Palletje processorvoet afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 16:54
Heb bij het installeren van een nieuwe fan per ongeluk het palletje dat de processor op zijn plaats houdt afgebroken. Heb ze wel eens van metaal gezien maar die van mij was dus gewoon van kunststof. :(

Als ik nu m'n pc aan zet gaan alleen de lampjes van de cdrom spelers branden en dan boot hij niet verder. Logisch als hij de processor niet kan vinden.

Mijn vraag is of dit te repareren is? Lijkt me toch stug dat ik voor zo'n klein lullig palletje een nieuw mobo aan zou moeten schaffen.

Als ik het lijm zou dat dan blijven zitten? Heb zelf de indruk van niet want er staat aardig wat kracht op.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

Als ik denk dat ik wat jij bedoelt(die lang pal in de lengte riching van de socket en deze zit aan de zijkant)

kan je niet de cpu plaatsen en met een tank palletje draaien of fveert deze dan gelijk terug?

Lijmen kan je proberen: hem zelf Revell modelbouw lijm gebruikt voor drie bladen van mijn Blue Orb (kwam een schroefje in...)

www.triathlete.nl

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
Scighera schreef op 18 oktober 2002 @ 08:02:
kan je niet de cpu plaatsen en met een tank palletje draaien of fveert deze dan gelijk terug?
Met een tank? Weet je dat je proc al kan sneuvelen als je de koeler er te stevig tegenaan laat duwen? En dan kom jij met een tank? :+

* jurri@n is erg wakker vanochtend

[ Voor 0% gewijzigd door jurri@n op 18-10-2002 08:07 . Reden: Typo ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er bestaan koelers met zulke grote klemmetjes dat ze alle drie voetjes aan de zijkant van een socket kunnen omklemmen. Hierbij is een voetje meer of minder niet ernstig ;)

Lijmen gaat lastig, aangezien dat de klem vaak grote krachten verzet..

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 20:41

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

_grover_ bedoelt volgens mij niet de plastic voetjes aan je socket voor de bevestiging van de cooler maar de klembeugel om de processor vast te zetten. Citeer : "Heb bij het installeren van een nieuwe fan per ongeluk het palletje dat de processor op zijn plaats houdt afgebroken".

Ik denk dat je dus inderdaad een probleem hebt.....Misshien kan je het op een of andere manier nog een beetje vast krijgen, maar dat moet je zelf maar een beetje uitvogelen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb anders nog nooit Athlon XP koelers met plastic klembeugels gezien..
Edit: oké, ik heb het nu eindelijk door.. Da's de "ZIF level" ;)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 18-10-2002 09:01 . Reden: moet meer koffie hebben :/ ]

• prutsger
_grover_ bedoelt volgens mij niet de plastic voetjes aan je socket voor de bevestiging van de cooler maar de klembeugel om de processor vast te zetten.
Klopt! Dat bedoelde ik. Proc hoef ik dus niet weg te gooien want de koeler zit er prima op. Alleen de processor maakt nu geen contact meer.

In plaats van de suggestie om een tank (tang??? 8)7 ) te gebruiken heb ik het zaakje toch maar even gelijmd met echt goede 2 seconden lijm die aardig wat kracht aan kan. Moet vandaag de hele dag werken dus vanavond maar eens zien of het werkt.

Zo niet, betekend dat toch een nieuwe mobo? Dan kost 1 zo'n *%$*&^% klembeugeltje me dus €200,-??? Das wel jammer...

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 20:41

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ok....nou we horen het wel, hoe het afgelopen is....
Had zelf toch wat anders verzonnen, want ik ben zelf niet zo'n voorstander van lijm, maargoed...

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Kan je van een oud MB dat onderdeeltje afhalen en bij jou plaatsen?
Ik heb zelf wel vaker het hendeltje van de zif socket vervangen voor een andere versie zodat er een grotere koeler op kon.

Meh ...

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Zoals al eerder vermeld, er bestaan koeler die niet 1 maar alle 3 de pootjes gebruiken.
Het is goedkoper om dan zo'n koeler te kopen en die dan te monteren, die blijft wel ziiten
hoor. Wel uitkijken met bevestigen dit keer anders hou je niks over...

Atari 4 ff'r 😊

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
BOnus schreef op 18 oktober 2002 @ 09:12:
Zoals al eerder vermeld, er bestaan koeler die niet 1 maar alle 3 de pootjes gebruiken.
Het is goedkoper om dan zo'n koeler te kopen en die dan te monteren, die blijft wel ziiten
hoor. Wel uitkijken met bevestigen dit keer anders hou je niks over...
Zoals eeerder vermeld, daar gaat het niet over.
Het gaat om de hendel (lever) waarmee je je proc vast zet !.

Do as I say, don't do as I do.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Hmmz, waar is het palletje precies afgebroken, je bedoelt dus het hefarmpje waarmee je proc vastzet, , hij staat nu dus open en moet dus nog vast voor alle pinnetje(voor contact).

Als er een stukje uitsteekt zou je misschien met een tang hem alsnog een zwengel kunnen geven als je aan de as kan draaien, anders misschien met 1sec teruglijmen en meehelpe duwen bij het socket plaatje , wat dus meebweegt tijdens het vastzetten .
Als ie zit ken je iig weer vooruit en moet je proc icm met mobo houden >:)

Onthoud wel dat het armpje dus naar boven wijst nu, dus niet horizontaal , ander kan ie nog niet dicht :)

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08 12:08
Kan je niet gewoon je proc erin doen, het armpje met een tang o.i.d. naar beneden duwen, en dan met lijm vastzetten?

• prutsger
Moet ff checken of de lijm houdt als ik zo thuiskom. Volgens het bedrijf waar ik de pc gekocht heb zal dat niet lukken. Ze probeerden me via de mail al een andere koeler aan te smeren. Maar ja daar gaat het dus niet om, zoals sommigen hier ook denken, misschien wel door mijn uitleg die niet 100% helder was. De koeler zit perfect, de proc maakt geen contact! That's the problem...

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
_grover_ schreef op 18 oktober 2002 @ 15:12:
Moet ff checken of de lijm houdt als ik zo thuiskom. Volgens het bedrijf waar ik de pc gekocht heb zal dat niet lukken. Ze probeerden me via de mail al een andere koeler aan te smeren. Maar ja daar gaat het dus niet om, zoals sommigen hier ook denken, misschien wel door mijn uitleg die niet 100% helder was. De koeler zit perfect, de proc maakt geen contact! That's the problem...
Maar waar is ie precies afgebroken . lees mijn bovenste reply eens goed, ik weet natuurlijk niet precies wat bij jou de situatie is.

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
_grover_ schreef op 18 oktober 2002 @ 15:12:
Ik begreep je in een keer hoor :)
Ik heb ff gekeken naar een de socket van een kapot socket 370 moederbord.
Deze werkt volgens mij op dezelfde manier als socket A en 7. Namelijk dat de pinnetjes van de processor (midden) in een driehoekje geplaatst worden als je de processor in de socket plaatst (maar nog niet de hendel/lever/pal/etc. beweegt). Bij het omlaag bewegen van de hendel wordt het plaatje met gaatjes (waar de pinnetjes van de processor doorheen steken) opzij bewogen. Door deze beweging worden de pinnetjes van de processor een hoek van de driehoek ingedreven. Aan een zijde van zo'n driehoek zit een contactpunt, waarmee dus contact gemaakt wordt.
Het plaatje met gaatjes kun je eraf wippen met een schroevendraaier (voorzichtig uiteraard en aan de kant waar de hendel in de socket verdwijnt). Vervolgens kun je het overgebleven deel van de hendel verwijderen. Dan kun je er een nieuw hendeltje inzetten (als je die kunt vinden). Of je laat het zo. Dan plaats je het plaatje met gaatjes weer terug. Je kunt de processor dan weer in de socket stoppen. Vervolgens met de hand het plaatje in de goede richting shuiven (en misschien vastlijmen?). Dan je koeler er weer op en je bent klaar :)
Zeg maar als je het niet snapt, dan probeer ik het beter uit te leggen :)
Dit was btw zoveel makkelijker uit te leggen als ik een digicam had :D

"It certainly appears so..."

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Ik heb hier nog wel een msi K7T266 pro 2 a mobo liggen je mag daar wat mij betreft wel de sokket afslopen er zit een metalen beugeltje op .

Je mag ook het mobo wel hebben maar dan moet je bij msi ff een bios chipje bestellen want ik heb de bios verkloot .

Ik heb er inmiddels al 2 andere biosjes opgedaan die msi heeft opgestuurd maar die werken niet omdat ze telkens de verkeerde opstuuren .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• prutsger
Oke mensen allemaal heel erg bedankt. Met lijm werkt het gewoon. Het palletje was vlak naast de as afgebroken, zat eigenlijk al niks meer van de hendel op, alleen de as stak er nog uit.

Dus voor de mensen die dit in de toekomst wellicht nog eens meemaken: 1 druppeltje secondenlijm van Bison en je socket is weer als nieuw. Wel ff een dagje goe dlaten drogen...
Pagina: 1