Heeft "niets kunnen verzinnen" een traceerbare oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• the_Omniscient
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

Topicstarter
Hier sta ik dan als groentje :/ onder de discussieerders en het vervelende is dat ik helemaal niets weet om te vertellen, te vragen of om op in te gaan; dit terwijl ik van mezelf denk te weten dat ik genoeg weet en denk om niet niets te zeggen.

Wat ik mijzelf na enkele minuten al begon af te vragen was het volgende:

"Zegt het feit dat ik niets weet te verzinnen, iets over de uitzichtloosheid van de huidige situatie waarin de wereld verkeert?"

(Wat op zich geen vraag is waar men ons op een lome zondagmiddag lastig mee moet vallen :Z maar goed, de vraag is dan weer "Waarom niet? Is de gesteldheid van de wereld onbelangrijk als je met een flinke kater wakker bent geworden of biedt het Engels voetbal voldoende soelaas om het weer helemaal te zien zitten met onze maatschappij en alles wat daar betrekking op heeft?")

Als ik niets weet, als ik me machteloos voel omdat ik iets wil vertellen maar niets kan bedenken dat jullie of mezelf weet te interesseren, is dat dan ergens aan te wijten of naar toe te herleiden?

De gedachten gingen als een dolle tol door mijn hoofd O+ maar ze raakten wal noch kant; constant kwam de onbruikbaarheid van het houden van een discussie over zoiets als "niets-kunnen-verzinnen" weer naar boven borrelen.

Streven we bij discussiëren nu naar een resultaat dat voldoet aan onze eigen verwachtingen of zijn we al bij voorbaat op zoek naar een compromis dat iedereen tevreden stelt?

Er zijn discussies waarbij de topicopener geheel overtuigd lijkt van zijn/haar gelijk maar toch graag de meningen van een ander hoort; waarschijnlijk zoekt men naar overeenstemming van gedachten, maar waarom dan een discussie openen? De verschillende visies op een mening beïnvloeden deze mening vaker wél dan niét, of ze versoepelen de harde standpunten een beetje, zodat er toenadering ontstaat en het topic gesloten kan worden met enkele zinnen van solidariteit.

Daarentegen worden er ook vaak onderwerpen aangesneden, waarvan de man of vrouw met de taartschep in zijn/haar handen er geen flauw benul van heeft of de taart goed verteerd zal worden :r en zo ja, of het aangeboden stuk voldoende voer tot nadenken geeft. Echter, iets geeft hem/haar in dat het topic een kant op kan gaan die de uitzichtloosheid van de wereld eventjes teniet kan doen.

Misschien kan je dit vreemde topic wel in die laatste categorie plaatsen; ik weet niet waarom ik erover begin maar het leek me dat menig mens er wel eens mee zit te dubben. Dat je bijvoorbeeld het 8 uur nieuws ziet en de toestand in het Midden-Oosten weer eens kraakhelder wordt uitgesmeerd over 10 minuten vol ellende en machtsmisbruik. Je zou willen dat jij als individu daar iets aan kon doen, en even twijfel je: ga je hier iets over zeggen, vragen stellen over het waarom en hoe of bied je gelijk de oplossing van alles aan, zodat al die anderen slechts kunnen denken: "Ja, goh zeg... Die gast(inne) heeft helemaal gelijk met wat hij/zij hier zegt _/-\o_ "..?

Maar momenten later besef je het al: wat jij gaat zeggen is al zovele malen voor dit ogenblik besproken en overeenstemming bereiken met andersdenkenden gaat je niet lukken... Vandaag toch niet in ieder geval. Je speelt je gedachten tegen elkaar uit en besluit om niets meer te zeggen, want er valt geen interessant gegeven meer te melden, er rest slechts de leegte van het niets weten te vertellen.

Dit terwijl je eigenlijk heel mooie overpeinzingen wilde delen, die nu geheel verloren gaan omdat "niets er toe doet" en "alles is zoals het is"

Wat ik al voorzie is het antwoord "Denk je dan dat een ideale, van problemen gespeende samenleving O-) je méér gaat laten zeggen dan onze huidige schijnvertoningen }) ?"

Het antwoord hierop is natuurlijk een welgemeend "Nee" en wel om de volgende reden:

een ideale maatschappij biedt ook immense uitzichtloosheid; wat valt er nog te verbeteren, laat staan als discutabel op te vatten? Niets, want het is een ideale maatschappij en dus zul je nooit meer in staat zijn om je twijfels te uiten. Zo ideaal klinkt dat niet, maar waarschijnlijk heb je hier in een ideale samenleving dus weer geen last van... YADA YADA YADA... |:( Dit om het "ideale-maatschappij-verhaal" *even* uit te sluiten.

Je zou kunnen zeggen "Zoek een hobby" of "Ga even bij je vrienden/vriendinnen langs" maar zo simpel ligt het niet. Op de momenten dat ik niets weet te verzinnen, weet ook dagelijks vermaak me niet meer te boeien, want ik was ergens mee bezig, een vraagstuk waarop ik geen antwoorden kon vinden. Zo kun je uren achter je PC'tje zitten en jezelf afvragen: "Waar is dit nu goed voor?" maar een respons kan niemand je geven.

De ontnuchterende factoren zoals een telefoontje van een geliefd iemand kan de hele situatie weer veranderen, of de simpele aflossing van de zon door de maan helpt je het licht weer te zien; opeens ben je onstuitbaar en schud je duizenden interessante onderwerpen uit je mouw. Maar vrijwel altijd komt ook de andere kant van het gelijk weer terug en weet je niemand iets te melden.

Mocht de wereld er nu beter uitzien, zou deze situatie dan minder vaak voorkomen? Of is het strikt persoonlijk en moet men er geen waarde aan hechten; geen mens weet immers altijd wat te melden, zij het nuttig danwel volstrekt onbruikbaar :? ..?

Als ik bij de opening van deze (zware of belachelijke) discussie streef naar iets dat voldoet aan mijn eigen verwachting, dan had ik mezelf eerder in stilzwijgen gehuld; want ik verwacht dat er weinig respons op zal komen. Maar diep in mijn hart hoop ik op de andere optie: het compromis, dat mijzelf leert inzien waarom ik mij dit alles afvroeg, en openbaart dat de schrijver van dit alles niet de enige is die zo denkt, al denkt hij dat zelf wel.

Ik dacht dat het in ieder geval wel in dit forum paste om iets zwaars te posten over iets zo onwerkelijk lichts als "niets-kunnen-verzinnen".

Wanneer er geen enkele (ergens op slaande 8)7) reactie op komt, dan weet ik dat mensen hier niets op konden verzinnen, en anders leeft de gedachte blijkbaar sterk genoeg om niet te hoeven sterven in stilte.

In beide gevallen ben ik een gelukkig man :) want ik heb blijkbaar genoeg kunnen verzinnen, vergeef mij mijn langdradigheid maar discutabelheid kent geen tijd dacht ik zo...

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik houd het lekker kort.
Misschien kijk je niet zo zwart-wit en ontbreekt het je vanuit een tevreden situatie om een uitgesproken mening te hebben.
Herken best wel wat in wat je schrijft hoor.
Iets voor de mods..is het nu echt nodig om nieuwe topic persee met een heel betoog te laten beginnen?
Een goede discussie stemt zich op elkaar af gedurende de gedachte wissel..

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
Excuses voor de lenget van dit alles... Vers maar vol verdorvenheid, niet waar?

Net een echt mens, soms dan...

• Agent-X
  • Niet online
We vinden wat we zoeken ;)

Verwijderd

Ik denk dat discusiëren verschillende redenen heeft:
1. Mensen willen dat andere mensen het met hun eens worden.
2. Mensen vragen zich af of er andere mensen soortgelijke ideeën hebben.
3. Mensen begrijpen of weten iets niet en willen leren.
4. Mensen willen anderen iets leren
5. Mensen willen leuk gevonden worden.

Er zullen vast nog wel meer redenen zijn. Ik wil de laatste reden nog even toelichten. Een reden om te discussiëren zou kunnen zijn dat mensen leuk gevonden willen worden. De meeste mensen vinden gevatte mensen die een uitgesproken mening hebben leuker dan iemand die niets durft te zeggen.

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
Ja mensen willen leuk gevonden worden en wat houdt een mens tegen om zijn gaven te gebruiken... maar is het dan niet meer een monoloog die slechts lachwekkende geluiden als respons verdient?

Het is maar wat je verwacht... Ik wil leren, beleerd worden omdat ik zelf niet begrijp waarom anderen mij soms leuk vinden...

Discussie houdt je scherp en de leegte maakt je lam ;(

Verwijderd

Met een vooringenomen instelling vang ik aan deze tekst door te nemen. De titel is pakkend en helder en doet me denken aan een krantenkop die zo belangstellend eruit ziet dat je hem eigenlijk wel moet lezen.

Na het lezen onstaat een gevoel van besef, een gevoel van instemming, een gevoel van begrip. Moet zeggen dat dit een topic is welke ik met grote bewondering gelezen heb.
De inhoud is vaak precies datgene wat door mij moeilijk wordt gevonden om onder woorden te brengen. Datgene wat mijn hersenen niet met elektrische signalen om kunnen zetten in woorden laat staan zinnen.

Wat ik inderdaad een zeer interessante en voor de mods waarschijnlijk geldende zinsconstructie vind is de volgende:
Streven we bij discussiëren nu naar een resultaat dat voldoet aan onze eigen verwachtingen of zijn we al bij voorbaat op zoek naar een compromis dat iedereen tevreden stelt?
Waarom wordt er van menig topic verwacht, zoals al door Maiar wordt aangekaart, dat er altijd een stelling wordt ingenomen die vaak ook nog zeer sterk subjectief dient te zijn?
Een betoog kan net zo mooi indien niet mooier zijn.

Waarom is dit inderdaad zo ontzettend waar zodat bij het uitspreken ervan een stemmetje in me zegt:"waarom verteld deze nieuweling precies zoals het is?"
Er zijn discussies waarbij de topicopener geheel overtuigd lijkt van zijn/haar gelijk maar toch graag de meningen van een ander hoort; waarschijnlijk zoekt men naar overeenstemming van gedachten, maar waarom dan een discussie openen? De verschillende visies op een mening beïnvloeden deze mening vaker wél dan niét, of ze versoepelen de harde standpunten een beetje, zodat er toenadering ontstaat en het topic gesloten kan worden met enkele zinnen van solidariteit.
Ik lees verder en sta versteld van de correcte omschrijving van de beeldvorming die in mijn brein heerst.
Als ik bij de opening van deze (zware of belachelijke) discussie streef naar iets dat voldoet aan mijn eigen verwachting, dan had ik mezelf eerder in stilzwijgen gehuld; want ik verwacht dat er weinig respons op zal komen. Maar diep in mijn hart hoop ik op de andere optie: het compromis, dat mijzelf leert inzien waarom ik mij dit alles afvroeg, en openbaart dat de schrijver van dit alles niet de enige is die zo denkt, al denkt hij dat zelf wel.
Tja wat valt er verder nog aan toe te voegen? Zeer diep geinteresseerd, zeg maar geindoctrineerd lees ik verder en concludeer dat het discussieren mij gebracht heeft tot op deze hoogte waarin ik me meer dan los van de grond voel omdat eindelijk iemand me verteld heeft hoe hoog je kunt gaan en in mensen-taal verteld wat er eigenlijk omgaat in dit hele forum gebeuren. Dat de meeste discussies en dan met name in SG worden gevoerd zonder voorbedachtenrade en er vaak "op los" gepraat wordt zodat de meeste topics doven in absolute stilte.

Ben weinig spraakzaam atm, vermoeidheid en waardering hebben mijn laatste energie gebruikt, en tot rust zal ik nu komen met in gedachten houdende dat discussieren voor de meeste mensen niet meer is dan beschreven wordt in bovenstaande 1ste topic.

Laat ik nog een verkondiging doen voordat ik mijzelf te ruste leg:" one hell of a first post! ". Welcome the_Omniscient

_/-\o_

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Ik vind het wel een grappige post!
Je weet bij god niet wat je wil vertellen, maar dan verschijnt er een verhaal waar Brugman jaloers op zou kunnen zijn. Je hebt nogal wat te vertellen terwijl je eigenlijk ook niks kan verzinnen om wat over te vertellen. Dus dan maar vertellen dat je niks weet te vertellen... En nog gewoon posten ook he :)

Ik heb een hele poos niet gepost op GoT omdat ik vrij weinig achter de computer heb gezeten vanwege een hele drukke eindperiode van mijn studie. Maar nu ik weer wat discussies zit te lezen merk ik wel dat ik bij veel dingen een opmerking wil plaatsen maar dat als ik een stukje heb getypt bij mezelf denk "Ach, wat ik bedoel krijg ik vandaag niet in woorden omgezet... laat maar hangen". En dan post ik dus gewoon niet wat ik aan het typen was.

Maar nu ik jouw post gelezen heb zal ik mijne posten ook!

Tja, wat vinden mensen eigenlijk leuk aan discussieren!?
Zelf merk ik vaak dat ik het gewoon leuk vind om met mensen te kletsen over onderwerpen met inhoud. Dat inhoudsloze gelul over het weer, koetjes en kalfjes, roddel en achterklap en dagelijkse beslommeringen geven mij geen voldoening. Terwijl een leuk gesprek over bijvoorbeeld geloof, wetenschap of psychologie wel een voldoening geeft. Ik zie het als kennis vergaren, je mening kunnen uiten, situaties uit een ander perspectief bekijken... eigenlijk komt het neer op of kennis vergroten over datgene waar het gesprek over gaat, of kennis op doen over de personen met wie je die gesprekken hebt.

Het concept discussie vind ik trouwens zowiezo een vreemd concept. Ik beleef de discussies hier ook meer als "van gedachten wisselen". "Discussies" over geloof zijn bijvoorbeeld per definitie geen discussie. Ik heb nog nooit een gelovige ongelovig zien worden hier op GoT (of vice versa) door een van de vele discussies. Iedereen (inclusief mezelf) lijkt zo'n discussie in te gaan met een vast standpunt dat men probeerd te verdedigen en onderbouwen terwijl je ook manieren zoekt om de ander zijn standpunten te ontkrachten of veranderen. Maar eigenlijk lukt dat niet, gezien het aantal keren dat zo'n discussie veel te hoog op liep.
Grappig eigenlijk, dat we het wel discussieren noemen terwijl dat vaak helemaal niet zo is.

Maargoed, effe je mening ventileren lucht vaak gewoon op en ik vind het ook best een waardevolle oefening. Je standpunten kunnen verwoorden en verdedigen is een vaardigheid die je gewoon kan leren. En je zal er denk ik meer profijt van hebben in je leven dan je denkt.

Zo... en nou is 't weer genoeg geweest voor vanavond. Ik ga nog even iemand anders lastigvallen met mijn eindeloze gelul :p

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 22:41:
Ik denk dat discusiëren verschillende redenen heeft:
1. Mensen willen dat andere mensen het met hun eens worden.
2. Mensen vragen zich af of er andere mensen soortgelijke ideeën hebben.
3. Mensen begrijpen of weten iets niet en willen leren.
4. Mensen willen anderen iets leren
5. Mensen willen leuk gevonden worden.

Er zullen vast nog wel meer redenen zijn. Ik wil de laatste reden nog even toelichten. Een reden om te discussiëren zou kunnen zijn dat mensen leuk gevonden willen worden. De meeste mensen vinden gevatte mensen die een uitgesproken mening hebben leuker dan iemand die niets durft te zeggen.
En dus moet ik maar eventjes een posting plaatsen.
Want stel je voor dat niemand mij leuk vindt
Maar nu ik heb gepost, denkt iedereen dat ik een meeloper ben, en het waarschijnlijk nodig heb om leuk gevonden te worden door eventjes een posting neer te zetten.

Ja ik geef toe: eigenlijk ben ik ontzettend saai

Het verwachte antwoord is nu eigenlijk toch wel: "Nee, dat valt wel mee: dat is erg interessant".
Nu ik dit zo uitspreek (wat ik eigenlijk niet had moeten doen), wordt er al weer snel gedacht: "Wat een eikel, wat bedoeld ie nou"
En zo kan ik nog wel even doorgaan met de monoloog, waarbij ik allerlei meningen ga verzinnen.

Ik had gewoon niet moeten posten... ;(

In het algemeen is een dialoog een mooie manier van communiceren.
Zo kun je op een gelijkwaardig niveau ideeën uitwisselen, waarbij je elkaar respecteerd en de ruimte geeft voor de ieders denkwijzen...Iedereen is per slot van rekening gelijkwaardig.
Het kan ook zijn dat je met een dialoog lekker bij jezelf blijft, en je niet van de wijs laat brengen door de stellingen van een ander.

Leuker is echter als je een discussie aan gaat. Dan kun je op passionele wijze een standpunt duidelijk maken, ook al is het niet echt een standpunt waar je achter hoeft te staan. Dit is een manier om macht uit te oefenen door te manipuleren.
Deze manier kan zorgen dat een ander gaat nadenken en misschien van mening veranderd. Deze manier kan ook zorgen dat de ander een mening verzint waar je zelf niet op was gekomen, zodat je deze weer kunt gebruiken in een andere discussie waarbij je de (in)stelling omdraaid. Deze manier kan ook zorgen dat de ander compleet in een hoek wordt gezet, en daar voorlopig niet meer uit kan komen.

Tja, wat is eigenlijk het nut van Chatboxes en Discussie-Fora zoals deze?
Euh zoiets als: aandacht, contact, afleiding, waardering, leedvermaak, meningsvorming....

Om nog even wat nutteloos te slijmen vindt ik dit forum toch wel eentje die je tot nadenken brengt (8>. Terwijl andere fora meestal een volslagen nutteloze vorm van tijdsverdrijf zijn (CU2 bijvoorbeeld), maar leuk zijn voor het (leed)vermaak.

Het feit dat je (The_omniscient) het algemeen aanvaarde idee van "het niets kunnen verzinnen" kan opwerken tot een semi-wetenschappelijke stelling lijkt mij in iedergeval een teken van intelligentie _/-\o_

Verwijderd

xentric schreef op 17 oktober 2002 @ 23:25:

. Ik heb nog nooit een gelovige ongelovig zien worden hier op GoT (of vice versa) door een van de vele discussies. Iedereen (inclusief mezelf) lijkt zo'n discussie in te gaan met een vast standpunt dat men probeerd te verdedigen en onderbouwen terwijl je ook manieren zoekt om de ander zijn standpunten te ontkrachten of veranderen. Maar eigenlijk lukt dat niet, gezien het aantal keren dat zo'n discussie veel te hoog op liep.
Grappig eigenlijk, dat we het wel discussieren noemen terwijl dat vaak helemaal niet zo is.
evenals politieke stellingen denk ik.
Zo... en nou is 't weer genoeg geweest voor vanavond. Ik ga nog even iemand anders lastigvallen met mijn eindeloze gelul :p
arme vriendin :)
j/k

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 00:00:
Het feit dat je (The_omniscient) het algemeen aanvaarde idee van "het niets kunnen verzinnen" kan opwerken tot een semi-wetenschappelijke stelling lijkt mij in iedergeval een teken van intelligentie _/-\o_
En dat voor een HIO'er! :D

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 07:53:

evenals politieke stellingen denk ik.
Een goede argumentatie start natuurlijk niet met "Ik vind" maar ik vind toch dat zacht konijntje hier een sterk punt heeft (hoop dat er geen buitenaardse beschaving meeluistert op t moment, want die kunnen hier kaas :? noch pap :X van maken).

Politiek zit vol met mensen die niets weten te zeggen, puur om het feit dat hun punt van discussie een vaste waarde van hun eigen program vertegenwoordigd; het mag niet veranderbaar zijn en als het dan niet realiseerbaar blijkt: so be it. Liever een geniaal plan in de kast laten verschimmelen dan een beetje toegeven naar links of rechts toe: dit is immers slechts voor je imago.

Vanwaar het slechte >:) imago van de politiek? Omdat het voor ons allemaal betwerige stumpers lijken, die slechts zeggen wat het volk wil horen (= compromis sluiten met het gehorige deel van het volk) of die, ergens in een stoffig en veel te slecht geventileerd hokje, van al hun geniale plannen één groot nietszeggend wetsontwerp weten te creëren en dat dan deel uit laten maken van een al helemaal nergens aan voldoend regeerakkoord. Het Nederlandse spreektaalgezegde "het op een akkoordje gooien" had net zo goed kunnen luiden: "het op een regeerakkoordje gooien" :( .

Dat politiek open voor discussie moet staan blijkt wel uit de tragische gebeurtenissen van het hele afgelopen jaar. Wie zijn discussies binnenshuis al niet uitgewerkt ziet, zal aan de buitenwacht een nog zwaardere dobber krijgen: zeg nu zelf, hebben de discussies nu tot verbetering geleid? Ik denk van niet, we kunnen weer van voor af aan beginnen, zonder vernieuwing en met hantering van de gevestigde orde in het vooruitzicht :O . Me dunkt dat menigeen het stemmen laten zal voor wat het is, daar men "niets weet te zeggen" en dus geen nut voor zijn/haar stem ziet. Wat er dan uitrolt - zo eind januari - is een compromis, waar eigenlijk maar bar weinig mensen het nut van inzien: het is niet wat we wilden zien, we weten niet hoe het zover heeft kunnen komen en we willen niet weten waar het naartoe gaat. Het liefste zeggen we er helemaal NIETS meer over, hoewel we er VAN ALLES over denken.

Dat is nogal een gewichtige vorm van "niets-weten-te-zeggen" lijkt me zo: moet ons land, altijd een baken van tolerante discussies voor de buitenwereld, het licht dan maar eens uit doen en de schepen op de klippen laten lopen, teneinde hetzelfde compromis te bereiken als hetgeen we afgelopen week hebben mogen aanschouwen.. :X ?

Nee, een land wordt bestuurd en gestuurd door een open vorm van democratie, dat is natuurlijk ook heel belangrijk; maar wat we hier mijns inziens dus wel te vaak doen is iets zeggen dat geen gewicht in de schaal werpt. Om beide kampen tevreden te stellen:

- Het kabinet wist niet wat te zeggen over de toestand met de LPF, maar dacht er wel degelijk wat over. Ze zeiden in feite vrij weinig maar handelden daarna in strijd met die nietszeggendheid. Geen discussie leidde tot verwarring en vernedering. De interne discussie bij de LPF leidde tot het rondjes om elkaar heen rennen, in een situatie waarbij niemand het tikkertje wilde zijn, maar iedereen getikt bleek 8)7

- Echter, de oppositie voerde vanaf het begin een gesloten discussie want men wist al dat men gelijk zou krijgen. Elk argument dat tegen de clichématige taal van de oppositie werd ingebracht is voortijdig monddood gemaakt en wat zegt men nu helemaal? Retorieken van een populist blijft spraakwater dat de dorst lest :9~ van een zwijgend volk, of de kraan nu links- of rechtsom open wordt gedraaid. Schijnheiligheid kent ook al geen tijd; mensen weten niet wat te zeggen tegen iemand die monologerend oppositie predikt maar er zelf van overtuigd is dat hij/zij een discussie aan het voeren is. Tegen zo iemand valt ook weinig in te brengen; je bent het met de goede man of vrouw in kwestie eens of niet; een tussenweg lijkt onmogelijk.

Een discussie zonder eind volgde na de formatie van het kabinet, maar in feite is de discussie nooit geopend. Het is allemaal een sterk staaltje van "niet-weten-wat-te-zeggen" geweest, een onmogelijke discussie zoals die hier wel meer gevoerd worden ;) : met dit verschil dat het hier om het besturen van een land gaat en niet om zomaar een topic op een of ander forum. Had ik 3 maanden lang naar 150 zwijgende mannen en vrouwen in dure pakken gekeken, wier stilte slechts doorbroken werd door een meewarige blik in de trant van "we kunnen hier niets mee :| ", dan had ik de val van het doek beter begrepen dan de plotselinge afbreuk van het theater, zo halverwege het eerste bedrijf, zoals dat nu gebeurd is.

Want in feite snap ik er geen bal van, weet er niets over te zeggen, terwijl ik er alles over denk, als je begrijpt wat ik bedoel :? .

Verwijderd

Deze newbie zijn werk (wie ben ik met <200 posts! :) ) is werkelijk een genot voor oog/brein en zenuw.

Ik kan wel de hele text citeren, echter eentje omdat ik het niet laten kan:
Ze zeiden in feite vrij weinig maar handelden daarna in strijd met die nietszeggendheid. Geen discussie leidde tot verwarring en vernedering. De interne discussie bij de LPF leidde tot het rondjes om elkaar heen rennen, in een situatie waarbij niemand het tikkertje wilde zijn, maar iedereen getikt bleek
Een omschrijving welke doordringd in hart en ziel en duidelijk maakt dat er wel degelijk nog mensen zijn die kunnen verwoorden wat velen denken.

Lust voor mijn leeservaring.

Op naar de 1000+ posts...

Hungry for more, give it to me baby :9~

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
[b][message=15613285,noline]Zacht-Konijntje schreef op 18 oktober 2002

Op naar de 1000+ posts...

Hungry for more, give it to me baby :9~
In feite zal ik wel een masochist zijn met mijn honger naar discussie over de leegheid die mensen zo besluiteloos maakt, want wie gaat erop reageren?

Willen we er wel mee geconfronteerd worden dat onze lusteloosheid of onze nonspiratie gevoerd werd door een aantal betweters die geen tegenspraak duldden? Of vinden we onszelf dan werkelijk zo nietig dat we ons liever bezig houden met de kleur van onze pyama en de alarminstelling van onze wekkerradio?

Wie niets zegt geeft alles toe of vindt mij een betweter, iets dat ik zelf bestrijd hoewel ik het volledig begrijpen kan...

1000+ posts haal ik misschien wel, al was het maar omdat ik mezelf altijd tegensta; iets in mij zegt me niets meer te zeggen en het andere deel vindt dat dat specifieke "stukje mij" weer zijn kop moet houden... Ik hoop dat andere mensen me uit deze spiraal kunnen laten ontsnappen, of er in ieder geval iets van genot uit kunnen halen...

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11-2025
Topicstarter, het is heel goed dat je zo actief bezig bent in W&L, dat zie ik graag. Maar zo'n topic als deze heeft helaas niet zo veel zin in W&L, aangezien je hele verhalen post maar eigenlijk niet zoveel zegt. Ik wil je verzoeken om wat concreter en meer to the point te zijn. Zo komt er geen nuttige discussie uit, en als dit zo nog door gaat kan ik hem beter op slot gooien.....

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
Morgoth schreef op 19 oktober 2002 @ 12:28:
Topicstarter, het is heel goed dat je zo actief bezig bent in W&L, dat zie ik graag. Maar zo'n topic als deze heeft helaas niet zo veel zin in W&L, aangezien je hele verhalen post maar eigenlijk niet zoveel zegt. Ik wil je verzoeken om wat concreter en meer to the point te zijn. Zo komt er geen nuttige discussie uit, en als dit zo nog door gaat kan ik hem beter op slot gooien.....
Ok ik begrijp het volledig, een discussie over niks is inderdaad niet alles :P ... Laat ik het idee van de zin van "niets-kunnen-verzinnen" dan maar varen en me focussen op de vraag of een discussie nu leidt naar iets bruikbaars of juist naar een toestand als degene die er bijna voor gezorgd heeft dat het topic op slot is gegaan ;( ...

Oftewel, een heel forum discussieert de hele dag raak over van alles en niets, maar leidt het tot verbeteringen, en zo ja: welke? Zo nee: waarom niet, en waar ligt dan het nut van dit alles, bezijdens (blijkbaar inhoudloos) vermaak?

Zo beter :? ? Ik hoop het van wel! Misschien dat de naamgeving van het topic niet helemaal de inhoud ervan representeert, maar ik neem aan dat er mensen zijn die hier iets aan kunnen doen...

Verwijderd

Hebben alleen de wereldhits recht van bestaan ?
Ontstaat schoonheid, waarheid, vrijheid en liefde niet juist door het voortdurende geruis ?
Het geruis, misschien laakbaar en twijfelachtig van aard, maar o zo noodzakelijk.

Hoe kan er een berg zijn als er geen dal mag zijn ?

Waar voert ons het banale, het gewone ?
En plots ziedaar, het buitengewone is geboren.

Ieder vogeltje zingt zoals ie gebekt is.

Maar als je een kraai bent temidden van nachtegalen moet je dan zwijgen ?
Is het niet voldoende om te zingen al is het slechts om die innnerlijke druk te verlichten ?

Mijn horizonten zijn alleszins verrruimd door dit forum.
Verruimd door de schoonheid dat alleen kon geboren worden in het noodzakelijke geruis dat ook dit forum herbergt.

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:24:
Iets onbegrijpelijk herkenbaars... Mooi!
Eigenlijk, in normale (helaas wel wat duffer klinkende :Z ) mensentaal gezegd, zit er achter dit topic zoveel meer dan het zoeken naar een oplossing; het is een afrit die ontspringt uit de "gewone" wereld en leidt naar een snelweg van "vreemde" gedachten en overpeinzingen. Als je ergens even niet meer uitkomt, dan kun je hier - naar mijn bescheiden mening - proberen te verklaren waarom je standpunten door stervelingen niet begrepen werden, waarom je eigenlijk niets meer durft, wilt, kunt zeggen. (8>

Ik vind het daarom ook extreem moeilijk om een geschikte naam voor dit topic te vinden, ik ben gewoon begonnen met hetgeen mijn hart me ingaf; in feite gaat het dus over het nut van discussiëren, maar eigenlijk kom je hier (in dit topic dus) terecht als je jezelf even "leeg" voelt en behoefte hebt aan het opladen van de batterij, zodat je weer fris een andere, "normale" discussie kunt binnentreden. Het is even diep nadenken over onconventionele zaken, maar het loont voor veel mensen de moeite, denk ik zo. Ik hoop dat steeds meer mensen het zo durven te zien.

Als een ander vindt dat dit geen correcte representatie weergeeft van waar dit hele W&L forum eigenlijk voor ontworpen was, dan moet het maar zo zijn ;( . Maar sluit het topic aub niet omdat het "vreemder" is dan alle andere, of omdat het nergens tot leidt, want eigenlijk is dat de hamvraag: "Waarom leidt discussie zo vaak tot een gevoel van leegheid en nietszeggerij?"... :?

Nee, ik voel me niet wijzer dan wie-van-jullie-dan-ook; ik denk enkel dat het topic verdient om door te leven, daar ik nog steeds geen gegronde reden zie om het af te kappen. Een paar alleraardigste reacties bewezen dit reeds, en zolang het geoorloofd is zal ik niet schromen om de discussie over discussieloosheid een enkele keer te reanimeren O-) ; maar omdat iedereen wel eens zit te dubben met het hoe en waarom van discussiëren ben ik ervan overtuigd, dat ik niet in mijn eentje een universeel onderwerp als het zojuist genoemde hoef te dragen. Zie ook onderstaand voorbeeld.
xentric schreef op 17 oktober 2002 @ 23:25:
Ik heb een hele poos niet gepost op GoT omdat ik vrij weinig achter de computer heb gezeten vanwege een hele drukke eindperiode van mijn studie. Maar nu ik weer wat discussies zit te lezen merk ik wel dat ik bij veel dingen een opmerking wil plaatsen maar dat als ik een stukje heb getypt bij mezelf denk "Ach, wat ik bedoel krijg ik vandaag niet in woorden omgezet... laat maar hangen". En dan post ik dus gewoon niet wat ik aan het typen was.

Maar nu ik jouw post gelezen heb zal ik mijne posten ook!
De onderstaande reactie is ook mooi:
[b][message=15604433,noline]Marchello_E schreef op 18 oktober 2002 @ Om nog even wat nutteloos te slijmen vindt ik dit forum toch wel eentje die je tot nadenken brengt (8>. Terwijl andere fora meestal een volslagen nutteloze vorm van tijdsverdrijf zijn (CU2 bijvoorbeeld), maar leuk zijn voor het (leed)vermaak.

En natuurlijk vergeet ik ook de steunende woorden van Zacht_Konijntje niet, die er een soort beroep van heeft gemaakt mijn woorden te zien zoals ze zijn... :Y)

Dank voor uw steun :) ! Houdt de discussie levendig door open te staan voor doodheid!

PS: de lengte van mijn verhalen is inderdaad ongebruikelijk, niemand is onfeilbaar maar het is mijn manier om mijn woordenloosheid uit te leggen |:( ...

Verwijderd

Het is heel normaal dat men schroom heeft om de gedachten op een forum prijs te geven.

Men wil een goed figuur slaan, men wil waardering en erkenning, men wil zich van de mooiste zijde laten zien.

Als men zo oplettend is op het eigen doen en laten ziet men ook makkelijk het absurde en woorden klinken dan vaak zo nietszeggend.

Hoe dieper men graaft hoe beter men ziet dat men niets te vertellen heeft.
Maar een ander die niet betrokken is bij die navelstaarderij zou wel eens oprechte bewondering (of jaloezie) kunnen hebben omdat ie er zelf niet is opgekomen.
Langs de andere kant, hoe schroomvallig je ook jou woorden hebt gekozen zullen er ontelbare zijn die elk woord misbegrepen zullen hebben.
En soms zelfs gewoon omdat jij het bent.

• the_Omniscient

the_Omniscient

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 23:05:
En soms zelfs gewoon omdat jij het bent.
Want wie gelooft een newbie nu helemaal? Maar goed, ik snap wel wat de kritiek is hoor: als er enkel lofprijzingen komen op dit vervreemdende topic, dan organiseren de forumhouders een rariteitenkabinet, waar af en toe een verloren ziel langsloopt en een kwartje (=Euroduppie?) voor onze gedachten geeft, het aan zijn vrienden vertelt en vervolgens niet meer terugkeert. Hij/zij heeft de man met de drie armen gezien, maar het is niet zo, dat hij verwacht morgen een man met zes benen op dezelfde plaats aan te treffen.

Ik merk dat een topic interessant wordt gevonden als het nieuw is, en als het VERnieuwend is al helemaal. Maar als te weinigen de waarde van de vernieuwing inzien, houdt het waarschijnlijk vanzelf op en wordt het gele mapje nooit meer rood.

Maar beste bezoekers, denk nog eens aan de keren dat je iets wilde zeggen over "het geloven in God" maar het was al honderd keren eerder, mooier en beter gezegd. Je wilde iets kwijt en nu is zelfs DAT je ontnomen; het gevoel dat dan leeft kun je hier perfect kwijt.

Het draait om:

"Waarom discussie",
"Vanwaar mijn stilzwijgen?"
"Waarom ben ik ben ik bij dit onderwerp terechtgekomen?"
"Ik wil iets zeggen maar krijg het niet verwoord..."

en zo kun je nog wel even doorgaan. Mogelijkheden genoeg, mensen zat.

Pagina: 1