Toon posts:

ASUS P4B533-E P4 Socket 478 Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een PC aangeschaft met volgend moederbord:
ASUS P4B533-E P4 Socket 478 Raid+Sound+Firewire+Lan

Ik heb 1 HD, aangesloten op een primary raid slot.
Mijn DVD-ROM speler heb ik aangesloten op het primaire IDE slot.

Als ik nu de CD van Windows inleg, om het besturingssysteem te installeren komt er een melding dat er geen HD wordt gevonden.

Ik heb wel de HD correct geïnstalleerd op het Raid installatieprogramma, want hij staat op available in de array.

Ik heb wel gemerkt dat ik als ik mijn HD insteek op het Primaire IDE slot dat het systeem dan wel werkt.
Dat zou een alternatieve oplossing kunnen zijn, toch wil ik graag dat mijn pc werkt als ik mijn HD op het primaire Raid slot insteek.

Kan iemand mij helpen?
Wat kan ik hieraan doen?

Wachtend op hulp,
Met vriendelijke groet,

Verwijderd

Bij installatie van Windows kun je aan het begin via F6 aangeven dat je een extra driver wilt laden voor bijvoorbeeld SCSI of RAID omgevingen. Dus even de juiste driver op diskette zetten, opnieuw opstarten, F6, flop erin en voila. Fenetres a la lettre!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2002 14:41 . Reden: extra info toegevoegd ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 14:38:
Bij installatie van Windows kun je aan het begin via F6 aangeven dat je een extra driver wilt laden voor bijvoorbeeld SCSI of RAID omgevingen. Dus even de juiste driver op diskette zetten, opnieuw opstarten, F6, flop erin en voila. Fenetres a la lettre!
Dit kan volgens mij alleen maar bij Win2k en WinXP als ik me niet vergis.
Dus als ie er '98 of iets dergelijks erop wil hebben (wat ik me eigenlijk haast niet voor kan stellen) moet ie toch een andere oplossing zoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 14:43:
[...]

Dit kan volgens mij alleen maar bij Win2k en WinXP als ik me niet vergis.
Dus als ie er '98 of iets dergelijks erop wil hebben (wat ik me eigenlijk haast niet voor kan stellen) moet ie toch een andere oplossing zoeken.
Als je hem nou eerst aan je IDE 2 hangt en dan windows installeert en dan na de installatie weer aan je RAID 1 dan zou het moeten werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik wil XP installeren en heb inderdaad gezien dat je daar op F6 kunt drukken. Je zegt, de juiste drivers op diskette zetten, moet ik die dan afhalen van internet of moet ik die maken met XP op een andere PC?

Als ik die van internet moet afhalen, zou het fijn zijn als je de plaats waar en om welke drivers het gaat weet, zo niet, probeer ik zelf wel wat te zoeken.

Maar in elk geval, alvast bedankt voor je hulp Mxeryus en Cannonball

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook een goed idee, Rubbie.

Krijg ik dan naderhand geen problemen?

Verwijderd

De juiste drivers staan ongetwijfeld op de CD's die je bij je moederbord hebt mogen ontvangen. Kopieer de drivers naar diskette (2000 en XP kunnen die drivers alleen van diskette laden...). Kijk anders op www. asus.com voor de meest recente drivers (kun je gelijk de laatste drivers voor audio en lan downloaden..)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 14:52:
Dat is ook een goed idee, Rubbie.

Krijg ik dan naderhand geen problemen?
geloof t niet hep dit zelf namelijk ook een x gedaan. Alvast veel suc6 ;)

Verwijderd

Zo te zien heb je maar 1 harddisk, dus RAID heeft weinig nut. De optie van Rubbie zal dan ook niet werken..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 14:57:
Zo te zien heb je maar 1 harddisk, dus RAID heeft weinig nut. De optie van Rubbie zal dan ook niet werken..
Hij wil gewoon zijn harddisk aan de raid poorten hangen het heeft misschien niet veel nut, maar mijn optie zal wel moeten werken omdat de komputer dan gewoon opstart van die harddisk toch :?

Maar je kan idd gewoon je hdd aan IDE 1 hangen en je DVD aan IDE 2 dat maakt kwa snelheid toch nix uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat RAID niet zo veel nut heeft maar ik wil kijken als het nut heeft als ik mijn DVD-rom en mijn CD-schrijver op aparte IDE als master kan draaien, als dat dan performance winst oplevert voor het brandproces.

Verwijderd

Hmmm... volgens mij verandert de lokatie waar Windows zijn bootfiles kan vinden (dus niet meer op ..\hd0 maar elders ?) Enfin, als het bij jou wel werkt kan ik dat de volgende keer ook proberen! ;)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:47
Lees ook een keer de FAQ door, daar leer je wel het 1 en ander van.

Ook kun je zoeken op het forum, dat helpt je ook iets.

Je kwakt hier nu zo het probleem neer zonder zelf eerst op onderzoek uit te gaan, dat is niet echt de bedoeling.

Is je HD udma133 of udma100?

Indien udma100 dan kun je die beter op je normale ide poort aansluiten, je raid controller heb je niet nodig met 1 HD.
Mocht het udma133 zijn en je raid controller ook, dan kun je die instellen op udma133 en dat is weer ietsje sneller in de theorie.

:z

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:47
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 15:04:
Ik weet dat RAID niet zo veel nut heeft maar ik wil kijken als het nut heeft als ik mijn DVD-rom en mijn CD-schrijver op aparte IDE als master kan draaien, als dat dan performance winst oplevert voor het brandproces.
HD + Cdrom of brander op 1 kanaal en dan het andere apparaat op je andere IDE slot.

:z

Verwijderd

Klopt
Raid moet 2x hetzelfde zijn, of 2x Dezelfde CD-ROM Spelers of 2x dezelfde HDD

Verwijderd

zet in de bios "onboard ata devices first" op no en scsi disk bij je bootdevices. Dan gaat een promise driver installen van flop bij de XP install wel goed.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
RAID heeft minimaal 2 HDs nodig om goed te kunnen functioneren ;) dus zolang je 1 HD hebt moet je deze gewoon op het normale IDE1 slot zetten en je CD/DVD-rom speler/brander op IDE2 zetten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 16:23:
Klopt
dat lijkt me wel wat cdburners in raid... 52speed x2 = 104 speed cdbrander. cdtje in 10sec incl leadout/in

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:29

nrg

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 19:06:
[...]

dat lijkt me wel wat cdburners in raid... 52speed x2 = 104 speed cdbrander. cdtje in 10sec incl leadout/in
Volgens mij beredeneer jij ietwat verkeerd 8)7
Hoe wil jij met 2 branders op één cd-r tegelijk branden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 16:23:
Klopt
Je kan je raid ook gewoon als twee xtra IDE poorten instellen, en dan kan het wel met 1 HDD 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 23:03:
[...]

Je kan je raid ook gewoon als twee xtra IDE poorten instellen, en dan kan het wel met 1 HDD 8)7
Nee, gewoon array van 1 schijf aanmaken met je promise controller.
Pagina: 1