Toon posts:

Zere Ogen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat veroorzaakt nu zeren ogen achter de monitor. Monitor IIyama A705MT

Ik heb de volgende instellingen al verandert :

- Refresh Rate staat op 85 Hertz.
- Contrast
- Brightness.

Maar de instellingen werken niet echt goed tegen het verhelpen van de zere ogen.
Wat is nu de hoofdveroorzaker van zere ogen ?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is het zo dat je vooral droge ogen hebt die daardoor pijn doen. Als je naar een monitor kijkt knipper je namelijk veel minder vaak met je ogen dan normaal. Probeer eens een tijd erop te letten dat je regelmatig knippert en misschien helpt het :)

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 20:07

Nobby

Nuts!

ik zou zeggen; laat je ogen eens checken, kan zijn dat je iets bijziend ( :? ) bent en dat je daaorm veel moeite moet doen om het beeldscherm scherp te kunnen zien.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Daar kun je wel is gelijk in hebben Pollewob. Ik heb alleen maar aan de hardware gedacht. Thanks

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

* GGS_VR6 heeft ook vaak last van rode ogen van het beeldscherm

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:10
Vermoeidheid en te lang naar het scherm zitten kijken.
Oplossing: Vroeger gaan slapen en ook eens durven buiten komen.

Er zijn trouwens oogdruppels te verkrijgen tegen pijnlijke en vermoeide ogen. Maar dat gebruik je best niet dagelijks.

[ Voor 0% gewijzigd door D-Three op 17-10-2002 21:32 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor al de adviezen ik zal het is gaan uitproberen. Dat naar buiten toegaan is wel eng natuurlijk want dan kom je in de frisse lucht :)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:10
DAlchemist schreef op 17 oktober 2002 @ 21:27:
ik zou zeggen; laat je ogen eens checken, kan zijn dat je iets bijziend ( :? ) bent en dat je daaorm veel moeite moet doen om het beeldscherm scherp te kunnen zien.
Kan ook wel...
Maar zoals ik al zei; te lang naar een beeldscherm kijken is nooit goed (de pot verwijt de ketel... :P). Het is natuurlijk wel beter als het op 85 of 100 Hz staat...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
technische verhaaltje:

stel: je ogen staan als ze heel 'makkelijk' staan op een brandpunt afstand van 50cm, dat betekend dat als je iets 50cm van je af houd je niet hoeft scherp te stellen (dat is dus makkelijk...)

je pc staat 2 meter van je vandaan, dat betekend dat je ogen de hele tijd moeten scherpstellen. dat kost moeite, moeten je ogen dat lange tijd achter elkaar doen, dan krijg je sneller last van je ogen.

nog erger = als je ogen steeds moeten switchen tussen toetsenbord (die dichtbij staat) en je monitor (die verder weg staat), dan moeten je ogen steeds bijstellen...

de cijfers zijn zomaar genomen, dus niet nu 50cm van je monitor gaan zitten :P

ik weet niet of het presies klopt, dit is wat ik ooit heb opgevangen bij a&w

edit: heb een bril nodig voor die spellingsfouten van mij 8)7 :X

Verwijderd

HEB DE IIYAMA LS902UT EN DEZE OP 100 HRZ STAAN
NERGENS GEEN LAST VAN EN ZEER RUSTIG 8)

Niet zo schreeuwen ajb.. lees Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

[ Voor 0% gewijzigd door Pollewob op 17-10-2002 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu ook even naar 100 hertz gegaan.

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 15:51
OHJA JOH ;)

misschien gewoon af en toe even naar buiten kijken ofzo, helpt bij mij wel.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Icey schreef op 17 oktober 2002 @ 21:34:

50 centimeter is juist de aanbevolen afstand |:(

Jouw A&W leraar is nog dommer dan de mijne.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Nobby
  • Laatst online: 18-08 20:07

Nobby

Nuts!

technische verhaaltje:

stel: je ogen staan als ze heel 'makkelijk' staan op een brandpunt afstand van 50cm, dat betekend dat als je iets 50cm van je af houd je niet hoeft scherp te stellen (dat is dus makkelijk...)

je pc staat 2 meter van je vandaan, dat betekend dat je ogen de hele tijd moeten scherpstellen. dat kost moeite, moeten je ogen dat lange tijd achter elkaar doen, dan krijg je sneller last van je ogen.

nog erger = als je ogen steeds moeten switchen tussen toetsenbord (die dichtbij staat) en je monitor (die verder weg staat), dan moeten je ogen steeds bijstellen...

Ik dacht dat je ogen pas in rust waren als je ze dicht had of als ze helemaal ongeaccomodeert zijn :?

Daarom is het ook beter als je 6 meter van je tv zit als je tv kijkt, dan zijn je ogen in rust positie.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:35:

<font color=BLUE>Niet zo schreeuwen ajb.. lees Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)</font>
Niet zo schreeeuwen dank u :). Ik dacht dat het brandpunt van onze ogen ongeveer op 1 m zit :). Dus als je op 1 m van je monitor gaat zitten, zou je theoretische goed zitten :).

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Heb zelf een Iijama 454 op 1280/960 op 120 hrz
Nu heb ik op het werk een ijama 411 op 85 hrz staan en hier krijg ik wel degelijk zere ogen van. Conclusie voor mij: Hogere hrz'en minder last van ogen?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Niet zo schreeuwen ajb.. lees Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

sorry had capslock bijstaan geen erg in gehad :'(

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
geregeld even maar de muur kijken naast je monitor, en vaak genoeg een pauze nemen *dus niet je koffie laten brengen ;) *zorgt ervoor dat je je spieren (ook van je ogen) ontspant en je vermoeidheid en rsi voorkomt :)

* Justice heeft ervaring :P

Human Bobby

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:41:

sorry had capslock bijstaan geen erg in gehad :'(

Oke, kan gebeuren :)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
utbone schreef op 17 oktober 2002 @ 21:40:
Heb zelf een Iijama 454 op 1280/960 op 120 hrz
Nu heb ik op het werk een ijama 411 op 85 hrz staan en hier krijg ik wel degelijk zere ogen van. Conclusie voor mij: Hogere hrz'en minder last van ogen?
Die 411, is dat ook een 19" of een 17"
Beide Diamondtron of is die 411 een schaduwmasker?

Daar zou het ook nog aan kunnen liggen.

• Squall-sX
  • Laatst online: 11:11
Had vroeger ook last van zere ogen, en heb toen mijn bril laten ontspiegelen. Dit helpt hiertegen. Er bestaan ook ontspiegelde brillen voor mensen met gewoon zicht.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
vassago schreef op 17 oktober 2002 @ 21:43:
[...]

Die 411, is dat ook een 19" of een 17"
Beide Diamondtron of is die 411 een schaduwmasker?

Daar zou het ook nog aan kunnen liggen.
Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

411 is 17 inch en Diamondtron. (dacht ik)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is deels denk ook wel te wijten aan te lang achter de monitor zitten. Ik ben er in ieder geval weer wat wijzer door geworden.

Thanks allemaal.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:47:
Ja het is deels denk ook wel te wijten aan te lang achter de monitor zitten. Ik ben er in ieder geval weer wat wijzer door geworden.

Thanks allemaal.
Je kan nog proberen om zoveel mogelijk lichte kleuren te mijden.
B.v. door de achtergrond van explorer grijs te maken ipv. wit.

Of een lagere resolutie zodat je "relaxter" kan kijken.

Verwijderd

Ik heb een 17" op 75 herz, als ik hem op 60 herz zet zie ik het wel flikkeren, kijkt ook niet lekker maar ik krijg nooit pijn in mijn hoofd ervan, heb ik nu sterke ogen ofzo?

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Squall-sX schreef op 17 oktober 2002 @ 21:46:
Had vroeger ook last van zere ogen, en heb toen mijn bril laten ontspiegelen. Dit helpt hiertegen. Er bestaan ook ontspiegelde brillen voor mensen met gewoon zicht.
Hmz, mijn bril is ook ontspiegeld, helpt dat daar tegen ?

Ik dacht eigelijk dat je alleen de glazen minder zag omdat er geen spiegelingen in zaten...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Ik heb een :Hansol 501P monitor. Is een 15inch, kan maximaal op 85hz. Daar staat ie ook op. Ik zit 50 cm weg bij de monitor. Hoef niet naar het toetsebord te kijken omdat ik ook kan typen zonder daar naar te kijken. Maar ik heb het volgende probleem. Ik had een eers GeForce2 en daarbij was het beeld veel donkerder dan de standaard S3Trio3d die ik nu heb. Op mijn monitor kan ik geen brightness instellen. Maar ik denk dat dit niet goed is voor mijn ogen...dat scherpe beeld. Zijn er programma's voor?

(doe het snel even in dit topic, kan van hetzelfde. Dus geen: "open maar topic" verhaal aub)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:35:

<font color=BLUE>Niet zo schreeuwen ajb.. lees Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)</font>
welke resolutie draai jij dan? Ik zou ook wel 85 of 100 Hz willen, maar mijn Iiyama LS902UT vindt dat niet zo gaaf op 1600x1200 :9

PS: iemand een vergrootglas voor mn toetsenbord??? :+

Launching containers into space

Verwijderd

hey komt gewoon omdat je droge ogen heb

Verwijderd

Is er programma voor brightness instellen?

• Squall-sX
  • Laatst online: 11:11
Scatman_II schreef op 17 oktober 2002 @ 21:53:
[...]

Hmz, mijn bril is ook ontspiegeld, helpt dat daar tegen ?

Ik dacht eigelijk dat je alleen de glazen minder zag omdat er geen spiegelingen in zaten...
ik had vroeger ook vaak zere ogen, nu heb ik dit stukken minder, met zelfde scherm, zelfde instellingen, niks veranderd, behalve de ontspiegeling.

• benedictuz
  • Laatst online: 18-06 10:56
ik heb een philips 109p4, waarvan het contrast ontzettend hoog kan worden ingesteld. Is mooi helder en zo, maar ik heb gemerkt dat ik daar vreselijke koppijn van krijg. Honderd wordt meen ik aanbevolen, maar bij mij staat het op 70. Nergens last meer van nu.

edit: en brightness staat zelfs op nul

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 22:16
Persoonlijk is het me opgevallen dat ik meer last heb van mijn ogen als ik lenzen inheb of als ik naar een CRT monitor ipv LCD kijk. Misschien kun je hier iets mee?

Verwijderd

Is het niet gewoon veel te donker in je kamer?
ALs je namelijk in het donker naar je monitor aan het gluren bent krijg je pijn in je oogies!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

gatlarf

So say we all...

In de gezonde buitenlucht komen???? You gotta be kidding. Stel dat je echte mensen tegenkomt en plots heel sociaal moet gaan doen! brrr... ik durf er niet aan denken. Daar sluit ik mijn ogen voor! 8)7 :)

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

GGS_VR6 schreef op 17 oktober 2002 @ 21:28:
/me heeft ook vaak last van rode ogen van het beeldscherm
Niet zoveel koffie mn jong :+

Verwijderd

Een goede monitor kopen, bij 85 hz wordt ik zelfnamelijk ook helemaal gek !!!! Minimaal 100 Hz vind ik werkbaar (ook gevoelige ogen denk ik).
Moet je natuurlijk wel een videokaart hebben die 100 Hz aankan.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik denk dat je beter een 120hz als refreshrate kan gebruiken. Bij mij is 100 al net kantje boord, alles eronder voelt gewoon niet prettig aan (kan ook zijn omdat ik altijd 120 gebruik). Iig weet ik wel dat bij 75hz mijn ogen moe worden na uren spelen, misschien dat de jouwe hetzelfde hebben bij 85Hz. Iig is het beste om gewoon na een uur of 2 spelen even wat anders te gaan doen (even een kopje koffie zetten, wat te drinken pakken, een zak chips opeten, naar de wc gaan, of verzin zelf wat anders), dat scheelt ook al een hoop.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Iemand idee programma voor brightness op :Hansol 501P (3e keer, irritant...dat geen antwoord krijgen)

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

DJT

TFT is the answer... Heerlijk rustig beeld! Sinds ik hem heb geen last meer van de oogjes gehad.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

TFT is idd beter voor je ogen, nu ik een laptop heb daar meer achter dan me gewone pc, en hou dat ook veel langer vol.
Het kan echter ook zijn dat je ogen gewoon na zoveel jaar/maanden het een beetje beu worden..dat gecomputer van je :P
Om het uur eventjes je ogen op andere voorwerpen op verschillende afstanden laten scherpstellen.
Zet je scherm ook zeker niet te licht, maar niet zo donker dat je moeite moet doen om te lezen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Waar ik aan zit te denken is dat je A, je ogen niet vaak genoeg knippert, maar ook dat B, de omgevings lucht droog is! Zeker op je werk met die Airco's. TFT en CRT monitoren maken dan niet zoveel uit. Wat je wel kan krijgen van goedkopere monitoren (lage refresh rate) en ook van monitoren waarvan ze te licht staan ingesteld (te veel wit op de achtergrond) is hoofdpijn of pijn in je ogen zelf, maar geen droge ogen.

Even een raam openzetten of naar buiten gaan en als het aan houd zeker even naar de dokter gaan!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 10:51:
[...]

Niet zoveel koffie mn jong :+
Hoe weet jij dat ik veel koffie drink :P :D

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 22:13:
Is er programma voor brightness instellen?
... :X ...
jah, ga jij maar eens even aan je monitor knopjes sleutelen!
en anders moet je ff photosoep instaleren, dan krijg je een heel fijn proggie van adobe, om je beeldscherm goed afte stellen
(dat werkt beter dan 3DEEP :r of al die andere rotzooi!)

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
technische verhaaltje:

Mijn PC staat 50 cm bij me vandaan, het toetsenbord 10cm, en de monitor 30cm. En nee, ik ben niet bij- of verziend en nee ik heb ook nooit zere of tranende ogen van de monitor.

Ter info, monitor is een CTX VL710S, 17 inch dus

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

'Staren' naar je monitor is in elk geval verkeerd. Wanneer ik bv voor een beeldbewerkingsklus echt moet pixelneuken en daar geconcentreerd mee bezig ben dan krijg ik ook wel last van mijn ogen. Regelmatig de verte inkijken werkt dan wel goed.

Wat betreft afstanden, van wat ik me van 14 jaar geleden (biologie) kan herinneren is dat je oog twee echte standen heeft en wel tot ongeveer 6 meter en er voorbij. Dus dat terwijl je naar toetsenbord kijkt en dan naar scherm.. dat heeft volgens mij weinig invloed op je ogen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

ixl85 schreef op 18 oktober 2002 @ 21:41:
[...]

... :X ...
jah, ga jij maar eens even aan je monitor knopjes sleutelen!
en anders moet je ff photosoep instaleren, dan krijg je een heel fijn proggie van adobe, om je beeldscherm goed afte stellen
(dat werkt beter dan 3DEEP :r of al die andere rotzooi!)
Op mijn monitor kan ik het niet instellen. (L E Z E N :X ) Maar wat voor proggie is dat dan? Adobe photosoep? :?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2002 17:29 . Reden: typfouten herstellen :) ]

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
mensen verschillen gewoon. Sommige mensen hebben nooit ergens last van, andere altijd. En als je er vaak last van hebt is dat wel pech hebben. Adviesen zijn beeldscherm op zo hoog mogelijk Hertz te zetten, ken ook mensen die daar dan weer last van hebben :?. Dat zal je zelf moeten testen. Veel slapen helpt natuurlijk ook :D. Hoop voor je dat je er niet teveel last van hebt. Je kan altijd nog zo'n davids bril op je kop zetten B) 8)7
Pagina: 1