Toon posts:

[DEBIAN] latop-installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn TOSHIBA MEDIANOTE 486-laptop wat nieuw leven in te blazen wil ik er Debian/GNU Linux op installeren. Ik hoop wat X te kunnen draaien en simpele dingen als tekstverwerken en MP3's afspelen te kunnen doen.
Het ding heeft geen CD-ROM-speler of netwerkkaart en dus ben ik aangewezen op het installeren via een parallele kabel naar mijn desktop die ook Debian/GNU Linux draait (3.0). De HOWTO's etc. daarvoor heb ik allemaal gelezen en ik denk wel dat dát moet lukken.

Echter, als ik boot met de rescue-floppy vraagt het bootproces op een bepaald moment om de root floppy. Als ik die erin doe, gaat hij flink lang lezen en meldt ook een compressed image blablabla gevonden te hebben. Als de image dan ingelezen lijkt, gebeurt er niets meer. Ding compleet vast. Dit is zowel met de vanilla-flavour als de compact-flavour.

Heeft iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom? Redhat boot wel netjes maar meldt dan dat het ding te weinig RAM heeft, dát wist ik al. Debian moet echter wel lukken wat mij betreft, krijg alleen het installatieproces dus niet aan de gang.

Verwijderd

Ik denk dat je gewoon twee partities moet maken, daarna de hele distro overpompen (pff.... dat duurt effe zeg)heb het een keer gedaan

dan kan je de installatie starten via de meegeleverde dos porg, "Boot.bat".
Dan werk het ook. ik heb het trouwens op een compaq Contura 420 c, 8 meg RAM, 2 Gig hardschijf gedaan.

Heb wat geixperimenteerd met terminal command's en dan weer eraf gegooid. Is veels te weinig ram om X-omgeving te kunnen gebruiken.

Debian rules.

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine update inmiddels:
Met een set oudere bootfloppy's van Debian 2.2r? doet 'ie het wel! Na het laden van de root floppy schieten er nog wel wat vage meldingen voorbij maar dan start alles keurig.

Kan ik ook gewoon hiermee de installatie starten en alsnog 3.0 installeren?

Nog een update:
De installatie met de oudere disks ben ik inmiddels aan het doorlopen, maar alles werkt vreselijk traag. Ik heb dit al vaker op 486's gedraaid en dat ging toch beduidend sneller. Het opbouwen van de driverlist of het laden van een module (plip bijv.) duurt vre-se-lijk lang.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2002 00:46 . Reden: Nieuwe info, verder gekomen met probleem. ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 22:33:
Om mijn TOSHIBA MEDIANOTE 486-laptop wat nieuw leven in te blazen wil ik er Debian/GNU Linux op installeren. Ik hoop wat X te kunnen draaien en simpele dingen als tekstverwerken en MP3's afspelen te kunnen doen.
Voor MP3s is een 486 wat aan de krappe kant. Alsie 100 MHz is kan het net (128 kbit full quality stereo), anders moet je compromissen maken qua kwaliteit.
Echter, als ik boot met de rescue-floppy vraagt het bootproces op een bepaald moment om de root floppy. Als ik die erin doe, gaat hij flink lang lezen en meldt ook een compressed image blablabla gevonden te hebben. Als de image dan ingelezen lijkt, gebeurt er niets meer. Ding compleet vast. Dit is zowel met de vanilla-flavour als de compact-flavour.
Wat is het laatste dat op het scherm staat?
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 22:46:
Een kleine update inmiddels:
Met een set oudere bootfloppy's van Debian 2.2r? doet 'ie het wel! Na het laden van de root floppy schieten er nog wel wat vage meldingen voorbij maar dan start alles keurig.

Kan ik ook gewoon hiermee de installatie starten en alsnog 3.0 installeren?
Je kunt wel ermee installeren en na de installatie upgraden naar 3.0. 3.0 installeren met de 2.2 install disks lijkt me een interessant experiment :)
Nog een update:
De installatie met de oudere disks ben ik inmiddels aan het doorlopen, maar alles werkt vreselijk traag. Ik heb dit al vaker op 486's gedraaid en dat ging toch beduidend sneller. Het opbouwen van de driverlist of het laden van een module (plip bijv.) duurt vre-se-lijk lang.
Hoeveel MHz is hij eigenlijk? Hoeveel ram heeftie?

Verwijderd

Topicstarter
Het ding is een 486 op 50 MHz met 8 MB RAM. Moet nèt aan kunnen denk ik. Dat van die MP3's geloof ik meteen, daar heb ik totaal geen ervaring mee op oudere machines.

Ben alweer verder: het proces van installatie draait nu - op een bepaald punt echter moet er een plip-link gemaakt worden met de desktop. Aan de desktopkant is alles in orde: dat werkt. Echter, op de laptop wil het niet lukken. In de POST wordt keurig gemeld dat LPT1 op adres 0x378 te vinden is, maar daar staat geen IRQ. Met het starten van PLIP en geven van opties werkt het niet, met autoprobe ook niet.

code:
1
cat /proc/interrupts
geeft geen IRQ weer voor de LPT-poort, en...
code:
1
cat /proc/ioports
geeft geen IO-bereik voor de LPT-poort.

Het lijkt erop dat de poort helemaal niet herkend wordt?

Verwijderd

LPT poort wordt pas geactiveerd als de printer geactiveerd is (lpd), die moet je dus eerst setuppen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste is niet waar. Er wordt zelfs geadviseerd in diverse documentatie om alle lpd- en lp-daemons uit te schakelen omdat die conflicten kunnen geven.

Ik ben nu zover dat de link werkt, ik kan hosts pingen vanaf de laptop, via de desktop, masquerading, naar de router, masquerading naar het internet! Alleen het installatieprogramma lukt het steeds niet om de nodige hostnames te resolven om de install per netwerk te doen. Blijkbaar moet er nog wat meer geconfigureerd worden ergens in het installatiesysteem om dat werkend te krijgen.
Mijn nieuwe strategie: de base-files via NFS op de laptop installeren en daarna zorgen dat de PLIP-link internettoegang biedt. Zo kan apt-get gewoon over inet.

Verwijderd

Topicstarter
Update
Het kopieren via NFS blijkt ook vervelend: als cp-proces een tijdje draait wordt het gekilld. De installatie zelf via NFS aan de slag laten gaan gaat ook fout op een gegeven moment.

Is dit een standaard time-out ofzo? Processen die lang duren worden gekilld... Is dit ergens te veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Update 2

Het heeft even geduurd voordat de link écht stabiel was en er niet constant time-outs optraden. Bij het kopiëren van meer dan 50 kb verschenen er constant time-outs op de console.
Dit laatste bleek te verhelpen door met de tool 'plipconfig' de trigger op 10000 te zetten - dit heeft iets te maken met de frequentie van de klok die de overdracht bestuurt. Voor details --> Google.

Nieuw probleem / over:
Met de werkende link kan ik de CD-drive van mijn desktop mounten. Als ik met 'apt-cdrom' vervolgens het ding wil aanmelden als source dan gaat hij eerst keurig de index lezen om vervolgens niets meer te doen.
Met 'iptraf' is te zien dat er ook geen verkeer meer over de parallele kabel gaat. Wat kan ik hier aan doen?

Een andere mogelijkheid is installeren via ftp ofzo. Echter, het resolven van hosts werkt nog niet goed. Ik heb mijn desktop als DNS-server aangegeven (draait bind) in resolv.conf maar bij het pingen vanaf de console worden hosts niet geresolved. Pingen naar IP-nummers gaat wel goed. Als alternatief dus: wat moet ik hier nog aan wijzigen om het werkend te krijgen? Dan kan ik het hele CD-ROM-verhaal vergeten.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je weet zeker dat resolv.conf goed is ( 'nameserver ip-adres')?. Zit er geen firewall op je desktop in de weg?

Mocht het resolven nou niet op te lossen zijn (wat vreemd is, maar ok), dan kun je altijd nog in je /etc/hosts iets zetten als:
code:
1
123.456.789.1 ftp.debian.org

Zodat de hostnaam die gebruikt wordt door apt op de 486 wordt geresolved naar een IP.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Pagina: 1