FDISK Error 6 + no 80 conductor installed

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Wie kan mij helpen? Ik heb een Abit KT7-RAID, en de RAID-controler doet een beetje moeilijk. Ik weet dat dit type (Highpoint) problemen had met IBM en Maxtor, maar dit is in de laatste BIOS-update expliciet vermeld als verholpen.

Eerder had ik twee Maxtors (niet identiek) in RAID 0 gezet. FDISK deed wel alles wat het moest doen, alleen kreeg ik telkens foutcode 6 te zien - zie FDISKC.MSG voor meer info. FDISKC.MSG is echter op mijn Win98se-systeem en in de MS-knowledge-base niet te vinden. Errorcode 6 is ook een grote onbekende. De RAID werkte echter wel, maar toen ik Windows 98 erop wou zetten, bleef de boel steken bij schijfcontrole. Om een lang verhaal kort te maken: het was huilen met de pet op en baggertraag, die RAID 0. Eén van de Maxtors (PIO4) hield er veel bad sectors aan over.

Nu heb ik twee ATA 66 Seagates, 10 GB, identiek.

RAID 0 wilde goed. Ik had mn OS op een aparte HDD, de RAID 0 was een secundair volume. FDISK gaf echter de zelde problemen. Schijfcontrole in Windows 98 gaf geen fouten, hoewel snel anders was. Na twee dagen kon ik niet meer booten, en bleek dat de RAID uit elkaar gevallen was: schijf werd niet gevonden, niet leesbaar, niet toegankelijk -- allemaal verschillende foutmeldingen gedurende nog twee dagen.

Ik ga nu bekijken of de schijven het nog goed doen.

De eerste Seagate zit nu met de IDE-kabel die bij de Highpoint hoort (gewoon standaard IDE-kabeltje met drie connectors) in IDE-2. Bij het opstarten krijg ik de melding dat er "geen 80 conductor" aanwezig is.

FDISK geeft nog altijd foutmelding 6.

Mijn vragen:

1. Wie heeft identieke problemen met de Highpoint RAID-controler op KT7-RAID?

2. Wat de fok is FDISKC.MSG en wat zegt het over Error 6?

3. Wat is die rare melding over 80 conductor? (Duidt dat er misschien op dat mijn IDE-kabels gewoon gaar zijn?)

Bij voorbeeld drank voor evt. reacties...

-Een zwaar gefrustreerde tweaker...

Bloed, zweet & koffie

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 07:07
Wat voor IDE kabel gebruik je ??

Wel een 80-aderige lijkt me toch, die zit er standaard bijgeleverd

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
De standaard IDE-kabel die in tweevoud bij het mobo geleverd wordt door Abit: drie connectors, waarvan één blauw en twee zwart.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

error 6 had iets te doen met de "actieve" partitie van een harde schijf, errorcode 6 wil zeggen dat die deze niet aan kan maken volgensmij. Komt wel vaker voor als je al een schijf hebt met een partitie waar je vanaf kan booten. Is verder niet schadelijk ofzo en er zit ook geen fout in je partitie.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Laatste situatie:

HDD 1 (Maxtor 6.8GB) alles FAT32
Actieve partitie 2GB met Win98se
Uitgebreide partitie 4.8GB
-Logisch DOS-station D: 300MB voor swap-file
-Logisch DOS-station E: 4.5GB voor data-opslag

HDD 2 Seagate 10GB + HDD 3 Seagate 10GB
Primaire partitie +/- 20GB
Geen actieve partitie

Als error 6 betekent dat er geen actieve partitie aangemaakt kan worden, heeft dit dus niks met het probleem te maken, alhoewel het *wel* opmerkelijk is.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
UPDATE

Misschien ben ik nu in mezelf aan het praten, maar anders is een update wel handig.

De tweede Seagate laat nu skeltergeluiden horen en FDISK kan de integriteit niet controleren.

In een van de twee IDE-kabeltjes zit een heel klein gaatje in een van de adertjes.

Kan dit laatste feit verklaren waarom RAID het eerst wel deed en daarna niet meer?

Kan het bad sectors veroorzaken op een schijf?

Bloed, zweet & koffie

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

Rashann

Zoek de hond...

Dat 80-conductor is niet zo erg, het betekend dat je een ATA33 kabel gebruikt ipv een ATA66 (met blauwe connector) dit maakt de schijf echter wel langzamer en is dus niet aan te raden voor je RAID.

Het gaatje in je kabel van de ATA66 is ook normaal, dat heeft elke van die kabels.

[Edit]
Gebruik je bij een van de HD RAID schijven die ATA66 kabel en bij de andere niet? Dat zou dan wel eens een oorzaak kunnen zijn, omdat beide schijven dan toch niet even snel zijn (eentje ATA66, andere ATA33)

Ennuh, zo'n skelter geluid is NIET goed... als er nog garantie op zit zou ik hem meteen ruilen (na backups gemaakt te hebben indien mogelijk).

If nothing is written below, I was the last to reply...

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

die 80 conductur is je 80 aderige ata66(100)
kabel
heb je ze wel als master en aan de laatste(blauwE) connector gehangen?

Oh ja joh!!!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
blauwe connector in je mobo, zwarte in je hdd misschien....bij jorg willen ze dat nog wel eens verkeerd om doen

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Bij het mobo zaten twee IDE-kabels met elk 1 blauwe connector en 2 zwarte. De IDE-/RAID-bussen zijn ook blauw. In 1 van de kabels zit een klein gaatje in een van de aders.

De schijven zijn identiek (zelfde merk+type+specs), beide ATA66.

Ik deed telkens de blauwe connector op de IDE-/RAID-aansluiting en de laatste (buitenste), zwarte connector aan de HDD. Beide HDD's waren master en de enige aan de kabel.

Het rare is dat dit is de tweede keer is dat ik op die manier een goeie HDD verziek.

Bloed, zweet & koffie

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 15:32 schreef Vilenin het volgende:
...In 1 van de kabels zit een klein gaatje in een van de aders...[/quote]In alle ATA66 of ATA100 kabels hoort "een klein gaatje" te zitten. Dus je sluit 1 harddisk aan via ATA66 en de andere via ATA33. Je kan het ook zien. De 80-aderige kabels hebben zichtbaar aanzienlijk meer aders (en dunner) dan de 40-aderige ATA33 kabels.
Gebruik voor je RAID-0 2 ATA66/100 kabels (met gaatjes, dus)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Error code 6 van fdisk betekent dat fdisk al een primaire partitie heeft aangetroffen. Oftewel, omdat er al een actieve partitie is kan fdisk geen 2de partitie actief maken. Het heeft trouwens gewoon wat te maken met de brakheid van fdisk, een fatsoenlijk partitioneer programmaatje kan zonder problemen overweg met meerdere actieve partities.

Mzzl, lg

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

de melding geen 80-conductor cable zegt niets anders dan dat er een gewone IDE kabel is aangesloten. Dus geen ATA66 80-condutor cable.

FDISK error 6 betekend dat er op de geselecteerde harddisk geen partitie actief gemaakt kan worden. (dit is nodig om vanaf de HDD op te kunnen starten) Deze melding zie je als je op de tweede harddisk in een systeem een primaire partitie maakt. En kan dus geen enkel kwaad want op de 1e harddisk staat (als het goed is)een actieve primaire partitie.

Groeten,

Reink.

Murphy was an optimist

Verwijderd

Zelf kreeg ik net ook een berichtfout 6 en het blijkt hier dus nogal actueel te zijn.

Omdat ik nogal krap in de ruimte zat en toch aan het sleutelen was (dat is weer een andere vraag) heb ik even een WD AC2850F uit een 486 geleend en ingebouwd. Inderdaad een wat oudere schijf met 813mB.

De schijf handmatig in het BIOS ingesteld en onder Windows98 ge-FDISKt. Kreeg dus berichtfout 6.
Na het formatteren, ook onder Windows98 kwam er een melding dat niet zeker was of gegevens veilig op de Disk bewaard kunnen worden en de suggestie een scandisk te doen.

Hij is nu als primaire slave aangesloten, ik probeer hem te wisselen met de CD-ROM die nu secundaire slave is en als de foutmelding niet verdwijnt haal ik hem eruit.

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op maandag 23 juli 2001 17:20 schreef 480 het volgende:
Zelf kreeg ik net ook een berichtfout 6 en het blijkt hier dus nogal actueel te zijn.
Mwah, als jij 8 maanden oud nog actueel vindt? :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1