Ik heb op dit moment een prima servertje draaien op een ding na. Hij staat in de woonkomer en maakt wat herrie. Nou valt het nog wel mee, maar mijn huisgenoot vindt van niet en zet hem dan ook uit wanneer hij thuis is. Nou wilde ik hem eiogenlijk in de meterkast zetten naast de router. Maar hier is niet genoeg ruimte voor een monitor. Op zich niet zo'n probleem zullen jullie misschien zeggen, dan haal de monitor en andere onzin er naar het opstarten vanaf. Dit is wel mogelijk, maar ik wil eigenlijk gewoon altijd goed zitten, dus ook bij bijvoorbeeld het uitvallen van de electriciteit. Is er niet een manier dat de server er zelf voor zorgt dat alles altijd draait?
Gewoon controle voor toetsenbord uitzetten in je BIOS en je "server" kan altijd draaien en opstarten wanneer ie wil. Aangezien je dit in NOS post, ga ik ervan uit dat je Linux of BSD gebruikt (kan ook Mac zijn, dan heb je weer hetzelfde als met windoos
)
Verwijderd
Ik heb zelf een server met windows 2000 server die internet enzo regelt. Alles werkt prima, helemaal als je ervoor zorgt dat hij met een terminal services client te benaderen is. In dat geval heb je geen toetsenbord, muis of monitor nodig, alleen een stroom en utp kabeltje.
edit:
ack... NOS... never mind then
ack... NOS... never mind then
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2002 17:31 . Reden: Dit is geen WOS :/ ]
Verwijderd
Een monitor hoef je niet te hebben, maar een muis en toetsenbord naar mijn idee toch wel om de pc op te starten. Je kan ook kijken in het bios voor de functie zodat de computer altijd herstart als de computer uitgaat.
Verwijderd
in de bios alle errorshold uit zetten (loopt dus altijd door al zit er geen toetsenbord/muis etc... op) dan win2k draaien en alles via een service opstarten (en via remote access software, vnc/pc anywhere) je macjhine controleren en opstarten wat je wilt opstarten...
geen monitor/toets/muis nodig...!
geen monitor/toets/muis nodig...!
En welk remote admin software kan ik dan het beste gebruiken wanneer de server Linux is en de rest van de PC's Windows (XP)
SSH 
Edit: ff toelichten anders lijkt het wat dom
Op je server moet je dan de SSH deamon draaien (het server gedeelte)
Je kan dan met een programma als "putty" of een andere SSH client de PC op afstand beheren.
Edit: ff toelichten anders lijkt het wat dom
Op je server moet je dan de SSH deamon draaien (het server gedeelte)
Je kan dan met een programma als "putty" of een andere SSH client de PC op afstand beheren.
Nu ook zonder stropdas
hoeft allemaal niet aangesloten te worden.
Bij het opstarten krijg je hooguit een melding dat hij geen toetsenbord kan vinden.
en zorg zoals Hagar al zegt dat je een SSH deamon draait en dat via een client aanspreekt.
Bij het opstarten krijg je hooguit een melding dat hij geen toetsenbord kan vinden.
en zorg zoals Hagar al zegt dat je een SSH deamon draait en dat via een client aanspreekt.
Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.
Verwijderd
Webmin is ook wel leuk om je server mee te beheren. Naast het onmisbare ssh erg handig vanwege de webinterface. www.webmin.com
jups SSH
(als het *nux is dan), je hebt zeker geen TB/Muis/Mon nodig om een PC op te kunnen starten. Gewoon ff Bios aanpassen
ja inderdaad superhandigVerwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 19:23:
Webmin is ook wel leuk om je server mee te beheren. Naast het onmisbare ssh erg handig vanwege de webinterface. www.webmin.com
Verwijderd
http://www.vandyke.com (secureCRT)
dat gebruik ik om mijn linux bak te benaderen
en toetstenbord/ monitor/ muis... heb ik niet eens voor die bak
dat gebruik ik om mijn linux bak te benaderen
en toetstenbord/ monitor/ muis... heb ik niet eens voor die bak
heb ik ook. ik benader het met vnc. Vnc start ik op met ssh.
Gebruik het dus voor webserver, ftp-server, downloaden en filesharing.
Even wat extra info: dus eerst alles installeren op "normale manier". Zorgen dat ssh automatisch draait bij opstarten. server op meterkast zetten, netwerk aansluiten, aanzetten en tijdje wachten. Met ssh inloggen via werkstation. VNC opstarten, klaar.
niet vergeten om eerst in bios aan gegeven dat je wilt dat ie bij missende toetsenbord door moet gaan met booten.
Gebruik het dus voor webserver, ftp-server, downloaden en filesharing.
Even wat extra info: dus eerst alles installeren op "normale manier". Zorgen dat ssh automatisch draait bij opstarten. server op meterkast zetten, netwerk aansluiten, aanzetten en tijdje wachten. Met ssh inloggen via werkstation. VNC opstarten, klaar.
niet vergeten om eerst in bios aan gegeven dat je wilt dat ie bij missende toetsenbord door moet gaan met booten.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dit kan niet in alle BIOSen, zelf heb ik een Intel NightShade-mobo in me server (Dual PIII) hangen en dan geeft ie gewoon "No Keyboard Detected" en dan gaat ie vrolijk weer verder en heb daar nix voor in hoeven te stellen (mag ook wel is een serverboard).niet vergeten om eerst in bios aan gegeven dat je wilt dat ie bij missende toetsenbord door moet gaan met booten.
Misschien ook wel makkelijk als je auto-login aanzet...
[ Voor 0% gewijzigd door Clueless op 17-10-2002 21:23 . Reden: Toevoeging ]
I Don't Know, So Don't Shoot Me
Maak een LCD in je server met stats erop
Dat autologin is overbodig aangezien je NAT dingen als service draaien of in elk geval tijdens het booten geinitialiseerd worden door middel van een firewall script o.i.d.. Er hoeft niemand in te loggen, en als je dat wel aanzet is het voldoende om er fysiek bij te kunnen om toegang te krijgen, veiliger wordt het zo zeker niet.Clueless schreef op 17 oktober 2002 @ 21:22:
[...]
Misschien ook wel makkelijk als je auto-login aanzet...
Zolang je win2k draait en de betreffende dingen (rras ofoz:?) als service hebt ingesteld of linux en het d.m.v. bijvoorbeeld een iptables scriptje in /etc/init.d + symlinks in het gewenste runlevel zul je in elk geval niet hoeven in te loggen.
Een keyboard eraan laten hangen is trouwens wel handig, dan kun je in elk geval aan numlock zien of je server misschien niet meer reageert of desnoods *blind* nog netjes lokaal afsluiten als de bak remote niets meer doet. (root <enter> [password] <enter> halt <enter> moet ook wel zonder monitor kunnen)
Ik heb mijn servertje ook gewoon zonder monitor ergens in de kast liggen, keyboard hangt er om bovengenoemde redenen wel aan. Je moet wel ff voordat je hem zonder monitor wegzet checken dat die na een reboot alles zelf weer goed opstart. Bij mijn machines kun je in de bios instellen wat die na een stroomuitval moet doen (rebooten, uit blijven staan), dat is ook wel handig om op reboot te zetten.
Let er ook op dat je een filesystem installeert met journalling, anders kan het erg lang (afhankelijk van de grootte van je disks) duren voordat die weer rent, als je er dan niet naar kunt kijken kan dat vrij irritant zijn. Reiserfs is een prima optie voor linux vind ik.
Nog een tip: stel je firewall af voordat je hem wegzet, je sluit je anders misschien wel snel buiten. Als je een sshd draait en die wilt updaten kun je tussendoor *for the time being* misschien het beste even een telnet connectie toelaten om eventueel nog wat te redden zonder dat je weer een monitor naar je server of andersom moet slepen.
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Waarom hebben jullie het allemaal over een muis? Een toetsenbord, okay, daar wordt op gecontroleerd tijdens het booten. Een monitor heb je nodig om te zien óf 'ie daadwerkelijk boot. Maar een muis? Waarom in vredesnaam? Alsof je op de console of voor SSH een muis nodig hebt? Een *nix server beheer je met het toetsenbord
Ergo: alles eraf. Muis weggooien
* wzzrd bitchslapt Desreaction en Crazy Taxi omdat ze het hier in NOS over (shudder!) Windows 2000 (brrr...) durven hebben
Ergo: alles eraf. Muis weggooien
* wzzrd bitchslapt Desreaction en Crazy Taxi omdat ze het hier in NOS over (shudder!) Windows 2000 (brrr...) durven hebben
Verwijderd
Ik heb had em ook in de meterkast staan, ging prima beheer deed ik met SSH maar ik heb nu een 'echte' server die daar niet meer inpast
helaas zitten er ook 2 casefans in die veel te veel herrie maken
helaas zitten er ook 2 casefans in die veel te veel herrie maken
Pagina: 1