Vcore niet instelbaar? -> P4T

Pagina: 1
Acties:

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ik ben dus ook mijn P4 Willamette aan het OC`en, maar dat wil nog niet zo goed lukken. Het is een 423 dus veel kan ik er niet echt uit halen, ok. Maar goed, ik dacht ik kan er nog wel wat snelheid uit persen door de Vcore nog wat te verhogen. Er zit nog steeds de strd koeler op die bij de box zat, maar die koelt mij nog goed genoeg (Idle: 34 Stressed: 49) Er zit wel Artic Silver III onder.

Op 1900Mhz (17 x 112Mhz) loopt alles super stabiel, maar ga ik naar een FSB van 115 dan nokt ie tijdens 3Dmark 2001 SE er vrij snel mee.
Ik dus zoeken in de BIOS naar de optie om de Vcore in te stellen. Op mijn Asus P4T zit een jumper waarmee je kan instellen of je de dipswitches wilt gebruiken om je FSB omhoog te gooien. Alleen, als die optie aan staat, is er geen optie in de BIOS om de Vcore te verstellen! Als ik de jumper terug zet weer wel, maar dan loopt ie weer strd op 1700. Kan dan de FSB in de BIOS wel verhogen maar ik doe dat liever met de dipswitches.
En als ik in de ene modus de Vcore omhoog schroef, en dan de jumper set naar de dipswitches, blijft de Vcore niet staan maar schiet weer terug naar strd 1.75V.

Weet iemand hoe ik de Vcore wel omhoog kan schroeven en dat ik dan ook met de dipswitches kan werken? Of is het simpel weg niet mogelijk?... :'(
(wel stom, in OC-modus bij Asus kan je niet de Vcore instellen :()

Use the Search Luke...

Verwijderd

Bios flashen????

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
hmm tja, daar heb ik ook wel eens over na gedacht. Maar ik weet niet, dat BIOS flashen vind ik een beetje linke zaak, ben bang dat het verkeerd gaat... kweet niet of het tegenwoordig wel makkelijk en veilig kan...

Heb op mijn oude PIII 500 ook eens alle chipset-drivers vernieuwt, systeem was gelijk 2x zo langzaam... Sinds dien ben ik een beetje voorzichtig met dat soort zaken.
Weet trouwens niet eens hoe dat flashen moet...

Snelle reactie btw ;) _/-\o_

Use the Search Luke...

Verwijderd

Wat is er niet goed aan om in de bios de fsb in te stellen? Het mag duidelijk zijn dat je op jouw manier beperkt wordt in het oc'en van je proc. :? Ik snap je niet helemaal denk ik..

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Tja, het is een beetje vaag ik geef toe... Op mijn mobo zit een jumper waarmee ik kan switchen tussen 'Jumper free' mode en 'Jumper' mode. Met de 1 kan je de FSB via de dipswitches instellen (ook de multiplier, maar aangezien een P4 gelockt is... :'() en met de ander via de BIOS. Alleen er veranderen een paar features in De BIOS als ik hier tussen switch. Oa dus dat je Vcore kan instellen, en die optie werkt alleen als de dipswitches uit staan... Heel vreemd, ik weet niet of dit een foutje is of dat ik ergens anders moet zoeken.

Als ik de BIOS vernieuw zit die optie er misschien bij, maar ja, dan moet ik weer flashen. Heb dat nooit gedaan en vind dat nogal link, ben bang dat mijn systeem er trager door wordt... Weet iemand meer over dat flashen of over hoe ik wel de Vcore kan aanpassen?

Use the Search Luke...

Verwijderd

Ik flash regelmatig mn bios, nog nooit in de fout gegaan. Probeer t >:)

Verwijderd

Silentpuma schreef op 17 oktober 2002 @ 20:04:
Tja, het is een beetje vaag ik geef toe... Op mijn mobo zit een jumper waarmee ik kan switchen tussen 'Jumper free' mode en 'Jumper' mode. Met de 1 kan je de FSB via de dipswitches instellen (ook de multiplier, maar aangezien een P4 gelockt is... :'() en met de ander via de BIOS. Alleen er veranderen een paar features in De BIOS als ik hier tussen switch. Oa dus dat je Vcore kan instellen, en die optie werkt alleen als de dipswitches uit staan... Heel vreemd, ik weet niet of dit een foutje is of dat ik ergens anders moet zoeken.

Als ik de BIOS vernieuw zit die optie er misschien bij, maar ja, dan moet ik weer flashen. Heb dat nooit gedaan en vind dat nogal link, ben bang dat mijn systeem er trager door wordt... Weet iemand meer over dat flashen of over hoe ik wel de Vcore kan aanpassen?
Gewoon lekker jumperfree laten.. Ben je overal vanaf. Ik bedoel, wat is het voordeel van jumpers dan? Leg me dat is uit. Kast constant open. Pielen met die veel te kleine plastic frutseltjes.. :D :D

Verwijderd

Daar word je niet echt vrolijk van nee...vandaga op school ook.....het is dat ik me in kon houden >:)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Bij vrijwel alle ASUS P4 boards kun je in jumper mode geen vcore instellingen veranderen.
Volgens mijn moet Silentpuma nog eens goed de FAQ doorlezen hoe het een en ander ingestelt moet worden en wat het betekend.
Een bios update lost jouw probleem zowieso niet op. Een bios update maakt ook vrijwel nooit je systeem langzamer. Punt is gewoon dat het toch nog steeds een kunst is een systeem goed te configureren.
Asus heeft het wel goed geregeld, zoals bij vrijwel ieder mainboard tegenwoordig, door jumperless te functioneren. De reden is dat het dus gemakkelijker in te stellen is voor de tweakers en je niet telkens je case moet openen om settings te wijzigen.

Enige voordeel wat je hebt bij sommige Asus boards door met de switches te werken, is dat er meer FSB mogelijkheden mogelijk zijn met de switches dan in de bios.

Zonder verhoging van de vcore ga je zowieso niet hoger komen met overclocken. Je zult dus moeten voltmodden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

Shunt

Boe

kijk ik snap de je bij de eerste keer bios flachen een beetje schijt ben :P
mare er is niets om bang voor te zijn hoor de asus bios flacher voor windows ruled :D ik heb 3x asus gehad en allemaal zeker 30 geflacht :P niets defect
en langzamer worden ??
een chipset update is iets anders dan een bios flach hoor :? ik geloof niet dat er mensen zijn die last hebben gehad dat hun pc langzamer na een bios flach dus gewoon doen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Shunt schreef op 17 oktober 2002 @ 20:57:
kijk ik snap de je bij de eerste keer bios flachen een beetje schijt ben :P
mare er is niets om bang voor te zijn hoor de asus bios flacher voor windows ruled :D ik heb 3x asus gehad en allemaal zeker 30 geflacht :P niets defect
en langzamer worden ??
een chipset update is iets anders dan een bios flach hoor :? ik geloof niet dat er mensen zijn die last hebben gehad dat hun pc langzamer na een bios flach dus gewoon doen
het is flaSh

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
hmm, als ik jullie reacties mag geloven, is dat BIOS flashen toch niet ZO als ik dacht. Misschien idd maar ff de FAQ lezen over flashen, misschien dat ik het nog ga doen ook ;)

Ik wou het met die dipswitches doen, dat als ik te ver overclock, dat ik ze dan simpelweg terug kon zetten naar de strd waarden, vandaar. Dan moet ik het dus toch gewoon met de BIOS doen, na ja, het zei zo.
Thnx voor alle reacties btw. _/-\o_ Moet ik nog op speciale dingen letten tijdens het flashen?

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 17 oktober 2002 @ 21:42:
hmm, als ik jullie reacties mag geloven, is dat BIOS flashen toch niet ZO als ik dacht. Misschien idd maar ff de FAQ lezen over flashen, misschien dat ik het nog ga doen ook ;)

Ik wou het met die dipswitches doen, dat als ik te ver overclock, dat ik ze dan simpelweg terug kon zetten naar de strd waarden, vandaar. Dan moet ik het dus toch gewoon met de BIOS doen, na ja, het zei zo.
Thnx voor alle reacties btw. _/-\o_ Moet ik nog op speciale dingen letten tijdens het flashen?
Je hoeft je bios niet te flashen.. Er is toch niks mis mee of wel? Als het niet nodig is moet je het niet doen.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je hoeft inderdaad je bios niet te flashen aangezien er geen optie bijkomt om de vcore in te stellen bij het gebruik van de switches.
Enige voordeel van de switches zou zijn als je op 133MHz FSB wilt draaien, daar dan de 1/4 pci divider in werking treedt en dit niet gebeurd als je jumperless de instellingen wijzigd.
Dit is namelijk ook het geval bij het board dat ik gebruik, het P4T-E. Vandaar dat ik dus met behulp van de switches op 140MHz FSB draai met mijn PCI en AGP bus redelijk binnen de specs.
Aangezien je met een willamette processor zowieso nooit de 133MHz zult gaan halen is het voor jouw niet nodig om de switches te gebruiken.
Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn dat je computer niet meer stabiel draaid is je geheugen. Welk geheugen is dit, dan bedoel ik merk, snelheid en double of single sided ?
(Bijv. 256MB SAMSUNG PC800-45 DoubleSided)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 09:40
Hier nog een P4T bezitter.

Ik heb mijn springers gewoon op jumperfree staan. Nu kan ik in de BIOS mijn fsb instellen en mijn Vcore. Als ik tever ga dan knalt hij automagisch de BIOS weer in en draait hij op dat moment gewoon je normale FSB waardes weer. Dus no problemo.

Mijn P4 1400@1750 dus een FSB van 125 Mijn Rambus op 3x en mijn RAM op 'NAP'

Moet wel al mijn ventilatoren op de straaljager stand zetten, maar dat maakt niet zoveel uit, eventjes dan he.

Tierelier

Verwijderd

gewoon allebij met je bios doen dan maar he is nix mis mee om de fsb via je bios te doen dat heeft asus nou net zo mooi gedaan met hun bordje en ook wel andere mobo fabriekantjes .. dat je stapje voor stapje de fsb kan in bijstellen maaarja :)

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
I c... Wat je allemaal niet leert hier op GoT :)

Ok, kleine samenvatting: een BIOS flash zal mijn 'probleem' niet oplossen, aangezien die optie er gewoon niet op zit. En als ik JorisdeKloris mag geloven gaat het via de BIOS even makkelijk en veilig. Dat zou beter zijn, idd hoef ik dan niet meer in me case te hangen om te OC'en.

En ik heb Dane-elec 128MB 16bit PC800 geheugen (zie sig.), 4 keer. De instellingen in de BIOS zou ik niet zo weten, wel dat turbo-mode aanstaat en dat 3x/4x op AUTO staat. Moet die op 3x staan dan?
En bij me OC zal ik denk niet hoger gaan dan 120Mhz, aangezien de PCI bus dan op 40Mhz komt en dat is het maximale/veilige snelheid volgens de FAQ.
Ben trouwens benieuwt of me koeling het nog trekt, zit nog steeds die strd koeler op... :p Maar dat zien ze dan wel... :D

Use the Search Luke...

Pagina: 1