Toon posts:

Beginnen met overklokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik heb nu een Pentium 3 500 Mhz en zou deze graag willen overklokken, nu heb een paar vraagjes:

-Is overklokken moeilijk en waar kan ik (NL-talige) informatie vinden hoe dat te doen?
-Wat zijn de nadelen?

En wat moet ik nog meer weten voordat ik eraan begin?

Thx!

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Je kan alles hier vragen wat je echt niet weet. Hier ligt je antwoord op al je vragen ;)

De nadelen zijn: verkorte levensduur van je componenten

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 oktober 2000 20:47 schreef BeyondHorizon het volgende:
De nadelen zijn: verkorte levensduur van je componenten[/quote]alleen de proc of ook de rest (geheugen, moederplank etc.)

• KingNothing
Ligt eraan, multiplier overklokken alleen processor, fsb overklokken al je componenten.

Die-hard Brexiteer

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
dat ligt eraan hoe je overclockt
als je met je FSB aan het spelen gaat gaat de rest ook mee.

als je alleen de multiplier gebruikt speel je alleen met je proc

een normale niet overgeclockte proc heeft ongeveer een levens duur van 20 jaar
als je um best vet overclockt is dit gemiddeld 2 jaar maar dat vertschilt heel veel per proc

net te laat!!!!! :(

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
antwoord heb ik al :)
Waar kan ik nog informatie vinden?

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 oktober 2000 20:56 schreef delyver het volgende:
dat ligt eraan hoe je overclockt
als je met je FSB aan het spelen gaat gaat de rest ook mee.

als je alleen de multiplier gebruikt speel je alleen met je proc

een normale niet overgeclockte proc heeft ongeveer een levens duur van 20 jaar
als je um best vet overclockt is dit gemiddeld 2 jaar maar dat vertschilt heel veel per proc

net te laat!!!!! :([/quote]wat is vet overklokken? gaat het dan om 300 Mhz of meer? zoals BeyondHorizon >:) :)

• KingNothing
Wat ik heb valt VER buiten garantie hehe >:)

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Topicstarter
hoelang ga je het daarmee volhouden? :)

Verwijderd

Yo als je wil beginnen met overklokken moet je eerst de handleiding van je mobo doorkijken waar precies de jumpers zitten die daarvoor nodig zijn. Meestal vind je de handleiding ook op de cd-rom die bij je pc zit. Ook moet je zorgen voor extra cooling, want een PIII 500 @ 800 is natuurlijk gekkenwerk zonder extra cooling he :).
Ook is het nooit zo dat je een 500 op 800 kan laten draaien... meestal is het iets van 100Mhz sneller...

veel succes !

PIII500 @ 550 (next time 600 met extra cooling :))

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 oktober 2000 21:11 schreef xDeLiriuMx het volgende:
Yo als je wil beginnen met overklokken moet je eerst de handleiding van je mobo doorkijken waar precies de jumpers zitten die daarvoor nodig zijn. Meestal vind je de handleiding ook op de cd-rom die bij je pc zit. Ook moet je zorgen voor extra cooling, want een PIII 500 @ 800 is natuurlijk gekkenwerk zonder extra cooling he :).
Ook is het nooit zo dat je een 500 op 800 kan laten draaien... meestal is het iets van 100Mhz sneller...

veel succes !

PIII500 @ 550 (next time 600 met extra cooling :))[/quote]Jumpers heb ik gevonden :)
maar waarom zou een P3 500 niet op 800 MHz kunnen draaien maar BeyondHorizon heeft hem wel 350Mhz sneller gekregen?

BeyondHorizon: Wat voor een koeling heb jij? Fan, waterkoeling, diepvries ;)

• KingNothing
Ik woon op de Noordpool wist je dat niet dan? >:)

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Topicstarter
heb je ook nog een iglo voor mijn computer vrij? :P

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Je hebt een Pentium500, dwz dat ie op 100MHz moederbord snelheid draait en een multiplier heeft van 5 (5x100=500). Die multiplier kunt je niet veranderen; die zit vast ingebakken en voorlopig heeft nog niemand een manier gevonden om die te omzeilen, dus moet je de moederbordsnelheid verhogen. Het probleem hierbij is dat de rest van je componenten ook harder gaan (AGP, PCI, geheugen, HD, etc). Een van deze componenten wordt de limiterende stap (meestal geheugen of HD). Ik denk dat als je geheugen goed genoeg is je 112 MHz moet kunnen halen; je hebt dan een Pentium 560.
Als je in je BIOS in kan stellen dat je PCI op 1/4 loopt (ipv 1/3) dan kun je in combinatie met goed geheugen (PC133), een goede videokaart en een goede koler proberen om de 133 te halen en zo een Pentium667 te krijgen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• KingNothing
133MHz front side bus op een Katmai 500MHz wordt al een stukkie moeilijker, dat trekken de cache chips de meeste tijd al niet meer. Maar misschien met wat geluk wel. Mijn oude 500 kwam tot 124MHz fsb ( 620MHz )

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De nadelen zijn: verkorte levensduur van je componenten[/quote]Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Want echt meten kan je het namelijk niet, de gemiddelde afschrijving van een PC is een jaar of 3. Ik heb oude pc's die al bijna 5 jaar overgeklokt zijn. Nog nooit een probleem gehad...

Je kan ook pech hebben. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je zonder voltage te verhogen iets door laat branden of iets in die aard. Oke, de levensduur wordt in theorie verkort, maar in de praktijk merk je daar eigenlijk niets van.

Op de vraag welke onderdelen het zou betreffen. Je CPU, en hooguit het geheugen als je 100mhz op 133 laat draaien. Kwestie van nadenken over je onderdelen als je je PC aanschaft :)

Mijn 550 draait super stabiel op 733. Een maat van mij heeft zijn 500 op 750 draaien... al een jaar ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 15:16 schreef Chemist het volgende:
Je hebt een Pentium500, dwz dat ie op 100MHz moederbord snelheid draait en een multiplier heeft van 5 (5x100=500). Die multiplier kunt je niet veranderen; die zit vast ingebakken en voorlopig heeft nog niemand een manier gevonden om die te omzeilen, dus moet je de moederbordsnelheid verhogen. Het probleem hierbij is dat de rest van je componenten ook harder gaan (AGP, PCI, geheugen, HD, etc). Een van deze componenten wordt de limiterende stap (meestal geheugen of HD). Ik denk dat als je geheugen goed genoeg is je 112 MHz moet kunnen halen; je hebt dan een Pentium 560.
Als je in je BIOS in kan stellen dat je PCI op 1/4 loopt (ipv 1/3) dan kun je in combinatie met goed geheugen (PC133), een goede videokaart en een goede koler proberen om de 133 te halen en zo een Pentium667 te krijgen.[/quote]Dus het heeft eigenlijk bij mij niet zoveel nut?

• KingNothing
Ik zou er in ieder geval geen dure koelers en peltiers voor aanschaffen dat is het niet waard ( is mijn mening ). Gewoon zo kijken hoe ver je komt. Mijn 500 deed 620MHz met standaard koeling en voltage en dat is best wel een lekkere performance boost.

Die-hard Brexiteer

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28
Of het het geld waard is om zoveel uit te geven aan koeling is een zeer interessante vraag. Ten eerste gaat het natuurlijk om de kick van het opvoeren, maar het kan ook best efficient zijn hoor.
Stel: je koopt een Thunderbird 900 en je klokt deze op 1000 megahertz. Er even van uitgaande dat dit lukt (moet kunnen vind ik) dan heb je een prijsverschil van ongeveer 350 gulden. Voor 150 gulden heb je al een HELE goede koeler, dus volgens mij zit je dan wel goed.

Natuurlijk hangt het er maar vanaf hoe je er tegenaan kijkt, maar ik ben iemand die het ook gewoon leuk vindt om te knutselen, dus of het nu efficiënt is of niet, kan me niet heel veel schelen.
Toen ik mijn Athlon 700 voor 600 gulden kocht, kostte de 850 bijna 1000 piek. Aan een GFD en een Alpha Heavy Metal Heatsink was ik in totaal 250 gulden kwijt, maar hiermee had ik hem wel op 900 draaien (nu zelfs op 933 met een FSB van 133 en zonder GFD).

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1