Pinnen missen op mijn MB?

Pagina: 1
Acties:

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 10:41
Ik heb een chaintech 7aia5/aia5e mini moederbord. Die ga ik gebruiken voor mijn divx/dvd/mp3/emulator machine (pics komen einde van dit weekend denk ik)
Wat ik in een versterker ga bouwen zodat die netjes bij me onkyo apperatuur kan. Alles netjes draadloos etc. Nu zit er een audio chipset op (cmedia 8738) die 6.1 geluid kan etc. en volgens het boekje zit er een spdif in/out pinset op mijn moederbord.

Die zit er dus niet. Maar wel de gaatjes en die minidraadjes die alles verbinden.
Ik heb alle gaatjes gevuld met pinnetjes en zit er zeer netjes uit. Het zijn 2 rijen van 6 pinnetjes naast elkaar met de volgende layout

rij 1 :
+12v
niks
spdifin
niks
niks

rij 2 :
niks
spdifout
gnd
spgpio

ik heb al geprobeerd spdif out en gnd en dat signaal naar me versterker te doen via powerdvd en dan sound op spdifout , maar ik hoor niks. ook in combinatie met die SPGPIO (wat dat dan ook mogen zijn) maar ik krijg geen geluid.

Iemand enig id?

Of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat als de pin set er niet is dat die aansluiting ook niet kan

gegevens :

Amd athlon 1800
256mb
20 gig
matrox mga 450 (super tv out beeldje)
realtek 10/100mbit kaartje
samsung dvd speler

moederbord plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.com.tw/IMAGES/7xMB/HR/7aia5B.jpg
het is die set pinnen rechtboven(Net boven meest linkse pci slot) in 6 naast elkaar.
http://www.chaintech.com.tw/products/socketa/7aia5.htm
urls website waar wel staat dat spdif optioneel is

• I_am_akira
Techneutjes?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46

Nobby

Nuts!

Al geprobeert je bios te flashen, misschien heb je een ander bios erop staan die "weet" dat die pinnetjes er niet op zitten en ze ook niet gebruikt.

De goede drivers?

edit:

Het is trouwens niet erg beleefd zo snel te kicken ;)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• I_am_akira
Hij heeft de laatste bios er op zitten en ik heb de laatste drivers geinstalled van chaitech site.

Dit staat er bij de specs van audio van mijn mb

Onboard audio 8738
- Full-duplex operation for simultaneous recording and playback
- 6 Channel speaker audio support
- Embedded 32OHM 5w earphone amplifier
- Supports MIDI and dual game ports
- 32 Voice HRTF 3D positional audio, CRL 3D supports MS Direct
- Sound3D, Aureal A3D and Creative EAX APIs
- Support SPDIF (optional)

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46

Nobby

Nuts!

I_am_akira schreef op 17 oktober 2002 @ 21:24:
Dit staat er bij de specs van audio van mijn mb
[...]
- Support SPDIF (optional)
Dus is het waarschijnlijk zo dat het er helemaal niet op zit, optional betekent in dit geval dat het niet op het MB zit, daarom doet ie het waarschijnlijk ook niet.

OF

Je moet ergens (kunnen :? )instellen dat je spdif aan staat.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55
Waarom denk je dat het optioneel is ?! Dacht je echt dat een mobo fabrikant enkel zou besparen op een rijtje pinnetjes ?! Er is ook nog een chip voor nodig en dat zijn de kosten.

Dus voordat je eventueel ook nog een serial ATA interface op je mobo gaat solderen ;) ... Het werkt niet zonder bijbehorend ic.

-

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik denk dat het gewoon niet geintegreerd is op je mobo.
de support zal wel aanwezig zijn in de chips, maar de lijntjes zijn bijvoorbeeld niet doorverbonden, of er zijn wat weerstandjes/diodes/transistors weggelaten zodat de SPDIF niet werkt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• I_am_akira
Op alle modelen die er staan staat optional. De chipset is overal hetzelfde. ik zie ook geen andere chip die speciaal daar voor aanwezig moet zijn

dit is het optional ding waar ze het over hebben is dit bij elk moedebord
heb ik dus niet

Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.com.tw/IMAGES/6xMB/HR/6chek.jpg
niets bijzonders dus

• I_am_akira
Ik denk het dan ook maar.

Dus moet ik nog een soundkaart er bij doen, die laag is.. niet hoger dan me videokaart..

• Wirehead
  • Laatst online: 14-08 09:31
das geen spdif, maar dat is gewoon een bracket met extra spekeruitgangen, juist ja, geen spdif, en der zit ook namelijk een schakelingetje op :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• I_am_akira
6ch.Expansion Kit For 6ch upgrade staat er bij.. enige add on kaartje met 6x2 pinnen bij chaintech.

Als mensen geen spdig op hun soundkaart of mb heeft zitten. Kunnen ze dan bij powerdvd bij de configuratiescherm en dan bij audio ook geen spdif kiezen?

Anders zou de chipset het wel ondersteunen maar de moederbord heeft het gewoon niet

Verwijderd

6 channel audio is dat.. lijkt er op dat je moederbord inderdaat gewoon geen SPDIF ondersteund, als iets optional is zijn er verschillende versies van het mobo, het is dan niet zo dat het later toe te voegen is... (tenzij je übertweaker bent ;) )

• Wirehead
  • Laatst online: 14-08 09:31
I_am_akira schreef op 17 oktober 2002 @ 22:04:
6ch.Expansion Kit For 6ch upgrade staat er bij.. enige add on kaartje met 6x2 pinnen bij chaintech.

Als mensen geen spdig op hun soundkaart of mb heeft zitten. Kunnen ze dan bij powerdvd bij de configuratiescherm en dan bij audio ook geen spdif kiezen?

Anders zou de chipset het wel ondersteunen maar de moederbord heeft het gewoon niet
nogmaals, das geen SPDIF, heb hetzelfde kaartje bij m'n chaintec apogee, en die zorgt gewoon voor center en wooferuitgang, geen spdif again :-)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

als er iets optional is en er missen wat pinnetjes dan betekent dat dat het er niet op zit. Ook als zie je geen chip die mist, dan zit er gewoon een andere chip (goedkopere) met minder functionliteit.

• I_am_akira
ja daar ben ik nu ooka achter. verschillende series van die chip. deze net geen spdif
heel irri
Pagina: 1