HDD/partitie formatteren als ISO9660

Pagina: 1
Acties:

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
hallo allemaal,
voor test-doeleinden wil ik 'n harddisk formatteren als ISO9660. Ik wil dat ding namelijk aan het IDE-kanaal van m'n DVD-speler hangen. Een duitser heeft dat al werkend gekregen, maar vertelt niet hoe je die format doet. Het CD-ROM-filesystem dus, voor iedereen die het niet begrijpt.
Ik heb al wat zitten klojen, maar ik krijg het niet voor elkaar om een ISO9660 filesystem erop te krijgen. Alle tips welkom. 't zakie draait onder FreeBSD 4.6, maar dat doet er niet zo toe.
groetjes e

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

phoxetis schreef op 17 oktober 2002 @ 20:11:
hallo allemaal,
voor test-doeleinden wil ik 'n harddisk formatteren als ISO9660. Ik wil dat ding namelijk aan het IDE-kanaal van m'n DVD-speler hangen. Een duitser heeft dat al werkend gekregen, maar vertelt niet hoe je die format doet. Het CD-ROM-filesystem dus, voor iedereen die het niet begrijpt.
Ik heb al wat zitten klojen, maar ik krijg het niet voor elkaar om een ISO9660 filesystem erop te krijgen. Alle tips welkom. 't zakie draait onder FreeBSD 4.6, maar dat doet er niet zo toe.
groetjes e
:P

Als ie al zo moeilijk doet om het te vertellen dan denk ik dat ie de waarheid niet spreekt tegen je, helaas :{

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
hahaha, nee , ik bedoel dat z'n e-mail adres er niet bijstaat, en het ook niet in het artikeltje staat!

e :)

Verwijderd

Kan dat misschien met mkisofs?

mkisofs [bla] -o /dev/hda :?.

Verwijderd

je kan toch ook gewoon een .iso op je schijf zetten? met vnconfig en mount_cd9660 kan je de iso direct mounten.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt altijd van /dev/cdrom een link maken naar /dev/hdc of iets dergelijks en vervolgens een CD branden (of in je brandprogramma naar /dev/hdc laten branden), dat werkt vast ook wel. Een andere oplossing is iets als 'dd if=/dev/cdrom of=/dev/hdc' of 'dd if=/mijn.iso of=/dev/hdc', waarmee een CD-ROM gekopieerd wordt naar je HD (wat je een ISO9660-FS oplevert).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Veel zal je hier niet mee opschieten. Ik heb mij laten vertellen dat het nooit mogelijk zal zijn om in ISO9660 te kunnen aanpassen, dus om er bestanden zomaar op te schrijven.
Dit omdat ISO9660 ontworpen is als read-only. Je kan alleen in 1 stap een ISO maken, maar wil je aanpassingen maken eraan dan zal je die hele ISO9660 image opnieuw moeten maken (daar is mkisofs dus voor).

Spijtig :'(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Volgens mij wil hij geen cd op dat formaat maar een harddisk....

Verwijderd

Het is zinloos om een partitie als ISO9660 te formatteren, want dat is een read-only] filesystem. Je zit na het formatteren dus met een lege partitie, en er zal ook nooit wat opkomen...

Wat je wel kunt doen is de iso-file van de betreffende cd copieren naar een disk, en die iso-file vervolgens via een loop device te mounten. Dat doet exact wat jij wilt, die iso-file is dan als een cd te benaderen via de mount.
Pagina: 1