APM vervangen door ACPI?

Pagina: 1
Acties:

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Omdat ik vandaag toch weinig te doen heb, heb ik vandaag mijzelf de missie gegeven om het powermanagement op mijn laptopje goed te krijgen. Het probleem is dat ik de batterijstatus niet op kan vragen: "apm" geeft "AC on-line, no system battery" terug... en dat terwijl ik toch echt de stekker los in mijn hand heb...

Ik kan echter de laptop wel in stand-by zetten, ook gaat hij helemaal uit als ik tegen KDE zeg: "shutdown".

Ik heb al een keer geprobeerd om apm uit te zetten en acpi te installeren, maar ik kom niet echt ver, ik kan acpi installeren maar dan kan acpi een bestand niet vinden in /proc/acpi, dat begrijp ik, want die directory bestaat niet... Mijn vraag is dus: Wie weet hier meer van? en wat kan ik hier aan doen?

De laptop is een Asus L8400 serie, distro is RedHat 7.3.
Onder Windows XP werkt het wel naar behoren, maar ik draai alleen Windows voor school...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
Quinny schreef op 18 oktober 2002 @ 12:27:
Omdat ik vandaag toch weinig te doen heb, heb ik vandaag mijzelf de missie gegeven om het powermanagement op mijn laptopje goed te krijgen. Het probleem is dat ik de batterijstatus niet op kan vragen: "apm" geeft "AC on-line, no system battery" terug... en dat terwijl ik toch echt de stekker los in mijn hand heb...

Ik kan echter de laptop wel in stand-by zetten, ook gaat hij helemaal uit als ik tegen KDE zeg: "shutdown".

Ik heb al een keer geprobeerd om apm uit te zetten en acpi te installeren, maar ik kom niet echt ver, ik kan acpi installeren maar dan kan acpi een bestand niet vinden in /proc/acpi, dat begrijp ik, want die directory bestaat niet... Mijn vraag is dus: Wie weet hier meer van? en wat kan ik hier aan doen?

De laptop is een Asus L8400 serie, distro is RedHat 7.3.
Onder Windows XP werkt het wel naar behoren, maar ik draai alleen Windows voor school...
Voor zover ik me kan herinneren met me laatste kernel bakken, kan je deze opties kiezen bij het compileren van je kernel.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
Je moet idd ACPI meebakken in je kernel. Als je zowel APM als ACPI meebakt wordt degene die als eerste gedetecteerd wordt gepakt, zet dus APM uit. Misschien kan je ook wel ACPI als module laden.

Verwijderd

heb je het allemaal wel goed staan in je bios? Dat zou misschien ook nog 1 van de redenen kunnen zijn dat het niet werkt.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:42
ACPI is _zwaar_ onder development dus ik raad je aan om de laatste patch van http://acpi.sourceforge.net/ te halen en daarmee je kernel source te patchen. De KDE Laptopdaemon moet ook gepatcht worden voor het in KDE goed werkt. Oh, en vergeet niet dat je ook opties moet enablen, dus niet alleen ACPI zelf maar ook battery/ac support etc.

• Quinny
Een klasgenoot van mij heeft een Sony Vaio laptop, hij heeft ook RedHat 7.3 geinstalleerd en bij hem doet powermanagement het meteen... Een andere klasgenoot heeft een Compaq Presario 1700 series laptop en hij heeft hetzelfde probleem als ik...

In mijn BIOS kan ik weinig tot niets instellen, op de powermanagement tab kan ik alleen "battery calibration" kiezen, dan ontlaadt hij de batterij en laadt hij hem weer op, zodat hij dan de tijd kan meten...

Ik heb nog nooit een kernel gecompiled, gepatched of wat dan ook, een module laden lukt me nog wel :) Ik zal nog even op zoek gaan morgen... "mission failed" voor vandaag... De verjaardag van mijn broertje was drukker dan ik verwacht had...

Verwijderd

In /lib/modules/<kernelversie>/kernel/drivers/acpi/ospm/ staan ospm modules voor acpi. Die moet je dus laden voordat je de acpid start. Of support in je kernel meebakken.

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:41
Ik heb vandaag toevallig een soort 'newbie guide' geschreven voor iemand die ook aan de ACPI wilde...

- Download de nieuwste kernel (2.4.19 vandaag), en extract 'm.
- Download de nieuwste ACPI patch voor 2.4 kernels van
http://sourceforge.net/projects/acpi
- Download de pre-patch waarvoor de ACPI patch is (2.4.20-pre8 op dit
moment), vanuit ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/testing/

Na 't downloaden van de patches moet je ze applyen.
Ga in de 'linux-2.4.19' directory (uit de kernel tarball) staan, en voer
de volgende commando's uit (in deze volgorde!):

zcat kernel_prepatch_file.gz | patch -p1 -E
zcat acpi_patch_file.gz | patch -p1 -E
Daarna kan je in de kernel configuratie (bij General Setup) de ACPI
opties aanzetten (ACPI support, níet "CPU Enumeration Only", en alle
opties die dan verschijnen, behalve "Debug Statements").

Als dat klaar is kan je gewoon je kernel compileren op de oude,
vertrouwde manier en moet ACPI werken (/proc/acpi, zie ook het boot log)

Een paar handige packages zijn nu:
- acpid (een daemon die ACPI events opvangt en processed, zodat je
scripts kan (laten) uitvoeren bij het indrukken van knoppen,
het unpluggen van de AC-adapter, etc.)
- acpi (een klein programmaatje wat informatie geeft over je ACPI spul,
batterij, fan-status, cpu temperatuur enzo)

• Quinny
Dat ga ik vanavond laat of morgenochten even proberen dan, eerst even op zoek naar wat goede how-to's over kernel compilen... Nog nooit gedaan....
Pagina: 1