Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn mening kan men niet leven zonder enige vorm van verslaving, iedereen is wel zo'n gepassineerd of gewend aan iets dan je het een verslaving kan noemen.

Nu mijn vraag is het mogelijk zonder verslaving te leven?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Korte vraag, korte tegenvraag: wat is volgens jou dan eik het verschil tussen een verslaving en een gewoonte?

Als je vraag is: "is het mogelijk om zonder gewoontes te leven?" is mijn antwoord namelijk heel kort: "nee". Het leerproces van mensen is erop ingesteld dat je in vergelijkbare situaties vergelijkbaar zal reageren (da's denk ik hetzelfde als waarom verslavingen sowieso bestaan: iets dat lekker is doe je "natuurlijk" nog 'ns).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
"wat is volgens jou dan eik het verschil tussen een verslaving en een gewoonte? "

Een gewoonte doe je eens in de zoveel tijd, maar word het een moeten, word je onafhankelijk van iets, kan je niet goed functioneren zo'n die zo geheten "gewoonte" dan vind ik dat je op zo'n moment er vrijwel zeker van kunt zijn dat het een verslaving is

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En dan heb je nog gewenningen.
Ik vind dat met een verslaving toch voora look een fysieke afhankelijkheid moet optreden.
Geestelijke bindingen vorm je namelijk continu..de ene vasthoudender dan de andere.
Wat misschien een leukere vraag is waarom zo`n bezigheid iemands leven zo kan `bezetten`.
Is dat een gevolg van de verslaving of is het het ontbreken va neen balans waardoor men deze zoekt?

Verwijderd

Topicstarter
DAt "bezetenen" komt naar mijn mening dan meer uit onstabiele leefomgeving en leefomstandigheden voort. Mensen zoeken altijd naar geluk, zolang men dat niet kan vinden blijft men zoeken zoeken naar geluk, dit kan vele emoties op weken waardoor men zich de ene dag beter voelt dan de andere dag. Voelt men zich alleen dan wordt dit vaak opgevult door iets, iets en dit kan zijn eten, drugs, koffie ect waar men geestelijk & fysiek afhankelijk van wordt.

Dus conclusie naar mijn mening kan "zo'n bezigheid" iemands leven "bezetten" door dat mensen afhankelijk zijn en zoekende naar geluk!

• Agent-X
  • Niet online
En hoe is de drang van mensen naar verslavingen die wat lekkerder in hun vel zitten?
Is de wil om gelukkig te zijn dan ook een verslaving of de wil om te luisteren naar honger en dorst?
Hebben we het nu over aanleg of is dit uitgaande dat we straks een lijn kunnen leggen iets wat inderdaad op iedereen toe te passen is?

Verwijderd

Topicstarter
Daar kunt u weleens gelijk in hebben het gelukkig willen zijn kan natuurlijk ook in die zin een verslaving worden.
Men wil alleen maar het onbereikbare ziet alleen wat hij niet heeft maar wel zou willen hebben, wordt daardoor nog ongelukkiger, doet mensen pijn in zijn omgeving en verliesd het "geluk" wat hij had maar niet zag in zijn omgeving ook nog eens

En zover ik denk mensen die lekker in hun vel zitten? Ik denk dat veel mensen zich naar de wereld anders opstellen dan dat ze zich werkelijk voelen wat ze werkelijk denken, de meeste mensen dragen een masker. Vaak hoor ik mensen zeggen; "Haar KEN ik wel"maar kennen ze me echt , hoe kan iemand mijn kennen als ik mij zelf geeneens ken, ik ben vanmening dat je iemand niet kan kennen je weet wie het is je deeld misschien de zelfde passie maar kennen doe je iemand niet er blijven altijd dingen die verborgen blijven voor menegeen.

• Agent-X
  • Niet online
Daar heb je gelijk in denk maar dat is een andere discussie.
Ik heb nu even geen toevoeging maar zeg aub gewoon je. In het oog Maiars zijn we allemaal gelijk ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:03:
Wat zijn dan precies verslavingen. Ik heb volgens mij geen verslavingen. Ben ik soms verslaafd aan leven, omdat ik geen zelfmoord pleeg of ben ik verslaafd aan zuurstof, omdat ik niet ophoudt met ademen? Ben ik soms verslaafd aan leren, omdat ik elke doordeweekse dag naar school ga?

Geef zelf eens wat voorbeelden van dingen waar jij dan verslaafd aan bent. :)

• Agent-X
  • Niet online
Ik voel me opeens genegeerd wieikke ;)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Laten we eens beginnen met het begrip verslaving benoemen, voorzover zinvol.

Ik kan een boedistische monnik bezwaarlijk als verslaafde aan iets (aards) zien, maar wellicht dat het vele bidden als verslaving wordt gezien door een ander.

Verwijderd

Maiar schreef op 17 oktober 2002 @ 22:53:
Ik voel me opeens genegeerd wieikke ;)
:) Jij stelt een paar van dezelfde vragen als mij, maar ik vroeg mij vooral sterk af wat voor verslavingen de topicstarter dan denkt te hebben.

Verwijderd

Naar mijn mening kan men niet leven zonder enige vorm van verslaving, iedereen is wel zo'n gepassineerd of gewend aan iets dan je het een verslaving kan noemen.

Maak je daarin dan ook onderscheid tussen lichamelijke en mentale verslaving ?
Ik bedoel: natuurlijk is het zo dat het regelmatig tot je nemen van bepaalde stoffen een lichamlijke afhankelijkheid tot gevolg heeft, aan de andere kant: mensen denken graag in patronen en willen graag een bepaalde mate van voorspelbaarheid in hun leven. Ik denk dat het nastreven van deze voorspelbaarheid soms doorslaat naar een soort zelf-conditionering en daarmee een 'verslaving'. (zomaar een idee om 08:42 's ochtends... :) )

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 10:46

amahusu

taking over the world!

hrm, hoe jij het brengt lijkt het me vanzelfsprekend dat we niet kunnen leven zonder verslaving. Elk mens is gewend aan iets, of het nou het kijken van het van het journaal om 8 uur is of een sigaretje roken. Laten we eerst ff proberen het begrip "verslaving" wat te specificeren.

Imo is een verslaving een handeling, die niet behoord tot de dagelijkse fundamentele levensbehoeften (zoals eten of ademhalen) welke door sterke mentale impulsen wordt voortgestuwd.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Verwijderd

Ik zie een verslaving als iets dat je niet kunt laten omdat je datzelfde gevoel weer wilt hebben. Als je alleen door het nemen van bepaalde middelen nog maar gelukkig kunt zijn.
Ik noem dingen die ieder mens doet omdat men anders niet kan leven geen verslaving dat is gewoon de wil om te overleven. Die drang heeft (bijna) iedereen en dat is altijd al zo geweest.
Pagina: 1