óf de lokale policy (gpedit.msc) configureer je het volgende:

User settings > administrative templates > control panel > display:

Activate screen saver > Enabled

Screen saver executable name > Enabled, vul de volgende regel in: logon screen saver

Password protect screen saver > Enabled

Screen saver timeout > Enabled, + tijdslimiet invullen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 09:50:
De oplossing om je workstation / server automatisch te laten locken na een paar minuten:

In de group policy óf de lokale policy (gpedit.msc) configureer je het volgende:

User settings > administrative templates > control panel > display:

Activate screen saver > Enabled

Screen saver executable name > Enabled, vul de volgende regel in: logon screen saver

Password protect screen saver > Enabled

Screen saver timeout > Enabled, + tijdslimiet invullen
Topicstarter wilde expliciet niet de screensaver gebruiken.

Zoiezo wel een erg ouwe vraag ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Bedankt voor je oplossing - maar het topic is al enige tijd oud, ik ga dit topic dan ook sluiten zodat niemand meer gaat reageren op de topic starters originele vraag :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.