Toon posts:

Glasvezel verbinding tussen switchen, switch <-> server UTP?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder staat een schets van een nieuw aan te leggen netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://arentheemcollege1.arnhem.kennisnet.nl/tak/images/voorbeeld.gif
De verbinding tussen de switchen is 1Gbit, en de verbinding tussen de switch en de server ook. De verbinding tussen de andere switch en de werkplekken is 100Mbit.

Nou vroeg ik me af, is die glasvezel verbinding wel zinvol als je tussen de server en de switch gewoon UTP Cat5e legt? Heb je niet meer capaciteit/snelheid op het moment dat je tussen de switch en de server ook glasvezel legt?

Verwijderd

Ervan uitgaande, dat dit de enige server in het netwerk is, zal glas tussen de twee switches niet zoveel uitmaken, tenzij er natuurlijk nog veel andere koppelingen tussen de PC's gelegd worden (verwacht van niet)

Ook de afstand van 50m vereist niet dat er glas gelegd wordt in plaats van UTP/STP, dat begint pas nodig te zijn rond zo'n 100meter.

De server heeft maar een bandbreedte van 100Mbit voor het gehele netwerk, dus dat zal gedeeld worden, dat stukje glas heeft hier dus geen invloed op.

Als ik de keuze had, zou ik het dus anders doen:
- Gigabit kaartje in server, kosten ook niet veel meer.
- Verbinden Gigabit poot op hoofdswitch
- Er zullen wel geen 2 Gigabit poorten op de hoofdswitch aanwezig zijn, dus maar een standaard 100Mbit uplink naar de 2e switch.

Kosten blijven laag, maar dit zal meer effect hebben op de algemene snelheid van je netwerk

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

vaak heeft het meer zin dan je op het eerste oog denkt.
1 Loopt de glaskabel niet per-ongeluk langs een motor of trafo?
2 Hoe zit het met de eventueel benodigde schaalbaarheid.

Als je op de hoofdswitch maar 1 server hebt staan kan die dan niet beter naar bover verplaatst worden?

Vaak is er ook verkeer tussen andere machines dan alleen tussen de server en de werkstations.

ZO zie je maar de vraag is niet zo maar 123 te beantwoorden.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

boner schreef op 18 oktober 2002 @ 08:39:
vaak heeft het meer zin dan je op het eerste oog denkt.
1 Loopt de glaskabel niet per-ongeluk langs een motor of trafo?
2 Hoe zit het met de eventueel benodigde schaalbaarheid.

Als je op de hoofdswitch maar 1 server hebt staan kan die dan niet beter naar bover verplaatst worden?

Vaak is er ook verkeer tussen andere machines dan alleen tussen de server en de werkstations.

ZO zie je maar de vraag is niet zo maar 123 te beantwoorden.
Punt 2 kan over gediscusieerd worden, maar punt 1 |:(
Glas gebruik LICHT voor datatransmissie, en dat is niet beinvloedbaar door een motor of een electro-magnetisch veld.

In principe is het voor de schaalbaarheid slimmer (echter wel duurder) om tussen de switches een fixse bandbreedte te houden. De server zelf ook met veel bandbreedte zodat de clients met 10/100Mbit de lijn naar de server niet voltrekken.

Verwijderd

boner's puntje 2 bedoeld juist dat het *niet* beinvloed wordt; oftewel glas heeft zin als er interferentie kan ontstaan *vergeleken met koper*

Je opzet met glas lijkt oppervlakkig niet nodig maar er kunnen meer factoren zijn, en die hoeven niet van technische aard te zijn....

• Equator

Equator

Crew Council

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 09:27:
boner's puntje 2 bedoeld juist dat het *niet* beinvloed wordt; oftewel glas heeft zin als er interferentie kan ontstaan *vergeleken met koper*
....
Goed punt, zo had ik het inderdaad niet bekeken.. Dom Dom |:( ;)
Mwaahh.. Het was 5 uur vanochtend, dus nog niet wakker denk ik.. (nog steeds niet overigens)

Verwijderd

offtopic:

Cyber, zo te zien wordt jij ook geconfronteerd met het vaderschap. (valt soms tegen he) Soms ben je dan ook inderdaad niet echt wakker, maar een bak koffie doet vaak wonderen (wel doen *na* het verschonen....)

Ontopic: als je t echt super wilt doen (netwerk) voer eea volledig in glas uit (mjammie!!)

• Equator

Equator

Crew Council

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 09:51:
offtopic:

Cyber, zo te zien wordt jij ook geconfronteerd met het vaderschap. (valt soms tegen he) Soms ben je dan ook inderdaad niet echt wakker, maar een bak koffie doet vaak wonderen (wel doen *na* het verschonen....)

Ontopic: als je t echt super wilt doen (netwerk) voer eea volledig in glas uit (mjammie!!)
Nou m'n dochter slaapt heerlijk door, dus dat is niet de reden dat ik nog niet wakker was/ben. Ik had vanochtend een migratie van een RAS server naar een nieuwere Sesrver, en ik stond dus voor 7 uur in Zeist. (waar ik werk)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

nope dus, in een pure server client omgeving is dit idd alleen te verantwoorden met schaalbaarheid / storings ongevoeliheid door stralings invloeden.
Pagina: 1