[Gentoo] aanmeldingsfouten en grote fonts in X

Pagina: 1
Acties:

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 10:44
Ik draai sinds korte tijd met Gentoo 1.2 op mijn dekstops thuis (servers blijven Slackware). Als eerst heb ik mijn desktop PC geinstalleerd. Dit ging allemaal vrij foutloos. Netwerkkaart werd goed ondersteund door de Stage 1 installatie en het ging allemaal vrij soepeltje. Ik heb nu een Gnome 2 desktop draaien en daar ben ik erg tevreden over.

Dit wilde ik ook op mijn laptop (Dell Inspiron 8100 15" 1600x1200 1Ghz P3). Dit moest gaan lukken want Slackware 8 draaide ook op me laptop.

Probleem 1 was al dat de PCMCIA netwerkkaart van Xircom (Cardbus) niet ondersteund werd door de Stage1 installatie CD van Gentoo (terwijl deze wel ondersteund word door kernel 2.4.19). Maar goed, ik heb maar de Stage3 CD gebruikt voor me laptop en dat ging allemaal wel goed. Kernel compilen met al mijn instellingen et voila. Tot zover niet aan de hand eigenlijk.

Toen ik een emerge gnome wilde uitvoeren begon deze te downloaden en te compilen, maar knalde eruit met een foutmelding dat ie een file niet kon downloaden. Dat bleek aan mijn internetverbinding te leggen dus besloot ik het later nog eens te proberen.

Bij het herhalen van emerge gnome kreeg ik elke keer foutmeldingen (niet opgeschreven helaas) waarna ik maar ging proberen om de reeds gecompilede zut te verwijderen door emerge unmerge gnome uit te voeren maar dit mocht niet baten. Toen maar besloten om een system update te doen. Dit ging goed maar toen kwamen de problemen.

1. Wanneer ik nu inlog op mijn Gentoo systeem krijg ik na het intikken van mijn username een aantal "configuration error - unknown item" meldingen. Hierna kan ik wel een password intikken dus echt een probleem is het niet.

2. Ik heb een emerge gnome gedaan die nu wel goed ging maar nu zijn mijn FONTS groot zoals op mijn desktop en in mijn titlebalken van mijn windows. Op mijn dekstop heb ik dit niet. De resolutie staat wel hoog 1280x1024 of 1600x1200 (weet ik niet precies).

Iemand enig idee?

Verwijderd

Hoe log je in? Via een X-display manager (XDM/WDM/GDM) waarschijnlijk. Die foutmeldingen in 1. komen dan waarschijnlijk hier vandaan. Ergo, check de config bestanden in /etc van dit ding.

2. Gooi eens je ~/.Gnome dir leeg (of hoe die dir ook precies heet, waar al je Gnome instellingen in staan). Dan inloggen, Gnome maakt dan als het goed is alles opnieuw aan met de default waarden. Is het dan nog steeds bagger dan is er iet fout met de Gnome default waarden.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 10:44
lawine: ik log in op een "gewone" text-based console niet via gdm of xdm oid.... ik zal kijken of het werkt om die Gnome instellingen weg te gooien rare is alleen dat meteen de eerste keer bij het starten van X en gnome de letters al zo groot waren.