[MOBO] Moederbord spontaan overleden (abit kt7-raid)

Pagina: 1
Acties:

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik heb al jaren een abitkt7-raid en nog nooit echt problemen mee gehad.

Tot vanochtend..

Gister avond heb ik tot laat nog zitten werken op mijn pc en toen ik naar bed ging heb ik normaal mijn pc uitgezet.

Vanochtend wilde ik weer verder gaan en tot mijn verbazing kreeg ik geen beeld.
Ik even wachten, muis gaat wel aan, de lampjes op het toetsenbord sprongen aan en uit, redelijk normaal allemaal.
(wat me op dat moment wel opviel was dat het hdd lampje non stop aan stond, wat ik verder alleen krijg als bv ik tijdens het opstarten de reset in druk op het moment dat ie met hdd detectie bezig was)

Verder helemaal niets.

Vervolgens heb ik alle niet vitale kaarten er uit gehaald (scsikaart,geluidskaart,netwerkkaart)
alle hdd's los gehaald
alle ide kabels uit het moederbord gehaald en alleen de videokaart, de processor
en het geheugen er in laten zitten.

Aan gezet en nog steeds niets.

Vervolgens de videokaart er uit aan gezet, geen piepjes..

Uiteindelijk heb ik _alles_ er uit gehaald en alleen het moederbord aangezet met het speakertje.. weer, helemaal niets...

Op dit moment ben ik een beetje out of options..
Ik zou graag willen weten hoe in vredesnaam zoiets mogelijk is dat het spontaan er mee stopt :(

Afgezien van het probleem dat ik nu geen pc heb is er ook nog een 2e probleem.

Het bereft een abit kt7-raid (dus met onboard controler)
Nu hangen daar 2 27gb hdds aan in striping mode.
Als ik nu een nieuw mobo koop zonder raid controler ben ik mijn 2x27gb data kwijt.

Ofwel ik zoek een manier om die data van die 2x27gb af te halen en naar mn losse 80gb te zetten.

Na wat onderzoek lijkt mij zelfs dat het alleen maar op dit moederbord kan, aangezien de raid controler (naar alle waarschijnlijkheid) zijn instellingen opslaat in de controler en niet op de hdds. Ofwel als ik ze aan een andere highpoint controler hang lijkt mij de kans zeer klein dat hij de stripe set terug vind.. Of zie ik dit helemaal fout?

(in iedergeval wil ik na dit incident geen raid meer, ook door meerdere voorvallen)

Als iemand enige vorm van suggesties heeft mbt het fixen van het mobo OF een manier om mn data terug te krijgen zou ik daar heeeeel erg blij meezijn!

Van de 54 gb data zit er namelijk wel een gedeelte bij welke belangrijk zijn (de _extreem_ belangrijke dingen waren natuurlijk gebackuped..)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

woei, ik ben niet echt in de stemming dit door te lezen....

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Post dan ook geen reactie oetmoet :X :X

Iig: Misschien kun je een mobo van een vriend oid lenen en kijken of hij het dan wel doet... of probeer je BIOS te resetten (gebruik de switch op je mobo).... Tja verder weet ik het ook niet denk ik :|

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 13:02:
woei, ik ben niet echt in de stemming dit door te lezen....
Hiervoor krijg je je allerlaatste officiële waarschuwing en een permban van GoT.

Doei :)

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Droogkloot :p ;) (No flame of course he ;))

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kunnen we aub weer ff ontopic en MaxxMark van zijn probleem af helpen? Dank u :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Et ENIGE wat ik nog kan bedenken is het resetten van je bios. Maar als dat niet wilt helpen dan vrees ik eigenlijk dat je mobo zo dood als een pier is ;(

Check ook even voor opgeblazen condensatortjes, doorgefikte banen, en ander zwart verkoold materiaal dat misschien hints kan geven

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 00:15
Een leeg moederbord aan zetten, en dan niet piepen :( Da's niet goed. Abit moederborden hebben vaak problemen met kapotte kapasitoren - kijk eens goed er een van die ronde, hoge dingen op 2 pootjes, er niet opgeblazen uitziet, of lekt.

Heb je het moederbord al met een andere voeding getest? Mischien dat je voeding niet lekker meer is (is te hopen voor je, want die data op je RAID - grote kans dat met een ander moederbord je data foetsie is ;( ). Wat je ook kan proberen, is om de CMOS te clearen. Als het goed is, moet je hiervoor een jumper plaatsen maar dat staat in je moederbord boekje.

En als dat niet werkt.... success..... ;( ;(

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit gebeurt niet alleen met MSI bordjes, maar zo te zien dus ook met andere merken! Gewoon ff mee naar de winkel gaan als je nog garaniie hebt :)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik heb em al jaren, garantie is dus op..
Bios resetten (op elke manier mogelijk) heb ik al geprobeerd..

Ik ga nu proberen om bij een zaak hier in Delft een kt7-raid te halen (kost me gvd 155 euro!) en kijken of ik et daar mee kan saven.. Die 155 euro is het me wel waard om mn data te saven, mits het werkt...

Tevens heb ik ook een andere voeding geprobeerd..

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

MaxxMark schreef op 18 oktober 2002 @ 13:38:
Ik heb em al jaren, garantie is dus op..
Bios resetten (op elke manier mogelijk) heb ik al geprobeerd..

Ik ga nu proberen om bij een zaak hier in Delft een kt7-raid te halen (kost me gvd 155 euro!) en kijken of ik et daar mee kan saven.. Die 155 euro is het me wel waard om mn data te saven, mits het werkt...

Tevens heb ik ook een andere voeding geprobeerd..
Check eens goed voor gemolde condensatoren. Ik weet niet of et mogelijk is om die eventueel te vervangen, maar ALS et mogelijk is, dan scheelt het je wel heel veel geld

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik wil et op een akkoordje gooien met die zaak, ik gebruik em, backup mijn data op die 80gb en vervolgens ruil ik em (of liever geld terug, aangezien ze gewoon duur zijn:) )

En het zou leuk zijn als het iig werkt!
Ik zasl even kijken... Maar ik had al wat gekeken en niet veel abnormaals gezien..

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Dit sux idd.

Ik ben geen fan van Abit, heb zelf zo'n KT7-R, stabiel is anders ;)
Zowiezo neem je aardig wat risico om RAID-0 te draaien met een Highpoint raid chip, op een Abit plank met Via chipset :D
Ik probeerde het zelf een maand ofzo, daarna had ik al een broken stripe.

Zoals al gemeld, check even de condensatoren, Abit planken hebben hier relatief vaak last van.
Waarschijnlijk werkt je RAID-set gewoon op een losse HPT370 controller.
En misschien ken je wel een paar mensen met dezelfde plank of een HPT controller.

[ Voor 0% gewijzigd door Redje op 18-10-2002 13:44 . Reden: typen blijft moejluk ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je iemand kent met zo'n mobo dan kan die het er nog van af halen als het goed is...
Wel opletten dan dat ie de zelfde BIOS heeft, dat kan ook nog uitmaken.
Een losse controller met dezelfde chipset werkt niet geloof ik, bij mijn 2 * 20 arraytje niet iig :(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik heb gekeken, en niets ziet er stuk/doorgebrand/abnormaal uit (afgezien van stof)

Ik ga even stof weg werken (just in case..) en hopen dat dat nog iets helpt

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik ga gewoon voor dat kt7-raid mobotje bij die zaak.. Probleem is inderdaad dat ik niet zeker weet welke bios mijn huidige highpoint controller is.. de kans dat ie dan dus niet werkt is aanwezig :\ dan zou ik elke highpoint bios van de afgelope 1.5 jaar moeten proberen :( klinkt tijdrovend..
Als je iemand kent met zo'n mobo dan kan die het er nog van af halen als het goed is...
Daar zat ik ook nog aan te denken.. Kan ik dan ook meteen probreen :)

• oc_maniac
  • Laatst online: 14-08 00:15
De capacitoren of condensatoren (welke van die 2 dan ook ;) ) kan je wel zelf vervangen, als je het voorzichtig doet. Ik heb zo een Abit BE6 weer tot leven kunnen wekken. Dat moet alleen erg voorzichtig, gezien een moederbord meerdere lagen op elkaar is. Ik zou zeggen, als een condensator kapot is, wat heb je te verliezen om het toch te proberen, mischien heb je geluk en doet die het weer (lang genoeg om je data te redden).

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
True, maar ik zie sowiso niet welke er stuk is of stuk zou zijn....

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MaxxMark schreef op 18 oktober 2002 @ 14:06:
True, maar ik zie sowiso niet welke er stuk is of stuk zou zijn....
Dat kun je zien aan of er bruine drab onder aan uit komt of zelfs boven aan, en dat de bovenkant een beetje bol staat

• Snipisnap
  • Laatst online: 27-12-2025
Erik1 schreef op 18 oktober 2002 @ 15:15:
[...]

Dat kun je zien aan of er bruine drab onder aan uit komt of zelfs boven aan, en dat de bovenkant een beetje bol staat
Of als er rook uitkomt :D (Is me ook wel eens overkomen...)
Ik hoor wel vaker dit soort verhalen over de kt7. Zijn dan vaak de condensatoren die problemen geven., zoals al gezegd.
Kijk daarom nogmaals heel goed. Als er eentje een beetje vaag uitziet meteen vervangen. Grote kans dat ie het dan weer doet.
Succes.

"It certainly appears so..."

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik heb het andere moederbord gehaald, en wonderbovenwonder kon ik daar mee booten _EN_ mn stripe set gebruiken :) ben op dit moment backup aan het draaien naar de andere hdd. Moederbord kan ik tevens terug brengen en geld terug krijgen :)

Misschien dat ik later nog ergens goedkoop een kt7 or alike moederbordje op de kop tik!

Bedaknt in iedergeval voor de reacties

(en nee ik zie nergens een bruine drap op het oude moederbord, dus ik denk niet dat er een condensator stuk is.)

Verwijderd

MaxxMark schreef op 18 oktober 2002 @ 16:28:
Ik heb het andere moederbord gehaald, en wonderbovenwonder kon ik daar mee booten _EN_ mn stripe set gebruiken :) ben op dit moment backup aan het draaien naar de andere hdd. Moederbord kan ik tevens terug brengen en geld terug krijgen :)

Misschien dat ik later nog ergens goedkoop een kt7 or alike moederbordje op de kop tik!

Bedaknt in iedergeval voor de reacties

(en nee ik zie nergens een bruine drap op het oude moederbord, dus ik denk niet dat er een condensator stuk is.)
Das mazzel hebben..
offtopic:
Welke shop in delft was zo aardig om dat te doen? ATembo? Of CS Delft?

Misschien is de voeding op het mobo wel stuk gegaan. Dan doet hij weinig meer..

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
ET is degene waar ik het het minst van verwachte, chicon computers aan de Einsteinweg (achter de makro) had er nooit zulke goeie ervaringen mee..
Maar deze keer viel het mee! ze hadden nog 1 mobo liggen, en ik kan hem binnen 8 dagen retourneren om geld terug te krijgen!
Dus ik koop dan een ander (cheaper) mobo ergens anders (zonder raid, ik gooi ze nu toch uit elkaar) en breng die terug..

Als ze et daar niet mee eens zijn kan ik em altijd nog ruilen (als ze opeens besluiten dat ze geld terug niet meer doen..) doen ze dat niet dan zijn ze in conflict met het recht binnen x dagen geld terug te krijgen/terug te draaien :P

Pagina: 1