[E-mail] statistieken aantal kliks, etc.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40
Stel ik heb een nieuwsbrief met leden, die zich hiervoor hebben aangemeld.

Ik doe een maling naar iedereen in de database.

Hoe kan ik nu statistieken bijhouden over het aantal lezers van de nieuwsbrief, het aantal kliks op links binnen de nieuwsbrief ? Hoe krijg ik deze gegevens naar de database geschreven per lid ?

Ik ga waarschijnlijk iets maken met PHP en Mysql.

Nieuwsbrief wordt steeds een HTML-mail.

Iemand hier ervaring mee, met statistieken voor een nieuwsbrief ?

Pay peanuts get monkeys !

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08 19:34
Dutch_guy schreef op 18 oktober 2002 @ 11:56:

Hoe kan ik nu statistieken bijhouden over het aantal lezers van de nieuwsbrief, het aantal kliks op links binnen de nieuwsbrief ? Hoe krijg ik deze gegevens naar de database geschreven per lid ?

Volgens mij is dat onmogelijk te traceren. De lezer opent de nieuwsbrief bij hem thuis, en dan zou er in een databank ergens moeten bijgehouden worden op welke links hij klikt? Lijkt me onmogelijk.

https://fgheysels.github.io/

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
ge kunt in uw links nen userid meegeven of zo iets,
http://www.bla.bla/niewsb...ink=linkname&user=7546523

kan je die values getten van nieuwsbriefnummer linkname en user en in db steken .... en met die data kan je weer vanalles extra doen :-)
tis ma een idee he

PS voor de userid kan je beter een random gen id gebruiken niet gewoon een volgnummer voor veiligheid is dat beters en kan is het foufelen met stats veel moeilijker ...

Because Great minds Think alike

• Dutch_guy
Het is wel mogelijk. Een extern bedrijf regelt dit nu voor ons. Wij willen het zelf gaan doen. Het externe bedrijf wil natuurlijk hun werkwijze niet verklappen.

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 23:13

BierPul

2 koffie graag

Volgens mij is dat onmogelijk te traceren. De lezer opent de nieuwsbrief bij hem thuis, en dan zou er in een databank ergens moeten bijgehouden worden op welke links hij klikt? Lijkt me onmogelijk.
Als je elke mail appart verstuurd kan het wel.

Maak dan een scripje wat eerst het record update en daarna redirect naar de desbetreffende pagina.

Het usr_id versleutel je gewoon in de url

iets van

http://mijnserver.com/red...3655&email=mijn@email.com.

Die controleer je met wen query, is de combi goed flag je het het veld de link is geklikt

Over het meten of een gebruikder de mail heeft geopend zou ik zo snel niet weten.

Wel kan je natuurlijk een nedstat pixeltje erin mikken om te kijken hoeveel er geopend zijn
maar als je in outlook kijkt zonder de mail echt aan te klikken heb je de hit al te pakken zonder dat er iets is gelezen :)

Ja man

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het is tot op zekere hoogte wel mogelijk. Je zal wel de mailtjes uniek moeten genereren voor elk lid. Als je ieder lid een eigen ID geeft kan je de links in het mailtje uitvoeren met dat id en een stukje php. Bijvoorbeeld http://www.mijnpagina/mijnlink.php?id=1235 voor een link voor klant 1235. ID opslaan in de DB in mijnlink.php en klaar :) Dit is vrij simpel en failproof te maken voor statestieken op links, maar het bekijken hoeveel mensen m lezen is wat minder zeker. Wat mogelijk is een klein (eventueel onzichtbaar) plaatje op te nemen in het mailtje en dan ongeveer dezelfde constructue gebruiken voor de links. Niet direct linken naar een plaatje, maar naar een cgi of php script die een plaatje retouneren ipv html. En natuurlijk het ID meegeven :) http://www.mijnpagina/mijnplaatje.php?id=1235. Dit werkt alleen als de ontvanger html mail aankan en een internetverbinding open heeft op het moment dat ie m leest.

PS: Dit wordt ook gebruikt in spam om te zien of een adres 'live' is.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Kijk eens wat voor links er in die briefen staan die dat externe bedrijf voor jullie maakt, kun je meestal vrij eenvoudig uit afleiden hoe het gedaan wordt. En inderdaad meestal is het iets als djack al aangaf.

• Dutch_guy
Bedankt alvast iedereen voor de verhelderende info.

Link die in zo een mail staat is bijvoorbeeld als volgt:

http://blablabla.nl/re?ms...067877&usd=60110542&lsd=5

• djack
het is idd wel een nadeel (als je het een nadeel kunt noemen) dat je voor iedere klant een aangepaste mail moet maken maar dat op zich kan toch geen probleem zijn ...
ge fetch die data uit een db en ge maakt nen loop dat em voor elke user in die em terug krijgt nen mail gaat maken.
Als er op dien nieuwsbrief links staan naar andere externe sites redirect ge die via uwe webserver.... dan heb je daar de info over.
Het enige wat volgens mij moeilijk is, is het echt kunnen aantonen dat die klant de mail gelezen heeft maar dat is ook op te lossen .....
in de mail nen foto (logo) plaatsen die hem van het net moet gaan halen en daar de zelfste manier gaan gebruiken dan met de links (alle wat aangepast he)

Wat je zeker moet voorzien is een url voor mensen die geen html met hunne mail client aankunnen.

Met andere woorden alles kan alleen moet je er eens goed over nadenken hoe je het gaat doen en niet rap rap iets beginnen te coden :-)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08 15:34

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

2 van de drie zullen userID en linkID zijn... Wat de derde kan zijn, geen idee..:P Misschien klantID (jullie)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Iets waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe ga je bounces afhandelen?

With the light in our eyes, it's hard to see.

• djack
wat versta je onder bounces ?

• Dutch_guy
Bobco schreef op 18 oktober 2002 @ 13:28:
Iets waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe ga je bounces afhandelen?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar :)

Kan ik daarmee in de problemen komen dan ?

Het aantal Bounces kan je toch ook meten ?

"Bounces - mailtjes die om wat voor reden dan ook afgewezen worden door de andere partij, bijvoorbeeld omdat de mailbox vol is, adres bestaat niet"

• djack
ho tja ge kunt alles meten hoor ....
maar is dat nuttig, anders moet je mails gaan parsen om te weten wie what who where .....
gij liever dan ik, mails parsen hou ik mij niet mee bezig hoor, heb da eens geprobeerd voor een helpdesk systeem en als da nen standaard mail is oke maar niet elke mailserver geeft dezelfde info terug ....

• _DeWie_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 16:23
Het kan eigenlijk vrij simpel:

1) bij het openen van een mail trek je een image (transparante gif) van de server af.
Via een php/perl whatever scrip. Hierin registreer je een userid en een read.
Voorbeeld http://server.nl/readmail?userid=12

2) voor links doe je iets soortgelijks, je maakt een tabel met links.
Elke link laat je via een script lopen :
http://server.nl/linkClick?linkid=12&userid=12
Je registreerd de klik van de user en stuurt de user door naar een gebruiker.

Suc6

• Dutch_guy
Ik heb eens rondgekeken, en ik kan geen enkele voorbeeldcode vinden, die doet wat ik wil. (ik ben niet zo een php-held)

Iemand die een voorzetje kan geven? Of een stukje voorbeeldcode heeft.

Er moeten toch genoeg mensen zijn, die dit eerder hebben gedaan?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
[MEGA OFFTOPIC]
Is het mode om in dialect te gaan gotten ofzo :?
[/MEGA OFFTOPIC]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dutch_guy schreef op 22 oktober 2002 @ 10:09:
Ik heb eens rondgekeken, en ik kan geen enkele voorbeeldcode vinden, die doet wat ik wil. (ik ben niet zo een php-held)

Iemand die een voorzetje kan geven? Of een stukje voorbeeldcode heeft.

Er moeten toch genoeg mensen zijn, die dit eerder hebben gedaan?
Voorbeeld code?! Waarvan?! Van een php/asp pagina? Dit ruikt naar een script request :p Duik eerst even zelf in de boeken en probeer eens wat.

_DeWie_: Lees eerst even de hele thread. Dat meld ik al in 1 van de eerste antwoorden :)

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
men maken een functie die een plaatje weer geeft en gelijkertijd een update doet , beetje alla een bannersysteem , waar bij je wil weten hoevaak is een banner weergegeven

_DeWie_ geeft het zelfde antwoord : maar als wil spieken hoe zoiets werkt , spiek dan bij een bannersysteem

Canon R6 MARK III, 35mm 1.4 VCM, 50mm 1.4 VCM , 85mm 1.4 VCM , 17-35mm 1.8, 28-70 1.8 , 24-105 1.8 70-200 f2.8

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

tipje,

je kunt een image in de email zetten (in html dan) deze image laat je van jouw eigen server ophalen, je stuurt hem dus niet mee in de mail.

je hangt aan het url van die image enkele id's.

deze image is stiekum een php file die gewoon opslaat hoevaak id x langs in gekomen en wanneer. je moet nu dus alleen nog iedere mailtje uniek aan een user knopen

[voorbeeld mail]
<html>hoi dit is een mail van blaat<br>
Afbeeldingslocatie: http://server.com/addstats.php?client=user@email.com
eventueel nog enkele links<br>
<a href=http://server.com/addhit.php?client=user@email.com&redirect=info.html>Meer info</a>
</html>
[/voorbeeld mail]

nu moet je dus alleen een php file maken die een plaatje output nadat hij z'n thing heeft gedaan. (image headers, no-cache headers)

ga je gang, zo doe ik het altijd

nog een tipje, Plaats in je email text gewoon [email] en replace dit met str_replace("/\\[email\]/",$address,$email)

dan houd je het verzenden een stuk makkelijker.

openkat.nl al gezien?

• raptorix
Mensen ik geloof dat dezelfde tips nu al 5 keer voorbij zijn gekomen.

• Pelle
  • Laatst online: 00:27

Pelle

🚴‍♂️

Wij hebben zelf zo'n systeem gebouwd; de track/trace tips zijn al gegeven (elke email apart genereren) maar neem maar van mij aan dat zodra je het over grotere databases gaat hebben met veel emailadressen erin, je het met PHP alleen niet trekt.
Met PHP is de front-end gebouwd (het vullen van de database, het bijhouden van statistieken etc), de backend is C (database uitlezen, mailtjes genereren en versturen). Denk ook aan de kosten van eventuele hardware aanschaf; dit soort dingen draaien op een gehoste account vind men vaak niet zo leuk.

• djack
maar het speel gene rol in welke taal het geschreven is.
Het idee blijft hetzelfde hoor ....

Mja als je met een gehoste account gaat werken kan je beters de news letter ook uitgeven aan die firma he en der zelf niet over denken.

• Pelle
  • Laatst online: 00:27

Pelle

🚴‍♂️

[nohtml]
djack schreef op 22 oktober 2002 @ 15:48:
maar het speel gene rol in welke taal het geschreven is.
Het idee blijft hetzelfde hoor ....
Klopt, het idee is hetzelfde, maar de performance maakt wel degelijk uit. Als hij dit zegt:
Ik ga waarschijnlijk iets maken met PHP en Mysql.
.. dan wil ik 'm graag waarschuwen dat wanneer hij er serieus mee aan de slag wil, waarschijnlijk tegen performance problemen op gaat lopen.

• raptorix
Pelle schreef op 22 oktober 2002 @ 15:35:
Wij hebben zelf zo'n systeem gebouwd; de track/trace tips zijn al gegeven (elke email apart genereren) maar neem maar van mij aan dat zodra je het over grotere databases gaat hebben met veel emailadressen erin, je het met PHP alleen niet trekt.
Met PHP is de front-end gebouwd (het vullen van de database, het bijhouden van statistieken etc), de backend is C (database uitlezen, mailtjes genereren en versturen). Denk ook aan de kosten van eventuele hardware aanschaf; dit soort dingen draaien op een gehoste account vind men vaak niet zo leuk.
Mee eens, versturen van veel mail is meestal een serverintensieve taak, daarnaast reageren hosters nogal es opgefokt als je massa mail verstuurt omdat ze bang zijn om blacklisted te worden.

Overigens zou ik serieus overwegen om bestaande software te kopen dan wel naar een 3e partij te kijken die deze diensten verleent.
Pagina: 1