Twee vragen over Tyan Tiger MP board

Pagina: 1
Acties:

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Ik overweeg de aanschaf van een dual XP systeem voor m'n muziekstudio. Ik wou daarvoor een Tyan Tiger MP moederbord gebruiker, twee Athlon XP 2000's en een 512 MB Dane Elec PC2100 DDR ECC Registered DIMMetje. Ik wou 't geheel huizen in een Chieftec alluminium kast met de bijgeleverde 340 watt voeding. Er komt een standaard G450 dualhead kaartje in en een oude 7200RPM schijf.

Twee vragen:

1) Heeft het nut om sneller dan PC2100 geheugen in 't systeem te plaatsen? Ik wil het systeem niet overklokken (sorry jongens) ;)

2) Is de voeding die bij de Chieftec kast geleverd wordt voldoende voor een dual XP moederbord?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GREENSKiN schreef op 17 oktober 2002 @ 20:31:
Ik overweeg de aanschaf van een dual XP systeem voor m'n muziekstudio. Ik wou daarvoor een Tyan Tiger MP moederbord gebruiker, twee Athlon XP 2000's en een 512 MB Dane Elec PC2100 DDR ECC Registered DIMMetje. Ik wou 't geheel huizen in een Chieftec alluminium kast met de bijgeleverde 340 watt voeding. Er komt een standaard G450 dualhead kaartje in en een oude 7200RPM schijf.

Twee vragen:

1) Heeft het nut om sneller dan PC2100 geheugen in 't systeem te plaatsen? Ik wil het systeem niet overklokken (sorry jongens) ;)
Als je niet wilt OCen en je PC2100 CAS2 haalt, dan is er geen enkel meerwaarde aan sneller geheugen.
2) Is de voeding die bij de Chieftec kast geleverd wordt voldoende voor een dual XP moederbord?

Op zich is die 340W genoeg, hangt er vanaf wat voor VGA en HDD gevallen erin komen, maar meestal moet het wel goed gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

GREENSKiN schreef op 17 oktober 2002 @ 20:31:Twee vragen:

Neen... Het moederbord kan max pc2100 aan, dus als je er sneller geheugen in duwt draait dit op pc2100. En overclocken zal sowiezo niet goed lukken met een tyan bordje ;)
neen, ik dacht dat een tyan tiger een voeding van minstens 400W nodig had
no problem ;)

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

verdorie 2sec te laat :+

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1) Sneller geheugen dan PC2100 CAS 2 heeft geen enkel nut. Registered geheugen is wel aan te raden.
2) Het vermogen van de voeding hangt af van de hoeveelheid hardware die je gaat gebruiken. We hebben zelf wat dual Athlon webservers met een 300W voeding draaien. De voeding moet iig een bepaalde hoeveelheid stroomsterkte op 5V? en 3,3V? lijnen kunnen leveren. De exacte getallen weet ik even niet, maar iedere moderne ATX12V voeding zal op dat punt wel voldoen. De Chieftec 340W heb ik zelf in m'n dual Athlon doos.

Verwijderd

het ligt eraan of je veel andere componenten erin hebt waardoor je die 340 watt wel of niet kan gebruiken, ikzelf gebruik een 431 watt enermax met mn tyan tiger en ik heb er 2 athlons (geen xp) 1400 en 256 mb registered ram, verder heb ik 2 hd's en 2 cd drives... voor mij zou in principe een 340 wel genoeg zijn maar ik heb liever een goed systeem dan gekloot als het niet werkt....

• GREENSKiN
Geweldig zo snel zoveel replies :) bedankt!

Het enige wat in 't systeem komt te hangen is een Audiotrak Maya geluidskaartje, een Emagic AMT8 MIDI interface aan de serieële poort, een 7200RPM schijfje, een G450 dualhead kaartje, een 3COM 10/100 kaartje en een brander. Geen echte stroomvreters dus.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zou je niet liever voor een MPX bord gaan? Niks mis met de MP hoor, daar niet van; ik heb er hier nu nagenoeg een jaar eentje probleemloos draaien met twee XP1700's :) , maar ik zou er zo 1, 2, 3 niet véél snellere cpu's in durven proppen. Wanneer je teveel van de 5V lijn vergt kán het gebeuren dat de ATX connector doorfikt :/ Dit schijnt wel eens te gebeuren met dit bord namelijk (het bord is dan ook niet AMD recommended 'dankzij' de powervoorziening). Bord ondersteund officieel dan ook maar maximaal MP1900's.
Verder moet je registered geheugen met dit bord gebruiken en kun je een MPX bord evt. nog met twee unbuffered DIMM's laten draaien. Sneller dan PC2100 heeft geen enkele zin omdat deze chipset een synchrone FSB/geheugenbus heeft en overclocken nu niet een echte optie is met deze chipset.

Een goede 340Watter moet een heel eind heenkomen. Ik heb enkele maanden mijn Tiger MP incl. o.a. twee GeForce kaarten, toen twee 10Krpm disken, 1GB ram en twee XP1700's draaiend gehad met een 330W Enermax. Hielt niet over want bij absolute topbelasting, wanneer zowel beide cpu's áls de gradische kaart maximaal bezig waren is het me drie maal overkomen dat 'ie vastsloeg (met 3ds max en Q3A). Maar met een G450 en één 7200rpm disk zie ik an sich geen probleem.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik zou iig liever niet besparen op de voeding, maar het zal best werken met die setup met 340 watt (een enermax of chieftec ofzo)

Verwijderd

Abbadon schreef op 17 oktober 2002 @ 20:53: Bord ondersteund officieel dan ook maar maximaal MP1900's.
en onofficieel met een 430 watt enermax? (als dit er iets mee te maken heeft?) ik had gehoopt om tegen de tijd ddat de laatste xp's uitkomen up te graden...gaat dus blijkbaar mooi niet door :(

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 20:57:
[...]

en onofficieel met een 430 watt enermax? (als dit er iets mee te maken heeft?) ik had gehoopt om tegen de tijd ddat de laatste xp's uitkomen up te graden...gaat dus blijkbaar mooi niet door :(
Heeft er niet veel mee te maken i guess. BrZ heeft ook al een doorgefikte powerconector van z'n Tiger MP gehad, niet echt lekker, vooral niet aangezien het dus meer voorkomt.

Ik heb een Tiger MPX en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe wel tevreden over ben :) (al moet je niet gaan kloten met drivers, dankzij de leuke 'Last good known hardware configuration' oid. is m'n Win2k install in de soep gelopen)
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 20:54:
Ik zou iig liever niet besparen op de voeding, maar het zal best werken met die setup met 340 watt (een enermax of chieftec ofzo)
Ja hoor :) een g450 kaartje en een simpele 7200RPM HD vraagt echt niet veel extra

• Abbadon
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 20:57:
[...]

Onnoficieel/officieus? Tja, ze zijn er die er MP/XP2200's in hebben zitten :) Voordeel is dat de Thoroughbreds weer ietsje minder prik vreten, dus is het zeker te doen. Check ook 2cpu.com ;)

• GREENSKiN
Abbadon schreef op 17 oktober 2002 @ 20:53:
Zou je niet liever voor een MPX bord gaan? Niks mis met de MP hoor, daar niet van; ik heb er hier nu nagenoeg een jaar eentje probleemloos draaien met twee XP1700's :) , maar ik zou er zo 1, 2, 3 niet véél snellere cpu's in durven proppen. Wanneer je teveel van de 5V lijn vergt kán het gebeuren dat de ATX connector doorfikt :/ Dit schijnt wel eens te gebeuren met dit bord namelijk (het bord is dan ook niet AMD recommended 'dankzij' de powervoorziening). Bord ondersteund officieel dan ook maar maximaal MP1900's.
Hmm, 60 euro meer uitgeven aan de MPX dus. Had dat geld liever in m'n zak gestoken ;) Ik had ergens iets gelezen over dat de MPX geen XP processors slikte?
Verder moet je registered geheugen met dit bord gebruiken en kun je een MPX bord evt. nog met twee unbuffered DIMM's laten draaien.
Registered geheugen was ik eerder wel van plan. Heeft het geen nadelen om standaard geheugen te gebruiken op een MPX bord? Vastlopers kan ik absoluut niet gebruiken...

Nog een vraag, ik blijf bezig vandaag: Heb je eigenlijk speciale drivers nodig wanneer je een multi CPU systeem hebt? Zoiets stond me bij... of was dat onder Linux?

• Abbadon
Blijf vooral bij registered geheugen, dat is het beste :)

En nee, je hebt géén speciale drivers nodig; multi cpu kernels worden automagisch geladen van W2K/XP en (ik weet het niet 100% zeker omdat ik een Linux n00b ben, maar ik durf het wel te beweren :+ ) een recente Linux.

€60,- verschil? Ik zeg niet dat je dat bord niet moet nemen, tenslotte draait 'ie hier op drie week na één jaar als een huis, maar ik persoonlijk zou als ik nu de keuze moest maken voor een MPX gaan om eerder genoemde reden welke ik je niet wilde onthouden. Voor die €60,- krijg je trouwens wel een onboard 3Com NIC (dure, maar da's beter dan niks :) ).

• GREENSKiN
Ik bedoelde eigenlijk, moet je voor PCI-devices een multi CPU driver hebben?

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
GREENSKiN schreef op 18 oktober 2002 @ 01:26:
Ik bedoelde eigenlijk, moet je voor PCI-devices een multi CPU driver hebben?
nee

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hey dat wist ik nog niet abbadon, over dat doorfikken. Ik draai 2 1200MP'd dus zo veel haast zal het niet lopen, maar toch, goed om te weten voor de toekomst.

specs

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
Abbadon schreef op 17 oktober 2002 @ 21:42:
Blijf vooral bij registered geheugen, dat is het beste :)

En nee, je hebt géén speciale drivers nodig; multi cpu kernels worden automagisch geladen van W2K/XP en (ik weet het niet 100% zeker omdat ik een Linux n00b ben, maar ik durf het wel te beweren :+ ) een recente Linux.
Recente linux is niet eens nodig, Linux support SMP sinds kernel 2.0.0 (Sun, 9 Jun 1996 19:27:33 +0300 (EET DST)) Niet dat ik je aan raad om die te gaan gebruiken ;). Als je een recente linux zef compiled staat SMP standaard aan.

De Tyan kan draaien op een 300 Watt voeding, volgens Tyan zelf. (moet je er wel een echte goede 300 Watt hebben)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• GREENSKiN
Nog twee vragen om dichter bij 't doel te komen van mijn ultieme (nouja, voor twee jaar) muzieksysteem: Er schijnen twee versies te zijn van de XP2000? Eentje die zo'n tien graden koeler is... warmte voor mij is, ondanks dat ik niet overklok, zeker een issue; de machine moet zo stil mogelijk zijn dus ik wil er bijvoorbeeld van die Zalman coolers op zetten.

Iemand suggesties voor niet al te dure stille koelers die wel genoeg zijn om twee XP2000's naast elkaar te koelen?

Klopt het dat er koelere XP2000's zijn, en hoe zijn die te herkennen?

Sorry als ik te offtopic ga in m'n topic ;)
Pagina: 1