<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>
Op 04 november 2000 11:21 schreef the noise het volgende:
ik blijf er dus bij dat er een groot verschil is tussen een jager en een veehouder. Ze hebben een ander uitgangsprincipe met hun gevoelens tegenover dieren.[/quote]Daar gaan we denk ik niet uitkomen. Is er een jager in de zaal?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als ik het goed begrijp, vindt je het vreemd dat een ondernemer, een veehouder in dit gavel, ermee stopt als zijn bedrijf niet meer rendabel is.[/quote]Als je het niet om het geld doet, zou je het als hobby moeten doen. Doe ik ook met het bouwen van computers. Krijg ik niet voor betaald, kost me zelfs handenvol geld!<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je hoeft er trouwens echt niet over in te zitten dat dieren in een slachterij pijn hebben, dit is echt zo voor elkaar dat dit gewoon zo perfect mogelijk gebeurd.[/quote]In Nederland worden bij toeval soms gruwelijke zaken in de bio-industrie ontdekt. Structurele controle bleek enkele jaren geleden al corrupt, en hier is verder niks meer over in het nieuws geweest, wat toch wel te denken geeft.
Laten we Nederlands vee buiten beschouwing, dan zien we Italiaanse varkens of koeien uit weet-ik-veel-waar die zo vers mogelijk (lees: levend) vervoerd worden in een omstandigheid die op z'n zachtst gezegd niet aangenaam is. Ja, ik ben het met Robert Long eens, ja.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik vindt het trouwens leuk om met je over dit soort dingen te discusseren, dit omdat er naar mijnidee altijd nog veel onbegrip is onder de gemiddelde consument.[/quote]Onbegrip leidt tot angst, angst tot haat en haat tot ongeluk en zwakte. De voorlichting over dit onderwerp moet echter niet via propagandamachines gevoerd worden (Voorlichtingsbureau Vlees, Postbus 51, e.d.) maar door een objectief, dus controleerbaar, overheidsorgaan dat de waarheid vertelt, namelijk dat als men in Nederland niet heel veel meer vlees eet dan nodig is, de bio-industrie haar sadistische activiteiten zal moeten staken.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat betreft bio-industrie, wat is veehouderij en waar begint bio-industrie?![/quote]Toen in Groot-Britannië de spoorwegdiensten geprivatiseerd werden, is er een wet aangenomen die zei dat niet meer dan 5% van de treinen te laat mochten vertrekken. In reactie daarop heeft de Britse spoorwegmaatschappij de dienstregelingen aangepast aan de treinen, met als resultaat dat 95% van de treinen op tijd reed.
Dit ter illustratie van een veelgebruikte truc: het aanpassen van definities om iets beter te laten lijken dan het is.
Een ander voorbeeld: het aantal WAO'ers in Nederland loopt terug omdat de voorwaarden om in de WAO te komen, aangepast zijn aan de wenselijke cijfers.
Dus waar begint bio-industrie? Wat mij betreft is bio-industrie het houden van (pluim-)vee en/of varkens met als enig doel een zo hoog mogelijke opbrengst die ten koste gaat van het welzijn van de dieren in kwestie.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar waarom word een hele secter soms zwart gemaakt door een paar die dingen doen wat niet kan?![/quote]Onwetendheid, denk ik. Mij zal je in ieder geval de voedselproducerende sector niet zwart horen maken. Alleen de bio-industrie.
En nou gaat het komen hoor...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als ik dan zie wat er tegenwoordig door de burger verpest wordt is dat gewoon gigantisch.[/quote]Ben jij zelf geen burger?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>We stappen iedere dag in de auto[/quote]Ik bezit geen auto. Om professionele redenen (ik ben systeembeheerder bij een bedrijf met vijf vestigingen verspreid door Nederland en België) moet ik een rijbewijs halen, maar ik wil geen auto. Het bedrijf waarvoor ik werk bezit één auto die gereserveerd kan worden door medewerkers. Ik heb in een groen verleden vaak genoeg actiegevoerd tegen autogebruik.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>je gaan het liefst zo vaakmogelijk met het vliegtuig op vankantie[/quote]Spreek voor jezelf. Ik ga het liefst zo vaak mogelijk
op de fiets op vakantie.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en kopen steeds meer zooi wat energie gebruikt.[/quote]Particulieren gebruiken ongeveer 2% van de energie in Nederland. De rest wordt voor industriële doeleinden ingezet.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hoe durft zoiemand dan nog een beschuldigende vinger naar de landbouw te wijzen?![/quote]Wie doet dat dan?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De slogan 'een beter milieu begint bij jezelf' wordt naar mijn idee vertaald in 'een beter milieu begint bij de buurman'.[/quote]Een veel gebruikt, onzinnig argument dat gebruikt wordt om niet schoner te produceren/consumeren is: de anderen doen het ook niet. Het argument wordt ook door bv. Duitsland en Frankrijk gebruikt om de grote rivieren niet minder te vervuilen: "de andere EU-lidstaten doen het ook niet". Nee, dat schiet lekker op.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En als we dan het gevoel krijgen dat we zelf toch ook wat vervuilen, worden we lid van een milieuclub om het schuldgevoel af te kopen.[/quote]Als ik op straat wordt aangesproken door Greenpeace of een andere bedelclub, probeer ik de betreffende geldkloppers altijd over te halen om zich meer op politiek terrein te begeven en minder éénstandpunt-beleid te voeren: vóór het milieu zijn is niet zo moeilijk, maar om daarvoor iets anders (bv. comfort) op te geven, is al moeilijker. Dit soort problemen vereist politieke oplossingen, en geen clubs zoals Greenpeace (Dierenbescherming, Amnestie International, enz.).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je dan zo goed wilt zijn denk dan eerst twee keer na voordat je over een ander begint te schreeuwen. Dat is namelijk wel erg dom. Dat wilde ik ook nog ff kwijt.[/quote]Dat doe ik ook

. Gelukkig mishandel ik niet structureel dieren op grote schaal, en is het voor mij redelijk veilig om de bio-industrie, die dat wél doet, te veroordelen; ook al omdat ik vegetariër ben.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Persoonlijke noot; normaal ben ik niet iemand die met de borst vooruit loopt van ik weet het allemaal wel, maar dit hierboven weet ik allemaal omdat ik actief ben op vele plaatsen en met veel mensen omga.[/quote]Noise, ik ben ook actief op dit gebied (aan de kant van de politiek). Ik ben natuurlijk geen autoriteit in dezen, maar zeker geen leek. Mijn activiteit hierin komt voort uit mijn principe om zo consequent mogelijk te leven: als je kritisch wilt zijn, moet je dat zijn op plaatsen waar het uitmaakt: in de politiek of bv. in een belangenvereniging (ook al ben ik daar tegen) van veehouders o.i.d.. Ben je dat niet, en ben je ook geen ervaringsdeskundige, dan moet je geen kritiek leveren. Mijn kritiek is dus bepaald niet ongefundeerd.