Toon posts:

Veel download, en wil het niet kwijt raken

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles door gelezen van raid tot scsi etc etc. Nu heb ik het volgende probleem ik heb dus 200 gig nu aan schijf ruimte. Nu heb ik een oude 40 gig maxtor die dus waarschijnlijk eens dood zal gaan (jullie zeiden 3 jaar of zo...zit nu al op de 4 jaar maar goed) Nu wil ik dus 100% data veiligheid hebben. GELD is probleem (net creditcard gekregen) Wat moet ik doen een raid 5 kopen en dan twee dezelfde schijven kopen en wachten totdat ze beid na 3 jaar onbetrouwbaar worden?? of moet ik gewoon om de zoveel tijd een groter schijf kopen en daar dan alles naar storten en op de oude schijven een backup houden op en extra pc???.
Komen er in de toekomst nog harde schijven die je gewoon 20-30 jaar lang goed kan houden???

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-03 21:09
Nu wil ik dus 100% data veiligheid hebben. GELD is probleem (net creditcard gekregen)
Dat zijn twee items die absoluut niet te verenigen zijn. 100% data veiligheid is niet te betalen voor de gemiddelde particulier of bedrijf en waarschijnlijk is er ook geen leverancier te vinden die deze garantie zwart op wit wil geven.

Jij bent op zoek naar een vorm van verhoogde data veiligheid, waarin jij bepaald hoe kostbaar jouw data is, kortom wat wil je uitgegeven om de kans te verkleinen dat je data kwijtraakt.
Wat moet ik doen een raid 5 kopen en dan twee dezelfde schijven kopen en wachten totdat ze beid na 3 jaar onbetrouwbaar worden?? of moet ik gewoon om de zoveel tijd een groter schijf kopen en daar dan alles naar storten en op de oude schijven een backup houden op en extra pc???.
Er zijn verschillende vormen van raid met elk hun voor en nadelen.

RAID1 (mirror)
voordelen:
- Controllers die deze vorm ondersteunen relatief goedkoop zijn.
- Er maar twee harde schijven voor nodig
- In het algemeen wordt de leessnelheid beter.

Nadeel:
- Beide harde schijven dezelfde data bevatten.

RAID5 (striping with distributed parity)
voordelen:
- in verhouding tot RAID1 minder harde schijfruimte kwijt (ruwweg aantal schijf min 1).
- relatief dure controllers (parity berekenen en cache).
- preformance verbetering.

nadeel:
- bij meer dan een schijf crash alsnog alle data kwijt, kans is redelijk klein.
- minimaal drie schrijven.

Je moet zelf uitmaken hoeveel je wilt uitgeven voor de je data en als je raid gebruikt heb je het single-point-of-failure je harde schijf op gevangen.

LET OP: RAID is nooit een vervanger van een goede backup!!!
Komen er in de toekomst nog harde schijven die je gewoon 20-30 jaar lang goed kan houden???
Zolang deze voorzien zijn van mechanische onderdelen, lijkt me dit vrijwel uitgesloten. Ook zoiets als een CDR is niet onbeperkt houdbaar.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 13:43

Beaves

Usque ad Finem

Je kan ook voor een DLT tape oplosing gaan, dan kan je bijvoorbeeld RAID 1 draaien en een backup van de belangrijkste gegevens elke dag maken op de DLT tape's.

Geld speeld immers geen rol ;)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Daarbij is de leeftijd van een harddisk niet bepaled voor de zekerheid dat 'ie heel blijft... sommige harddisks gaan een maand mee (heel erge miskleunen ;)), sommige doen het tien jaar ! Pure luck ! I'd say, neem RAID1+0... lekker snel, grote omvang als je het goed doet (voor je fileserver ;)), en toch redelijk betaalbaar !

Mother, will they like this song?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees je eigenlijk wel de FAQ's :? :/

Check de RAID FAQ via OM FAQ, lees eens een paar RAID controller/harddisk reviews op o.a. www.storagereview.com :)

Dit topic is gesloten.