Vriendschap tussen Man en Vrouw mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-12 23:00
Leuke "when Harry met Sally" (je weet wel, die film) vraag:
Kunnen een man en een vrouw een vriendschap hebben zonder sex c.q. verlangen naar elkaar?

Mijn mening: onmogelijk. 1 van beide zal er in ieder geval aan moeten denken.

Verwijderd

jaa inderdaad kan ik me niet voorstellen...je kan je toch niet altijd inhouden?? :D

Verwijderd

Je stelling is incompleet. Er zijn namelijk teveel uitzonderingen op te bedenken dat hij onhoudbaar word.

Hoe wilde jij je bijvoorbeeld verweren tegen de bewering dat een homofiele man en een Lesbische vrouw wel degelijk een dergelijk vriendschap kunnen hebben? Zo zijn er trouwens nog wel meer omwegen te verzinnen. Als ik jou was zou ik hem dus iets verduidelijken.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Interessant idee. Ik denk het wel. Maar het is vaak wel moeilijk omdat meestal de man toch wel meer wil.

Ik denk niet dat mannen en vrouwen echt 'best friends' kunnen worden in die zin dat je allerbeste vriendin of deze wereld een vrouw is of je allerbeste vriend een man.

Zelf heb ik best veel vriendinnen moet ik zeggen (eigenlijk meer dan mannen....). Het vreemde is dat ik bij sommige wel iets voelde, en dat anderen iets voor mij voelden. Maar over het algemeen heeft dat de band niet in de weg gestaan.

Kortom; het is mogelijk, maar volgens mij voor maar weinigen weggelegd.

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Ik (manelijk) heb al meer dan 5 jaar een vriendin. Dit in de vorm van een vriendschap. Maar toch zijn er heel soms wel momenten dat er een zekere spaning tussen elkaar is, en dat je op een zekere manier ook wel naar elkaar verlangt. Nog niet eens op het sekssule vlak maar dat je verlangt naar de aanwezigheid van de andere persoon.
Dus vriendschap is wel mogelijk tussen man en vrouw maar er kan altijd een moment zijn dat de vriendschap overslaat naar een relatie op een ander niveau. Komt vaak genoeg voor dat mensen elkaar al jaren kennen en dan opeens de vonk over springt. Dan zou je eggen dat er al die jaren ook al iets was....

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
het is mogenlijk denk ik, als je elkaar langere tijd kent. Wanneer je elkaar een jaar ofzo kent dan moet idd een van de 2 of allebij aan sex denken.

maar als je hem/haar langere tijd kent (10 jaar ofzo) dan je hem/haar denk ik meer als broer/zus zien.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik denk dat dat heel goed mogelijk is. Sterker nog, mijn beste 'vriend' is een vrouw, dus ik ben geloof ik zelfs het levende bewijs.

Ik ben niet verliefd op haar, zij ook niet op mij. We hebben het hier natuurlijk wel eens over gehad, en we waren het er eigenlijk over eens dat het tussen ons goed zou kunnen werken, als we dat zouden willen. We willen dit echter geen van beide.

Er kunnen altijd spanningen ontstaan. Wie weet als wij ooit allebei vrijgezel zouden zijn wat er zou kunnen gebeuren. Wat in de toekomst kan gebeuren is echter geen enkele reden om nu geen goede vriendschap te hebben. Zeker omdat als er wat zou gebeuren we het dus waarschijnlijk geen van beide heel erg zouden vinden ;)

Er is natuurlijk per definitie een aantrekkingskracht tussen ons. Anders waren we nooit vrienden geworden. Maar dat betekent niet dat we dus altijd verliefd op elkaar zouden moeten worden. Zoals ik hierboven al zei valt natuurlijk nooit te garanderen dat het niet gebeurd, maar ik acht de kans duidelijk beneden de 50%. En als het dus gebeurd zien we dat dan wel weer, dat is geen reden om nu al wakker over te liggen.

Dat zou net zoiets zijn als geen vriendschap met een andere jongen (of meisje als je van dat geslacht bent) kunnen hebben omdat je misschien ooit weleens verliefd zou kunnen worden op hetzelfde meisje en dus ruzie zou kunnen krijgen.

Ik ben overigens weleens verliefd geworden op een vriendin (een andere). Dat leidt vanzelfsprekend tot spanningen, maar mijn ervaring is dat onze vriendschap er nooit echt onder te leiden heeft gehad.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik ben het absoluut niet eens met uw stelling, ik ben een meisje van 18 jaar en heb bijna alleen maar vrienden ik heb maar een aantal vrienden maar het over grote deel van mijn tijd breng ik met jongens door, waarom? Jongens "zeuren" niet zijn makkelijker in omgang.

Ik heb genoeg vrienden waarvan ik denk ah die is wel leuk, maar ik heb ooit een duidelijk grens voor mezelf getrokken, wat ik precies wil. Is verliefdheid wat ik wil of is het pure vriendschap.

VErliefd hij die misschien een aantal weken maanden of misschien wel in jaren duurt daarna verbrekt en dan ?? dan zie je elkaar misschien nooit meer.......... ik heb in dit geval gezegd Vriendschap is me meer waard dan zo'n die gevoelens die misschien maar even door zetten en daarna vervagen.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het kan echt wel maar omdat je toch met een mannetje en vrouwtje te maken hebt is de kans op lastige situaties wat makkelijker.
Als dat gebeid een beetje verkent is kun je een hele goede niet sexuele relatie opbouwen denken.
Even stabiel/instabiel als met mensen van jezelfde geslacht.
En bluntly, vriendschap kan je meer waard zijn maar volgens mij kun je verliefdheid niet zomaar tegenhoiuden

Verwijderd

waarschijnlijk heb ik de meest vreemde visie op dit alles maar ik vind dat verliefheid pas kan optreden als men al in een relatie zit, iemand leuk vinden is over het algemeen alleen fysieke, iemand daadwerkelijk leren kennen en dagelijks met iemand omgaan in een relatie kan leiden tot verliefheid

• Agent-X
  • Niet online
En wat is dan het verschil tussen liefde en verliefdheid?
Een bepaalde aantrekking neem ik als gegeven

Verwijderd

oei goede vraag....

"En wat is dan het verschil tussen liefde en verliefdheid?"

Liefde is het geen wat je aan mensen geeft waar je van houd die je dierbaar zijn.
Verliefdheid is het verliefd zijn samen met iemand anders, het wederzijds ondeken van elkaar, op elkaar vertrouwen.

• Agent-X
  • Niet online
Dan kan met liefde ook hoop ik
Ik zeg niet dat ik het antwoord heb maar we zijn wel genijgt om het ons abstracte gevoelsbeeld in te delen en soms kan dat niet zo makkelijk naast elkaar geplaatst worden.
Ratio is mooi totdat dat gevoel mee gaat spelen ;)

Verwijderd

Volgens mij is verliefd zijn puur lichamelijk. De persoon waar je verliefd op bent "heeft zulk mooi haar". Ze heeft "zo'n mooie glimlach" en dat achterwerk van d'r...enfin you catch my drift...

Wanneer je de persoon beter leert kennen kan de verliefdheid omslaan in diepere gevoelens, in liefde.
Dan is het niet meer fysiek, maar dan ga je andere dingen waarderen. Het is te moeilijk om 1-2-3 te verwoorden.

• Agent-X
  • Niet online
Je doet het best goed vind ik :)

• Fludizz
  • Niet online
het denken aan meer willen is puur instinctief lijkt mij. We hebben in ons instinct de drang tot voortplanting meegekregen, en die drang laat je denken aan meer dan je met je hart en hoofd wil. dus ookal wil je niets met elkaar te maken hebben naast gewoon een vriend, je zal er toch wel aan moeten denken ooit een keer.

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 22:52:
Volgens mij is verliefd zijn puur lichamelijk. De persoon waar je verliefd op bent "heeft zulk mooi haar". Ze heeft "zo'n mooie glimlach" en dat achterwerk van d'r...enfin you catch my drift...

Wanneer je de persoon beter leert kennen kan de verliefdheid omslaan in diepere gevoelens, in liefde.
Dan is het niet meer fysiek, maar dan ga je andere dingen waarderen. Het is te moeilijk om 1-2-3 te verwoorden.
ik vind het anders belangrijker dat ze aardig en lief is, dan dat ze er goed uitziet.
edit:
maar dat is weer een ander topic, uiterlijk een argument voor liefde?

• Diadem

Diadem

fossiel

edited

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Een zeer mooie omschrijving. _/-\o_

Ik denk ook dat als je een echte vriendschap hebt dat het dan ook niet uitmaakt van welk geslacht de ander is.

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

• Fludizz
  • Niet online
[quote]Diadem schreef op 17 oktober 2002 @ 22:58:
edited
offtopic:
ehm.. als ik de backtoets van me browser gebruik krijg ik alles wat ik in het "bericht" veld heb getyped weer te zien...(opera6.04)

[ Voor 0% gewijzigd door Morgoth op 25-10-2002 00:49 ]

• Diadem

Diadem

fossiel

Anyway, as I was saying:

Wat is het verschil tussen liefde in een vriendschap en in een relatie? Als ik het weer op mezelf betrek, dan kan ik zeker zeggen dat ik van mijn vriendin hou. Dat ik haar hier 'mijn vriendin' noem is dan ook meer dan alleen maar spraakverwarring, in zekere zin is ze ook mijn vriendin.

Want Wat is het verschil?

Sex? Dat kan het toch niet zijn? Een relatie zonder sex is ook mogelijk. En een gewone vrienschap met sex zelfs ook. Sex is meer een gevolg van het verschil dan een oorzaak, lijkt mij.

Exclusiviteit? Maar hoeveel echt goede vrienden kun je hebben in je leven? Dat meisje waar ik het in mijn vorige post over had noemde ik hierboven dus 'mijn vriendin'. Wij hebben dus niets, maar ze is in zekere zin wel speciaal. Ik heb meer vrienden, maar ook in een relatie heb je allebij daarnaast vrienden. En elke vriendschap is uniek, geen enkele is vergelijkbaar. Dus waarom noem je de ene dan relatie, en de ander vriendschap? Een vriendin is en blijft toch jouw vriendin, of je nu een relatie of een vriendschap hebt.

Vertrouwen? Maar ook in een gewone vriendschap kun je elkaar toch blindelings vertrouwen, als het een goede vriendschap is. En een gewone vriendschap kan toch ook heel intens zijn?

Dus wat is het verschil?

• Agent-X
  • Niet online
dat vroeg ik ;)

• Diadem

Diadem

fossiel

Fludizz schreef op 17 oktober 2002 @ 23:00:
[...]

offtopic:
ehm.. als ik de backtoets van me browser gebruik krijg ik alles wat ik in het "bericht" veld heb getyped weer te zien...(opera6.04)
offtopic:
Niet als je in de quickreply typt. Ik niet tenminste. (ie iets.nogwat)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:20:
Ik ben het absoluut niet eens met uw stelling, ik ben een meisje van 18 jaar en heb bijna alleen maar vrienden ik heb maar een aantal vrienden maar het over grote deel van mijn tijd breng ik met jongens door, waarom? Jongens "zeuren" niet zijn makkelijker in omgang.
Heb ik precies hetzelfde. Ik heb een paar goede vriendinnen, die elkaar nauwelijks kennen. Dus niet een vriendinnenkring, zoals veel meisjes en vrouwen hebben. Die heb ik wel gehad, maar na een tijdje ga ik me ontzettend ergeren aan zulke kliekjes. Roddels, jaloezie, conflicten, daar houd ik absoluut niet van. Wat dat betreft heb ik liever jongens om me heen, die zeggen waar het op staat en zullen dat niet achter je rug om met de rest bespreken.
Het makkelijkst voor vriendschap met het andere geslacht is als je beide al een relatie hebt, dan hoef je je om spanningen niet druk te maken. Soms is dat zelfs niet nodig, dan weet je gewoon dat het om vriendschap en niets anders gaat. Bijvoorbeeld als jongens jou als eerste vertellen dat ze een meisje leuk vinden. Veel jongens vinden het fijn om vriendschappelijke relatie met een meisje / vrouw te hebben, om over dat soort dingen te praten, jongens onder elkaar zullen dat niet zo gauw doen.
En complimentjes, maar ook afkeurende opmerkingen van jongens zijn altijd eerlijk :). Andersom kan ik rustig tegen een vriend zeggen dat zijn haar die dag echt niet leuk zit of juist wel, zonder dat hij er wat achter zoekt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Maar die voorbeelden hoeven niet perse met verliefdheid te maken hebben. Ik vind van sommige mannen of vrouwen ook dat ze prachtig haar hebben, of een glimlach om van weg te smelten, zonder mezelf direct verliefd te noemen. Verliefdheid is meer dan lichamelijke aantrekkingskracht. Het kan er wel het begin van zijn, maar meestal blijft het bij grotere pupillen krijgen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Agent-X
  • Niet online
je mist haar punt haas

Verwijderd

ik denk dat het opzich wel mogelijk is, maar niet zondere en bepaalde vorm van Romantiek
je hebt ook mannen met vriendschappen die bijna gay zijn alleen de XXX mist nog :P

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:19

MaDLiVe

.-Observer-.

Interessante vraag. Je kunt 2 factoren onderscheiden, het bewust denken en het onbewust denken. Deze staan ongetwijfelt met elkaar in verbinding. Onbewust zal het altijd als een gedachte door je hoofd flitsen, hier zijn namelijk enkele biologische switches voor verantwoordelijk (Je bent meer dan je meest primitieve instincten maar toch zijn deze aanwezig). Vanaf die bewuste flits hangt het van je bewuste denken af wat je daarmee gaat doen. Dit laatste hangt van jouw eigen persoonlijkheid en controle over die persoonlijkheid af.

Dat we er misschien aan moeten denken betekend niet dat we geen beste vrienden kunnen worden. Immers uw gedachten zijn uw eigen, de vraag is wat doe je er verder mee. Laat je ze links liggen, of lever je jezelf over aan je oerinstincten ;)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik denk dat een goede vriendschap wel degelijk mogelijk is tussen twee mensen van het tegenovergestelde geslacht. Een liefdesrelatie/seksuele relatie zie ik enkel als een hogere vorm van vriendschap dan een zonder deze "speciale" en diepere band.

Ik heb zelf een goede vriendschap met een jongen. In het verleden hebben we wel een keer 'iets gehad', maar dat zijn dingen die je met elkaar uitprobeert. We kennen elkaar heel goed en zijn nog steeds heel goede vrienden. Er is soms wel spanning en/of seksuele lading. Maar mag dat niet bij een vriendschap dan? Dat kan op den duur leiden tot een liefdesrelatie, maar dat hoeft niet.

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 23:56:
Ik denk dat een goede vriendschap wel degelijk mogelijk is tussen twee mensen van het tegenovergestelde geslacht. Een liefdesrelatie/seksuele relatie zie ik enkel als een hogere vorm van vriendschap dan een zonder deze "speciale" en diepere band.

Ik heb zelf een goede vriendschap met een jongen. In het verleden hebben we wel een keer 'iets gehad', maar dat zijn dingen die je met elkaar uitprobeert. We kennen elkaar heel goed en zijn nog steeds heel goede vrienden. Er is soms wel spanning en/of seksuele lading. Maar mag dat niet bij een vriendschap dan? Dat kan op den duur leiden tot een liefdesrelatie, maar dat hoeft niet.
Precies. Je zzegt het al, het is soms uitproberen. Maar het proberen op zich HOEFT niet, als je gewoon aangeeft van "This far and no further" dan zal er echt geen probleem komen in de vriendschap, tenzij de ander over de lijn gaat. Dat kan ruzie tot gevolg hebben (of in het meest onwaarschijnlijke geval juist liefde). Het is meer een kwestie van je houden aan de ongeschreven regels waar je naar verloop van tijd vanzelf wel achterkomt wat die regels zijn.

Waarom zou een vriendschappelijke relatie tussen man en vrouw niet mogelijk zijn? Ik (man) heb bijna alleen maar vrouwen te vriend. Waarom? dat weet ik zelf ook niet zeker, ik voel me iig meer op me gemak tussen vrouwen dan tussen mannen. Misschien is het ook omdat vrouwen vaak serieuzer en aardiger tegen vrienden doen dan mannen? ik weet het niet, maar bij mij gaat zo'n vriendschappelijke relatie heel goed. (en ja, ik denk ook soms als een flits ff verder, maar verder negeer ik dat)

[ Voor 0% gewijzigd door Fludizz op 18-10-2002 00:33 . Reden: Toevoeging extra alinea ]

Verwijderd

Vriendschap heeft volgens mij te maken met herkenning van jezelf in de ander.

Als je een beetje kunt nadenken, dan hoef je deze waardering niet altijd op een sexuele manier te uiten...

Verwijderd

Echte vriendschappen (niet het hebben van een oppervlakkige kennis) zijn voor mij geslachtsloos; het is een contact mens-mens en niet meer man-vrouw of vrouw-vrouw.
Voor mij is dat een soort van "houden van" zoals dat kan bestaan op talloze manieren, allemaal even waardevol. Maar heeft niets te maken met relatie in de zin van partner-relatie.

Verliefdheid is iets heel anders, dat is een niet getoetst ideaalbeeld van iemand; the sky is the limit. Pas wanneer er inhoudelijk contact aan te pas komt en het gevoel blijkt reeeel dan kan het uitgroeien naar liefde.

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 00:34:
Vriendschap heeft volgens mij te maken met herkenning van jezelf in de ander.

Als je een beetje kunt nadenken, dan hoef je deze waardering niet altijd op een sexuele manier te uiten...
goed gezegd. Hier heb ik echt niks op aan te vullen :) _/-\o_

• Zucht388
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05-2024

Zucht388

Dreadhead

ik heb een hele goede vriendin maar ik vind haar zelf gewoon lelijk :P wel aardig enzo maarja gewoon een vriendin 8)7

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

Verwijderd

Ja? en? dus?

Ik vind het jammer, Pierkwam, dat je jou vriendin in 1 zin van "heel goed" via "lelijk"-heid en "wel aardig" degradeerd naar "gewoon" amparsant "een vriendin"....
Wees er trots op dat je haar kent, en je weet best wel waarom.

Mijn vriendschapservaring met vrouwen:
Met uitgaan dan ben ik meestal met gemiddeld 6 meiden, en een stel gozers die als aasgieren af en toe neerstrijken en weer wegfladderen.

Ik kan goed met die meiden praten, discusieren en plezier maken. Maar met elk op een ander vlak, met een ander soort humor, met een andere intentie, met een andere herkenning...

Hier zit er in iedergeval 1 tussen waarmee ik het bovengemiddeld leuk heb. Deze energieke meid weet mij van mn stuk te brengen, en ik haar. Maar we zijn er al over uit dat we niet verliefd zullen worden op elkaar, ondanks de wederzijdse fascinatie. En zo is dat met de rest ook, alleen in mindere mate.

Wat mij opvalt is dat deze vriendschap mij een algeheel goed gevoel van warmte geeft.
Wanneer ik verliefd wordt, op iemand buiten de groep, dan is de warmte directer en feller.

--het blijft toch moeilijk om uit te leggen--

Verwijderd

Ik vind dat de kern van vriendschap ligt in vertrouwen en niet in geslacht. Je moet eerst het vertrouwen winnen voordat een vriendschap kan ontstaan en op dat moment maakt het geslacht niet meer uit.

• IJzerboot
  • Laatst online: 13-12 23:00
Geweldig, wat een reacties. Blijkbaar zijn er meer die hier ervaring mee of tenminste een mening over hebben. Ik heb dit van dichtbij zelf meegemaakt, op meerdere manieren. Een vriend van me had een vriendin, het was eigenlijk een heel vriendengroepje met 1 vrouw. Maar wat ik vermoedde werd bevestigd na een avond doorzakken in de kroeg (“als de drank is in de man”), oftewel, hij was al jaren eigenlijk heimelijk op die ene vriendin verliefd. Zij weet dat nog steeds niet en denkt inderdaad dat hij voor zijn lol naar Zuid-Amerika is vertrokken. (Hij zit er nog steeds en dat zijn huidige vriendin op haar lijkt is puur toeval) :) :) :) :) = ;( ??
Ikzelf heb hetzelfde probleem maar dan andersom, de vrouwen waar ik het beste mee op kan schieten, zijn die vrouwen waar ik totaal niet in geïnteresseerd ben. Tenminste, seksueel en/of relatueel (ABN?) gezien dan. Helaas zien zij dat anders...

@irons: De stelling kan nooit incompleet zijn, de uitleg wel. Maar daar wil ik graag in een ander topic met je over discussieren.

@Diadem: inderdaad, dat bedoel ik dus:wie weet..
En over dat Flamen; opwinding is slecht voor je bloeddruk, dus relax.

@Blunty: zeg alsjeblieft je ipv u, ok? En je link naar je homepage werkt niet.
Maarre, om even bij het topic te blijven: wat is liefde is inderdaad een moeilijke vraag. Verliefdheid is makkelijker te verklaren. Maar zover wou ik nog niet eens gaan. Ik heb alleen de mening dat een vriendschap tussen man en vrouw niet kan bestaan zonder dat een van de 2 meer geinteresseerd is de ander dan andersom.

@Jywansa: psychologie iets voor jou? Je doet het inderdaad best goed..:)

@Fludizz: vatten we de voortplanting niet gewoon samen onder de noemer geil of i.d.? Liefde is iets (naar mijn mening) waar verstand ook de hoek om bij komt kijken. Oftewel: je kijkt verder dan de bedrand..

@Marchello: dat vind ik een heel erg mooie opmerking. Daar denk ik nog ff over na…

Okee, samenvatting: Misschien wel waar, misschien niet, afhankelijk van de definitie van liefde en vriendschap c.q. lichamelijke aantrekkingskracht. Stel je nu eens voor dat ik gelijk heb. Vriendschap tussen man en vrouw is onmogelijk zonder dat de een meer geinteresseerd is in de ander dan andersom. Wat te doen, als je weet dat de ander in een ander vlak geïnteresseerd is in jullie “relatie” dan jij? Gewoon (schijnheilig?) de vriendschap door laten gaan? Stoppen?
??

• Fludizz
  • Niet online
IJzerboot schreef op 18 oktober 2002 @ 23:57:
[..]
@Fludizz: [..]Liefde is iets (naar mijn mening) waar verstand ook de hoek om bij komt kijken. Oftewel: je kijkt verder dan de bedrand..
[..]
Dat moet ook bij vriendschap het geval zijn. Niet naar de sexuele kant van elkaar kijken.
vriendschap is in principe ook een soort van liefde, alleen een die [b]veel[b] minder diep gaat
Okee, samenvatting: Misschien wel waar, misschien niet, afhankelijk van de definitie van liefde en vriendschap c.q. lichamelijke aantrekkingskracht. Stel je nu eens voor dat ik gelijk heb. Vriendschap tussen man en vrouw is onmogelijk zonder dat de een meer geinteresseerd is in de ander dan andersom. Wat te doen, als je weet dat de ander in een ander vlak geïnteresseerd is in jullie “relatie” dan jij? Gewoon (schijnheilig?) de vriendschap door laten gaan? Stoppen?
ik ben dus van mening dat het zeer goed mogelijk is dat je gewoon bevriend bent zonder verder ook maar 1 van de 2 verliefd is op de ander. Ik leef nu al jaren met vooral vrouwen te vriend (zoals in me eerdere reply te lezen was). Ik heb nooit problemen gehad met dat je meer wil dan vriendschap alleen. Ik zie ze gewoon als een presoon (zonder naar het geslacht te kijken) die vriendelijk is en waar ik goed mee kan praten en lol maken. Ik krijg ook vaak te horen dat er jongens jaloers op mij zijn omdat ik zoveel vrouwen te vriend heb, en velen denken ook dat ik met een van hun een relatie heb, maar daar is niks van waar gewoon. Ik zou iig niet snappen als het niet mogelijk zou zijn.

offtopic:
als ik lange teksten schrijf raak ik zelf de draad van me eigen tekst nog wel eens kwijt

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 10:08

Frenkpie

"Crocs Rule !"

imo ik denk dat wel voor kan komen... maar niet altijd... bv een persoon kan (na een tijdje) aangetrokken worden door de ander.. liefde of lichaamlijk. maar t is mogelijk...

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:24
Ikzelf heb altijd wel een speciaal gevoel als ik met meiden ben, hoewel ik weet dat het nooit meer zal worden dan een "gewone" vriendschap. Maar ik ondruk die gevoelens, omdat ze nergens toe leiden. Ik kan niet geloven dat je als man met een vrouw kan praten zonder ergens in je achterhoofd toch een soort van "what if" te houden, een gevoel wat je niet hebt als je met mannen bent.(voor vrouwen geld natuurlijk hetzelfde)

Dus ik denk dat een vriendschap tussen verschillende geslachten altijd anders is dan een vriendschap tussen twee dezelfde geslachten.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12 20:16
Dus ik denk dat een vriendschap tussen verschillende geslachten altijd anders is dan een vriendschap tussen twee dezelfde geslachten.
My thought exactly, maar.... Is het wel noodzakelijk dat de twee soorten vriendschap hetzelfde zijn? Om dat te zeggen moet er een definitie van vriendschap zijn (en hoe gaan we daar objectief naar verwijzen?). In mijn beleving zijn vriendschappen met mannen makkelijker omdat je weet dat als je elkaar een maand niet spreekt je daarna altijd kan bellen, waarvoor dan ook. Vrouwen zijn meer als huisdieren, ze hebben, ook buiten de relationele sfeer, meer en vaker aandacht nodig om binnen de 'close' cirkel te blijven.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:20:
Ik ben het absoluut niet eens met uw stelling, ik ben een meisje van 18 jaar en heb bijna alleen maar vrienden ik heb maar een aantal vrienden maar het over grote deel van mijn tijd breng ik met jongens door, waarom? Jongens "zeuren" niet zijn makkelijker in omgang.quote]

ik ben het helemaal met u eens, bluntly! Jongns zeuren idd niet, niet over kleding (of over make-up ;)) of over spullen die ze gekocht hebben.

Ik ben juist blij, want meestal word ik behandelt als 'just one of the guys'. Allen niet in het zwembad. Jongens houden zich over het algemeen dan in. Zou aan mijn vriend kunnen liggen???? I don't know....

• prinsesje
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

prinsesje

Quack

(overleden)
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 23:50:
ik ben het helemaal met u eens, bluntly! Jongns zeuren idd niet, niet over kleding (of over make-up ;)) of over spullen die ze gekocht hebben.

Ik ben juist blij, want meestal word ik behandelt als 'just one of the guys'. Allen niet in het zwembad. Jongens houden zich over het algemeen dan in. Zou aan mijn vriend kunnen liggen???? I don't know....
Ja dat dus ! Mannen zeuren oneindig veel minder dan vrouwen, mannen hebben zo vaak veel interessantere hobby's dan vrouwen en voeren daardoor over het algemeen veel interessantere gesprekken dan vrouwen.

Ik heb zelf bijna alleen maar mannelijke vrienden. De meesten hebben net als ik een relatie, dus van verliefdheid zal er geen sprake zijn. Ik ben gewoon 'one of the guys' en ik zou er niet aan moeten denken een vriendinnengroepje te moeten onderhouden ( waar praten die over ? breien ? kantklossen ? de backstreet boys ? brrrrrrr. ).

Profiel - jaja, met nieuwe foto, zeurpieten! || me@Audioscrobbler
Woei, computer leeft weer!

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11 00:21
Even een nutteloze post verwijderd die niets bijdroeg aan de discussie.

Verwijderd

volgens mij kun je sex en vriendschap niet met elkaar vergelijken.
Sex kan een gevolg zijn van vriendschap.
Sex is gewoon iets instinctiefs (goed woord :? ), dat in je onderbewustzijn altijd "ge-activeerd" is.
Dieren hebben dat bijv. ook, maar die denken er niet bij na.
Laat jongee konijntjes maar eens bij hun moeder in zitten, binnen een paar maand "dekt" het "zoontje" de "moeder".
Wij hebben gelukkig een stel hersens meegekregen waarom we dat niet doen (normaal gesproken), maar het speelt altijd in je achterhoofd.
We zijn mensen die geprogrameert zijn om ons voort te planten.

Dus naar mijn idee is de gedachte er altijd, bewust of onbewust!

Verwijderd

Verlangen wel, maar de vriendschap is sterker. Dus...

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-12 19:39

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Vriendschap tussen jongen en meisje is heel goed mogelijk.

Ik zelf ken nu een meid een tijdje en die is echt niet lelijk en ik beschouw r meer als me zus en zij mij als d'r broer. dus dat zegt wel hoe goed we met elkaar omgaan. maar verder willen we bijde nix.

dus kan het? ja :D

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Ik snap het probleem niet echt..
Tja, ik ga nu stappen met een leuke meid... het zal vast geen sex opleveren, maar dat maakt de avond niet minder gezellig.

Vriendschap is als je elkaar aanvult, elkaar begrijpt, elkaar kunt helpen in moeilijke situaties, maar ook samen plezier kunt hebben.

Dit is sexe-onafhankelijk
Maar plus liefde en sexuele aantrekking, zou het een relatie kunnen worden.

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 20:29

kvdveer

Z.O.Z.

Ik denk dat dit hele verhaal niet gaat over vriendschap/liefde, maar over de diverse verschijningsvormen van liefde.

Ik ben het er niet mee eens dat verliefdheid (afhankelijk van de definitie daarvan) grotendeels fysisch is. Ik ga er vanuit dat verliefdheid een onberedeneerd enthousiasme is. Zo heb ik een relatie gehad met een meisje, terwijl ik in het begin zoiets had van 'leuke meid, zoals er zoveel leuke meiden bestaan'. Pas een paar maanden na het begin van die relatie werd ik pas echt 'verliefd', dat wil zeggen: enthousiast om dingen die helemaal niet bijzonder zijn.

Dat een relatie man/vrouw haalbaar is wil ik wel bevestigen: Ik heb een hele goede vriendschapsrelatie met een meisje. We zijn allebei 21 jaar, allebei langdurig vrijgezel, hebben gelijksoortige interresses, maar toch is er geen sprake van (prominente) lichamelijke aantrekking. Dat beetje lichamelijke aantrekking dat wel aanwezig is wordt overstemd door het respect dat we voor elkaar hebben.

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Dat er een zekere sexuele spanning speelt hoeft toch nog niet in te houden dat je daar op ingaat?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende: IK (man) heb verschillende goede vriendinnen. Omdat ik nou eenmaal een gezonde jongeman ben heb ik daar uiteraard wel eens wat minder "hygienische" gedachten bij. Dit houd voor mij nou niet direct in dat ik mij echter sexueel voel aangetrokken tot een bepaald persoon.

Het is toch perfect mogelijk om gewoon als vrienden met elkaar om te gaan? Je hoeft toch niet met iemand in bed te eindigen juist omdat je het goed met die persoon kan vinden? Ik vind dat er een groot verschil zit tussen het met iemand kunnen vinden en het feit dat er een "vonkje" overspringt.

Kijk, dat je als vrienden met elkaar afspreekt om beestachtige sex te hebben omdat je daar allebei naar verlangt, dat is ook vragen om problemen. Onder het motto van: "we zijn allebei single en ik heb iets wat jij wil en vice versa" met elkaar het bed in duiken is neit het meest handige wat je kan doen om een vriendschap te bewaren. Toch zit er tussen zo'n "afspraak" en verliefdheid naar mijn inzien nog steeds een grote stap.

Al met al denk ik dat het heel goed mogelijk is om in je innigste vriendenkring personen van het andere geslacht te hebben. :)

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Wat ik zo'n beetje begrijp uit alle posts is dat zolang er een sexuele invloed aanwezig is er geen vriendschap kan zijn tussen een heterosexuele man en vrouw. Maar wat als die sexuele invloed er dan niet is, bijvoorbeeld door dat de een een partner krijgt en daar van houd. Of doordat de sexuele spanning er al geweest is. Ik zelf bijvoorbeeld was voor een tijdje terug echt hele goede vrienden (echt!) met een absurd mooi meisje, het punt is alleen dat we ooit een relatie gehad hebben en dat we die in goed overleg beeindigd hebben. De vraag of het wat word is dan beantwoord. Helaas kreeg ik zelf ook een vriendin waar ik zielsveel van houd, dit leide dan ook naar het punt waarbij de 2 meisjes elkaar niet konden uitstaan omdat mijn vriendin dacht dat de ander achter mij aan zat. (Vrouwen...) Wat doe je kan, je kiest voor de vriendin waarbij je en sex en vertrouwen hebt...

Canon Digital Ixus V3

• Xochiquetzal
  • Laatst online: 16-04 14:37
IMO: mogelijk

Net als in de dierenwereld geven mannen en vrouwen verschillende geuren af. In de dierenwereld weten de dieren zo of ze wel of niet compatible zijn. Bij de mensen is dat eigenlijk ook zo, maar dat is vervaagd, omdat de mens veel andere dingen heeft om zich aantrekkelijker te maken, zoals kleding, sierraden, make-up (yuck), geurtjes, haardrachten, noem maar op. Maar in weze klopt het nog steeds qua lichaamsgeur. Zo heb ik bij sommige mannen dat ik hun transpiratielucht heel aangenaam vind, terwijl dat bij anderen niet zo is.

Anyway... Niet iedere man is tot iedere vrouw aangetrokken en vice versa. Dus het is mogelijk dat twee mensen zich geestelijk tot elkaar aangetrokken voelen (soul-mates/zielsverwanten), maar niet lichamelijk. Natuurlijk komt het vaker voor dat een van de twee zich WEL lichamelijk tot de ander voelt aangetrokken, en da's dan flink balen. :)

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• Xochiquetzal
RawPeanut schreef op 29 oktober 2002 @ 01:47: Helaas kreeg ik zelf ook een vriendin waar ik zielsveel van houd, dit leide dan ook naar het punt waarbij de 2 meisjes elkaar niet konden uitstaan omdat mijn vriendin dacht dat de ander achter mij aan zat. (Vrouwen...) Wat doe je kan, je kiest voor de vriendin waarbij je en sex en vertrouwen hebt...
Doet me ergens aan denken. Ik had ooit een heel goede vriend. Ik kwam er later achter dat hij echter meer wilde. Ik heb hem verteld dat die gevoelens niet wederzijds waren. Dat begreep hij, en we bleven vrienden. Totdat hij en vriendin kreeg. Van dagelijks contact ineens naar misschien 1x per maand en nu zelden. Wat moet je daar nou mee?

• The Wizard
  • Laatst online: 13-12 22:28

The Wizard

Moderator Mobile
Xochiquetzal schreef op 29 oktober 2002 @ 21:23:
IMO: mogelijk

Anyway... Niet iedere man is tot iedere vrouw aangetrokken en vice versa. Dus het is mogelijk dat twee mensen zich geestelijk tot elkaar aangetrokken voelen (soul-mates/zielsverwanten), maar niet lichamelijk. Natuurlijk komt het vaker voor dat een van de twee zich WEL lichamelijk tot de ander voelt aangetrokken, en da's dan flink balen. :)
Precies, het soulmates/zielverwanten gevoel. Heb ik ook met een collega van mij, je voelt gewoon dat er een hele sterke band tussen elkaar zit, weten wat de ander denkt, hoe ze zich voelt enz. Helaas is ze getrouwd, maar hebben we toch een relatie aangeknoopt. Dat ging enkele maanden goed, maar ze gaat toch voor haar huwelijk. Resultaat : Een (een hele goede) vriendschap naar de knoppen. Ik heb de nodige ervaringen al met vriendinnen, heb zelf ook al 6 jaar een beste vriendin, maar nog nooit zo`n sterke band gehad. En het was niet eens een sexuele aantrekking.

Terug naar de topic ; Is er een vriendschap mogelijk tussen Man en Vrouw? Ik zeg ja, kijkend naar mijn eigen beste vriendin. Het voordeel is dat je met vrouwen veel beter over relaties kunt hebben, ze snappen de "andere" kant, de vrouwelijke kant. Dat is iets wat veel mannen vergeten, vrouwen denken veel anders dan mannen, het bekende "Vrouwen komen van Venus en Mannen van Mars".

Maar je kunt in een Man/Vrouw vriendschap elkaar heel goed aanvullen, en vriendschap is heel belangrijk, belangrijker dan sex. Ik wordt er weer met de neus op de feiten gedrukt, een vriendschap naar de kloten, en veel gezeik en trammelant op het werk en zelf in de put zitten.

Kijk dus goed uit voordat je een relatie aangaat met een goede vriend/vriendin, die zijn veel belangrijker dan een relatie!

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Dan zou het bij, als homosexueel, hetzelfde moeten zijn als bij een hetero, alleen dan uiteraard bij hetzelfde geslacht.
Ik kan zeker zeggen dat ik mannelijke vrienden heb die ik zeer aantrekkelijk vind en ook zeker een relatie mee zou willen hebben. Ze zijn echter hetero... Ik heb niet het gevoel dat dit de verhouding in de weg staat, ik kan zeer goed met ze opschieten en ondervind er geen hinder van... Komt misschien ook wel omdat het (waarschijnlijk) niet wederzijds is.

• Xochiquetzal
Ha, ik ga ff een andere topic starten.... dit oet me aan iets anders denken...

Pagina: 1