Nelson Pass bouwen (met zijn allen...)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Op hifi.nl heb ik zojuist dit topic geplaatst waarin ik voorstel in (virtueel) groepsverband een Nelson Pass Aleph5 te bouwen. Het idee is met name bestellingen gezamelijk te doen, beetje kennis en ervaring delen (en een betaalbare topklasse eindversterkerker maken natuurlijk).

Misschien zijn er ook GoTters die wel zin hebben in een high end eindversterker en mee willen doen. Zo'n Aleph5 (60 watt@8 ohm single ended klasse A) versterker mag je kwa geluidskwaliteit best vergelijken met Krell of Mark Levinson. Alleen de kosten zijn wat minder (weet nog niet hoeveel, paar honderd euro schat ik, een en ander afhankelijk van de kwaliteit van de gekozen onderdelen).

Er zijn ook ander modellen (tot 200 watt) en ook voorversterkers.

Kortom liefhebbers die mee willen doen?? (of goede tips hebben, Lampje :) ).

Nog ff wat plaatjes van een andere amateur bouwer (die erg goed werk geleverd heeft, vind ik)
Afbeeldingslocatie: http://www.users.bigpond.net.au/mefinnis/passlabs/images/a5_complete_sm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.users.bigpond.net.au/mefinnis/passlabs/images/a5_rear_view_sm.jpg

edit, linkje was niet de juiste

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Als in een soort inkoopactie? Op zich wel een leuk idee, alleen ik heb voorlopig wel weer genoeg versterkers :P.
Zal wel een flinke kachel zijn trouwens zo'n ding :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Deze verbruikt 300 watt (continu), dus dat is nog te doen. De zwaardere (200 watt) modellen worden wel erg kostbaar (en warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me errug leuk, alleen heb ik er de kennis, (en eigenlijk het geld) niet voor. Is het aan te raden om hiervoor al eens zoiets gebouwd te hebben? Eigenlijk ook zonde, heb net een jaartje een Marantz versterker.

Maar het idee lijkt me fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Hoeveelheid kennis valt we mee en de ervaring ook wel (zijn ontzettend simpele prints, eenvoud is juist de kracht van deze versterkers). Er zijn ook actieve forums voor deze versterkers.

Als je al een goede amp hebt, moet je natuurlijk niet mee doen (tenzij je het gewoon leuk vind). Wou dat ik ongeveer kon zeggen wat het gaat kosten, doe even een gooi van wat onderdelen

Prints kun je kopen voor rond de 30 euro, maar er zijn wellicht goedkopere mogelijkheden.
Je hebt mosfets nodig (6 per kanaal, meen ik), daar zie ik de prijzen varieren van 2 - 7 euro/stuk
Een flinke transformator (800 VA) zeg 100 euro
Fikse koelribben, geen idee wat dat kost, minstens 50 euro
Zo'n 120.000 microF condensatoren, prijs hangt sterk van de kwaliteit af.
Weerstanden en ander klein grut
Aansluit materieel (Als je WBT kiest ook een leuk bedrag).
Een mooie kast kun je wellicht zelf maken met aluminium onderdelen. Op de site van Mark staat een PDFje met een complete bouwtekening (er mooi). Die beste man heeft ervaring, want hij heeft al zo'n 5 Nelson Passen gebouwd.

Het gezamelijk bestellen betreft met name de onderdelen die je wellicht in het buitenland moet kopen. Ook zij er hopelijk ook voordelen bij het "paren" van de Mosfets (minder overhead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me wel leuk om zo een ding in elkaar te klussen maar dan wil ik toch wel wat meer weten over de te verwachten kosten... Heb zelf niet zo een verstand van versterkers maar het lijkt me leuk/leerzaam om zo een ding te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Hier post net iemand wat plaatjes van een wat zwaarder bouwsel (zie er vet uit :9 )

PS een KvK inschrijving kan ik aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 17 oktober 2002 @ 20:45:
Hoeveelheid kennis valt we mee en de ervaring ook wel (zijn ontzettend simpele prints, eenvoud is juist de kracht van deze versterkers). Er zijn ook actieve forums voor deze versterkers.

Als je al een goede amp hebt, moet je natuurlijk niet mee doen (tenzij je het gewoon leuk vind). Wou dat ik ongeveer kon zeggen wat het gaat kosten, doe even een gooi van wat onderdelen

Prints kun je kopen voor rond de 30 euro, maar er zijn wellicht goedkopere mogelijkheden.
Je hebt mosfets nodig (6 per kanaal, meen ik), daar zie ik de prijzen varieren van 2 - 7 euro/stuk
Een flinke transformator (800 VA) zeg 100 euro
Fikse koelribben, geen idee wat dat kost, minstens 50 euro
Zo'n 120.000 microF condensatoren, prijs hangt sterk van de kwaliteit af.
Weerstanden en ander klein grut
Aansluit materieel (Als je WBT kiest ook een leuk bedrag).
Een mooie kast kun je wellicht zelf maken met aluminium onderdelen. Op de site van Mark staat een PDFje met een complete bouwtekening (er mooi). Die beste man heeft ervaring, want hij heeft al zo'n 5 Nelson Passen gebouwd.

Het gezamelijk bestellen betreft met name de onderdelen die je wellicht in het buitenland moet kopen. Ook zij er hopelijk ook voordelen bij het "paren" van de Mosfets (minder overhead)
Snel gerekend ergens tussen de 3 en 400 euro dus :{ Nee, helaas heb ik dat niet over voor een beetje plezier. Het lijkt me superleuk om zoiets te bouwen, maar de nut/kosten verhouding is te scheef voor mijn arme 15-jarige portomonaie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
DRaakje schreef op 17 oktober 2002 @ 20:53:
Lijkt me wel leuk om zo een ding in elkaar te klussen maar dan wil ik toch wel wat meer weten over de te verwachten kosten... Heb zelf niet zo een verstand van versterkers maar het lijkt me leuk/leerzaam om zo een ding te bouwen...
Er moet natuurlijk nog een serieuze inventarisatie worden gedaan. Het idee is vannacht geboren, dus staat nog in de kinderschoenen.

Omdat mijn bouwervaringen ook beperkt zijn hoop ik op goede hints en tips en liefst een ervaren mede-bouwer (heb wel eerder een versterker gebouwd, mbv een kit, zie hiero en dat viel me reuze mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 20:58:
[...]

Snel gerekend ergens tussen de 3 en 400 euro dus :{ Nee, helaas heb ik dat niet over voor een beetje plezier. Het lijkt me superleuk om zoiets te bouwen, maar de nut/kosten verhouding is te scheef voor mijn arme 15-jarige portomonaie ;)
400 euro kan best kloppen. Je moet bedenken dat deze versterker vergelijkbaar (beter?) is met amps van 3000 euro of meer.

De rest van de installatie moet ook redelijk op nivo zijn, anders heeft het geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 17 oktober 2002 @ 21:01:
[...]

Er moet natuurlijk nog een serieuze inventarisatie worden gedaan. Het idee is vannacht geboren, dus staat nog in de kinderschoenen.

Omdat mijn bouwervaringen ook beperkt zijn hoop ik op goede hints en tips en liefst een ervaren mede-bouwer (heb wel eerder een versterker gebouwd, mbv een kit, zie hiero en dat viel me reuze mee.)
Hmm, lijkt mij (zeker als eerste keer) bij zo'n duur project iig handig om misschien iets meer dan alleen schriftelijk contact te hebben. Ik zou het liefst dan met iemand samen werken, en allebei eentje bouwen, maar dat je iig samen eraan werkt, en samen kunt testen ed..
Duck-Twacy schreef op 17 oktober 2002 @ 21:04:
[...]

400 euro kan best kloppen. Je moet bedenken dat deze versterker vergelijkbaar (beter?) is met amps van 3000 euro of meer.

De rest van de installatie moet ook redelijk op nivo zijn, anders heeft het geen nut.
Dat komt er idd ook nog eens bij. Dan moet ik wel van mn Jamo's af. Wel goed excuus BTW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niet te vergeten dat ik dan ook een voorversterker moet bouwen. Eentje kopen zit er niet in, als ik die nl. enigszins van vergelijkbaar niveau wil hebben, ben ik al 2000 Euro kwijt :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:05:
[...]

Hmm, lijkt mij (zeker als eerste keer) bij zo'n duur project iig handig om misschien iets meer dan alleen schriftelijk contact te hebben. Ik zou het liefst dan met iemand samen werken, en allebei eentje bouwen, maar dat je iig samen eraan werkt, en samen kunt testen ed..

[...]

Dat komt er idd ook nog eens bij. Dan moet ik wel van mn Jamo's af. Wel goed excuus BTW ;)
Tja als het lukt om een man of 5 a 6 bij elkaar te krijgen, dan kan er natuurlijk nog van alles geregeld worden (minder kan ook, maar 5 a 6 lijkt me nog een behapbaar aantal, met goede bestelvolume voordelen)

En er zijn vast genoeg mensen met ervaring die advies willen geven (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 17 oktober 2002 @ 21:12:
[...]

Tja als het lukt om een man of 5 a 6 bij elkaar te krijgen, dan kan er natuurlijk nog van alles geregeld worden (minder kan ook, maar 5 a 6 lijkt me nog een behapbaar aantal, met goede bestelvolume voordelen)

En er zijn vast genoeg mensen met ervaring die advies willen geven (toch?)
Ja, maar zonder praktijksamenwerking zal het voor mij niet makkelijk wezen. Die printjes solderen is niet moeilijk, maar die voeding bijvoorbeeld, en de kast al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.users.bigpond.net.au/mefinnis/passlabs/images/bls_inside.jpg
Er zijn dus ontwerpen voor high end voorversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 17 oktober 2002 @ 21:15:
Zoiets?
[afbeelding]
Er zijn dus ontwerpen voor high end voorversterkers.
Dit is niet moeilijk nee, zeker omdat die voeding simpel is. Het moeilijkste hiervan is nog de behuizing.
Maar dit ziet er niet echt uit als een voorversterker :? Beetje weinig connectors achter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Een kast zou je gezmelijk kunnen doen (dus een aantal passende onderdlen laten maken, altijd betaalbaarder dan als je het alleen moet doen, denk ik). Of ider laat zijn eigen creativiteit los op de kast

Bekijk eens wat zelfbouw ontwerpen op de Passdiy site http://www.passdiy.com/gallery.htm

Deze vind ik echt prachtig.
Afbeeldingslocatie: http://www.users.bigpond.net.au/mefinnis/passlabs/images/pass_a40_rear.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:18:
[...]

Dit is niet moeilijk nee, zeker omdat die voeding simpel is. Het moeilijkste hiervan is nog de behuizing.
Maar dit ziet er niet echt uit als een voorversterker :? Beetje weinig connectors achter..
Dit voorbeeld heeft idd maar 2 line inputs. Is niet voor iedereen genoeg (voor mij wel, ik gebruik er maar CD + SACD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.passdiy.com/images/gallery/zenrev-p1-f4.jpg

Vind ik ook zeer netjes afgewerkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was ook al van plan om in de nabije toekomst zo'n amp te gaan maken, op www.passdiy.com en www.diyaudio.com en dan in het pass labs gedeelte staat veel informatie. Ook kan je op het forum veel info vinden, zelfs Nelson Pass (de ontwerper) helpt sommige mensen met het bouwen. Echter Pass heeft ook onlangs de Zen 4 ontworpen en daarvoor kan je een kit kopen (PCB en mosfets) en deze schijnt bijna gelijk te zijn qua geluid aan een aleph 3. De alpeh2 is de best klinkende aleph volgens Nelson zelf. Echter in andere reviews die ik heb gelezen komt de Aleph 3 en de Aleph 30 (door geevalueerde versie van de Aleph3 o.a. XLR en meer capiciteit in de voeding) er erg goed uit. Deze versterker is maar 30 watt maar dat is voor veel mensen genoeg. (Speel momenteel met een 15 watt JLH klasse A versterker). Er zijn echter wat kantekeningen die ik moet maken (voor de mensen die niet zeker weten of ze ook zoiets moeten maken).

punt 1: de Pass Labs Aleph serie zijn top versterkers, de Aleph 30 is tot versterker van het jaar gekozen (enjoy the music). Dus ik weet niet of het voor mensen loont om een top versterker te bouwen als je bron niet zo goed is, en je er budget speakers aan gaat hangen. Dan is het volgens mij de investering niet echt waard.

punt 2: Koelblokken zijn nieuw erg duur, voor een aleph3 moet je al 100 watt per kanaal weg werken. Dus continu 200 watt de koelblokken in. Voedings Elco's zijn aardig prijzig voor een goede 47 000 uF BC electroliet betaal je toch al 35 euro.

punt 3: Door al die koelblokken en trafo's heb je een stevig chasis nodig 2 mm alu is niet sterk genoeg. En een 4U 19" rack is ook niet goedkoop. Ga je monoblokken maken of wordt het 1 grote bak :). Let wel de voorbeeld plaatjes op bv. www.passdiy.com zijn allemaal exemplaren die rond de 1000 doller hebben gespendeerd. De alu delen van 1 cm dik kosten al de nodige euro's (sommigen hebben voor 200 euro alu verwerkt).

punt 4: De schakeling is zo simpel dat je het wel op universeelprint P2P kan bouwen. Geeft ook beter prestaties (volgens sommige puristen) Echter een print is wel zo netjes.

punt 5: een bijbehorende voorversterker is niet zo lastig een BOSOZ of een aleph 1.7 is in onderdelen niet extreem duur.

punt 6: Waar ga je die Amerikaanse transitoren vandaan halen, er zijn mensen die eurpeese varianten hebben gebruikt maar die krijgen vaak problemen (er zit in de schakeling geen instel pots, de componenten stellen zich zelf in ). In duitsland bij www.reichelt.de kan je ze echter wel goedkoop kopen. IRF 240 (to220 behuizing, de TO 3 irf244 worden niet meer gemaakt) zijn rond de 1,50 euro. Je moet het dubbele aantal kopen om ze een beetje te matchen, wat erg belangrijk is, daar ontleent de schakeling zijn stabileit aan.

punt 6: Volgens mij is het project duurder dan dat het op het eerste oog lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conclusie voor /me:

-Te duur
-Nog een voorversterker erbij moeten maken
-Algehele set vernieuwen (CD, speakers)

Helaas niet dus. Ik denk alleen wel dat ik ooit nog eens een bouwpakketje aanschaf, dat is wat makkelijker en goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik wil wel mee doen..
classe A high end bevalt me wel.. een pass zeker :P
count me in :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 15:54

Mad_Demon

de dokter

Koelblokken, stond er in de DOC niet een draadje over HELE grote koelblokken?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gitaarwerk schreef op 17 oktober 2002 @ 21:48:
ik wil wel mee doen..
classe A high end bevalt me wel.. een pass zeker :P
count me in :)
Dat zag ik al aankomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:50:
[...]

Dat zag ik al aankomen :P
:? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg nou eerst maar dat je website af is voordat je aan dergelijke projecten begint :+
Nee, maar ik dacht dat jij wel interesse zou hebben, en ja dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Mad_Demon schreef op 17 oktober 2002 @ 21:49:
Koelblokken, stond er in de DOC niet een draadje over HELE grote koelblokken?
De DOC??? Wat bedoel je daarmee.

De koelijzers schijnen wel prijzig te zijn. Fischer schijnt wel goede te maken
( http://www.fischerelektronik.de/zwischentitel/zw_english.htm ), maar welke, waar en hoeveel het kost, nog geen idee.
Gitaarw. weet niet of het binnen je budget blijft (schattingen varieren van 250-300 euro (stereo?) tot 500 euro per kanaal). Anyway, als je snel een versterker nodig hebt is dat wel lastig, want hier ben je flink wat weken (maanden) mee zoet, denk ik. Voordat alle onderdelen verzameld (maandje), solderen prints (weekendje, hooguit), assembleren paar weken (schat ik).
En we zitten nu nog in een inventarisatie fase (wat heb je nodig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:53:
[...]

Zorg nou eerst maar dat je website af is voordat je aan dergelijke projecten begint :+
Nee, maar ik dacht dat jij wel interesse zou hebben, en ja dus..
altijd intresse :)

welke website ?? :X heb 5 domeinnamen :7 (ik beheer ze grotendeels alemaal zelf :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gitaarwerk schreef op 17 oktober 2002 @ 22:58:
[...]

altijd intresse :)

welke website ?? :X heb 5 domeinnamen :7 (ik beheer ze grotendeels alemaal zelf :P )
Gitaarwerk natuurlijk. Das de enige leuke, de rest is onzin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 23:19:
[...]

Gitaarwerk natuurlijk. Das de enige leuke, de rest is onzin :P
je kent de rest niet :p

xtreme-gaming (doe daar wat scripten)
komt nieuwe UT2k3 site van ons :)
eeuh > men host gaat zich opslitsen.. ik a aprte domeinen beheren :Y) and so on.. :)back on topic jetz :Y)

ach.. 500 euro kanaal? :'(
ik ga zowieso ff een tijdeleijke amp neerzetten.. ik moet zoveel meer betalen dan een audioinstallatie.. misschien kan deze voor men neus gaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook zoiets en nu ik een paar verhalen en galleries heb gezien op diverse sites lijkt het me wel cool om zoiets te maken.

Maar hoeveel ervaring is er nou echt nodig? Solderen lukt me wel, maar van schema's lezen en begrijpen weet ik veel minder. De site van die Australier heb ik nu helemaal doorgelezen en het ziet er allemaal echt supergelikt uit.
Verder heb ik wel en bron voor het aluminium van de behuizing. Kan het denk ik goedkoop krijgen als ze het over hebben als 'resten'.

Kan er dus iemand mij zeggen hoeveel werk hier in gaat zitten en wat je nog meer nodig hebt voor het bouwen. Hiermee bedoel ik niet de componenten en de bouwschema's ;), maar meer de benodigdheden. Soldeerbouten e.d. heb ik bijv. wel, maar dingen als kolomboren en speciaalgereedschap weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
En wat ga jij met 10 van die blokken doen? Een klasse A 8.2 surround setje
bouwen?

Btw Gitaarw. de kosten excl klast, koelribben en voeding condensatoren (280.000 uF) wordt momenteel geschat op 300 euro stereo. Echter die condensatoren tiikken wel aan, evenals de koelribben. Schat nu minimaal op 600 euro stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 00:42:
Ik wil ook zoiets en nu ik een paar verhalen en galleries heb gezien op diverse sites lijkt het me wel cool om zoiets te maken.

Maar hoeveel ervaring is er nou echt nodig? Solderen lukt me wel, maar van schema's lezen en begrijpen weet ik veel minder. De site van die Australier heb ik nu helemaal doorgelezen en het ziet er allemaal echt supergelikt uit.
Verder heb ik wel en bron voor het aluminium van de behuizing. Kan het denk ik goedkoop krijgen als ze het over hebben als 'resten'.

Kan er dus iemand mij zeggen hoeveel werk hier in gaat zitten en wat je nog meer nodig hebt voor het bouwen. Hiermee bedoel ik niet de componenten en de bouwschema's ;), maar meer de benodigdheden. Soldeerbouten e.d. heb ik bijv. wel, maar dingen als kolomboren en speciaalgereedschap weer niet.
Ik snap je vraagteken (weet zelf ook niet alles zeker).

Maar wat betreft speciaal gereedschap (voor de kast , neem ik aan). Als er een clubje bij elkaar komt die dit de komende maanden gaat bouwen (reken maar op 2 a 3 maanden doorlooptijd), dan is het nog even de vraag hoe ver de samenstelling gaat. Blijft het bij het gezamelijk kopen van de key bouwelementen (en kennisuitwisseling), of ontwerpen we ook een complete kast (die we in kleine oplage laten maken)? In dat laatste geval wordt bepaalde dingen dus uitbesteed aan een metaalbewerker, en heb je daarvoor geen speciale gereedschappen nodig).

Maar dat moet allemaal nog bepaald worden.

Voor de goede orde, ik heb dezelfde vraag ook op forum.hifi.nl en op www.hear.nl/forum lopen. Daar zitten ook nog meer mensen met goede electronica kennis (hier ook trouwens). Je kunt daar ook hun reacties lezen.

Het clubje bestaat momenteel uit mij, Ralph, misschien Gitaarwerk. Vindt wel dat wel eerst alles goed op een rijtje moeten zetten en iedereen bedenktijd geven voordat we echt tot actie overgaan.

Zou misschien ook leuk zijn als we eerst ergens een Nelson Pass Aleph amp konden beluisteren (op hifi.nl was iemand die een 100 watter had gebouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, alles gelezen nu op zowel Hifi als Hear. Maar de prijs mag voor mij echt niet heel hoog uitkomen. 400+ euro is voor mij eigenlijk al not done. De tijd die ik er in ga steken is daarentegen volledig voor de lol en hobby en wordt daar niet bij gerekend :)

Ik blijf dit wel volgen en ik laat van me horen als er een preciezere indicatie is voor de prijzen. Ik heb trouwens gelezen dat je best wel dik Alu wil gebruiken. Dit is nog best wel duur toch? Ik kan misschien aan heel goedkoop (misschien zelfs gratis als ze het als restafval moeten beschouwen) aluminium komen van een aluminium verwerkingsfabriek. Drukt de kosten weer enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:40:
Ik was ook al van plan om in de nabije toekomst zo'n amp te gaan maken, op www.passdiy.com en www.diyaudio.com en dan in het pass labs gedeelte staat veel informatie. Ook kan je op het forum veel info vinden, zelfs Nelson Pass (de ontwerper) helpt sommige mensen met het bouwen. Echter Pass heeft ook onlangs de Zen 4 ontworpen en daarvoor kan je een kit kopen (PCB en mosfets) en deze schijnt bijna gelijk te zijn qua geluid aan een aleph 3. De alpeh2 is de best klinkende aleph volgens Nelson zelf. Echter in andere reviews die ik heb gelezen komt de Aleph 3 en de Aleph 30 (door geevalueerde versie van de Aleph3 o.a. XLR en meer capiciteit in de voeding) er erg goed uit. Deze versterker is maar 30 watt maar dat is voor veel mensen genoeg. (Speel momenteel met een 15 watt JLH klasse A versterker). Er zijn echter wat kantekeningen die ik moet maken (voor de mensen die niet zeker weten of ze ook zoiets moeten maken).

punt 1: de Pass Labs Aleph serie zijn top versterkers, de Aleph 30 is tot versterker van het jaar gekozen (enjoy the music). Dus ik weet niet of het voor mensen loont om een top versterker te bouwen als je bron niet zo goed is, en je er budget speakers aan gaat hangen. Dan is het volgens mij de investering niet echt waard.

punt 2: Koelblokken zijn nieuw erg duur, voor een aleph3 moet je al 100 watt per kanaal weg werken. Dus continu 200 watt de koelblokken in. Voedings Elco's zijn aardig prijzig voor een goede 47 000 uF BC electroliet betaal je toch al 35 euro.

punt 3: Door al die koelblokken en trafo's heb je een stevig chasis nodig 2 mm alu is niet sterk genoeg. En een 4U 19" rack is ook niet goedkoop. Ga je monoblokken maken of wordt het 1 grote bak :). Let wel de voorbeeld plaatjes op bv. www.passdiy.com zijn allemaal exemplaren die rond de 1000 doller hebben gespendeerd. De alu delen van 1 cm dik kosten al de nodige euro's (sommigen hebben voor 200 euro alu verwerkt).

punt 4: De schakeling is zo simpel dat je het wel op universeelprint P2P kan bouwen. Geeft ook beter prestaties (volgens sommige puristen) Echter een print is wel zo netjes.

punt 5: een bijbehorende voorversterker is niet zo lastig een BOSOZ of een aleph 1.7 is in onderdelen niet extreem duur.

punt 6: Waar ga je die Amerikaanse transitoren vandaan halen, er zijn mensen die eurpeese varianten hebben gebruikt maar die krijgen vaak problemen (er zit in de schakeling geen instel pots, de componenten stellen zich zelf in ). In duitsland bij www.reichelt.de kan je ze echter wel goedkoop kopen. IRF 240 (to220 behuizing, de TO 3 irf244 worden niet meer gemaakt) zijn rond de 1,50 euro. Je moet het dubbele aantal kopen om ze een beetje te matchen, wat erg belangrijk is, daar ontleent de schakeling zijn stabileit aan.

punt 6: Volgens mij is het project duurder dan dat het op het eerste oog lijkt.
He Taco, had ik je lange reactie nog niet gezien (komt omdat er nu 3 draadjes lopen :) )

De keuze voor Aleph5 is eigenlijk onstaan doordat ik ingehaakt ben met iemand anders (die deze wilde gaan bouwen). Persoonlijk vind ik 60 watt toch wel lekkerder dan 30. Ja, ik weet 10 watt is vaak genoeg; maar toch lees je steeds bij high end versterker reviews, dat de reserve van een 200 watter duidelijk merkbaar is in de bass weergave etc. Nu is dit geen 200 watter, maar wel een streepje meer dan 30 watt. (Bovendien ik heb al een 25 watter klasse A, Audio&Techniek SA20).

Hoe kom je aan de informatie dat met de europese mosfets er problemen kunnen ontstaan? Daar zou ik natuurlijk graag ,eer van weten. Ik neem aan dat je bedoelt het gebruiken van de IRFP240 ipv de IRF244 (zegt mij verder weinig, maar ik neem aan dat die laatste hier niet te koop zijn). Als dat echt zo is dan moet het toch mogelijk zijn om een partij uit de states te laten overvliegen (juist met meerdere personen vallen de bestelkosten wel mee).

Een goed, stevig chassis maken lijkt mij het minste probleem. Ik heb hier een zeer goede metaal handel in de buurt (Kokkeling) die allerlei aluminium, koper, roestvrijstaal materialen kan leveren, netjes op maat gezaagd etc. En met ruime keuze bedoel ik keuze van 1 mm tot 20 mm plaatdikte (en de hij is goedkoper in zijn waren dan bv de Gamma).

De Aleph2 (100 watt) is waarschijnlijk nog weer een stuk kostbaarder om te maken. De Aleph5 schat ik nu op circa 600 euro. De Zen4 is inderdaad ook mooi (had niet begrepen dat de kit op diypass incl mosfets was, zal nog eens nalezen)

Van de Aleph30 ken ik geen bouwvoorschriften. Toen deze nog (kan en klaar) verkocht werd, kostte hij $2000 of zo. Op dit moment biedt er iemand een 2e hands Aleph3 aan voor euro 1400 (nieuwprijs fl 8500, beweert ie). Kortom om 600 euro voor een Aleph5 is noh steeds een koopje. je moet een veelvoud uit je pertemonee trekken om hetzelfde nivo te halen met een kant en klaar versterker. De goedkooste Passlab versterker is op dit moment dik 5400 euro (daar krijg je dan natuurlijk wel een mooierd kast voor dan jezelf kunt maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 01:22:
Hmm, alles gelezen nu op zowel Hifi als Hear. Maar de prijs mag voor mij echt niet heel hoog uitkomen. 400+ euro is voor mij eigenlijk al not done. De tijd die ik er in ga steken is daarentegen volledig voor de lol en hobby en wordt daar niet bij gerekend :)

Ik blijf dit wel volgen en ik laat van me horen als er een preciezere indicatie is voor de prijzen. Ik heb trouwens gelezen dat je best wel dik Alu wil gebruiken. Dit is nog best wel duur toch? Ik kan misschien aan heel goedkoop (misschien zelfs gratis als ze het als restafval moeten beschouwen) aluminium komen van een aluminium verwerkingsfabriek. Drukt de kosten weer enigszins.
Pfoe ik heb het er maar druk mee :)

Zal de kosten van aluminium nog uitzoeken (ik vind hetzelf wel meevalllen). Als een stevige (iets dikkere dan gebruikelijk) constructie ook helpt in de koeling, dan bespaar je wellicht weer wat op de koelribben. Aan de ander kan ligt dat natuurlijk ook aan de koppeling van de kast aan de warmtebronnen (de mosfets)

Te dun aluminium is niet aan te bevelen, gezien het gewicht van diverse onderdelen, de bodemplaat moet tenminste vrij stevig zijn, lijkt me.

Natuurlijk kan je altijd later inhaken (maar je interesse is genoteerd. misschien moeten we bekijken of een "low budget: variant en een wat luxere variant haalbaar is. Ik zelf was eerst aan het overwegen om een Plinius amp (50 watt klasse A) te kopen (3500 euro), dus 600 of 700 euro, daar lach ik om.
Btw de Aleph5 is minimaal gelijkwaardig net die Plinius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intresse !!! :) Ik was van plan om eerdaags een nieuw hifi setje te kopen. Dit lijkt mij wel wat!!!! Maar het zou wel oke zijn om van te voren eerst wat meer info te krijgen over de kosten en de eventuele geschatte uitloop hiervan (zoals onderdelen die vermoedelijk moeilijk te krijgen zijn en daardoor duurder uitvallen) !!!

Hmmm, en een bijbehorende voorversterker ? Nu zegt de topicstarter dat er wel tekeningen zijn maar komt hier een zelfde inkoopactie van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De moderene Pass-Labs versterkers (de X350 enzo) zijn niet te vergelijken met een Aleph die zijn weer een stuk beter. Check www.tnt-audio.com, www.enjoythemusic.com en www.stereophile.com, daar staat beschreven dat een Aleph 3 op het zelfde niveau zit als een ML 33.

Ik heb al eerder (met hulp en gereedschap van me pa :)) een versterker van af scratch gemaakt, dit is geen BEGINNERSPROJECT. Kan je beter een Zen maken ofzo, en dan recycelen tot een aleph o.i.d. Het solderen van de print is niet het moeilijkste, maar het eventuele fout zoeken dat is toch wel erg lastig. Er was hier op GOT een draad van iemand die een koptelefoonversterkertje aan maken was (nee niet die van lampje) en daar bleek wel dat zelfs een eenvoudige schakeling de nodige problemen kan geven ....

Anders zit je met een bult onderdelen die een fortuin kosten.

P.S: Duck wat kost alu bij die ijzerboer van je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 18:36
Ik speel ook al een tijdje met het idee een 60W klasse A versterker te bouwen (volgens mij idd die Nelson, schema heb ik op een JLH site gevonden). Helaas ben ik voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat ik dat momenteel gewoon niet kan betalen. Bovendien weet ik uit ervaring dat een dergelijke schakeling nooit meteen werkt, en dat foutzoeken verdomd moeilijk kan zijn. En om nou met 300-500 Euro aan elektrojunk te zitten... Maar ik zal eens kijken naar die zen4, misschien is dat wel te doen.

Maar blijf a.u.b. de voortgang posten, dit lijkt mij een geweldige project om van begin tot eind te zien ontwikkelen. Bovendien krijg je dan als amateur bouwer meer moed om het zelf te doen (je kunt immers afkijken van jou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 07:28:
Intresse !!! :) Ik was van plan om eerdaags een nieuw hifi setje te kopen. Dit lijkt mij wel wat!!!! Maar het zou wel oke zijn om van te voren eerst wat meer info te krijgen over de kosten en de eventuele geschatte uitloop hiervan (zoals onderdelen die vermoedelijk moeilijk te krijgen zijn en daardoor duurder uitvallen) !!!

Hmmm, en een bijbehorende voorversterker ? Nu zegt de topicstarter dat er wel tekeningen zijn maar komt hier een zelfde inkoopactie van ?
Zoals eerder gemeld, er is een BOSOZ (bride of son of zen) pre-amp die de apleph balanced kan aansturen. Maakt gebruik van dezelfde mosfets. http://www.passdiy.com/legacy.htm Anders kan je ook wel de aleph 1.7 maken maar daar is minder documentatie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prince_of_Darkness schreef op 18 oktober 2002 @ 09:24:
Bovendien weet ik uit ervaring dat een dergelijke schakeling nooit meteen werkt, en dat foutzoeken verdomd moeilijk kan zijn. En om nou met 300-500 Euro aan elektrojunk te zitten...
hmmm, dit geeft stof tot nadenken ........... :|

Ik neem aan dat als je een beetje nauwkeurig kan werken dat er toch geen problemen moeten zijn?

MicNic heeft een project zoals deze nog nooit gedaan en vraagt zich een beetje af of een (nauwkeurige) amateur dit ook kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Voor de mensen die meer info over pass amps willen is de volgende link onmisbaar.
Meneer Pass is daar zelf ook zeer actief aanwezig en heel beschikbaar voor vragen.

Kijk dan ook gelijk even in de X-threads die daar lopen, reversed engineered van
de originelen met hulp van 'the one and only'. Er zijn ook al X-varianten van de
verschillende voorversterkers.

http://www.diyaudio.com/f...34a4f2e825c3549&forumid=8

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Die link naar DIYaudio wilde ik ook net posten (stond wel in mijn hifi.nl draad) :)
Ik raad iedere geinteresseerde (including moi) dan ook aan om daar eens te gaan rondneuzen om te zien wat voor soort valkuilen er eventueel te verwachten zijn.

Overigens, 10 jaar geleden het ik onderstaande amp gebouwd op basis van een kit van Audio&techniek. Mijn kennis en ervaring in electronica was 0 en A&T ging net failliet, dus ondersteuning van die kant was er niet. De handleiding bestond uit 1 A4tje. Ik heb een soldeerbout van een tientje gebruikt en bezat verder alleen een elcheapo multimeter (die ik volges mij niet eens gebruikt heb). Ik heb er geen enkel probleem meer gehad (en hij doet het nog steeds). Alleen had ik in 1e instantie last van 50 Hz brom (de trafo zat te dicht op de rest, daarom heb ik toen de trafo in een extern kanst gezet. Achteraf gezien had ik beter op zoek kunnen gaan naar een moore traf kap oid

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/EPSN0017s.jpg

Het soldeerwerk was een paar avondjes, het in elkaarflanzen van de kanst was wat meer werk (zeker met dat externe kastje). Er hoort overigens nog een perspex afdekkapje op, maar die laat ik er meestal af. Met ander woorden, er kunnen best probleempjes optreden, maar onmogelijk is het zeker niet.

Mensen moeten natuurlijk wel een beetje voorzixhtig zijn met electriciteit.

Verder, dit is een high end amp (een Pass lab X350 is wel een heel ander prijskaartje, denk zo'n 10000 euro, dus die mag way out of scope zijn :) ). Als je gewoon een snel een makkelijk huis tuin en keuken stereo setje zoekt (nix mis mee), zou ik er niet aan beginnen. Koop dan gewoon een mooie Rotel, Nad, MF oid. maar als je serieus overweegt om een hoogwaardige high end amp te kopen, dan is dit ook een optie.

Dit soort versterkers gebruik je ook niet voor achtergrondmuziek, denk ik (is anders nogal prijzig die 300 watt verbruik), maar voor bewust luisteren. Zelf luister ik maar hooguit 3 a 5 uur per week "bewus" (dus dat ik er echt voor ga zitten). Ik weet dus niet of dit soort versterker nou het handigst is als je 24 uur per dag je stereo aan wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik houd et maar op een AA donizetti :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
gitaarwerk schreef op 18 oktober 2002 @ 11:57:
ik houd et maar op een AA donizetti :Y)
Geeft nix, kan altijd later nog (je moet gewoon meerdere stereo sets hebben :) , je hebt toch ook minstens 4 computers als tweaker :) )

Bytheway die "huge koelcellen" uit het topic Reusachtig koelblok zijn waarschijnlijk ideaal voor de Aleph5.

Op DIYaudio kwam ik deze pic tegen van iemand die ze gebruikt heeft voor een Aleph5
Afbeeldingslocatie: http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=5398f9412740b001601a18f737fccd63&postid=69754
Hij claimt een temp van 49 gr. Celsius (is heel netjes, 55-60 gr C is meer gebruikelijk).

Zie hier en hier (ook een mooi voorbeeld van een overwonnen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
mij lijkt het heel erg leuk alleen de kosten zijn voor een 15 jarigen vrij hoog :/
misschien als ik het een en ander kan besparen (printplaten zelf maken, tweedehands trafo's en eclo's ed.) dat het dan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
gitaarwerk schreef op 17 oktober 2002 @ 23:23:
[...]

je kent de rest niet :p

xtreme-gaming (doe daar wat scripten)
komt nieuwe UT2k3 site van ons :)
eeuh > men host gaat zich opslitsen.. ik a aprte domeinen beheren :Y) and so on.. :)back on topic jetz :Y)
[..]
offtopic:
Speel jij UT2003?
Speel nog steeds UT (instagib only). Ga pas over als ik mijn PC geupgrade is naar een P4@2.53+NV30)
Hebben je ook een server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Hey dat is toevallig! :) , ik ben al een tijdje bezig met een klassa A amp...
(om te gaan bi-ampen)
superinteressant topic dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste (en enigste) zelbouwversteker is een JLH klasse A 1996 versie 2 monoblokken, had toch wat problemen doordat orignele tranistoren niet koop waren, dus ik had een oscillatie d'r in. De versterker heeft ook een gereguleerde voeding daar bleek een weerstand bij het warm worden wel erg van waarde veranderen. Maar voordat je achter dit soort dingen bent ....

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/jlh3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Ik hoop dat er voldoende hulp beschikbaar is om dat soort problemen op te lossen.

Overigens heb ik me net geregistreerd op DIYaudio. Hoop info daar.

Edit. Heb je nog meer pics van je JLH en hoe bevalt ie verder?
Dit is de site, toch? http://www.gmweb.btinternet.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, surf er al een paar maand rond :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Duck-Twacy schreef op 17 oktober 2002 @ 21:01:
[...]

Mwoah, als dat 3-400 euro kost wil ik ook nog wel mee doen, lijkt me leuk project. Alleen maak ik me niet zo'n zorgen over het in elkaar solderen van dat spul, maar veel meer over: hoe krijg ik die kast zo mooi ? Op het plaatje hierboven vind ik hem er zwaar mooi uitzien, ik ben niet zo bekwaam in Alu-bewerking.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die reusachtige koelblokken van dat andere topic zijn wel ideaal voor dit project!! Ze zijn niet echt mooi, maar daar is altijd wel iets aan te doen :) En als hij ze in redelijke hoeveelheden kan leveren ook nog eens goedkoop voor iedereen.

Ik heb al gezien dat topic-starter al heeft gereageerd, dus doe ik dat zelf niet meer. Maar ik denk dat 4 stuks ook al genoeg is voor ons project als je kijkt naar de afmetingen en dat vergelijkt met het voorbeeld. 12,5*13,5*18 zijn ze. Als je ze in lengterichitng plaatst heb je in lengte 36 cm en in het midden ong 15 cm aan ruimte (uitgegaan dat versterker ong 40*40 wordt). De kast wordt dan ook nog eens niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Duck-Twacy schreef op 18 oktober 2002 @ 12:23:
[...]

Geeft nix, kan altijd later nog (je moet gewoon meerdere stereo sets hebben :) , je hebt toch ook minstens 4 computers als tweaker :) )
dat niet
naja..bijna :P
3 computers en zometeen 1 pda :D
en me telefoon is ook wel leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die koelblokken uit het andere topic zijn zeker interessant voor klasse A versterkers. :)

De enige manier om een beetje op de elko's te besparen is die dingen in een (elektronica-) dump kopen.
Op het waterlooplein had je een mannetje dat dikke elko's verkocht voor 10 gulden. Baco in IJmuiden (zuiderhaven) had ze ook voor een tientje.

Dat zijn goede kwaliteit merk-elko's uit professionele apparaten. Alleen wel oudere series dus nogal lomp/groot/dik.
Een Spraque 20.000uF/63Volt bijvoorbeeld is dan 7cm doorsnee en 10cm lang: een joekel dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Ik weet nog niet precies hoeveel mensen mee gaan doen (denk dat een aantal nog de kat uit boom kijkt, heel verstandig). Waarschijnlijk zuller er niet genoeg van die koelblokken zijn.
Kan best zijn dat 4 per versterker voldoende is (de printplaat komt toch niet verder dan 2). Ook is er nog de optie voor geforceerde koeling, waar ze heel geschikt voor zijn (10 cm fannetje der op). Ze horizontaal plaatsen is niet verstandig, dat verhoogt de Thermische weerstand (heb ik net gelezen :) )

Het uiterlijk van de kast zal meestal minder zijn dan een fabriekskast, tenzij je daar heel veel geld en tijd in steekt (op zich een uitdaging). Maar als je uiterlijk heel belangrijk vindt, moet je daar maar even over nadenken. Op zich zijn bv ook luxueuze frontplaten te koop, compleet met opdruk (zoals hier http://www.schaeffer-apparatebau.de/ ). Hoe ver we hier in gaan moet nog bekeken worden (voordeel met veel exemplaren is natuurlijk kwantumkorting en gedeelde verzendkosten)

Anyway, als er meer mensen meedoen dan kan ik me voorstellen dat op een aantal punten er een goedkopere alternatieve onderdelen en wat duurdere (en betere) onderdelen komen, om het een beetje in ieders budget te laten passen. Elco's zijn daarvoor een mooi voorbeeld,die kunnen tamelijk duur worden, maar ik heb ook al diverse aanbiedingen gezien van 10-15 euro.
Ook die koelblokken moeten we "eerlijk" verdelen, voorzover mogelijk. Weet niet wat ze nieuw kosten, maar waarschijnlijk heb ik er niet zo'n probleem mee.
Ik heb er 20 gevraagd (maar weet niet of ik ze krijg).

Ben nu bezig met een eerste onderdelenlijst en een lijst met geinteresseerden.
Uiteindelijk moeten we natuurlijk ook nog een goede oplossing vinden voor het bestellen. Stel ik ga 10 prints bestellen a 29 euro, dan wil ik natuurlijk wel zeker weten dat iedereen ze ook afneemt en zo (maar ik denk dat tegen die tijd we elkaar wel een beetje beter kennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

effe twee plaatjes van die dikke elko's waar ik het over had:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/elko0003.jpg

4x15000uF/100Volt waren 5 gulden per stuk. CD geeft de grootte aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/elko.jpg

2x22000/40Volt à 10 gulden. Spraque. Kast is 25cm diep.

Zulke elko's kosten nieuw al gauw >>40 piek (No-name types. High-end elko's lopen in de honderden guldens).

Arme tweakers nemen dat grote koelblok van sjord, en deze goedkope soort elko's, en zijn dan alleen echt veel geld kwijt aan de trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Hier een linkje met een aanbieding van de oorspronkelijke fabrieks Aleph5
http://www.canadianhifi.com/amplifiers.html (vraag me af of het een tweede handsje of een restpartij is, want hij wordt niet meer gemaakt).

edit, hij staat onder de "used" link
btw een 800 VA Amplimo ringkern trafo doet ongeveer 110 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.canadianhifi.com/images/amplifiers/Aleph5.jpg
Zei iemand "We are the Borg" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Ik doe mee, geld is niet zo belangrijk.. helemaal niet omdat je het in delen koopt, daar gaat toch tijd overheen, dus kost het maandelijks niet zoveel. Ik streef wel naar een mooi uiterlijk, als het een wijnkistje als uiterlijk krijgt vind ik het niet interessant. Heb net ff naar die duitse site gekeken waar ze panelen leveren, lijkt me een goede optie en is ook niet al te duur.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat iedereen gewoon de afwerking kan kiezen die bij zijn budget past (als student dus niet zo hoog), de transitoren /weerstanden zijn niet zo duur. Ik heb al 4x 47000 uF elco's van BC (computer grade) en ik denk dat ik dus alleen nog een paar kleintjes nodig heb op paralel te zetten.

Ik was zelf van plan op frame van hoekijzer te maken (alu) daar koelblokken aan vast en dan 3 mm alu platen voor de boven-/onder- /achter- en voorkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 18 oktober 2002 @ 14:03:
Ik hoop dat er voldoende hulp beschikbaar is om dat soort problemen op te lossen.

Overigens heb ik me net geregistreerd op DIYaudio. Hoop info daar.

Edit. Heb je nog meer pics van je JLH en hoe bevalt ie verder?
Dit is de site, toch? http://www.gmweb.btinternet.co.uk/
Oei zag dit berichtje niet zo snel staan :).

Tja JLH is een erg goede versterker, heb als referentie amplimo EL34 buizenversterker en vincent 100 watt class A mono's, en die vincent versterker met die buis in de voortrap SV 236. Die Vincent's bij S&C gehoord aan me huidige speakers (de premium 11, zelfde kaliber als de ScanSpeak A4 monitor).

De versterkers zijn way better dan de SV236 vooral in hoog/midden is deze versterker een stuk transparanter. Het is zo erg dat als ik een std. consumenten versterker hoor dat ik het een saaie bak vind. (tot 1000 euro) De klank zit tussen een buizenbak en een 'echte' AB versterker in. Het enige nadeel is dat deze versterker een kleine kleuring heeft in de bas. Het is een echte klasse A versterker er gaat per kanaal ongeveer 80 - 90 watt de koelblokken in voor maximaal 15 watt muziekvermogen. Tevens beschikt de versterker over een gereguleerde voeding met 94.000 uF afvlakking per kanaal en een 225 VA amplimo trafo per kanaal (hoezo overkill). De 2 monoblokken hebben me bij elkaar 250 euro gekost. Echter ik had extreem veel geluk met de elco's en de powerdiodes. Ook de koelblokken had ik maar voor 2 euro per stuk. Ik geef toe echt mooi ziet het er niet uit, maar het speelt elke versterker van 250 euro (die ik ken) er 10x uit. Ik was verbaast dat qua performance die 15 watt indrukwekkender overkomt dan die 100 Watt Vincent SV236. Die vincent monoblokken zijn veel krachtiger en dynamischer (maar dat is dan ook 100 Watt klasse A :)). Daarom ben ik ook bezig onderdelen te verzamelen voor een alpeh30, daar ben ik al een paar maand mee bezig (moet nl goedkoop zijn). Voor meer meuk check http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t

Maar voor mensen die nog nooit een versterker hebben gebouwd, zou ik toch een JLH of een Zen (de 1e) versterker aanraden. Die zijn ook erg goed, stuk goedkoper en eenvoudiger qua opbouw. Het solderen is het probleem niet, maar het werkend krijgen is toch wat anders, denk toch dat er mensen zijn die dit onderschatten.

Duck:
800 VA voor 2 kanalen Aleph 5 is te weinig, toch minimaal 600VA per kanaal. (vuistregel voor klasse A is, 10x het uitgangsvermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Even een klein kickje.... (dit soort topics zouden vaker langs moeten komen, een beetje hoog niveau kan geen kwaad)

Topicstarter , ik neem aan dat jij ook bezig bent met een klasse a versterker?

Als jij de zware voedingselko's gaat inkopen zou het misschien handig zijn als er meer tegelijk gaan inkopen?

Trafo's en onderdelen heb ik zo in stock liggen dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Okay even een update.

Als ik het goed hebben de volgende GoTers enige interresse getoond.
- Syntony
- MicNic
- Clithopias
- Klubbheads (?)
- Tbusquet

JSS zag geloof ik een te grote gap met de rest van zijn set en Gitaarwerk zoekt nog even verder in Italie :)

Op forum.hifi.nl is is er nog Ralph_P (die doet zeker mee) en een aantal mensen die een ander model van Nelson Pass aan het bouwen zijn of al gebouwd hebben. Sommige willen eventueel nog partieel meedoen in de aankoop van onderdelen.
Verder adviezen van mensen met goede electronica achtergrond op alle fora.

Helaas moet ik wel melden dat ik de kosten onderschat heb. Met name koeling en voedings elcos zijn major kostenposten.

De koelprofielen moeten beter dan 0.3 K/watt zijn (liever 0.25 K/watt) en dat zijn dure dingen (meestal moet je meerdere profielen combineren om dat te halen). Op basis van nieuwe profielen wordt dat zeker een bedrag van meer dan 200 euro. Ik hoop er nog op dat ik via via tegen inkoopprijs kan kopen (rechtstreeks bij de Fischer importeur), maar zelfs dan zit ik op 180 euro exc. btw. (je hebt den wel goede koeling). Het toepassen van tweedehands profielen (uit het Giant koelblokken topic) kan hier helpen, maar of daar voldoende van voorradig is betwijfel ik.

Vervolgens de elco's voor de voeding. Als je 4 goede elcos van 47000 uF/63 V wilt toepassen kost ook dat minimaal 200 euro (en dat kan makkelijk nog een stuk meer). Daar komen dan nog 2 elco's van 22000 uF bij :(

Trafo (800 VA is volgens sommige wel voldoende) zo'n 120 euro (als je een 1000 VA wil, of 2 * 500 VA, dan wordt het wat meer).

De rest (waaronder de 12 mosfets is eigenlijk peanuts (nou ja nog eens rond 300 euro of zo).

Resumerend. Als je uit gaat van nieuwe en goede componenten dan zal de kostprijs niet onder de 800 euro komen (en dan praten we nog niets over het aansluitmateriaal, als je daar WBT wilt dan komt er weer 100 euro bij of zo).

Er zijn beperkerte mogelijkheden voor kostenvermindering:
- goedkopere elco's (iemand biedt 20 47000 uF/40 V aan voor 15 euro per stuk)
- kleinere voedingscapaciteit (de fabrieks Aleph had ook "maar" 100.000 uF)
- De giant koelblokken of andere secondhand koelprofielen toepassen (bv de Mosfets op een meter spoorrail monteren)
- andere cratieve iedeen tov de koeling (actief met fan, waterkoeling , pelitier)?
- Kleinere Nelson Pass bouwen (Aleph3, Zen4)

Natuurlijk wordt het tamelijk lastig om een gezamelijk kastontwerp te maken, als er verschillende opties voor de koeling en voeding komen. De basis voor het samen bouwen blijft natuurlijk de hoofdprints en de onderdelen die daar op zitten (en elkaar helpen ofcourse).

Kan me goed voorstellen dat een aantal mensen om kosten redenen zulen afhaken (ik ga echter wel door).

Voorlopig proberen we (Ik en Ralph) de diverse onderdelen (kosten) verder in kaart te brengen. Any supprt is welcome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wel intresse. Ik zit nog te denken over een 2 of 4 way versterker. Printen kan ik eventueel maken en boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Hmm goed , ik zou dus deze versterker 4 x moeten maken om te bi-ampen :(

Dan kom je dus op ruim € 4000 uit..

betekend dus dat ik voor 376.000 uF per voeding op 32 elco's uitkom van 47.000 uF voor 4 versterkers.

Dus € 1600 voor alleen de elco's :P

Wordt een duur geintje achteraf , maar ik ben zelfstandig al een tijdje bezig met het bij elkaar vinden van componenten.

dus misschien kan ik binnenkort mijn ervaring met deze prachtige versterker delen met jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Just curious, waarom wil je perse bi-ampen. Als je meer vermogen wilt kun je ok de Aleph 2 bouwen (100 watt klasse A) of de Aleph 1.2 (200 watt klasse A). Van die laatste wordt je energie bedrijf ook erg happy.

Maar zonder dollen. 1 Aleph5 is nog te doen kwa warmte ontwikkeling. Bij 2 Aleph5 (of 1 Aleph 1.2 heb je wel een airco nodig in de zomer, denk ik .
:)

Overigens wil ik zelf (uiteindelijk) ook bi-ampen, maar dan met deze amp voor het laag (tot 300 Hz) en een 9 watt single ended buizen amp voor de rest. Actief scheiden is voor mij de voornaamste pre van bi-ampen (geen spoelen meer in de signaalweg van de speakers).

Het mooie is Nelson Pass heeft ook een paar actieve crossovers in de pen voor de diy-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de prijzen nu zie schrik ik toch wel. 400 euro was nog wel te doen en ietsjes meer misschien ook nog wel, maar als het zoveel meer wordt haak ik af :(.

Ik blijf dit echter wel volgen en ben ook benieuwd hoe het afloopt met al die Nelson Passes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Duck-Twacy schreef op 21 oktober 2002 @ 01:49:
Just curious, waarom wil je perse bi-ampen. Als je meer vermogen wilt kun je ok de Aleph 2 bouwen (100 watt klasse A) of de Aleph 1.2 (200 watt klasse A). Van die laatste wordt je energie bedrijf ook erg happy.

Maar zonder dollen. 1 Aleph5 is nog te doen kwa warmte ontwikkeling. Bij 2 Aleph5 (of 1 Aleph 1.2 heb je wel een airco nodig in de zomer, denk ik .
:)

Overigens wil ik zelf (uiteindelijk) ook bi-ampen, maar dan met deze amp voor het laag (tot 300 Hz) en een 9 watt single ended buizen amp voor de rest. Actief scheiden is voor mij de voornaamste pre van bi-ampen (geen spoelen meer in de signaalweg van de speakers).

Het mooie is Nelson Pass heeft ook een paar actieve crossovers in de pen voor de diy-er.
Omdat ik Kappa 90's heb staan :)

Dingen lusten echtwel wat power , en door de modificaties (bipolaire elco's uiteraard voor MKPtjes vervangen in het scheidingsfilter) begin ik nu intermodulatie en crossover vervorming van de versterker te horen.

Vandaar mijn interesse in deze versterker. en dan kan mijn huidige bij het brandhout. :D

/edit

Ik gebruik dus ook een actieve laag correctie voor sublaag , zodat de speakers recht doorlopen tot 20Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Klubbheads schreef op 21 oktober 2002 @ 12:13:
[...]

Omdat ik Kappa 90's heb staan :)

Dingen lusten echtwel wat power , en door de modificaties (bipolaire elco's uiteraard voor MKPtjes vervangen in het scheidingsfilter) begin ik nu intermodulatie en crossover vervorming van de versterker te horen.

Vandaar mijn interesse in deze versterker. en dan kan mijn huidige bij het brandhout. :D

/edit

Ik gebruik dus ook een actieve laag correctie voor sublaag , zodat de speakers recht doorlopen tot 20Hz.
Ik weet niet of een Aleph5 de Kappa 90 trekt. Ik zou eerder aan Aleph2 denken, maar die is weer veeeeel duurder (factor 2 of zo)

Op hifi.nl staat een tweedehands Plinius 250 voor 3150 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Sorry, maar 800 pleuro excl. kast materiaal wordt mij toch net weer iets te gek. Ik haak voortijdig af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 20 oktober 2002 @ 23:51:
Okay even een update.

[..]

Vervolgens de elco's voor de voeding. Als je 4 goede elcos van 47000 uF/63 V wilt toepassen kost ook dat minimaal 200 euro (en dat kan makkelijk nog een stuk meer). Daar komen dan nog 2 elco's van 22000 uF bij :(

[..]

Trafo (800 VA is volgens sommige wel voldoende) zo'n 120 euro (als je een 1000 VA wil, of 2 * 500 VA, dan wordt het wat meer).

De rest (waaronder de 12 mosfets is eigenlijk peanuts (nou ja nog eens rond 300 euro of zo).
Denk toch dat 800 VA wat aan de 'krappe' kant is, de aleph 5 is het minste klasse A van de aleph versterkers, de aleph 2 en aleph 3 hebben een lager rendement, en dat komt het geluid ten goede. Ik denk dat voor de meeste mensen 30 Watt puur klasse A wel genoeg is, alleen de mensen met echt grote speakers kunnen beter de aleph 2 bouwen ofzo.

Zie ook deze review: http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?674

En die elco's zijn wel goedkoper te koop, gewoon een beetje rondkijken op onderdelen markten of dumps. Op die manier heb ik splinternieuwe BC tjes gevonden. (Radio Zendamateur markt).

Qua koeling, kan je altijd nog de oudijzerboeren proberen, er zijn zat industriele apparaten die goed gekoeld moeten worden. Ik zou zelf van actieve koeling afzien, tenzij je de versterker in een andere ruimte neerzet ofzo.

Ben zelf wel geinteresseerd in het samen inkopen van de Fets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb ook interesse...

Ik heb hier ook maar gereplyed, omdat het hier soms meer beweegt dan op hifi.nl ;)
(ik ben Robbie op hifi.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
toch ff niveau beetje naar beneden halen:
is het mogelijk voor 50-100 euro een goede 30-40watt's versterker te bouwen ? of kosten alleen de elcos al meer ongeacht vermogen ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ernst, denk dat je dat wel met een op-amp versterker kan maken, dan heb je ook niet zoveel voedings elco's nog. BV. de gainclone. Het enige probleem is dat als je 30 watt wil dat je wel een 160 va trafo nodig hebt en die is aardig duur. De chip + rest onderdelen zijn de kosten niet.

voor meer info
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_gc.html
http://www.interlog.com/~cfraser/Gainclonehome.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
w00Dy schreef op 21 oktober 2002 @ 18:44:
Ik heb ook interesse...

Ik heb hier ook maar gereplyed, omdat het hier soms meer beweegt dan op hifi.nl ;)
(ik ben Robbie op hifi.nl)
Op forum.hifi.nl "beweegt" het meer dan je denkt. De meeste communicatie gaat momenteel via PMs. We zijn druk bezig om de onderdelen te selecteren. Ik denk dat het beter is om het topic een beetje "clean" te houden niet vol te proppen met postings die voor 1 of 2 bepaalde personen bedoeld zijn. Tzt komt er natuurlijk weer concrete info (onderlen lijst etc.). Je naam iig is genoteerd.

offtopic:
Hoe moet je tegenwoordig (met de nieuwe forum software) eigenlijk "multi-reply-en"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Deze meneer is ook druk met een gainclone kloon. Of bekijk zijn hele website http://www.platenspeler.com/ , is de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 20:38:
ernst, denk dat je dat wel met een op-amp versterker kan maken, dan heb je ook niet zoveel voedings elco's nog. BV. de gainclone. Het enige probleem is dat als je 30 watt wil dat je wel een 160 va trafo nodig hebt en die is aardig duur. De chip + rest onderdelen zijn de kosten niet.

voor meer info
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_gc.html
http://www.interlog.com/~cfraser/Gainclonehome.htm
erm wat houdt op-amp versterker in ? ben niet zo'n elektro xpert
wil gewoon een zo goed mogelijke amp met een redelijk wattage 30-40watt voor een te? redelijke prijs 50-100 pleuro. Het moet dus ook vrij simpel te maken zijn
Velleman kitjes zijn of te duur of prut denk ik ? alternatieven ?

Twacy mag ik doorgaan met deze ongein @ ur topic ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

voor 50 - 100 euro koop je misschien net alle halfgeleiders voor..

ik denk dat je toch zeker wel aan 400+ euro moet gaan denken als je een 40 watt amplifier gaat maken in klasse a :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
ernst schreef op 21 oktober 2002 @ 21:55:
[...]

erm wat houdt op-amp versterker in ? ben niet zo'n elektro xpert
wil gewoon een zo goed mogelijke amp met een redelijk wattage 30-40watt voor een te? redelijke prijs 50-100 pleuro. Het moet dus ook vrij simpel te maken zijn
Velleman kitjes zijn of te duur of prut denk ik ? alternatieven ?

Twacy mag ik doorgaan met deze ongein @ ur topic ?
Een op-amp is een soort IC. Meestal houden audiofielen er niet zo van, maar het blijkt toch te kunnen op daar een redelijk versterker mee te bouwen. Het is natuurlijk geen klasse A (maar dat betekent niet dat het niet goed kan zijn). Zo'n Gainclone moetje wel eerst beluisteren, denk ik. Misschien kun je op DIYaudio ook leuke, betaalbare klasse AB ontwerpjes vinden.

Van mij mag je best dit soort vragen stellen. Waarschijnlijk open ik toch een nieuwe draad voor de volgende fase (constructie) om het overzichtelijk te houden. Dit is een beetje een inventarisatie fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:14
Misschien dat hier wat voor je tussenstaat:
http://sound.westhost.com/projects.htm

Er staan alleen geen prijzen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Duck-Twacy schreef op 22 oktober 2002 @ 00:30:
[...]

Een op-amp is een soort IC. Meestal houden audiofielen er niet zo van, maar het blijkt toch te kunnen op daar een redelijk versterker mee te bouwen. Het is natuurlijk geen klasse A (maar dat betekent niet dat het niet goed kan zijn). Zo'n Gainclone moetje wel eerst beluisteren, denk ik. Misschien kun je op DIYaudio ook leuke, betaalbare klasse AB ontwerpjes vinden.

Van mij mag je best dit soort vragen stellen. Waarschijnlijk open ik toch een nieuwe draad voor de volgende fase (constructie) om het overzichtelijk te houden. Dit is een beetje een inventarisatie fase.
okay thnx maar misschien is het ook intressant me af te vragen wat voor versterker ik wil :) veel meer dan een paar B&W 303tjes of Tannoy MX2tjes oid aansturen zal ie niet doen
Zou het verschil op zulke speakers hoorbaar zijn tussen klasse A, AB of B ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja je hoort echt wel verschil tussen klasse A en klasse AB, echter zo'n chip-versterker is echt wel beter dan een std AB versterker van 200 euro. En ook beter dan de instap surround versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 08:50:
Ja je hoort echt wel verschil tussen klasse A en klasse AB, echter zo'n chip-versterker is echt wel beter dan een std AB versterker van 200 euro. En ook beter dan de instap surround versterkers.
Wacht even, een discreet opgebouwde eindversterker is bijna altijd beter dan een single chip versterker 8)7

dat is ook heel erg logisch eigenlijk, die TDAXXXX dingen zijn ook meestal voor low cost vervangers in auto(radio) versterkers of een velleman kit ofzo. echte high end is het niet anyways en dat verschil zul je ook zeker goed kunnen horen op een redelijke B&W :)

Hier dus een schema van een standaard IC versterker

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p72-f1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Dus wil ik echt HiFi dan moet ik toc een klasse A versterker nemen
Vanaf hoeveel peuro zijn die te bouwen (alle onderdelen behalve kast) en wat heb ik dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, de 47-labs chipversterker is toch echt wel high-end, en bijna alle hifi-versterkers zijn klasse AB. En met een IC-versterker zijn erg mooie resultaten te halen, helemaal voor het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Okay, tijdje stil geweest (hier tenminste).

Punt is ik (wij, er zijn nog minstens 3 andere kandidaten) kunnen tegen een spotprijsje koelprofielen kopen; de Fischer SK157/200 mm hoog. Dit is een profiel van 300 mm breed, 200 mm hoog en heeft ribben van 71 mm en een 12 mm dikke basis. 0.21 K/watt.
(zie PDF http://www.fischerelektro...2/PDF/Einzel_PDF/A_42.pdf )

Als we 50 exemplaren afnemen is de prijs 20 euro excl. btw per stuk (terwijl een 150 mm hoog exemplaar 50 euro kost, als je er 1 koopt). Best een sterke prijs dus.
Met 4 van die jongens kun je ook de 100 watt sterke Aleph4 bouwen in 2 mono blokken.

Nog even over de bouwkosten. Die kunnen best fors zijn (afhankelijk van welke onderdelen je kunt kopen). Een rekenvoorbeeld gebaseerd op bovenstaande aanbieding
topkwaliteit printplaten 60 euro
20 * 10000 uF/63 V BC series 154 elcos 200 euro (ex btw)
Gematchte mosfets 60 euro
800 VA trafo 120 euro (ex btw)
overige electronica 160 euro (schatting)
2 * Fischer SK157 40 euro

Totaal dus 640 euro, zeg 700 euro met btw.
Daar komt nog aansluitmateriaal en plaatwerk voor de kast bij.

Natuurlijk kun je het ook nog duurder maken, of juist goedkoper.

Duurder: dual mono design (2 * 500 VA trafo), duurdere onderdelen (weerstanden bv). Nog meer voedingselco's (hoeft niet beter te zijn).

Goedkoper, minder elco's, maar minimaal 100.000 uF, goedkopere elcos (series 51), dump elco's. kleinere trafo (maar minimaal 600 VA). Zelf Mosfets matchen (moet je wel de benodigdheden hebben staan). Zelf printplaat maken.

Dus laat nog even weten of je nog mee wilt doen met het bestellen van die koelprofielen, ook voor de gematchte mosfets kun je je inschrijven.

Mensen die meedoen moeten beseffen dat we nog iets moeten regelen met verzenden/afhalen en zo. Iets vooruit betalen (de helft) lijkt me ook wel redelijk.

EDIT. Helaas bleek de 20 euro een foutje van de leverancier te zijn. Moest 60 euro zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in principe wel interesse in die koelblokken maar ik heb er maar 1tje per kanaal nodig (aleph30) Dus maar 2, kom je dan wel aan 50 stuks ?? En mosfets wil ik ook wel hebben maar dan ga ik ze zelf matchen. Ik heb geen kvk nr. dus kan niet direct bij eurodis oid. bestellen. Kan je me misschien mailen? Ik probeer je te contacten via ICQ, maar volgens mij gebruik je dat nooit meer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
ICQ is me idd te ingewikkeld. stuur je morgen een mailtje (ga nu maffen).
Of we de 50 halen is idd de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 06:59
heb je misschien een lijstje wat er allemaal nodig is voor een Aleph 5 dual mono opgebouwd in 1 kast en een indicatie van de prijzen , je bent nu toch onderhand wel klaar neem ik aan.
Zo ja bedankt
zo nee, please O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oud topic :D Ben je er nog mee bezig (gegaan), Duck-Twacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk op www.hifi.nl forum bij electronica :). Tja extreem veel heb je niet nodig, is relatief eenvoudige schakeling, echter wat je nodig hebt is best duur :( (grote koelblokken van 0.2 K/W, 100.000 - 150.000 filtering condensatoren, pcbtjes, gematchte mosfets, kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
kermi011 schreef op 18 March 2003 @ 18:25:
heb je misschien een lijstje wat er allemaal nodig is voor een Aleph 5 dual mono opgebouwd in 1 kast en een indicatie van de prijzen , je bent nu toch onderhand wel klaar neem ik aan.
Zo ja bedankt
zo nee, please O-)
Ik ben nog (lang) niet klaar omdat ik nog op een paar essentiele onderdelen wacht (de vermogens weerstanden - ik wilde Caddocks, het worden echter Vishays/Dales - die in bestelling zijn evenals een setje tritec luchtspoelen. Hopelijk krijg ik dit alles ergens volgende maand).

Ben wel een beetje erg langzaam overigens (lees gerust "lui"). De link op hifi.nl levert wat extra informatie op, met name van een aantal andere mede Aleph5 bouwers (die veel verder zijn dan ik). Zelf heb ik tussentijds een Plinius pre/eind amp gekocht waar ik tegen aanliep (2e hands koopje), dus de urgentie om me te haasten is niet zo hoog ;) Overigens wil ik uiteindelijk de Plinius voor het laag gebruiken en de Aleph voor het midden/hoog (actief gescheiden rond 300 Hz)

De kosten die ik tot nu toe gemaakt heb liggen vrij hoog. Maar dat komt grotendeels omdat ik nogal kieskeurig ben en een "non plus ultra" amp wil (en niet zo op kosten let). De kosten voor mijn onderdelen ligt nu rond 1400 euro. Ik denk echter dat als je genoegen neemt met wat meer standaard onderdelen en hier en daar wat meer op koopjes jaagt dat je de kosten ook wel rond de 800 euro kunt houden.

Zal binnenkort een lijstje geven van de onderdelen die ik gebruikt heb (en wat opmerkingen over "lessons learned").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste ALEPH bouwers,

Mogelijk kan ik nog een aantal mensen van dienst zijn die een ALEPH willen bouwen. Ik kan een beperkt aantal nieuwe PHILIPS BC 154 ELCO's aanbieden voor de zeer gunstige prijs van EURO 14 ! ( PH BC CAP 47.000uF/63V !!!)

Voor diegene die nog koelplaten nodig hebben hierbij even de volgende link:
http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=14299
Ik heb zelf inmiddels een bestelling gedaan voor deze koelplaten en mogelijk zouden we iets kunnen combineren vanuit Duitsland.

Geinteresseerden voor koelprofielen snel reageren !

met vriendelijke groet,

Piersma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Ik heb interesse,

iig in een vv, en eventueel een eindbak, maar dna moet ik er zeker van zijn, dat hij er mijn bryston 3B uitspeeld, en dat valt niet mee.

Verder zoek ik nog een leuk mono blok, met ruim vermogen voor een zelfbouw subje.

[ Voor 62% gewijzigd door FFF op 30-04-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Laatst online: 14-09 22:38
Bij een zware klasse A versterker lijkt het mij toch geen slecht idee om die te gaan waterkoelen. Je pomp en radiator kan je bv. in een andere kamer kwijt, zo heb je 's zomers in je leefruimte geen last van de enorme warmte die je versterker produceert. Bij de zwaardere amps bespaar je ook wat op de koelblokken, zo'n waterblok kan je namelijk makkelijk zelf maken. Nadeel is uiteraard dat je versterker dan niet goed meer transporteerbaar is, en er niet zo stoer meer uitziet :)

De groene jongens kunnen misschien zo'n watergekoelde amp nog mooi gebruiken om het water van de douche op te warmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Euh ze zeggen meestal dat de amp beter functioneerd als hij warm is, dus ik weet niet of dat zo'n goed idee is, volgens mij is gewoon een extra koelrip, en sowieso een hele goede bevestiging, van onderdelen op geleidende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aleph is nog prima met lucht te koelen, tevens maakt een waterpomp weer geluid.

FFF: Iemand van www.diyaudio.com heeft een orginele aleph 30 en een zelfgemaakte aleph 5 en hij zegt dat de clone zeker zo goed is als een echte. Dus luister een orginele en beslis of die beter is dan je bryston. Voor een pre heb je niet zoveel koeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ALEPH liefhebbers,

Voor diegene die belangstelling hebben voor diverse onderdelen zoals de PHILIPS BC caps of koelprofielen graag mij een pesoonlijke mail sturen.
Ik heb nog een aantal andere componenten beschikbaar die voor een audio project uitstekend dienst kunnen doen waaronder een flinke hoeveelheid nieuwe ROE high quality snap in caps (6800uF/50V) en een aantal MKP condensatoren van ICEL.

Voor de koelplaten en BC caps graag snel reageren anders kan ik ze niet meer vastleggen.

Ik ben te bereiken op : s.piersma@raketnet.nl

met vriendelijke groet,
Piersma
Pagina: 1