[debian] netwerk kaart troubles

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben debian aan het installeren, en ik heb dus een probleem om mijn netwerk kaart aan de praat te krijgen. Als ik nog in de installer zit, dan kan ik mijn netwerk kaart instellen. Dit is een intel kaart met een dec 21041 chipset en daar hoort de de4x5 module bij (general dec network interface). Deze selecteer ik. Daarna moet ik mijn essent hostname opgeven (zodat ik via de kabel het internet opkan) Daarna worden de basis bestanden van het internet afgehaald (dus hij kan dan wel het internet op). Daarna moet ik een reboot doen, zodat het 'echte' systeem geinstalleerd kan worden, maar dan kan hij dus helemaal niets meer resolven.

Bij dat opstarten is hij trouwens wel enorm lang bezig om die kaart te initializeren en ik vermoed dat hij door een timeout gewoon verder gaat (alhoewel ik dus geen foutmelding te zien krijg). Mijn vraag is dus wat hier fout gaat.

ps: ik heb wat ervaring met mandrake en wil nu debian proberen, maar ik ben nog wel een enorme noob.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 11:09

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als je in de shell (alt-f4 ofzo) een ifconfig doet, is dan je netwerkkaart wel geinitialiseerd? Heeft hij een IP?
Wat is de inhoud van /etc/resolv.conf, en kun je (met 'nslookup www.tweakers.net bv) dingen resolven?

• Alarmnummer
Met ifconfig krijg ik het ip adres 127.0.0.1 te zien (default ip dus)

En in mijn resolv.conf staan een stuk of 5 ip adressen die me redelijk bekend voorkomen (zijn de dns servers). En daarvoor staat nog een andere string met groni erin (van groningen: dat betekend dus dat hij echt contact heeft gehad met het inet)

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Na de eerste reboot moet je eerst de netwerkkaart zelf weer activeren.
Eerst je dhclient ff instellen door in /etc/dhclient.conf de juiste essent hostname op te geven.
Dan een simpele
ifdown eth0
ifup eth0

En klaar :)
Met ALT F1 weer terug naar de installer en de rommel afmaken ;)

Nu ook zonder stropdas

• Hagar

Hagar

Diabootic

Alarmnummer schreef op 17 oktober 2002 @ 21:58:
Met ifconfig krijg ik het ip adres 127.0.0.1 te zien (default ip dus)

En in mijn resolv.conf staan een stuk of 5 ip adressen die me redelijk bekend voorkomen (zijn de dns servers). En daarvoor staat nog een andere string met groni erin (van groningen: dat betekend dus dat hij echt contact heeft gehad met het inet)
Voor de reboot krijgt hij inderdaad contact met het internet.
Na de reboot gebruikt hij een andere client om de hostname te verzenden en het IP op te halen.
Ik liep hier toendertijd ook tegenaan en ben toen op de bovenstaande oplossing gekomen.

edit:
strlen hoe groot is die database met gegevens voor je icon onderhand?
Ik ben zelf ook bezig met mijn icon en stond er best van te kijken hoeveel data er door wordt aangeleverd.

Nu ook zonder stropdas

• Alarmnummer
bij dhclient.conf staat al mijn essent inlog naam, dus daar hoeft niets aan veranderd te worden lijkt me. Ik zal dit nu eerst even checken voor het geval ik uit mijn nek loop te l*llen.

• Hagar

Hagar

Diabootic

Met de instelling die je voor de reboot hebt gemaakt wordt de hostname in /etc/hostname opgeslagen. Deze wordt niet door de dhclient gebruikt, dus tenzij je zelf /etc/dhclient.conf hebt aangepast zal je hostname daar niet staan.

Nu ook zonder stropdas

• Alarmnummer
Ik zit nu op het internet met debian, en dat was inderdaad de fix (vreemd hoor). Thanx!

[offtopic]
weet iemand nog de naam van dat setup programma van debian? Ik heb alle commando`s die beginnen met i en s (install en setup) al bekeken, maar zie hem er niet tussen staan.

• Hagar

Hagar

Diabootic

base-config ;)
En graag gedaan :)

Nu ook zonder stropdas

• Alarmnummer
Ik zal dan even verder gaan met mijn install :) (en kan ik dit akelige windows achter met laten :P )

• AlterEgo
  • Niet online
[sorry, vaudtjuh]

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 11:09

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hagar schreef op 17 oktober 2002 @ 22:02:
[...]
edit:
strlen hoe groot is die database met gegevens voor je icon onderhand?
Ik ben zelf ook bezig met mijn icon en stond er best van te kijken hoeveel data er door wordt aangeleverd.
offtopic:
strlen=> select count(*) from iconviews;
count
-------
954
(1 row)
Valt wel mee, voor elke user 1 row die steeds ge-update wordt :)

niet offtopic.. eh suc6 met je install :+
Pagina: 1