Toon posts:

[Red Hat 8.0]Installatie maakt partiontable corrupt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu op verschillende manier geprobeerd om Red Hat 8.0 te installeren en elke keer krijg ik melding dat de EPBR is 'not positioned at the beginning of a cylinder'

Laatste keer heb ik met FDISK van WIN98 alle partities verwijderd, daarna heb ik een primaire FAT32 partitie aangemaakt en een Extend partitie. Hier heb ik 3 logische schijven in aangemaakt. Ik heb 4 GB leeg gelaten

Daarna Red Hat 8.0 vanaf cdrom booten, wanneer ik wil partitioneren via DiskDruid ,handmatig of manueel, krijg ik telkens de melding dat de partitie niet zal voldoen aan mijn bootarchitectuur ofzoiets. Daarna installeert hij wel.

Ik kan linux niet opstarten, en onder partition magic kan ik niks meer benaderen. Ik krijg een foutcode #114. Dit betekent zoveel dat ik technische hulp van Powerquest in moet schakelen :?

Nu wil ik graag weten, hoe komt het dat het telkens mis gaat en dat ik problemen heb met partition tables en cycles etc.

Ik wil gewoon graag Red Hat 8.0 geinstalleerd krijgen, maar ik heb nu al 4 of 5 keer ditzelfde probleem gezien...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Probeer eens met Ranish Partition manager.
En misschien een bios update voor je flaptiva

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hetzelfs geprobeerd met FDISK die in Red Hat 8.0 zit. Alle partities verwijderd en er nieuw opgezet. Ook hier krijg ik te maken met dezelfde problemen...

Dit is trouwens de foutmelding die ik krijg met Red Hat 8.0:
Boot partition /boot may not meet booting constraints for your architecture, creation of bootdisk is highly encouraged

Verwijderd

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 17 oktober 2002 @ 17:54:
Probeer eens met Ranish Partition manager.
En misschien een bios update voor je flaptiva
Hmmm nee dit is niet voor mijn desktop, maar voor mijn laptop:

Toshiba Pro 6000

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 17:52:
Ik kan linux niet opstarten, en onder partition magic kan ik niks meer benaderen. Ik krijg een foutcode #114. Dit betekent zoveel dat ik technische hulp van Powerquest in moet schakelen :?
Dat hoeft geen error te zijn: partities gemaakt onder linux worden niet altijd gesnapt door P-Magic. Het is waarschijnlijk ook niet het probleem.
Als je een DOS-flop hebt: kijk eens met fdisk, hoe die de disk leest (Note: reiserfs/XFS partities ziet ie niet).

Ik denk dat :
Boot partition /boot may not meet booting constraints for your architecture, creation of bootdisk is highly encouraged
zou kunnen aanduiden dat je /boot niet op de eerste 1024 cilinders van je harddisk ligt, en dat je daardoor mogelijk niet kan booten met behulp van een bootmanager.
Ik zou het probleem dan ook zoeken in je bootmanager.
Als dat Lilo is, voeg dan eens "lba32' toe aan je lilo.conf.

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 17 oktober 2002 @ 18:26:
[...]
Dat hoeft geen error te zijn: partities gemaakt onder linux worden niet altijd gesnapt door P-Magic. Het is waarschijnlijk ook niet het probleem.
Als je een DOS-flop hebt: kijk eens met fdisk, hoe die de disk leest (Note: reiserfs/XFS partities ziet ie niet).
Maar ik wil toch wel graag Partition Magic 8.0 kunnen blijven gebruiken na een Linux Install, waarom kan dat dan niet?!?

Verwijderd

Ik heb gemerkt dat RH 8.0 een fout maakt bij zijn 5 de partitie ...

voor linux bestaan er 4 primary partities waarbij de 4de altijd een extended is.

Nu bij de 4de extended gaat het fout hij maakt partitie 5 aan maar verwisseld soms de labels.

je kan hier achte komen door te booten van cd en de rescue optie te kiezen en dan bv.

fdisk /dev/hda in te typen cq e2label kan je ook helpen en bekijk je /etc/fstab

Ik had problemen dat mijn /home en swap verwisseld was.

ik heb home op die partitie aangemaakt met (type 83) dmv mkfs.ext3 /dev/hda3
e2label /dev/hda3 /home

en mkswap /dev/hda5

toen geboot en lullen

bug was al ingediend zag ik bij bugzilla .

Verwijderd

Ik zelf heb linux ook geinstald op een 8 gig hd en verder geen last van gehad de pc waar ik hem op draai is een 255mmx met 32 mb intern en draait als een tierelier

Btw had ik met installen geen problemen duurde wel ruim 2.5 uur

Maar nog steeds stabiel

8)7

Verwijderd

Ik heb RedHat Linux 8.0 werkend op een toshiba sattelite pro 6000, dus het kan wel. :?.

Ik raad ook aan met fdisk te partitioneren, is wel wat spartaans, maar werkt (volgens mij) altijd. Maak een aparte primary bootable partitie voor /boot van 15 MB oid (hij klaagt dat dit te weinig is -> gewoon ignoren), en dan extended partitie maken met logical partities voor / (en evt. andere partities die je wilt aanmaken). Voor een testje zagen mijn partities er zo uit (dualboot):

/dev/hda110 MBlinux ext3/boot
/dev/hda25 MBWin2k NTFSC:
/dev/hda320 GBextended
/dev/hda510 MBlinux ext3/
/dev/hda6512 MBlinux swap
/dev/hda74,5 GBlinux ext3/home
/dev/hda85 GBWin2k NTFSD:

hda1-3 zijn dus de primary en extended partities, en 5-8 de logische partities.

Dat werkte wel. Volledig met Linux' fdisk gepartitioneerd. Was wel een rotwerk, maar werkte verder goed... :Y).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 20:31:
Ik heb RedHat Linux 8.0 werkend op een toshiba sattelite pro 6000, dus het kan wel. :?.

Ik raad ook aan met fdisk te partitioneren, is wel wat spartaans, maar werkt (volgens mij) altijd. Maak een aparte primary bootable partitie voor /boot ...
moet je perse een /boot hebben, en zo ja moet deze dan een primary zijn?

• AlterEgo
  • Niet online
Nee, /boot HOEFT niet, en hoeft ook geen primary te zijn.

het voordeel van /boot is als volgt:
stel je partitie raakt corrupt. vervelend :( dat wil je herstellen, maar je kan niet booten, want je partitie is corrupt.. Beetje kip-en-ei probleem.
Een aparte /boot voorkomt dat.

Ik gebruik nooit een aparte /boot, want ik heb een goeie boot-CD om problemen mee op te lossen.

• AlterEgo
  • Niet online
Heej, heb je eindelijk je zo gewenste groene kruisje :?
proficiat O-)

Verwijderd

AlterEgo schreef op 17 oktober 2002 @ 22:21:
Heej, heb je eindelijk je zo gewenste groene kruisje :?
proficiat O-)
Ja. :9. :>. 8). :Y). <insert meer smileys hier>. Issieniemooi? O+.

Aparte /boot partitie helpt ook bij sommige vage computers die niet van buiten de 1024e cylinder willen booten, zoals oude LILO enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 22:44:
[...]

Ja. :9. :>. 8). :Y). <insert meer smileys hier>. Issieniemooi? O+.

Aparte /boot partitie helpt ook bij sommige vage computers die niet van buiten de 1024e cylinder willen booten, zoals oude LILO enzo.
Huh? LILO is toch een bootloader i.p.v. een vage computer :?

BTW een update

Ik heb Red Hat 8.0 nu als enige OS geprobeerd te installeren. Anaconda geeft allerlei foutmelding en wanneer ik klaar ben kan ik Red Hat niet booten, ook niet met bootdisk

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
RedHat 8 installeert standaard grub, en die kan weldegelijk van allerlei rare locaties booten, althans ik heb er totaal geen problemen mee. Als je ff verklapt wat anaconda zegt waarom die het niet wil doen wordt het wat duidelijker.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Heb je anaconda laten partitioneren, en zo ja, hoe zag die partitietabel eruit? :?.

Verwijderd

probeer eens in je BIOS settings als LBA/large te veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 11:00:
Heb je anaconda laten partitioneren, en zo ja, hoe zag die partitietabel eruit? :?.
Nee ik heb anaconda gebruikt voor de gehele installatie, en de foutmelding ziet er ongeveer als volgt uit:
Critical Error-Gnome... exiting of aborting
en dan nog voor veel meer onderdelen

Moet ik LBA uit of aanzetten. Ik heb een APCI v.1.60 BIOS op mijn toshiba satellite pro 6100 laptop
Pagina: 1