• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ik had dit ook als reactie kunnen zetten op de frontpage, maar omdat ik daar geen user account voor heb :9, en omdat ik het wel een aparte topic waard vind (ik verwacht wel een redelijke discussie hierover, groter dan op de frontpage past ;)), heb ik em maar hier gepost.

Ik heb het dus over nieuwtje MPF blikt vooruit op toekomst embedded processors. Daarin wordt gesproken over een nieuwe chip (de NEC DRP) die z'n eigen pipeline real-time kan optimaliseren voor een specifieke taak. Ik zag hierin een link naar de menselijke hersens simuleren. Tot nu toe koste dat namelijk enorm veel rekenkracht (teveel zelfs, het is nog niet gelukt) en dat kwam voornamelijk doordat de hersens 'links' kunnen leggen tussen hersencellen. Kortom, de structuur van hersenen is dynamisch.
En dat kan deze chip (misschien met enige specifieke aanpassingen, dat wel) dus ook! En daar komt bij dat er 8 threads in kunnen draaien (wie zegt dat hersenen niet multi-threathed zijn? :)). Ik zie in deze chip een grote toekomst. Zeker als de performance zeer goed blijkt te zijn, en eventuele opvolgers komen.

Nu beweer ik niet dat we volgend jaar ook daadwerkelijk een volledig gesimuleerde kunstmatige hersenpan hebben, maar ik zeg wel dat we met deze chip onze kansen voor een goede simulatie flink vergroten. Deze chip is dan wel bedoeld voor embedded systems, maar goed. Zodra de techniek er is, waarom dan niet gebruiken voor een speciale chip in je pc, die kunstmatige intelligentie goed kan simuleren?
Dus naast je CentralPU en je GrapicalPU ook een ArtificialPU oid :). 1337!

Spolap: Interactive webcomic

Verwijderd

Die redelijke discussie blijft tot nu toe uit :)
Als je steeds intelligentere computers maakt is er een kans dat die computers de mens kunnen overtreffen

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je dat soort computers maakt, dan krijg je het probleem dat een mens niet 100% tegelijk van z'n hersens kan benutten, en de computer is daar wel toe in staat. Daarin ligt ook het gevaar, als ze de rekenkracht hebben van een mens en in een robot gezet worden (en een vorm van AI krijgen) dan krijg je een robot die gewoon slimmer en sneller is dan een mens. Deze robot zou dus dan een reeel gevaar kunnen vormen als hij zou beslissen dat ie superieur is. Dan krijg je dus het "Terminator" idee. dat wil je niet lijkt mij...

Verwijderd

Lijkt me leuk om zo'n computertje in elkaar te sleutelen... Komen we ten minste van een (hopelijk) onbevooroordeelde bron te weten dat we eigenlijk allemaal een stelletje sukkels zijn... ohnee, dat willen wij helemaal niet weten en horen.

Misschien is zo'n ding wel onvermijdelijk voor ons evolutie proces. Wij zijn uitgerancheerd, en het wordt tijd voor wat nieuws. Als het robots worden dan zullen ze zeer waarschijnlijk beter tegen de radioactieve straling van de derde wereld oorlog kunnen dan wij tere mensjes..

Dus ik zeg, kom maar op..

<i>(zolang ik er maar controle over blijf houden natuurlijk :-) )</i>

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik denk serieus dat als we zelfstandig voortplantende, en zichzelf verbeterende robots uitvinden, deze op den duur de mensheid zullen vervangen.

Gelukkig zal ik dat niet meer mee maken.

Maar goed, in de tussentijd is een nog krachtiger chip, met nieuwe technieken natuurlijk wel goed. :)

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ik vraag met een beetje af hoe die chip gaat werken. Ik bedoel, zijn er geïntregreerde stukken pipeline, waartussen geschakeld kan worden, of worden er op een of andere manier daadwerkelijk transistors verbonden op zo'n manier, dat er echt nieuwe schakelingen ontstaan.

Hersenen hebben namelijk de mogelijkheid om zenuw verbindingen te leggen tussen twee cellen, als ze dat willen. Je kan zo dingen onthouden, en verbanden leggen. Ikzelf vind altijd het volgende een mooi voorbeeld: je hoort een oude melodie en bedenkt je plots dat je zin hebt in pannekoeken en gezelligheid. Dat komt omdat je toendertijd een keertje die melodie hoorde, pannekoeken aan het eten was en dat het bere gezellig was. Je hersens hebben het verband gelegd tussen de melodie en de gezelligheid.

Verder vraag ik me af of deze 'links' in hersenen ook weer weggehaald kunnen worden. Daar heb ik nog nooit iemand over horen praten. Want stel dat het níet kan, dan kunnen we het eigenlijk ook af met van die ROM chippies, waar met stroompulsen links ingebrand kunnen worden. (kom op, wees creatief en neem die vorige regel niet te letterlijk) Ik vraag me dan ook meteen sterk af waarom dat nog steeds niet gedaan is door iemand.
Kunnen de links wél weggehaald worden, zullen we moeten wachten op deze chip, of, als deze chip alleen maar onderdelen van z'n pipeline kan 'switchen', op een compleet andere technologie...

offtopic:
trouwens, wat vinden jullie van m'n nieuwe icon? m'n eerste probeersel die ontstaan is met gimp :)

Spolap: Interactive webcomic

Verwijderd

Als de mens zulke chips/robots kan maken kunnen ze ook zo gemaakt worden dat ze te stoppen zijn. Geen stroom betekent voor zon robot dat die niets meer kan (tenzij ze iets totaal nieuws daarvoor gaan ontwikkelen) dus als je de stroomtoevoer stopt stopt de robot/chip met werken dus zie ik het de eerste tijd nog niet gebeuren dat de computer de mensen voorbijgaat misschien wel met inteligentie maar niet in onafhankelijkheid. En dan is er ook nog het verschil dat mensen emoties kennen en die kunnen (nog) niet gesimuleert worden.

Verwijderd

Ik vermoed dat het real-time optimalisatieproces van deze chip absoluut niet lijkt op de manier waarop in de hersenen 'links' gelegd worden. Ik denk dat je hiervoor beter kan kijken naar 'neural net' software, waarbij - in tegenstelling tot bij deze chip - wordt geprobeerd de werking van de hersenen te simuleren.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Fludizz schreef op 18 oktober 2002 @ 18:07:
Als je dat soort computers maakt, dan krijg je het probleem dat een mens niet 100% tegelijk van z'n hersens kan benutten, en de computer is daar wel toe in staat. Daarin ligt ook het gevaar, als ze de rekenkracht hebben van een mens en in een robot gezet worden (en een vorm van AI krijgen) dan krijg je een robot die gewoon slimmer en sneller is dan een mens. Deze robot zou dus dan een reeel gevaar kunnen vormen als hij zou beslissen dat ie superieur is. Dan krijg je dus het "Terminator" idee. dat wil je niet lijkt mij...
is al iets op gevonden. "Creating A Friendly AI".

http://singinst.org/friendly/

een robot is een computer die kan bewegen. als de computer niet kan bewegen en ook geen toegang heeft tot middelen die hem kunnen -laten- bewegen - we zitten hier met een gevoelloos ego zonder ogen, met alleen maar een tekst-gebaseerde mond, dan doet 'ie niks. simple as that.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

/me zat weer eens d0m te klikken en poste er een verkeerde post

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2002 00:08 . Reden: d0mme actie :P ]

Pagina: 1