Toon posts:

[Sensors] Nauwkeurige temperatuur sensoren gezocht..

Pagina: 1
Acties:
  • 809 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek temperatuursensoren met een nauwkeurigheid van < +/- 1°C over een temperatuursbereik van -40 °C tot 70 °C. Het meetbereik moet minimaal van -50 tot +100 lopen.

Dit klinkt simpeler dan het is. De meeste siliciumsensoren komen nog niet in de buurt. Voorbeeldjes: met NTC's (gebruikt in standaard Halfords tempmetertjes) kun je een nauwkeurigheid verwachten van +/- 8 °C bij -40. Silicium tempsensoren zoals de KTY83-110 van Philips of de LM35CA van National Semiconductors (toch sensoren van ca. $25) halen bij -40 ongeveer +/- 2 °C nauwkeurigheid. Nog steeds teveel, en dan ga ik al uit van een nauwkeurige meting van de sensorgrootheid (spanning, weerstand), en evaluatie van een 3e graads polynoom om de waarde terug te rekenen naar een temperatuur.

Welke sensoren komen wel in aanmerking? Themokoppels? Pt100/Pt1000 sensoren? Waar haal ik die sensoren? Wat kosten die sensoren? Welke nauwkeurigheid halen ze (in de praktijk, over het gehele tempbereik, niet alleen rond +25 graden)?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik heb metertjes van stuut en bruin. Hoe nauwkeurig ze zijn weet ik niet, Ressettim gebruikt ze ook.

Zal ff plaatje zoeken, klein moment.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~flux0008/124-2498_IMG.JPG

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik vrees dat die bij -40ºC niet nauwkeurig genoeg zijn...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

hehehehe je ken ook ff met je vinger erin roeren kijken hoe koud het is . :)

nee ff serieus ik zal es even kijken voor je werk bij een bedrijf waar ze gas maken waar ik de naam niet van zal noemen daar hebben ze misschien wel van de temp meters in de werk plaats..
ze werken hier ook met vloeibaar stikstof enzo dus dat word ook gemeten weet nie hoe koud dat is maar toch hehe :)
er zit ook een tenp meter op de tanks enzo.. zal is ff kijken als ik zo naar huis ga :P

ga morgen op vakantie dus als er wat ligt dan benik over 2 weken thuis..

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 17 oktober 2002 @ 15:23:
Ik vrees dat die bij -40ºC niet nauwkeurig genoeg zijn...

Dat weet ik wel heel zeker. +/- 1 graad bij kamertemperatuur is al teveel gevraagd voor die dingen. Ik heb er ook 3, en het is allemaal dezelfde troep. Nog erger dan de tempmeters op mammaplanken :r
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 15:36:
hehehehe je ken ook ff met je vinger erin roeren kijken hoe koud het is . :)
Dat doe je ook 1x bij stromende vloeistof van -26 deg;C, en daarna laat je dat wel in het vervolg :P
nee ff serieus ik zal es even kijken voor je werk bij een bedrijf waar ze gas maken waar ik de naam niet van zal noemen daar hebben ze misschien wel van de temp meters in de werk plaats..
Een merk/type sensor is ook prima, mits aan te komen door de hobbyist.
Alvast bedankt :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom moet je de temperatuur zo nauwkeurig weten?

Normaal ijk je een sensor nadat het ding is ingebouwd.
De grove afwijking is meestal constant, met een microprocessor en een goede thermometer kun je dan de temperatuur precies bepalen. Super nauwkeurige sensors zijn gewoon heel duur, ze worden nadat ze geproduceerd zijn alsnog bijgewerkt.
(Meestal zijn die dingen standaard dan al digitaal)

Tip:
Koop een goede thermometer, of leen er een.
Pak standaard NTC's oid.
ijk de NTC's zodat ze redelijk doen wat je wil met een kleine microprocessor
Ben je ongeveer een 10 euro kwijt voor 8 sensors.

Verwijderd

hoe bedoel je dat?? ?

ze meten hier hoe koud het stikstof is enzo als ik zowiets ken krijge moeje ut dan hebbe? een displaytje met een draad eran met veel elektronica :) hehehe kijken wat er te "lenen" valt :) heb al wel es zowiets gezien hier :P

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik neem aan dat je een "stand alone" meter niet zoek.
Als je dat wel doet kan je zo'n Laser meter kopen, maar die zijn schrikbarend duur :(
(Gebruikt in het bekende THW cpu doorbrandt filmpje)
+200 euro, maar die zijn wel erg nauwkeurig.

Wat het bereik is weet ik niet.

Verwijderd

Gman schreef op 17 oktober 2002 @ 15:46:
Ik neem aan dat je aan een "stand alone" meter niet zoek.
Als je dat wel doet kan je zo'n Laser meter kopen, maar die zijn schrikbarend duur :(
(Gebruikt in het bekende THW cpu doorbrandt filmpje)
+200 euro, maar die zijn wel erg nauwkeurig.

Wat het bereik is weet ik niet.
wat ik weet zowieso van - 25 tot + 439 hehe keer gedaan toen ik nog in mijn koks tijdperk leefde :) ff opgemeten zo`n soort pistooltje :) dingen zijn wel rielex... in de vriezer en op de grill denk wel dat die kouder kunnen meten dan - 25

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik me afvraag:

Je vind 25 euro veel voor temperatuur sensoren en die dingen zijn onnauwkeurig, en nu zoek je veel nauwkeurigere voor minder?

Je hebt van Fluke (en ook wel van andere merken) een plugin voor je voltmeter die dan een thermokoppel kan meten.
Kosten denk ik een euro of 150, maar dan heb je wel een nauwkeurige meting.

(Ben er zelf een jaar geleden mee bezig geweest, en mijn conclusie was dat het gewoon altijd erg duur wordt, ben natuurlijk altijd in voor goedkopere ideeen)

Toch vraag ik me nog steeds af wat nou zo nauwkeurig moet, is het gewoon prestige? Of heb je het nodig voor een phase change koeling?

Als je namelijk een beetje uitlegt waar je mee bezig bent, dan kunnen we misschien nog wat helpen. Het lijkt me stug dat niemand hier op GoT jouw probleem eerder heeft gezien.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Bart: Ik zou deze ff bekijken:

http://www.nl.conradcom.d...age=6&price=Geen+prijs%21

(Je moet 'm wel ff knippen / plakken, want GoT ken deze url nie aan...)

Het gaat iig om Conrad prod. nr. 172502-89, Specs:

Uitvoering zoals bestnr. 17 17 78-89, echter tolerantieklasse 1/3 DIN B = 0,04 W (± 0,1°C) in het bereik van 0 tot 100°C. Arbeidstemperatuurbereik -70 tot +500°C, gedurende korte tijd 600°C. Door de zeer kleine vorm en de hoge nauwkeurigheid ook zeer geschikt voor meetopgaven en toepassing in de geneeskundetechniek.

Prijs: € 7,02 per stuk... (Maar dan heb je wel wat!)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
[nohtml]
TheGhostInc schreef op 17 oktober 2002 @ 15:46:
Waarom moet je de temperatuur zo nauwkeurig weten?
Ik wil bij mijn phase-change systeem ook grootheden als oververhitting van het zuiggas en werking van de suction gas<->liquid line heat exchanger kunnen meten. Dan praat je over enkele graden. Als ik er dan 2 graden naast zit, dan heb ik een fout van 50-70%. Verder irriteer ik me er mateloos aan dat ik een getalletje op de tempmeter zie waarvan ik weet dat het niet klopt. Een gemeten -26 kan zowel -28 als -24 zijn. Nogal een verschil.
Normaal ijk je een sensor nadat het ding is ingebouwd.
Klopt, maar ook voor het ijken van sensoren heb je een referentie nodig. En ook in smeltend ijs en kokend water zijn temperatuursgradienten aanwezig. Verder moet de afwijking wel constant blijven, en da's bij veel sensoren ook nog een probleem.
Tip:
Koop een goede thermometer, of leen er een.
Pak standaard NTC's oid.
ijk de NTC's zodat ze redelijk doen wat je wil met een kleine microprocessor
Ben je ongeveer een 10 euro kwijt voor 8 sensors.
NTC's gaan teveel afwijken. De overdrachtskarakteristiek verandert met de levensduur. Neem een NTC, meet bij 20 graden de weerstand, koel 'm af naar -40, laat 'm weer opwarmen tot 20 graden, meet de weerstand weer, en je zult zien dat deze niet hetzelfde is als de eerstgemeten weerstand.
TheGhostInc schreef op 17 oktober 2002 @ 16:06:
Wat ik me afvraag:

Je vind 25 euro veel voor temperatuur sensoren en die dingen zijn onnauwkeurig, en nu zoek je veel nauwkeurigere voor minder?
Minder hoeft niet, maar het meot ook niet in de honderden euro's per sensor gaan lopen.
Je hebt van Fluke (en ook wel van andere merken) een plugin voor je voltmeter die dan een thermokoppel kan meten.
Kosten denk ik een euro of 150, maar dan heb je wel een nauwkeurige meting.
Ik vind weinig data bij de extremen in het meetbereik. De nauwkeurigheid word gegeven bij 25 graden, en daar is-ie wel in orde.
Toch vraag ik me nog steeds af wat nou zo nauwkeurig moet, is het gewoon prestige? Of heb je het nodig voor een phase change koeling? Als je namelijk een beetje uitlegt waar je mee bezig bent, dan kunnen we misschien nog wat helpen.
Prestige is het vrijwel nooit bij mij. Ik ben niet zo'n mooie-kast-met-raampje-en-ccfl fanaat. Ik wil gewoon kleine tempverschillen kunnen meten, en een enkele temp nauwkeurig. Met mijn huidige tempmeters kan ik net zo goed naar de structuur van de ijsvorming kijken; da's ongeveer net zo nauwkeurig.

Skef schreef op 17 oktober 2002 @ 16:09:
Uitvoering zoals bestnr. 17 17 78-89, echter tolerantieklasse 1/3 DIN B = 0,04 W (± 0,1°C) in het bereik van 0 tot 100°C. Arbeidstemperatuurbereik -70 tot +500°C, gedurende korte tijd 600°C. Door de zeer kleine vorm en de hoge nauwkeurigheid ook zeer geschikt voor meetopgaven en toepassing in de geneeskundetechniek.

Kijk, da's nou wat ik zoek. Ik was nog geen betaalbare Pt1000's tegengekomen.
Heeft er iemand enig idee wat de nauwkeurigheid zou zijn bij -40? En zou ik een standaard 3e orde polynoom dat de weerstand van Pt1000 sensoren afhankelijk van de temperatuur beschrijft kunnen gebruiken?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

DaBit: Kun je niet Conrad mailen of ze je een uitgebreid datasheet toesturen?

Of je zou eens in datasheets kunnen kijken van de DIN-normering (het is 1/3 klasse B)...

Het is iets met normering "ASTM E 1137": Publication date:1997, Standard Specification for Industrial Platinum Resistance Thermometers, Original language, English

Ben het nu ff aan het uitzoeken voor je ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Class "B" +/- .10%

Het gaat dus niet in graden, maar in procenten... Het is 1/3 klasse B, dus dat is .03333% ???

En ik kwam deze pagina tegen, maar die moet je ff door een vertaal-site knallen: http://www.help-temperatura.com.br/html/term_res.shtml

En vertaald (portugees --> engels):
http://fets3.freetranslat...m_res.shtml&Sequence=core

Staat volgens mij ook wel redelijk wat op ;)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

uuhm, ikzelf heb welles een lm39 gebruikt, simpel sensortje van een paar euro, dat per graad 10 uV geeft, heb je schakelingen voor om temps onder 0 te meten, behoorlijk goed verkrijgbaar ook...

Electronics development

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Maar is die ook zo nauwkeurig dan? De nauwkeurigheid is denk ik belangrijker dan de verkrijgbaarheid...

Het gaat er denk ik om dat hij een goede vervanging heeft van zijn huidige sensoren, die misschien ook wel op de LM39 gebaseerd zijn...

• ReseTTim
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb idd dezelfde als -=MOL=- heeft. ik zal ffies kijken of ik het formuliertje nog vind met de specs dan zal ik die is fotograveren..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Met een thermokoppel van bijv. type T, wordt veel gebruikt om lage temperaturen te meten in vochtige omgevingen. Daarmee haal je gemakkelijk die eisen die jij stelt. Bij bijv. Farnell koop je zo'n koppel voor €5 ofzo (best.nr. 707-6147).

Moet je alleen nog ff bedenken hoe je die sensor 'uitleest'.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/acm.rutten/got/DSCF0044.JPG

hier staan de specs in van het thermometertje dat ik en -=MOL=- hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Skef schreef op 17 oktober 2002 @ 21:49:
Class "B" +/- .10%

Het gaat dus niet in graden, maar in procenten... Het is 1/3 klasse B, dus dat is .03333% ???
Pff, geen idee.
En vertaald (portugees --> engels):
Staat volgens mij ook wel redelijk wat op ;)

Idd, in ieder geval weer dezelfde coefficienten voor het polynoom. Toch nuttig.

3lmowww schreef op 17 oktober 2002 @ 22:03:
uuhm, ikzelf heb welles een lm39 gebruikt, simpel sensortje van een paar euro, dat per graad 10 uV geeft, heb je schakelingen voor om temps onder 0 te meten, behoorlijk goed verkrijgbaar ook...

Dat ding hoort bij de familie van de LM34, LM35, etc. Rond kamertemp doen ze het vrij goed (tot +/-1 °C), maar de error bij de randen van het meetbereik loopt behoorlijk op.

AcouSE schreef op 18 oktober 2002 @ 12:58:
Met een thermokoppel van bijv. type T, wordt veel gebruikt om lage temperaturen te meten in vochtige omgevingen. Daarmee haal je gemakkelijk die eisen die jij stelt. Bij bijv. Farnell koop je zo'n koppel voor &#8364;5 ofzo (best.nr. 707-6147).

Moet je alleen nog ff bedenken hoe je die sensor 'uitleest'.

Inderdaad. Het nadeel van een thermokoppel is dat je een temperatuurreferentie nodig hebt. Je hebt namelijk altijd 2 metaal-metaal juncties. Dan is Pt1000 gemeten via een 4-draads methode misschien een betere optie.

Uitlezen is zowiezo een probleem, welke sensor ik ook neem. Je zit toch met kleine spannings/stroomveranderingen te werken, dus aan het analoge frontend worden hoge eisen gesteld. Overigens niet iets wat ik niet kan; 'k heb ook versterkers ontworpen met -127dB THD+N (ongewogen gemeten)

Wat zou jij doen: Pt1000 of themokoppels?

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

denk dat die temp sensor niet echt iets voor je is, toch DaBit?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou je zo geen aanbeveling kunnen doen, ik heb alleen thermokoppels gebruikt in kant-en-klare meetsystemen. Maar dan was nauwkeurigheid nooit een probleem, altijd binnen 1% over een berijk van -73C to +150C

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29

talin

ES-MA

pt100 of pt1000 ?

zijn teperatuurgevoelige weerstanden , daar hoort een tabel bij : bij zoveel weerstand is temp ....

pt1000 is nauwkeuriger dan pt100

wij gebruiken ze op het werk om vrieskolers op temp te houden .
daar is ook nog een uitlees kaartje voor te krijgen om in pc uit te lezen .

temp kan volgens mij een heeel eind onder 0 en een heel eind boven 0 ( volgens mij -140 en + 500 maar pin me er niet op vast )

http://www.cropico.com/index.html
Best Quality Data plus Value for Money
The Series 3000 is a digital thermometer of very high accuracy (0.01 ºC) and very high resolution (0.001 ºC) at an economical price. To ensure that the very best measurements are achieved, PRT probe characteristics may be entered and stored. The measuring current may be reduced by 0.707 to determine self-heating of the probe and may also be reversed automatically to optimise any thermal emf errors.
http://www.google.nl/sear...=Google+zoeken&lr=lang_nl

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Topicstarter
ReseTTim schreef op 18 oktober 2002 @ 18:26:
denk dat die temp sensor niet echt iets voor je is, toch DaBit?

Die jullie hebben niet denk ik.

Bovendien interface ik de sensoren liever zelf, zodat ik er meteen een soort van ChillControl aan vast kan bakken.

AcouSE schreef op 18 oktober 2002 @ 22:50:
Ik zou je zo geen aanbeveling kunnen doen, ik heb alleen thermokoppels gebruikt in kant-en-klare meetsystemen. Maar dan was nauwkeurigheid nooit een probleem, altijd binnen 1% over een berijk van -73C to +150C

Da's bij 100 graden dus +/- 1 graad. Kan ik mee leven dus. De toleranties / niet-lineariteit op de voorversterker + ADC moet ik toch wel beneden de 0.2% kunnen houden.

Offtopic: weet jij nog een eenvoudige manier om een fatsoenlijke stroomspiegel te maken?

[nohtml]
talin schreef op 18 oktober 2002 @ 22:58:
pt100 of pt1000 ?

zijn teperatuurgevoelige weerstanden , daar hoort een tabel bij : bij zoveel weerstand is temp ....

pt1000 is nauwkeuriger dan pt100
Of een tabel, of gewoon een 3e of hogere orde vergelijking die de weerstand als functie van de temperatuur beschrijft.
Pagina: 1