Toon posts:

[SQL] Resultaten met dezelfde waarden optellen

Pagina: 1
Acties:
  • 93 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat weer met een probleem. Ik moet een query opstellen die het volgende omvat:

•Het aantal muziekstukken met een bezetting van één instrument
•Het aantal muziekstukken met een bezetting van twee instrumenten
•Het aantal muziekstukken met een bezetting van drie instrumenten

enzovoort
Dit zijn mijn resultaten:

Muziekstuk - Aantalinstrumenten
3 1
5 1
12 2
14 2
15 3
9 3
2 4
13 4

Hieruit moet ik dus weten hoeveel stukken er zijn met 1,2,3,4 enzovoort instrumenten. Is hier een handige functie voor om dit op te lossen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-04 22:26
Neem er eens een SQL tutorial bij, en kijk eens naar de functies SUM of COUNT (afhankelijk van wat je wilt) en de GROUP BY clausule.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Als je dbms het kan, kijk eens naar de functies count en group by.

edit:

whoami: een sum-functie? Je wilt het totale aantal instrumenten toch niet weten?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
[Gratis en lief-mode]
SQL Tutorial
[/Gratis en lief-mode]

• whoami
gorgi_19 schreef op 17 oktober 2002 @ 16:35:

edit:

whoami: een sum-functie?

nav zijn titel: resultaten met dezelfde waarden optellen
(had de rest vluchtig gelezen).

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 17 oktober 2002 @ 16:36:

[...]

nav zijn titel: resultaten met dezelfde waarden optellen
(had de rest vluchtig gelezen).
Heeft hij nog een onduidelijke titel genomen ook.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
klinkt zo makkelijk he, een sum funtie sum(waarde) where aantalinstrumenten = 1.... moet ik dit dan 5000 keer doen als ik tot 5000 wil? kan toch niet kloppen

ik snap wel hoe sum werkt, maar dit is volgens mij toch net ff anders.. ik kan het ook fout hebben hoor, maar dan moet je de query maar posten die het oplost :P

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 17:32:
klinkt zo makkelijk he, een sum funtie sum(waarde) where aantalinstrumenten = 1.... moet ik dit dan 5000 keer doen als ik tot 5000 wil? kan toch niet kloppen

ik snap wel hoe sum werkt, maar dit is volgens mij toch net ff anders.. ik kan het ook fout hebben hoor, maar dan moet je de query maar posten die het oplost :P
En de optie 2 die we hebben gegeven, de COUNT-functie? Enneh.. een query bedenken.. Neuh.. dat kan je ook zelf en daar leer je niets van.. ;)

Maar waar we het beiden over eens waren, je moet de GROUP BY-clausule ook gebruiken. Wat heb je tot nu toe bedacht?

Verwijderd

Topicstarter
kijk, deze query moet resultaat geven op een view die ik gemaakt heb.... die view zorgt ervoor dat het overzicht van getallen dat ik in mijn eerste post heb gezet gemaakt word. Dit is de view:
code:
1
2
3
4
5
6
7
CREATE VIEW dbo.Aantal_instrumenten_per_muziekstuk
AS
SELECT     TOP 100 PERCENT dbo.Stuk.stuknr, COUNT(dbo.StukInstrument.instrumentnaam) AS AantalInstrumenten
FROM         dbo.Stuk INNER JOIN
                      dbo.StukInstrument ON dbo.Stuk.stuknr = dbo.StukInstrument.stuknr
GROUP BY dbo.Stuk.stuknr
ORDER BY AantalInstrumenten

het de query voor het maken van het overzicht is dit:
code:
1
2
3
SELECT     stuknr, AantalInstrumenten AS [Aantal Instrumenten]
FROM         Aantal_instrumenten_per_muziekstuk
ORDER BY AantalInstrumenten

Nu zit ik dus met die gegevens en de opdracht die in m'n eerste post staat... Ervan leren hoeft niet, het is maar dat het werkt. Als je de oplossing ZOU weten zou ik je heel erg dankbaar zijn als je die hier ff post :P

edit:
het is mssql btw, misschien handig om te weten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 17:44:
Nu zit ik dus met die gegevens en de opdracht die in m'n eerste post staat... Ervan leren hoeft niet, het is maar dat het werkt. Als je de oplossing ZOU weten zou ik je heel erg dankbaar zijn als je die hier ff post :P
Da's niet helemaal de bedoeling. Dit forum is een programmers 4 programmers forum, en niet een ik zadel iemand anders met mijn werk op forum (zie ook Welkom in P&W -> Quickstart (update 2/10/2002)).

Probeer het dus zelf te kunnen, met hulp van anderen.

Verwijderd

Topicstarter
haha, ik begrijp het al.. maar met 'zoek een sum of count tutorial' heb ik nu ff niks aan ;). kom dan met een structureel statement dat ik wel kan gebruiken :7

• gorgi_19

gorgi_19

Even hardop praten:
Selecteer Aantal instrumenten, Telling van muziekstukken als AantalMuziekstukken uit de tabel Tabelnaam, gegroepeerd bij aantal instrumenten, geordend bij aantal instrumenten.

Wat is er zo moeilijk aan om dit hardop te bedenken?

Verder klopt het inderdaad van MrX (sluit me hier weer eens volledig bij aan.. :P), in de meeste count / group by tutorials moet dit te vinden zijn.

Sowieso om alleen antwoorden te geven heb ik iets op tegen; het is hier geen vraag en antwoord forum. Iemand op het goede spoor helpen, volledig mee eens... :)

Verwijderd

Topicstarter
damn, ik moet nu weg, vanavond zal ik er nog eens op terug komen.. ik zal er over denken

• whoami
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 17:54:
haha, ik begrijp het al.. maar met 'zoek een sum of count tutorial' heb ik nu ff niks aan ;). kom dan met een structureel statement dat ik wel kan gebruiken :7

Zoals reeds gezegd werd, je moet zelf ook wat moeite doen en blijkbaar ben jij daartoe niet echt bereid.

Ik heb niet gezegd, zoek een sum of count tutorial, maar kijk eens in de sql manual naar die sum en count functies en wat ze doen, ik heb ook gezegd dat je dan ook naar de group by clausule kunt kijken.
De query die je nodig hebt is redelijk makkelijk, very basic zelfs en als je die dingen die aangegeven zijn eens bekijkt, kan je hem makkelijk zelf verzinnen.
Maar blijkbaar wil jij geen enkele moeite doen om iets bij te leren en wil je zelf niets uitzoeken adhv de gegevens tips.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.