Ik heb hier een server staan, Windows 2000 SP2, met daarop Exchange 2000 SP2.
Deze heeft tot voorkort vol tevredenheid gedraaid met Symantec AVF for Exchange, icm Norton Antivirus Corporate.
Echter, sinds een 'crash' (foute reboot, tijd geleden, weet helaas niet meer wat er aan het handje was) wilde Exchange niet meer opstarten.
Wat bleek nou, ExchangeIS service was niet gestart, en dan begin je weinig. In eventlog kwam ik deze melding tegen:
Dus ik ren naar eventid.net en krijg daar het volgende uit:
Het probleem was nog niet opgelost, dus ik zocht verder.
Met GFI MS heb ik:
Deze heeft tot voorkort vol tevredenheid gedraaid met Symantec AVF for Exchange, icm Norton Antivirus Corporate.
Echter, sinds een 'crash' (foute reboot, tijd geleden, weet helaas niet meer wat er aan het handje was) wilde Exchange niet meer opstarten.
Wat bleek nou, ExchangeIS service was niet gestart, en dan begin je weinig. In eventlog kwam ik deze melding tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Event Type: Error Event Source: Service Control Manager Event Category: None Event ID: 7024 Date: 17-10-2002 Time: 20:15:01 User: N/A Computer: Description: The Microsoft Exchange Information Store service terminated with service-specific error 0. |
Dus ik ren naar eventid.net en krijg daar het volgende uit:
Is niet helemaal mijn error code, maar toch maar geprobeerd. Alle paden van C:\Program Files\Exchsrv uit mijn NAV gehaald.Adrian Grigorof:
Error code: 4294966781: Normally antivirus software related. AV misidentifies log files as infected files. FIX: Exclude all EXCHSRVR directories from AV scans. See Q262375. Note: You may also see this error if the log files get out of sequence for some reason other than AV software (like deleting or renaming a few log files).
Het probleem was nog niet opgelost, dus ik zocht verder.
- Q285116 leverde ook geen verbetering,
- Q298429 is niet van toepassing (Ik heb maar 1 policy, en ik heb nooit Ex 5.5 gehad)
- Q316650 / Q319754 leverde namelijk wel een 'oplossing' (hoewel de eventids ongelijk zijn), in zoverre dat ExchangeIS weer kon starten, alleen de Antivirus disabled was. Het betrof:HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\MSExchangeIS\Virus Scanning
Enabled: 0/1 (hexadecimal)
Met GFI MS heb ik:
- Installed, toen kwam de registerwaarde Enabled bij Antivirus op 1 te staan, en wilde ExchangeIS niet starten
- De hele key VirusScan hernoemd naar VirusScan2, en opnieuw GFI MS geinstalleerd
- De rechten van de registerkey, de file die in de String 'Library' staat gecheckt of die bestond (C:\Program Files\GFI\MailSecurity\gfiavexc.dll), en wat de rechten daar waren. Deze staan allemaal op System.
- Gecheckt of de service ExchangeIS op Local System stond (bij de Properties -> Log On), en dat staat hij.
- Gezocht op Google Groups, daaruit kwam o.a. dat ik misschien een evaluatie versie van Exchange had, dat is niet het geval.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023