Mijn hardeschrijven (Seagate Baracuda IV (ata100 7200 rpm) op Primary Master en een Maxtor (ata100 5400 rpm) op Secondary Slave) zijn erg traag, iets kopieren van de ene schijf naar de andere gaat met gemiddeld 10 mb/sec terwijl ze theoretisch max 100 mb/sec kunnen halen (toch?) Deze snelheid heb ik gemeten in RedHat Linux 7.3. Nou zal je denken waarom niet in Windows XP/2000? Nou, als ik iets kopieer van de secondary ide naar de primary ide crashed mn hele systeem na 5 seconden.
Hier ff een aantal dingen uit de faq

Verdere specs van systeem:
Amd Duron 600@800 (op 600 is het ook traag + crashes)
512 mb PC133
ECS K7VZA 3.0 (KT133A)
de hardeschrijven zijn bijde 40 gb.
graag hulp want ik kom er echt niet meer uit
Hier ff een aantal dingen uit de faq
Jah, dat heb ik gedaan...Heb je de harddisk al gedefragmenteerd?
Dit staat allemaal netjes ingesteld, op DMA Enabled dusIs DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in windows? Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden.
Zit ook allemaal netjes goed. al verschillende kabels geprobeerd.Gebruik je 80 conductor kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 conductor kabels hangt de snelheid af van de langzaamste apparaat. Verder moet je bij 80 conductor kabels opletten of de connectoren op de juiste plaatsen zijn aangesloten: blauw op moederbord, grijs op slave en zwart op master.
done, helpt ook nietAl geprobeerd om bij 80 conductor kabels de Cable Select jumper instelling te gebruiken i.p.v. Master/Slave/Stand Alone?
alle drivers zijn up to dateZijn de via 4-in-1 drivers geinstalleerd? Dat geldt natuurlijk alleen als je een systeem hebt met een VIA chipset
ook geprobeerd...Heb je ook de nieuwste controller BIOS en drivers geprobeerd? Als deze tegenvallen, probeer dan de oudere versies.
Heb ik net ook ff gechecked, wil niet baten...Sommige fabrikanten hebben een tooltje dat de harddisk stiller kan maken; hierdoor nemen de prestaties ook af. Check de website van de fabrikant voor zulke tooltjes.
Vorige week nog geformateerd + nieuwe partities gemaakt.. (daarvoor deed ie het ook )Partitioneren: de eerste partities bevinden zich op de buitenste rand van de schijf en doordat de omtrek hier groter is hoeft de leeskop minder vaak te bewegen. Deze partities zijn dan ook sneller dan de latere partities.
Het is normaal dat het kopieren tussen partities op eenzelfde schijf veel langzamer gaat dan het kopieren tussen twee schijven.
Verdere specs van systeem:
Amd Duron 600@800 (op 600 is het ook traag + crashes)
512 mb PC133
ECS K7VZA 3.0 (KT133A)
de hardeschrijven zijn bijde 40 gb.
graag hulp want ik kom er echt niet meer uit