Toon posts:

[RH 7.2] commandline ipv gnome desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren Red Hat 7.2 geinstalled met gnome. als ik dit nu opstart (ik doe dit met vmware onder w-xp) kan ik eerst inloggen en dan krijg ik alleen een command-promt en geen gnome desktop, hoe kan dat? of liever: hoe verhelp ik dat en start hij automatisch een gui?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

in /etc/inittab vind je de optie om het default runlevel te wijzigen.
verander dat van 3 naar 5, en dan zal hij default in runlevel 5 opstarten.
Even ervan uitgaande dat gdm werkt, moet dit goed gaan.

Als je net bent ingelogd, en je typed gdm, start gnome dan ook gewoon goed..

Verwijderd

Topicstarter
er gebeurd helemaal niets als ik 'gdm' intyp (en vervolgens op enter druk:P), ik krijg dan alleen een nieuwe regel zegmaar... als ik het dan nog een keer doe krijg ik de melding:

gdm already running. Aborting!

bij alle andere opties die bij gdm staan (gdmconfig, gdmchooser, ed) geeft hij steeds de melding:

gtk WARNING **: cannot open display

mocht gnome niet goed zijn geinstalleerd, kan ik die dan er opnieuw overheen zetten?

Als ik inlog onder root en probeer naar /etc/inittab te gaan staat er 'permission denied' :P..!?!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 13:38:
er gebeurd helemaal niets als ik 'gdm' intyp (en vervolgens op enter druk:P), ik krijg dan alleen een nieuwe regel zegmaar... als ik het dan nog een keer doe krijg ik de melding:

gdm already running. Aborting!

bij alle andere opties die bij gdm staan (gdmconfig, gdmchooser, ed) geeft hij steeds de melding:

gtk WARNING **: cannot open display

mocht gnome niet goed zijn geinstalleerd, kan ik die dan er opnieuw overheen zetten?

Als ik inlog onder root en probeer naar /etc/inittab te gaan staat er 'permission denied' :P..!?!
ehm volgens mij werkt dat alleen onder tty1 (soms tty2) en niet onder root, heb je daar rekening mee gehouden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 16:48:
[...]

ehm volgens mij werkt dat alleen onder tty1 (soms tty2) en niet onder root, heb je daar rekening mee gehouden?
ehh..nee, (k ben nogal nOOb op linux gebied..)...maar als ik inlog onder een andere accout werkt et ook niet.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
probeer eens de nvidia-drivers te installeren, ik weet niet of de gf4ti4200 al in rh7.2 ondersteund word. probeer anders gewoon "X" eens te starten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Topicstarter
Ik niet dat dat gaat. als ik 'XFree86' start krijg ik de melding

'parse error on line 242 of section Inputdevice in file /etc/X11/XF86Config
"Device" is not a valid keyword in this section.
(EE) problem parsing the config file
(EE) Error from xf86HandleConfigfile()

Fatal server error:
no screens found

Verwijderd

en wat gebeurt er als je na het inloggen via de command prompt 'startx' typt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 17:58:
en wat gebeurt er als je na het inloggen via de command prompt 'startx' typt?
execve failed for /ect/X11/X (errno 2)
giving up.
xinit: Connection refused (errno 111): unable to connect to X server
xinit: No such process (errno 3): server error

Verwijderd

Heb je de VMWare power tools wel geinstalleerd? :?.

Verwijderd

Topicstarter
ze zijn volgens mij geinstalleerd..ik heb ook nog een vm met w2k adv, server en toen ik daar vmware instalde kwam er echt zon install programaatje. dat heb ik hier niet. ik weet et dus niet zeker, er staat bij settings: 'cancel VMware tools install'.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
type es 'xf86config' in in de console.. ws. staat de videokaart niet goed ingesteld waardoor ie X niet kan starten. Stel hem dan gewoon in op 'generic vga' of 'vesa' oid..

[edit] en volgens mmij kunje je videokaart onder rh7.1 ook nog instellen met het commando 'setup'.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 16:48:

De "permission denied" foutmelding werd veroorzaakt doordat hij /etc/inittab probeerde 'op te starten' gok ik (dat kan nml niet).
En /etc/inittab editen (wat de bedoeling was) kan onder elke tty, pts of whatever, zolang je het maar als root doet.
Magic schreef op 18 oktober 2002 @ 17:12:
probeer eens de nvidia-drivers te installeren, ik weet niet of de gf4ti4200 al in rh7.2 ondersteund word. probeer anders gewoon "X" eens te starten.

Ehm, die nvidia drivers gaan niet veel helpen in vmware.
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 17:43:
Ik niet dat dat gaat. als ik 'XFree86' start krijg ik de melding

'parse error on line 242 of section Inputdevice in file /etc/X11/XF86Config
"Device" is not a valid keyword in this section.
(EE) problem parsing the config file
(EE) Error from xf86HandleConfigfile()

Fatal server error:
no screens found

Klinkt alsof je XFree versie 4 probeert te starten met een configfile voor XFree versie 3 (of andersom).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 19:04:
ze zijn volgens mij geinstalleerd..ik heb ook nog een vm met w2k adv, server en toen ik daar vmware instalde kwam er echt zon install programaatje. dat heb ik hier niet. ik weet et dus niet zeker, er staat bij settings: 'cancel VMware tools install'.
Nee, zo dus niet. ;). Die installeren een tar.gz file in /tmp/, die moet je dan met de hand uitpakken en installeren. Het hoe en wat staat allemaal in de VMWare documentatie uitgelegd op hun website. Dan werkt de grafische modus pas, normalitair werkt die dus nog niet in VMWare.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! hij doet het nu na het installeren van die tools.
Pagina: 1