4 IDE-apparaten starten niet, 3 wel...

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Nou heb ik hier een pc liggen van iemand en ik sta voor een raadsel. Het betreft een Jetway moederbord met een Duron 900 erop. Veder zit er 512 MB DDR in en zit er een Geforce2mx opgeprikt.

Er zitten 4 IDE-apparaten op aangesloten:

hda: Maxtor 20 GB
hdb: WD 20 GB
hdc: Acer brander
hdd: LiteOn DVD-speler

Alles met 80 aderige kabels aangesloten.

Als ik het zo opstart, begint alles te draaien maar hij start niet door. De monitor gaat ook niet aan. Haal ik de stroom van de DVD-speler (datakabel laat ik zitten) dan gaat het wel goed! Als ik de DVD-speler weer aansluit en de brander eraf haal gaat het ook goed! Ook heb ik het met een gewone 40 aderige kabel geprobeerd maar dat maakt niets uit.

Hmm dacht ik, de voeding (250 Watt) kan het zeker niet trekken. Leek mij eigenlijk de enige optie. Kheb net een 350 Watt voeding gehaald, blijkt het niets te helpen!! Aargh!! Nouja op zich geen miskoop want het is een Lownoise voeding dus die zet ik dan mooi in m'n eigen pc :) maargoed, ik weet zo ff niet meer waar het aan ligt :'( Hellup!

Prentje van de boel zoals het er nu bij ligt (ja ok, tobo+muis hangen nu aan deze pc :P)
Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pc.jpg

Verwijderd

misschien is een van je idee controllers niet goed
probeer eens een hd op die ene kabel te hangen die het niet doet!

• ApplePie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2025
Heb je de master / slave jumpers goed zitten?

anders probeer dit:

IDE1 : MASTER : Maxtor ( HDD waar Windows op staat )
SLAVE : Acer Burner
IDE2: MASTER : WD
SLAVE : LiteOn DvD

Verwijderd

BIOS default settings al geladen?

Verwijderd

Je moet zo "basic"mogelijk opstarten,dwz alleen cpu,geheugen,vga en floppy.
Daarna iedere keer een item bijhangen en voila,je komt het vanzelf tegen.
Maar mijn eerste gedachte is dat je het "master en slave "verhaal niet goed hebt.
Suc6.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Master en slave staan heel netjes ingesteld. Default settings ook al gedaan (CMOS-reset).

Ik zal eerst ff de ApplePie-config proberen, misschien is er anders inderdaad iets met de IDE-controller. Ik zal eens ff gestructureerd wat combinaties proberen :) Thanx alvast.

Verwijderd

Soms zijn de apparaten nogal kieskeurig over wat er verder op de bus zit. Probeer eens andere volgorden en CS vs master/slave

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Het was inderdaad de volgorde van de apparaten. CD bij HD en DVD bij HD gezet, toen werkte het feilloos :) Bedankt allemaal :*

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alweer een geval dat een DVD lezer + CD brander combinatie niet lekker werkt :?

Zie ook de onderstaande topics:
DVD en Brander -- ruzie?
plextor cdrw en liteon dvd op secondary ide boot niet

Mooi dat het probleem hier ook is opgelost :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

BalusC schreef op 17 oktober 2002 @ 19:22:
Alweer een geval dat een DVD lezer + CD brander combinatie niet lekker werkt :?

Zie ook de onderstaande topics:
DVD en Brander -- ruzie?
plextor cdrw en liteon dvd op secondary ide boot niet

Mooi dat het probleem hier ook is opgelost :)
Mmmm, ik ga dit ook maar proberen. Heb soortgelijke symptomen gezien die na de ene boot wel, na de andere niet optreden... En dat met Liteon DVD + Liteon CDRW!

Toch is het treurig dat je blij moet zijn met dit soort oplossingen. Het hoort gewoon goed te werken als het allemaal IDE/ATA/ATAPI/whatever-compatible is! Geen " :) " wat mij betreft. :(

Verwijderd

GerbenW schreef op 17 oktober 2002 @ 17:36:
Master en slave staan heel netjes ingesteld. Default settings ook al gedaan (CMOS-reset).

Ik zal eerst ff de ApplePie-config proberen, misschien is er anders inderdaad iets met de IDE-controller. Ik zal eens ff gestructureerd wat combinaties proberen :) Thanx alvast.
Toch geen master als single master geïnstalleerd? :+
Veel moderne harde schijven hebben die optie namelijk.
Pagina: 1