Kopieren van hdd1 naar hdd2 enorm traag + crashes

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 10:35
Mijn hardeschrijven (Seagate Baracuda IV (ata100 7200 rpm) op Primary Master en een Maxtor (ata100 5400 rpm) op Secondary Slave) zijn erg traag, iets kopieren van de ene schijf naar de andere gaat met gemiddeld 10 mb/sec terwijl ze theoretisch max 100 mb/sec kunnen halen (toch?) Deze snelheid heb ik gemeten in RedHat Linux 7.3. Nou zal je denken waarom niet in Windows XP/2000? Nou, als ik iets kopieer van de secondary ide naar de primary ide crashed mn hele systeem na 5 seconden.

Hier ff een aantal dingen uit de faq B)
Heb je de harddisk al gedefragmenteerd?
Jah, dat heb ik gedaan...
Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in windows? Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden.
Dit staat allemaal netjes ingesteld, op DMA Enabled dus ;)
Gebruik je 80 conductor kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 conductor kabels hangt de snelheid af van de langzaamste apparaat. Verder moet je bij 80 conductor kabels opletten of de connectoren op de juiste plaatsen zijn aangesloten: blauw op moederbord, grijs op slave en zwart op master.
Zit ook allemaal netjes goed. al verschillende kabels geprobeerd.
Al geprobeerd om bij 80 conductor kabels de Cable Select jumper instelling te gebruiken i.p.v. Master/Slave/Stand Alone?
done, helpt ook niet
Zijn de via 4-in-1 drivers geinstalleerd? Dat geldt natuurlijk alleen als je een systeem hebt met een VIA chipset
alle drivers zijn up to date ;)
Heb je ook de nieuwste controller BIOS en drivers geprobeerd? Als deze tegenvallen, probeer dan de oudere versies.
ook geprobeerd... :)
Sommige fabrikanten hebben een tooltje dat de harddisk stiller kan maken; hierdoor nemen de prestaties ook af. Check de website van de fabrikant voor zulke tooltjes.
Heb ik net ook ff gechecked, wil niet baten... :(
Partitioneren: de eerste partities bevinden zich op de buitenste rand van de schijf en doordat de omtrek hier groter is hoeft de leeskop minder vaak te bewegen. Deze partities zijn dan ook sneller dan de latere partities.
Het is normaal dat het kopieren tussen partities op eenzelfde schijf veel langzamer gaat dan het kopieren tussen twee schijven.
Vorige week nog geformateerd + nieuwe partities gemaakt.. (daarvoor deed ie het ook )

Verdere specs van systeem:

Amd Duron 600@800 (op 600 is het ook traag + crashes)
512 mb PC133
ECS K7VZA 3.0 (KT133A)
de hardeschrijven zijn bijde 40 gb.

graag hulp want ik kom er echt niet meer uit

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Wat voor maxtor is het. ik heb een maxtor (wat voor letter er voor moet weet ik niet)540. 20gb 5400 rpm. Dat ding is zo erg traag, zou begod niet weten waardoor. Alles liep ook kut. Met nieuwe hd nergens last van. Kan dus aan je hd zelf liggen.

• MadMod
tis een Maxtor D540x-40...
zal wel een retetrage serie zijn dan?

even over die crashes, dat doet ie ook van cd naar hdd...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als je mobo een via kt133(a?) chipset heeft kan er een bug inzitten mbt het kopieren van grote bestanden tussen verschillende schijven. Heb je al gecheckt of je bord dus evt. zo'n bug kan bevatten?

[edit] zie nieuws: VIA bevestigt 686B southbridge data-corruption bug

• MadMod
mijn mobo is van serptember/oktober dus die is neem ik aan al gefixed? (bug is van april)

Die snelheid kan me nu niet zoveel meer schelen, ik maak me meer zorgen over die crashes :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nope, die bug zit nog steeds in de 686B southbridge.. Probeer eens de PCI Latency bugfix. Zie o.a. www.viaarena.com :)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03
Heb jij de hds op master / slave staan op zelfde kabel of heb je ze master - master waarbij elke hd een eigen kabel aangesloten op een eigen ide poort?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

je moet dus je hd's allebei op een eigen kanaal zetten allebei als master

dit omdat je pc maar 1 apparaat per ide kanaal kan aanspreken.
dus als jij van hd1 naar hd2 kopieert dan moet je pc dus schakelen tussen die 2 hd's
geef ze allebei hun eigen kanaal. en je zult zien dat het al een stuk sneller is.

die 100 mb/s zul je trouwens nooit halen. dit is teneerste de max van 1 kanaal.
je hebt dus 2 hd's op 1 kanaal. dus samen hebben ze al een data transfer van 20 mb/sec
je os moet ook toegang hebben tot je hd. dus hij kan nooit alleen bezig zijn met kopieren
je hd is natuurlijk altijd een beetje tot heel erg gedrefragmenteerd.

maar 10 mb/sec is trouwens wel langzaam.
en die chrash in windows lijkt me ook niet heel lekker.
misschien dat er wat mis is met een van de hd's

zoek eens op de site van de fabrikant of je niet een diagnose tool kan vinden.

• heuveltje
  • Laatst online: 14:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

MadMod schreef op 18 oktober 2002 @ 15:56:
Mijn hardeschrijven (Seagate Baracuda IV (ata100 7200 rpm) op Primary Master en een Maxtor (ata100 5400 rpm) op Secondary Slave) zijn erg traag, iets kopieren van de ene schijf naar de andere gaat met gemiddeld 10 mb/sec terwijl ze theoretisch max 100 mb/sec kunnen halen (toch?) Deze snelheid heb ik gemeten in RedHat Linux 7.3. Nou zal je denken waarom niet in Windows XP/2000? Nou, als ik iets kopieer van de secondary ide naar de primary ide crashed mn hele systeem na 5 seconden.

Hier ff een aantal dingen uit de faq B)
Amd Duron 600@800 (op 600 is het ook traag + crashes)
512 mb PC133
ECS K7VZA 3.0 (KT133A)
de hardeschrijven zijn bijde 40 gb.

graag hulp want ik kom er echt niet meer uit
die 100 mb is niet de maximale snelheid maar de maximale transfer snelheid
(ik neem aan dat je aan ultra-dma 100 denkt)
das dus alleen tussen de snelheid die over de kabel kan
jou disk zelf haalt veel lagere snelheden
meeste 7200 disks zitten tussen de 50 en 30 mb/s (afhankelijk van binnen of buitenste gedeelte van de platter) 5400 toeren zijn trager
dat zijn echter lees-snelheden. schrijf snelheden zijn nog langzamer

ook al heb je je schijven gedefragmenteerd, fragmentatie heb je altijd wel. je os wil wel eens wat wegschrijven. en je hebt een hoop performance los door dat ide altijd de processor aanspreekt.
dus die 10 zijn niet eens zo heel slecht...........

over je crashes ; toevallig een sb-live erin zitten ?
klinkt een beetje als een via-sb bug :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
MadMod schreef op 18 oktober 2002 @ 18:28:
tis een Maxtor D540x-40...
zal wel een retetrage serie zijn dan?

even over die crashes, dat doet ie ook van cd naar hdd...
Die heb ik dus ook. Bij mij doet die het dus erg kut, zou ook niet weten waar het aan ligt, zal wel gewoon een brakke HD zijn, of hij is echt gewoon kut. Oplossing: koop een 7200rpm HD. :D

[ Voor 0% gewijzigd door Ste7en op 19-10-2002 17:02 . Reden: typo's ]

• job

job

de snelheid kan natuurlijk ook liggen aan de grootte van de bestanden.
veel kleine bestanden gaan veel langzamer dan een paar grote

maar de meeste snelheidswinst is er voor jou te halen als je je hd's al master ieder op een eigen kabel zet.

• heuveltje
  • Laatst online: 14:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

master of slave maakt afaik niks uit
en hji zegt dat ze al op een aparte kabel zitten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• job

job

heuveltje schreef op 19 oktober 2002 @ 17:38:
master of slave maakt afaik niks uit
en hji zegt dat ze al op een aparte kabel zitten
niet goed gelezen.
ik las master en slave. dus dacht automatisch dat ze op 1 kabel zitten.

nouja misschien dat die hd's gewoon zo langzaam snel.
maarja, die chrash lijkt me ook niet helemaal ok.
zou die hd's eens in een andere pc proberen.
kijken wat er dan gebeurt

Verwijderd

Antivirus software uitzetten, mits aanwezig, kan zeer veel uitmaken.
Pagina: 1