[router] 1 pc vast IP, rest DHCP via router mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zie titel..ik wil graag dat mn eigen pc een vast ip adres houd verkregen via de dhxp server in de router (draytek 2200E) en dat de rest van de pc's een willekeurig IP krijgen

de reden dat 1 pc een fixed ip moet behouden komt vw het feit dat er oa webserver op draait...

wanneer ik handmatig een ip uitdeel met bijbehorende DNS settings dan werkt mn internet niet :? (kheb het letterlijk overgenomen van een dhcp ip) krijg dus idee dat wanneer je handmatig een ip geeft in de range van de router zijn dhcp dat die een conflict geeft ofzo

weet iemand of bovenstaande mogelijk is? wil graag dat ik dat vaste IP in de router kan zetten :)
alvast bedankt

owja bij de support van drayktek kan ik niets relevants vinden maar misschien kijk ik erover heen? :? :)

toevoeging>> zie wel bij DIAGNOSTIC TOOLS>> ARP CACHE TABLE staan dat het MAC adres van mn netwerkkaart gekoppeld is aan een IP adres...zou wil ik het ook instellen bij de router wat toch moet kunnen lijkt me :) alleen bij de cache table kan ik niets toevoegen of editten :(

I don't drive fast, I only fly low!

Verwijderd

Volgens mij als die dhcp range precies in dezelfde range zit als dat vaste ip en dat je op de router dat vaste ip kan execluden dan moet het volgens mij kunnen

• yonexfreak
  • Niet online
dat is precies wat ik zoek Kingkiller :)
ik wil dus 1 IP adres vastleggen aan een MAC adres en dat moet dus ingeregeld worden in de router :) alleen kan het nergens vinden....kheb idee dat het niet mogelijk is...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
De drayteks kunnen gewoon een IP reserveren aan een macadress.
Edit: beetje zoeken, maar t staat gewoon op de Draytek site:

http://www.draytek.nl/hel...fw=2.00a&show=dhcpfixidip
Voor het instellen van een vast IP-adres in de router ingebouwde DHCP-server gebruikt u het volgende commando:
srv dhcp fixip add IP Addr MAC Adres Host ID
Om het IP-adres 192.168.1.9 altijd toe te kennen aan de computer met de netwerkkaart met het hardware- of MAC-adres 00-00-00-00-12-34 en daarbij de naam VastIP te tonen. Start u een Telnet sessie met de route en logt u in en tikt:

srv dhcp fixip add 192.168.1.9 00-00-00-00-12-34 VastIP
Hierna zal, hoewel de computer DHCP gebruikt, deze altijd het IP-adres 192.168.1.100 toegewezen krijgen.
Ook kun je bv 192.168.1.2-.100 via DHCP uitdelen, en je PC een IP buiten de dhcp range geven.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Moet gewoon willen, word wel vaker Fixed Mapping of iets dergelijks genoemd, en de rest krijgt dan gewoon zijn iptje via DHCP (tenminste als de DHCP server aanstaat)

Canon Digital Ixus V3

• yonexfreak
  • Niet online
bedankt djsmiley !! :) :Y) dat is dus exact wat ik zocht :)
ik wist dat het mogelijk moest zijn met deze routers alleen kheb dus weer niet diep genoeg gezocht 8)7 O-)

nogmaals bedankt ! :)

Pagina: 1