Wat een misverstanden hier

.
IQ is het vermogen om nieuwe problemen op te lossen. Er zijn grofweg twee soorten intelligentie: fluid en crystallized intelligence. Fluid intelligence is het vermogen tot het oplossen van nieuwe problemen zonder gebruik te maken van aanwezige feitenkennis. Dit is zeg maar je 'echte' intelligente. De meeste IQ-tests testen dit IQ door je een setje symbolen te geven en te vragen welke er niet tussenhoort.
Het tweede type IQ is crystallized intelligence, en dat is simpele feitenkennis. De tests die puur je kennis testen, testen dus je crystallized intelligence.
Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat fluid intelligence bij mensen groeit tot aan het 25 levensjaar. Dan begint het langzaam af te nemen tot aan het 60e levensjaar, en dan daalt het vrij snel. De voorkant van je hersenen is waarschijnlijk het regulerende hersendeel voor je IQ. In samenspraak met de ontwikkeling van je IQ, groeit dit hersendeel na de geboorte flink en krimpt na het 25e levensjaar.
De crystallized intelligence blijft echter toenemen naarmate je ouder wordt.
Fluid intelligence is dus 'inzicht' en crystallized intelligence 'kennis'.
Er zijn ook veel andere soorten IQ, zoals emotionele intelligence, musical intelligence, creative intelligence, etc. You name it. De meeste typen zijn wel te meten.
Het percentage van je hersenen dat in gebruik is, heeft niet veel te maken met je IQ. Er zijn wel correlationele verbanden tussen de grootte van je hersenen en je IQ. Maar je weet dan niet wat wat veroorzaakt. Heb je een groter IQ dankzij grotere hersenen, of heb je grotere hersenen vanwege je hoge IQ?
Maar om op de topicstarter te reageren: Ja, je kunt je IQ opkrikken. Je IQ groeit sowieso naarmate je ouder wordt. Daar kan ik zelf van getuigen. Vroeger, toen ik 10 was, had ik een fluid intelligence van 128 (gem 100), en nu is dat ongeveer 148 (gem 100). Mijn EQ (emotional quotient) is alleen dit jaar getest, en was 150 (gem 100). Ik weet echter wel zeker dat mijn EQ een grotere groei heeft doorgemaakt. Vroeger was ik praktisch sociaal gestoord, en nu absoluut niet meer. Dat is ook de reden waarom mijn IQ vroeger getest is - ik zat tegen het hoogbegaafde aan, en dat betekent vaak dat je ook een laag EQ hebt.
Maar vergeet niet dat IQ, EQ, en al die andere nummertjes maar nummertjes zijn. Een hoog IQ garandeert vrij weinig. Een hoog EQ is belangrijker voor een succesvol leven. Tegenwoordig worden mensen met een hoog EQ eerder aangenomen dan mensen met een hoog IQ. De socialeconomische status van je ouders is vaak doorslaggevend.