[Access2k] VBA van database corrupt

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29
Ik heb een database waarin ik als het ontwerp wil wijzigen regelmatig de volgende foutmelding krijg:
Error accessing file. Network connection may have been lost.
Dit treedt op bij het openen van formulieren en vooral de vba-code die erachter zit. Het is niet te verhelpen door de database te comprimeren en te herstellen, evenmin door de formulieren en rapporten te importeren in een nieuw bestand. De tabellen en queries zijn 100% in orde, daar is geen probleem mee.

Het programma is wel (bijna) normaal te gebruiken, soms lijkt er filterstring niet goed te worden gemaakt (dan blijken er opeens enkele vreemde karakters in de string te staan die er zeker niet door de vba-code ingezet zijn). In de achtergrond draait het dus toch niet 100% :/

Na enig zoeken bij Microsoft kwam ik op de volgende Knowledge Base artikelen uit:
Q248960 "Visual Basic for Applications Project in This Database Is Corrupt"
Q304548 Error Accessing File. Network Connection May Have Been Lost.

Uit deze artikelen blijkt dat ik eigenlijk alle formulieren en rapporten opnieuw moet maken omdat ergens daarin de fout zit. Omdat dit er aardig wat zijn (60 formulieren plus 25 rapporten), is dit eigenlijk niet te doen. Ik heb daarom een nieuwe database gemaakt, en zoveel mogelijk gecopy-paste (dus alle besturingselementen, en daarna de vba-code die erachter zit) van het oude beschadigde naar het nieuwe bestand. Helaas blijkt hier nu ook hetzelfde probleem in te zitten, dit merkte ik toen ik een rapport kopieerde. Zodra ik de kopie opende om die aan te passen, kreeg ik bovengenoemde foutmelding weer.

Heeft iemand ervaring met deze melding of dit probleem, en liever nog: weet hoe ik het zonder 100 uur bezig te zijn op kan lossen?

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:49
Deze hoort beter thuis in SA. (ook op aanvraag van TS).
P&W -> SA

https://fgheysels.github.io/

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 00:53

Kappie

Tell me your secrets...

Is er geen reparatie software?

Edit: anders zoeken op google/download.com/microsoft.com. Ik weet nml dat die software er wel is voor MS-Word. Anders misschien exporteren naa een ander Access formaat.

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• Bu588
Ik ken geen reparatie software, anders had ik dit niet hoeven vragen :/ Het zou wel de makkelijkste oplossing zijn van het probleem.

• Againzender
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 15:28
Euh, weet niet of het in 2000 werkt, maar in 97 kan je dat soort troep soms opsporen door je code te compilen. Meestal knalt 'ie er dan uit bij de foute of corrupte code.

• Bu588
Nee, compilen helpt niet (de code is goed, alleen de achterliggende structuur van het bestand is beschadigd).

Ik heb inmiddels wel 1 reparatieprogramma gevonden, maar dat kost $399 en dat heb ik niet even bij de hand (ben maar student). Bovendien weet ik niet of het werkt, de demo versie zegt dat hij alles gerecoverd heeft. Maar ja, ik kan de dbase gewoon gebruiken, alleen het ontwerp wijzigen gaat niet altijd.

Ik denk dat ik nu ga proberen om de dbase te importeren in Access 2002, en dan terug converteren naar 2000, misschien dat dat helpt.

edit:

Access 2002 helpt ook niet, zelfde probleem :(

[ Voor 0% gewijzigd door Bu588 op 18-10-2002 12:28 . Reden: Helpt dus ook niet ]

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12 10:53
Probeer hem anders eens eerst te decompilen. Met de parameter /decompile opstarten. Let wel dit is een ongedocumenteerde functie. Dus de verantwoordelijkheid ligt bij je eigen.

• Bu588
Heb ik ook gevonden, maar geen effect. Hij geeft dan eerst de melding dat hij een klassemodule niet kan vinden, en daarna dat de vba code corrupt is. Ik kan straks nog even proberen om het betreffende rapport te verwijderen, en dan met /decompile op te starten, eens kijken of dat helpt.
edit:

Hmm, dat had ik blijkbaar al geprobeerd want het rapport is al weg. Helaas geeft hij bij opstarten van de database nog wel aan dat hij de module van het betreffende rapport niet kan laden.

Als ik in de lijst van modules kijk, staat daar nog steeds een klassemodule van dat rapport vermeld. Deze kan ik alleen niet verwijderen, ik krijg een foutmelding zodra ik hem aanklik. :(

[ Voor 0% gewijzigd door Bu588 op 18-10-2002 14:17 . Reden: update ]

• Bu588
* zucht van verlichting *

OK, probleem lijkt opgelost te zijn. Ik heb opnieuw een nieuwe database gemaakt in Access 2002, maar nu in het Access 2002 bestandsformaat (standaard maakt hij een versie 2000 bestand zag ik toevallig). Hier heb ik alle formulieren, rapporten en modules in geïmporteerd wat geen foutmeldingen opleverde.

Dit nieuwe bestand heb ik terug-geconverteerd naar Access 2000, waarin ik ook geen problemen meer heb voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien. Even duimen dat dit zo blijft...

Pagina: 1