Toon posts:

Opnemen in Studio

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
vraagje,

Wij van plan om een (nieuwe) demo op te gaan nemen. Vorig jaar hebben we al eens in de studio gezeten voor een dag en daar kwamen de volgende 3 nummers uit:
1
2
3
homepage

Nu vind ik het allemaal wat 'iel' klinken, het kan voller, vooral de distortion. Maar hoe? Mischien een andere studio? Mischien heb jij toevallig goede ervaring met een studio?
Ik weet het niet, of is het eigenlijk bij elke studio hetzelfde? Vorig jaar hebben we er maar eentje uitgekozen en niet echt verder gekeken naar andere.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ken Oscar Holleman, van studio RS 29 (www.rs29.nl), maar ik weet niks van prijzen en die zullen wel redelijk fors zijn, aangezien bands als Krezip, Within Temptation, Rosemary's Sons, After Forever, en zelfs K-otic er opgenomen hebben.. Maar vragen staat vrij dus ik zou zeggen informeer eens.. Ik weet uit eigen ervaring dat wat daar vandaan komt topkwaliteit is..

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

mja , gewoon stopppen is beter :P

• TripleM
Ik luister net de mp3'tjes en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nogal rommelig vind klinken.. Iel ook, maar vooral erg rommelig, niet strak.. Hier valt qua opname een stuk aan te verbeteren denk ik, snel een andere studio en vooral andere producer zoeken, het gaat niet alleen om de ruimte en de apparatuur, je moet weten hoe je die moet gebruiken..

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

TripleM schreef op 17 oktober 2002 @ 15:16:
Ik ken Oscar Holleman, van studio RS 29 (www.rs29.nl), maar ik weet niks van prijzen en die zullen wel redelijk fors zijn, aangezien bands als Krezip, Within Temptation, Rosemary's Sons, After Forever, en zelfs K-otic er opgenomen hebben.. Maar vragen staat vrij dus ik zou zeggen informeer eens.. Ik weet uit eigen ervaring dat wat daar vandaan komt topkwaliteit is..
Je vergeet de wereldberoemde Punk-band Heideroosjes ook nog 8)

Verwijderd

Kvind het wel grappige muziek! :)

Maareh, idd het klinkt wat rommelig, net wat uit de maat enzo. Opname kwaliteit is niet echt top ofzow. Ik denk dat je bij een andere studio best wel wat meer kwaliteit erin kan krijgen.

• TripleM
Heideroosje schreef op 17 oktober 2002 @ 18:34:
Je vergeet de wereldberoemde Punk-band Heideroosjes ook nog 8)
Pardon, ik wist wel dat ik nog een bekende band vergeten was.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja we zijn ook van plan om het beter in te spelen, we zijn immers ook een jaar verder.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-04 22:10

Jag

Leuke muziek wel, maar het klinkt idd een beetje rommelig. Gitaar klinkt idd ook niet echt mooi (tenminste, ik vind deze sound niet in de muziek passen). Maar het lijkt wel een band die speelt zonder monitor geluid. Het klopt allemaal net niet.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

hm het download lukt hier niet echt.. maar als ik de verhalen hier zo lees lijkt een slechte technicus te zijn... je kunt zelfs dun klinkende gitaren toch best wel vet opnemen, als je tenminste weet waar je mee bezig bent.. je hoeft nou ook niet direct naar oscar holleman te rennen.. lijkt me een beetje overdone... zoek gewoon een studio in de buurt en vraag of ze wat demo's hebben van dingen die ze daar opgenomen hebben, laat hem jullie demo horen en vraag wat hij anders zou hebben gedaan,
als dat redelijk overeenkomt met jullie beeld van jullie muziek weet je waar je moet zijn..

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Sja, ik denk niet dat een andere studio je veel zal helpen. Een andere mix-engineer wel, want de mix is behoorlijk uit balans (zang erg op de voorgrond, drums erg ver weg bijv.).
Maar om mijn mening eerlijk te geven, denk ik dat ik niet veel meer uit jullie band zou kunnen halen (wel een betere mix denk ik), maar het is imho niet echt superstrak ingespeeld (vooral de drums bedoel ik) en de overgangen van de gitaarpartijen vind ik niet erg subtiel, je hoort hem zijn footswitch intrappen. Zou ik met meerdere dubs gedaan hebben.
Ik weet niet of je op dit soort commentaar zat te wachten, sorry in dat geval.

Verwijderd

Topicstarter
nee is goed hier heb ik denk ik wel wat aan :) bedankt voor al jullie reacties! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Die keer hebben we alles tegelijk ingespeeld, drum, bas, en 2 gitaren. Later de zang en solo er overheen gegooit. Mischien is het beter om eerst de bas en drum te doen en dan de gitaren?? heeft iemand hier ervaring mee? Dat het dat dan mischien een nettere opname wordt.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 13:28:
Die keer hebben we alles tegelijk ingespeeld, drum, bas, en 2 gitaren. Later de zang en solo er overheen gegooit. Mischien is het beter om eerst de bas en drum te doen en dan de gitaren?? heeft iemand hier ervaring mee? Dat het dat dan mischien een nettere opname wordt.
1. de bas is volgens mij met een te hoge output opgenomen
2. een andere drummer die een goed ritme gevoel heeft maakt het de bassist(e) ook beter.
3. ik neem altijd samen met de drummer op (ik ben basgitarist), en daarna gitaar elk stukje appart.
4. de zang neem ik op een zolder op met een hele speciale "dure" microfoon, omdat een zolder 'meestal' niet vierkant is.

tja voor een demo is dat goed genoeg.. oh ja. ik gooi het spul over van een harddiskrecorder naar me pc en ik en mijn broer mixen het spul verder af.
Zoek iemand die dit soort dingen doet en een SAE opleiding doet of deed en geen werk erin kan vinden die je dan toch mooi werkervaring kan laten doen voor een klein prijsje. Dan heb jij een prima demo en hij krijg er wat voor terug. Meestal hebben die lui (zoals mijn broer) zelf de meeste spullen wel in huis, en kan je gewoon in de popstudios/oefenruimtes opnemen mits daar goede spullen aanwezig zijn, en geen lawaaierige headbangers naast je zitten

• djazete

djazete

steel

sae.. brrr.... :)
ik zou niet op opleiding of praatjes afgaan, maar op referentie materiaal en dan luisteren of dat iemand goeie oren heeft.. zo'n opleiding staat daar echt niet garant voor.. ik zou me ook niet teveel af laten leiden door de goeie spullen.... beter een mackie tafeltje dan een dure soundcraft, als er maar iemand achter zit die weet wat die doet...

• TheLemon

TheLemon

Wat is er mis met de SAE?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djazete schreef op 20 oktober 2002 @ 12:10:
ik zou niet op opleiding of praatjes afgaan, maar op referentie materiaal en dan luisteren of dat iemand goeie oren heeft.. zo'n opleiding staat daar echt niet garant voor.. ik zou me ook niet teveel af laten leiden door de goeie spullen.... beter een mackie tafeltje dan een dure soundcraft, als er maar iemand achter zit die weet wat die doet...
precies :Y) the lemon :P

iemand die weet wat ie doet..
waarvoor zit je dan op de sae :? :P
daar krijg je voornamelijk praktijk les.. en dan is dat niet voldoende ? ? O-)
ik kan er verder uitgebreid op ingaan maar doe het niet :*)

Artiekeltjes lezen van sos is ook niet alles :9 (naja?. :P )

als we allemaal maar toch gezond zijn?? }:O

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

de compressor limiter had feller afgesteld moeten worden dan was het hele probleem opgelost. De punch van de bassdrum gaat leiden en dat is wat mist.

haal de opnames nog eenmaal door een goede c/l en luister nog een keer.. je zult verrast zijn.

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

ik ga het proberen voor je, ik neem contact met je op via je hotmail, stay tuned

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

Ik kanje mischien helpen :) Goedkope studio , ruime oefenruimtes en chille lui ( ik dus :P ) Tis wel In Leeuwarden :/

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

done

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08-2025
ja Ik ben geen muziek registrateur wil het wel worden(ben voor de vooropleiding op zo'n stukje . gezakt voor het conservatorium te Den Haag) Ik nu niks anders als een grote zeikerd wat betreft opnamekwaliteit met goede oren, ik heb bij opname beoordelen(aan de hand van een aantal fouten) voor de toelating in Den Haag maar 2 fouten gemaakt in 20 sampels.

nou ik heb ook even geluisterd(op mijn koptelefoon en Hifi-set) en inderdaad kan ik zeggen wat de andere al zeiden dat het niet echt strak loopt, maar het klinkt wel aardig.
Nog een vraagje hoeveel tijd waren jullie kwijt met het opnemen en dergelijke. En hebben jullie ook contact gehad met de technicus die achter de mengtafel zat. Want naar mijn oren heeft hij zitten slapen en heeft hij jullie gewoon laten spelen zonder einige feedback van wat hij er van vond. En dan nog wat de het "iele" komt volgens mij doordat de drums teveel zijn afgezwakt. Ook klinkt de opname nogal "dood" en dynamiek loos. Vooral de gitaren blijfen bijna altijd even hard terwijl er in real life wel degelijk verschil tussen aanslagen van de snaren zit. Het moet wel in de muziek passen maar in nummer 1 zou het volgens mij niet mistaan. 2 iets minder maar toch.
De vocals zijn die gezongen terwijl er een monitor naast stond want het is inderdaad net niet helemaal goed (lees het is nu eigelijk vals op sommige punten). Het is jammer dat je zo duidelijk de 2 lagen hoort en dat het geen geheel is geworden. Je hoor een duidelijke scheiding tussen de "achtergrond" (drums gitaren bas) en de voorgrond (vocals). Het is ook weer een duidelijk voorbeeld van mengtafel stereo. Ofwel het is allemaal recht gedraaid zodat het lijkt dat je met ze alle mooi op een lijn/punt hebt gestaan.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik in de muziek wordt getrokken doordat er absuluut geen diepte in het stereo beeld zit. Ik heb de nummers ook op bij Hifi set afgespeelt waar naar mijn mennig een krachte en vrij goed staat stereobeeld wordt neergezet en de muziek is zelfs daarop gewoon plat. Doordat de "achtergrond" geen enkel iets harder geluid heeft of een geluidsspoor dat leidt wordt het een rommeltje. Niemand kan zich als het ware "optrekken" aan de timming(de drummer zoals andere zeiden zit er soms echt volledig naast) van een ander zodat de fouten worden "verborgen". Dit is ook nadelig voor het stereo effect.

Mijn mennig (dit veschilt van smaak want ik ben persoonlijk niet echt weg van commerciele muziek)
- Het begin van de nummers is nou niet echt orgineel verzin iets leukers
- De opset (schema) van het nummer en de akkoorden klinken heel er commercieel (Lees Americana style punk wat nu nog al goed schijnt te verkopen) Ik zou zelf een leuker akkoorden schema bedenken.

Nou ik zit nu weer dingen te herhalen en ik ben geen pro ik heb zelf weinig met opname van bandjes te maken, maar ik hoor wel wat er mis is in een opname en probeer dat dan te beredenen (zover mijn huidige technische kennis gaat) waarom en waar dat fout is gegaan.

Ik hoop dat ik niet te veel ben gaan neuken op mieren.
Maak mij niet af op on wetenheid want ik ben ook maar een gewone sterfeling met goede oren (dat zegt iedereen in mijn buurt)

Ps
Mag ik nummer 1 proberen te fixen met huis tuin en keuken troep? Zodat hij beter gaat klinken?

Ps2
ALs ik het mag vragen hoeveel waren jullie kwijt aan studio kosten afmixen en dergelijke en hoeveel tijd kregen jullie?

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

goeie oren? already done

• TripleM
Ik wil wel es horen wat het resultaat is, no way dat een compressor/limiter dit probleem oplost..

• djazete

djazete

steel

sjonge wat een gel*l weer zeg... 'zolang je er maar genoeg compressie tegenaan gooit klinkt alles beter". "je moet echt die focusrite hebben hoor, anders klinkt het gewoon shit", "blablablablablablabla"...
het enige wat je met die 2track nog kunt doen is wat puntjes op de I zetten (wat door sommigen masteren genoemd wordt), maar daar krijg je het muzikaal echt niet beter mee. je kunt wel alles plat compressen, maar dat komt de muzikaliteit nou niet echt ten goede...
waarom ik SAE niet echt het einde vind is dat ik vind dat het vrij beperkt is. maar dat is een andere discussie...
het is niet per definitie een slechte opleiding hoor. maar ik zou gewoon niet afgaan op iemand omdat ie nou toevallig SAE gedaan heeft. Volgens mij kan iedere harrie met geld de SAE doen, of niet?

zeggum, vinz98, wat maakt het zo dat jij denkt dat je het beter kunt dan de rest..? voor mn gevoel straalt er een zekere arrogantie uit je postings.. kan aan mij liggen hoor, maar je praat ook niet echt mee.. die opmerkingen over compressie hebben we wel een beetje gehad volgens mij...
leg eens uit als je wilt....

btw, als iemand die mp3tjes elders kan hosten, ik kan die dingen echt nie tdownloaden hier. weet niet wat het is...

Verwijderd

Topicstarter
ja natuurlijk mag je proberen te fixen als je het maar wel aan ons laat horen ;) :) ik heb ook nog wel het orgineel in wave, maar dan moet je maar ff mailen(niekverw@hotmail.com) dan zet ik m wel op een ftp server ofzow.
We werkten wel met monitors, we hadden koptelefoons op waar alles doorkwam. De studio was opzich netjes ingericht met een gescheiden control ruimte en speelruimte. Alleen was de technicus naar mijn idee niet ingesteld op dit soort muziek, het was meer iemand die opnames maakte van leuke akoustisch popiejopie muziek, enzow ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. We waren met alles zo'n 5 uur bezig van 45gulden/uur. Het was onze eerste keer in de studio en we hadden er geen ervaring mee, dus keken we maar hoe het gaat. :P

• smaij
  • Nu online
gitaarwerk schreef op 20 oktober 2002 @ 22:32:
[...]
iemand die weet wat ie doet..
waarvoor zit je dan op de sae :? :P
daar krijg je voornamelijk praktijk les.. en dan is dat niet voldoende ? ? O-)
ik kan er verder uitgebreid op ingaan maar doe het niet :*)
volgens mij weet jij niet waar je het over hebt. op de SAE krijg je echt wel theorie. het verschil zit hem erin dat je theorie minder zwaar meeteld dan je praktijk. EN om de praktijk goed te presteren moet je THEORIE echt wel ok zijn. so be it!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08-2025
ja
Nee je zegt het zelf al want een technicus die nooit zulke muziek heeft gemaakt zal er inderdaad meestal niks van bakken. Vind het trouwens wel vreemd dat er dan zo weinig dynamiek in zit omdat akoustiche intrumenten vol zijn van dynamiek.
Ik zal eens wat gaan prustsen ik zet hem denk ik wel zelf over in wave aangezien mijn Geweldige upc lijn deze hele vakantie naar de bagger zal zijn. Maar ja wat wil je ook met ongeveer 150.000 man op een lullige server complexje :( en dan te bedenken dat iedereen vakantie heeft. Terwijl in het dorp er naast een dikke gigabit lijn ligt direct naar de server in arnhem :)

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• smaij
  • Nu online
djazete schreef op 20 oktober 2002 @ 12:10:
Dat klopt wel wat je zegt. Daar ben ik het wel mee eens. Maar als ik luister naar hun muziek, vind ik ze nog niet zo ver, om veel geld aan een demo te besteden. Ik zou gewoon een 'goedkoper' mannetje zoeken die zichzelf nog waar moet maken en bijvoorbeeld zon opleiding doet/deed en zelf wel wat spullen heeft om mee op te nemen en te mixen.

Verwijderd

Topicstarter
sorry het waren geen akoustische nummers wat hij opnam maar 'cleane' muziek, van bijv muziekscholen e.d.

Verwijderd

Neem de goedkoopste studio en een goede geluidstechnicus. (Eentje die van zn werk houdt, want deze heeft zitten Patiencen tijdens de gig)

• TheLemon

TheLemon

djazete schreef op 21 oktober 2002 @ 12:13:
sjonge wat een gel*l weer zeg... 'zolang je er maar genoeg compressie tegenaan gooit klinkt alles beter". "je moet echt die focusrite hebben hoor, anders klinkt het gewoon shit", "blablablablablablabla"...
Helemaal mee eens, iedereen meent dat compressie alles oplost, zonder precies te weten wat een compressor doet en waarvoor men(pro audio engineers) dat gebruikt.
...waarom ik SAE niet echt het einde vind is dat ik vind dat het vrij beperkt is. maar dat is een andere discussie...
het is niet per definitie een slechte opleiding hoor. maar ik zou gewoon niet afgaan op iemand omdat ie nou toevallig SAE gedaan heeft.
Heb je de opleiding gedaan of ken je iemand? Ik heb hem namelijk wel gedaan en ik ben het niet met je eens. Het is juist een behoorlijk theoretische opleiding met wat praktica voor de verduidelijking van de theorie. Ik ben het verder absoluut met je eens dat iemand die SAE gedaan heeft per definitie een goede engineer is, want om daar te slagen hoef je geen bijzonder talent te zijn of een hoog IQ te hebben. (het helpt wel voor hogere cijfers :P ).

Het leren voor audio engineer begint pas na de opleiding, in de praktijk, maar ik heb zelf enorm veel voordeel van de theoretische basis, zodat ik weet wat ik doe, waarom ik het doe, en hoe het precies werkt. Ik spreek heel veel 'collega' audio-amateurs en ik merk gewoon dat zij wel ongeveer weten hoe ze de spulletjes moeten gebruiken, maar daar hebben ze lang over gedaan en ze weten eigenlijk niet precies wat er gebeurt met je signaal. Ik denk dat ik nu het maximale resultaat kan halen uit zeer beperkte middelen.
Daar komt bij dat je even kennis hebt mogen maken met een professionele studio met erg mooie (en dure) spulletjes en weet waarvoor je spaart.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dat 2e liedje zelf ook ff geprobeerd beter te maken cubase en wat extra plugins. het is gewoon eigenlijk gewoon een kl*te opname maar als je al die demo's van andere beginnende bandjes hoort ben ik hier best tevrede mee: liedje

ik weet niet of ik dat mp3'tje van vinz98 mag posten dus dat moet ie dan maar zelf doen als ie dat wil.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-04 22:10

Jag

Het verschil tussen iemand met en zonder theoretische kennis is dat de laatste niet precies weet waar hij mee bezig is. Maar in praktijk kan je meestal best ver komen zonder denk ik.

• djazete

djazete

steel

TheLemon,
ik heb 2 mensen in de klas zitten die SAE gedaan hebben, en ik heb van hun het idee gekregen (mede doordat ze dus mijn/onze studie er nog achteraan doen) dat SAE vrij beperkt is, in vergelijking met wat ik/we nu doen...
(audio design aan de hku)
ik heb even gauw gekeken op de site van SAE en ik ehb het idee dat SAE binnen de cursus meer over techniek gaat dan over creativiteit of muzikaliteit... dat vind ik dus een gemis. ook het plaatsten van een mix in een muzikale context (arrangement, ensemble, etc) wordt volgens mij nie echt gedaan, maar dat weet ik dus niet zeker.. het is ook maar 9 maanden waarin je in die 9 mnd dus leert om met een boel apparatuur om te gaan (digitale studio, analoge studio, midi, protools, postproductie) dus ik kan me een boel onderwerpen bedenken die niet echt aanbod komen...
vandaar.. maar als je SAE als aanvulling gebruikt als talentvolle muzikant of iemand die al goed is met muziek en mixen, maar wil weten waar ie nou echt mee bezig is, is het een goeie aanvulling denk ik...
maar volgens mij vind er gewoon geen goeie selectie plaats, dus staat SAE ook niet echt garant voor iets, wat ik een beetje een kwalijke zaak vind omdat het al gauw wél genoemd wordt alszijnde kwalificatie...

naast dat vind ik dat we hier op GoT maar weer eens wat moeten doen in de bovenkant van het semi profie audio/muziek gebied... ik zal kijken ofi k binnenkort wat multitracks kan regelen zodat we eoa mix projectje kunnen starten. lijkt mij harstikke leuk om van elkaar te leren enzo...

• TheLemon

TheLemon

Ja, erg goed plan. Misschien een idee om het forum te splitsen in de pc/geluidskaarten/tv-in en -out verhalen en de (semi-)pro audio/video kant. Zonder mensen te willen aanvallen vind ik het niet altijd even handig om door al die audigy/sblive en andere topics te zoeken naar interessante audiotopics.

Je hebt in je laatste post op zich helemaal gelijk. De selectie zou best strenger mogen. Het principe van SAE is dat de mensen die eraan beginnen veel tot erg veel affiniteit met muziek hebben, maar gewoon het cursusgeld meenemen is meestal toch wel genoeg. Ik vind het hebben van je SAE diploma ook niet iets om naar anderen toe te adverteren ofzo, maar meer een verrijking van jezelf als audio-engineer.

Je moet alleen wel duidelijk onderscheid maken tussen de HKU en de SAE. Wat ik van de HKU begrepen heb (ik ben eens bij een open dag geweest, toen nog voor muziektechnologie) is dat er ook veel nadruk ligt op muzikaliteit, ik moest voor plaatsing ook het complete toelatingstraject voor conservatorium en meer doen. Je kan er dus meer kanten mee op, producer, componist en arrangeur bijvoorbeeld ool.
Bij de SAE word je opgeleid tot audio engineer, maar vooral mix-engineer, da's een ander beroep dan producer, meer de 'handen en oren' van de producer eigenlijk.
Er wordt (werd moet ik zeggen, zes jaar geleden) zijdelings wel wat aandacht besteed aan live-geluid, MIDI en pc's, radio, video en sync, maar niet of nauwelijks aan muziektheorie.

Iemand die van de SAE komt kan zich wel specialiseren in veel onderwerpen zoals studio-ontwerp (akoestisch), ontwikkeling en ontwerp van apparatuur, je werkgebied ligt dan eigenlijk meer in dienst van de muziek.

Btw: wat doe je zoal in de muziek/techniek? Kan ik eens wat horen?

• djazete

djazete

steel

ik doe dus audio design en dan nu de afstudeerrichting studiotechniek en software ontwerp voor geluid en muziek (DSP, vstplugins maken, dat soort dingen).. muziek technologie is inderdaad meer gericht op muziek dan op techniek, maar de techniek wordt wel aangedaan maar minder diep dan bij audio design, en bij ons hetzelfde maar dan met muziek...
als producer moet je toch wel een beetje weten hoe de techniek zit, maar je hoeft het niet helemaal tot in detail te weten...
en ik vind dat een engineer ook een score zou moeten kunnen meelezen of in ieder geval wat muziek theorie aan boord hebben, en kunnen horen als er iets vals is, wat dat dan is en waar het zit...

we krijgen ook akoestiek (van de man die de wisseloord masterruimte ontworpen heeft), signaal theorie, klank ontwerp, muziek geschiedenis en theorie, etnomusicologie, programmeren, interface ontwerp (basics) ... , studio techniek in allerlei vormen en maten...

zoals jij SAE ziet, zie ik er wel wat in, zeg maar :)
maar zoals iemand in deze thread zei van, zoek iemand van de SAE dacht ik, mja.. nee dus :)
vandaar...
maar per definitie staat geen enkele opleiding garant voor een hoog nivo...
ookal haal je je cijfertjes.. zeker op het gebied van audio is dat zo..
ik heb wel wat dingen die ik je kan laten horen kaar ik heb mn pc net weer enigzins opgelapt en moet dus wat muziek van mezelf + een mix die ik laatst gemaakt heb voor school online gaan zetten..
ik doe ook wel dingen freelance samen met mijn vader (producer/muzikant) in onze homestudio (met als basis een pc met logic (ik ga nuendo 2.0 overstap maken denk ik) met een hammerfall en een o2r met wat mics en randapparatuur)), klein schalige cdproducties enzo... maar wel leuk werk .. :)
en jij? :)

edit:
mja dat forum opsplitsen is opzich een goed idee, maar ik denk dat het buiten het GoT bereik valt en dat er gewoonweg te weinig gepost zou worden, dus wellicht is het wat om een subforum op te zetten..?
synthforum vind ik ook niet echt persoonlijk... maar goed..
moeten we tzt maar ff kijken
ik zal iig ff wat leuke multitracks proberen te verzamelen en tegen die tijd post ik wel een topicje....

• TheLemon

TheLemon

djazete schreef op 21 oktober 2002 @ 23:48:
...(met als basis een pc met logic (ik ga nuendo 2.0 overstap maken denk ik) met een hammerfall en een o2r met wat mics en randapparatuur)...
Ik ga nu gewoon heel erg off-topic door, maar dat vindt de topicstarter vast niet erg ;) . Ik heb nog heel erg weinig zelf, alleen een pc met Nuendo 1.6, een 4-track tapedingetje en twee shure mics. Zelfs alleen nog maar een SB van drie knaken in mijn pc. Is Nuendo 2 er al dan?
Hoe bevalt die Hamerfall je? Ik zit namelijk toevallig te overwegen om die aan te schaffen.
Het liefst zou ik een 16- of 24-track externe hd-recorder kopen om op locatie op te kunnen nemen, dan thuis via de hammerfall bijv. in de pc. Editen in Nuendo en verder afmixen in Nuendo en/of weer naar analoog met een externe mixer en 19" fx spul ofzo.
Als je wat wil horen, op de site van mijn band kun je wat samples luisteren van onze demo. Ik ben zelf best tevreden over het resultaat, als je bedenkt dat dat allemaal met twee sb-tjes en één AC97 onboard kaartje is gedaan, zonder dat ik verder nog randapparatuur heb.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heb je de drum dan goed opgenomen?

• jadjong
  • Niet online
TheLemon schreef op 22 oktober 2002 @ 22:04:
[...]

Ik ga nu gewoon heel erg off-topic door, maar dat vindt de topicstarter vast niet erg ;) . Ik heb nog heel erg weinig zelf, alleen een pc met Nuendo 1.6, een 4-track tapedingetje en twee shure mics. Zelfs alleen nog maar een SB van drie knaken in mijn pc. Is Nuendo 2 er al dan?
Hoe bevalt die Hamerfall je? Ik zit namelijk toevallig te overwegen om die aan te schaffen.
Het liefst zou ik een 16- of 24-track externe hd-recorder kopen om op locatie op te kunnen nemen, dan thuis via de hammerfall bijv. in de pc. Editen in Nuendo en verder afmixen in Nuendo en/of weer naar analoog met een externe mixer en 19" fx spul ofzo.
Als je wat wil horen, op de site van mijn band kun je wat samples luisteren van onze demo. Ik ben zelf best tevreden over het resultaat, als je bedenkt dat dat allemaal met twee sb-tjes en één AC97 onboard kaartje is gedaan, zonder dat ik verder nog randapparatuur heb.
De meeste digitale Multitrack-recorders van tegenwoordig hebben of een ethernetpoort of een removable HD rack zodat je die ook in je pc kan stoppen. Dan hoeft je geen dure kaarten meer te kopen om het geheel over te zetten naar je pc.

• TheLemon

TheLemon

Microfoons voor de kick, de snare, overheads links en rechts, hihat en twee toms (drummer heeft er maar twee). Dat via een klein mixertje naar vier sporen taperecorder gemixt als één kick-track, één snare-track en een stereomix gemaakt van overheads en toms. Viersporenrecorder via twee sb's in Nuendo opgenomen. Ik was later ontevreden over die toms+overhead, dus heb ik die tracks gedupliceerd en op de kopie-sporen met gates en eq's de toms eruit gefilterd, is nog best aardig geluid geworden. (niet dat ik dat ooit nog zo ga doen, veel te veel werk en niet echt supergeluid natuurlijk)

• TheLemon

TheLemon

jadjong schreef op 22 oktober 2002 @ 22:24:
[...]

De meeste digitale Multitrack-recorders van tegenwoordig hebben of een ethernetpoort of een removable HD rack zodat je die ook in je pc kan stoppen. Dan hoeft je geen dure kaarten meer te kopen om het geheel over te zetten naar je pc.
Aha, maar is het formaat dat die multitracker gebruikt een beetje compatibel met pc's en de software, of zit ik dan meteen vast aan bepaalde software/merken?

• djazete

djazete

steel

(hippe foto: Afbeeldingslocatie: http://www.whiterussian.nl/biofotos/Thelemon_3.jpg :) )
Ik luister nu jail dinges, heb hier geen goeie speakers bijdehand, dus kan het niet echt behoordelen.. het klinkt in ieder geval verzorgt, alsin iemand die wel weet wat ie doet qua opnames enzo.. qua mix vind ik dat er nog wel dingen aan kunnen gebeuren, maar wellicht is dat jouw keuze om het juist te doen zoals je het doet...

die hammerfall bevalt erg goed.. goeie drivers, en de rest is al digitaal vanuit de o2r, dus ja...

nuendo 2.0 is er nog niet maar is wel gepresenteerd op die grote beurs in amerika waarvan ik niet meer op de naam kan komen.. handig
ik geloof dat ie voor januari geplant staat.. tot die tijd werkt logic 5.x ook erg goed....
opzich maken je plugins veel uit van je setup... dus ja het platform maakt dan minder uit voor mij.
(qua automatisering is het gewoon ff oefenen :))
ik zou zelf niet zo gauw overstappen naar allerlei analoge apparatuur, ten eerste omdat het veel duurder is dan digitaal en ten tweede omdat het niet total recall is, wat ik erg irritant vind...
en analoge externe apparatuur die beter is dan goeie plugins is direct extreem duur...
maar goed...

wat wel wat waard is is een mix control apparaat.. het scheelt gewoon echt of je die knop onder je vingers hebt of niet...
als je handig met electronica bent bestaan er goeie zelfbouw programmeerbare midimixers..
(www.ucapps.de geloof ik)

als je trouwens analoog i/o wil met je geluidskaart kan ik je ook wel een midiman aanraden.. die had ik hiervoor en was daar erg goed over te spreken (1010)... maar goed..

http://www2.hku.nl/~jan5/muziek/ voor mijn eigen muziek (meer demo's voor mezelf, maak het echt voor mezelf dus ook weinig aandacht besteed aan de mix) en dat nummer van de auratones, dat heb ik wel met zorg gemixt...

• TheLemon

TheLemon

Jaja, was van een heel flauw gangsta-feestje.
Ik heb ff die aura mix geluisterd, vind hem erg goed (totaal niet mijn muziek verder maar goed..). Goed gebalanceerd en wel een beetje droog, maar niet te. Solo instrumenten en hammond had ik ietsje meer naar achtergrond gezet misschien en misschien overhead v/dd drums iets harder (ride vind ik altijd erg mooi in jazz) Erg relaxed dat je die kwastjes? over die snare hoort gaan, veel mensen gaten zo'n snare helemaal dood.
Verder, master je je tracks? Want deze was extreem zacht.

Maar verder ook goed id van zo'n controller, dat was idd één v/d redenen om toch met een externe mixer te werken voor mij, met zo'n muis is toch niet alles. Andere reden is dat ik nog weinig (eigenlijk geen) goede plugins gehoord heb, die compressor van Nuendo doet het wel aardig, maar galms en delays vind ik behoorlijk matig. Dan spaar ik liever nog even voor een lexicon ofzo, of weet je betere plugins te vinden?

btw: de Namm

Verwijderd

Topicstarter
TheLemon schreef op 22 oktober 2002 @ 22:29:
Microfoons voor de kick, de snare, overheads links en rechts, hihat en twee toms (drummer heeft er maar twee). Dat via een klein mixertje naar vier sporen taperecorder gemixt als één kick-track, één snare-track en een stereomix gemaakt van overheads en toms. Viersporenrecorder via twee sb's in Nuendo opgenomen. Ik was later ontevreden over die toms+overhead, dus heb ik die tracks gedupliceerd en op de kopie-sporen met gates en eq's de toms eruit gefilterd, is nog best aardig geluid geworden. (niet dat ik dat ooit nog zo ga doen, veel te veel werk en niet echt supergeluid natuurlijk)
enne dat doe je allemaal meet 2 shure mic's :?

• jadjong
  • Niet online
TheLemon schreef op 22 oktober 2002 @ 22:30:
[...]

Aha, maar is het formaat dat die multitracker gebruikt een beetje compatibel met pc's en de software, of zit ik dan meteen vast aan bepaalde software/merken?
Gewoon in simpel .Wav formaat en dat maal 24 natuurlijk, dus HD-space is niet overbodig :P
djazete schreef op 22 oktober 2002 @ 22:40:
wat wel wat waard is is een mix control apparaat.. het scheelt gewoon echt of je die knop onder je vingers hebt of niet...
als je handig met electronica bent bestaan er goeie zelfbouw programmeerbare midimixers..
(www.ucapps.de geloof ik)

als je trouwens analoog i/o wil met je geluidskaart kan ik je ook wel een midiman aanraden.. die had ik hiervoor en was daar erg goed over te spreken (1010)... maar goed..
Of motu 828/896 @ firewire
http://www2.hku.nl/~jan5/muziek/ voor mijn eigen muziek (meer demo's voor mezelf, maak het echt voor mezelf dus ook weinig aandacht besteed aan de mix) en dat nummer van de auratones, dat heb ik wel met zorg gemixt...
Het jammere van die externe mixcontrollers is dat ze duurder zijn dan een stand-alone digitale mixer met ingebouwde midicontrol. Voor hetzelfde geld kan je dus een externe mixer krijgen waar je eveneens je software mee aan kan sturen.

• djazete

djazete

steel

Het jammere van die externe mixcontrollers is dat ze duurder zijn dan een stand-alone digitale mixer met ingebouwde midicontrol. Voor hetzelfde geld kan je dus een externe mixer krijgen waar je eveneens je software mee aan kan sturen.
echt niet! :) ik weet niet waar jij dan naar kijkt, maar dat klopt niet echt... anders was iedereen allang over gestapt op een dm2000 of o2r :) (of doel je op de digi002?)

tnx theLemon voor je complimenten etc
en ja, deze is gemasttered alleen op -6db rms...
ik weet niet waarom :) ik vond op de een of andere manier dat ie beter klonk op deze manier dan dat ik hem nog verder omhoog pushde.. maar goed... mastering heb ik neit zo gek veel tijd aan besteed...

qua plugins: waves (!!), sonic timeworks.. ultrafunk
dat zijn de dingen die ik het meest gebruik.. de sonic timeworks EQ is echt meesterlijk en de waves compressor gebruik ik wel vaak.. erg subtiel qua klank dus goed voor correctie.. ik vind de compressor uit de o2r weer erg goed klinken voor het compressie effect als het ware...
qua galm gebruik ik vaak ook waves (trueverb) maar ik vind reverb nog een vrij lastig item op de een of andere manier..
voor die mix heb ik trouwens een lexicon lxp 15 gebruikt

qua delay's vind ik de standaard tape delay uit logic best OK en zo zijn er meer (freeware) delay's die wel OK zijn (delay is een relatief simpel effect om te bouwen in vst)

el hefe: drums opnemen kan zo:

in de kick (of er voor/erachter) zet je een dm112 van sennheiser (ik ben geen type-nummer-onthouder, maar dr komen wel mensen die die type nummers corrigeren na het posten van dit bericht ;)), positioneer hem zo zodat je het geluid hebt wat je wilt hebben
boven de snare zet je een sm 57 van shure
boven de hi-hat zet je een akg c541
boven je toms zet je per tom een md 421 van sennheiser neer
en als overheads gebruik je bv 2x c414 van akg of whatever.. c414 zijn niet zo gebruikelijk wellicht, maar je kunt iedere fatsoenlijke condenser gebruiken als overhead...
tenzij je ze goed neerzet, maar dat geld voor alle mics

dit is een beetje zo'n stnadaard set...
het kan ook met minder
uiteraard.. je kunt ook zonder tom mics werken en je overheads net zo lang goed neerzetten totdat je een goeie mix hebt (ookal krijg je minder punch van je toms)

als je bv jazz opneemt, hoef je niet eens al je losse trommels en bekkens uit te versterken maar heb je vaak aan 1 stereo paar in een goeie ruimte wel genoeg (evt een extra mic bij de kick of snare voor wat extra pulse in je klankbeeld)

bij opnemen en neerzetten van mics geldt: gebruik je oren!!!

ik probeer altijd een goeie koptelefoon op mn kop te zetten, met een verlengsnoer als het kan (hangt van de ruimte/studio af waar je opneemt) en dan de drummer per trommel iets laten spelen, dan zelf je mic neerzetten zodat je direct kan horen wat er gebeurt als je je mic positie veranderd..
maar dat werkt niet altijd goed (bv met afwijkende akoestiek)
wat ook kan is gewoon trial n error (opnemen luisteren aanpassen opnemen etc)
er zijn ook boeken over en artikelen in magazines

er bestaat geen 'zo moet het' in opneem land, dus wees creatief... maar aangezien jij geen technicus bent maar een technicus inhuurt... ach :)

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

jjkewl

Computer problems?!

Het geheel klinkt veel te veel gecomprimeerd juist! Snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat het zelfs nog platter moet. Maar vooral de mix zuigt een beetje. Als je de raw tracks nog hebt liggen wil ik het wel voor je opnieuw doen. Kan alleen niet de opnames beter maken dan dat ze zijn.

Muzikaal gezien ga ik geen oordeel (ik heb het cons in Den Haag afgemaakt en believe me het gaat om oren + muziekkennis en niet om techniek waar de nadruk nogal ligt bij SAE al werken daar wel wat oud klasgenoten van me :P ) geven daar ging de vraag ook niet over. Vind het best aardige muziek, technisch niet perfect maar gewoon een leuke demo.

Ik doe veel geluid voor bands, en jullie passen wel als tegengewicht voor Jimmyhat in mijn lijstje ;)

Zoeken de Heidenroosjes trouwens nog een leuke zindelijke geluidsman?

Anyway, ik weet een goed doch erg goedkoop studio'tje in Leiden en wil wel jullie nieuwe demo doen.

Of als jullie rijk zijn kunnen we het ook in Studio150 doen (wel lekkere otari en ouwe compressie troep).

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Verwijderd

Topicstarter
dazjette, ik heb geen drummic's ;) ik vroeg me alleen af hoe THeLemon dat had gedaan met z'n sblive kaartje (en 2 mic's).

en jjkewl:

Als het goed is gaan binnenkort een paar dudes ofzo bij ons opnemen voor niks. Dus kijken we eerst hoe dat gaat klinken (die overigens ook optredens regelen). Als dat niet is wat we willen gaan we op zoek naar een studio en hou ik jou wel in ged88 :). Jij bent dan alleen de producer/geluidstechnicus ofzow? en wij huren de studio dan voor een tijdje? of hoe gaat dat.

enne we zijn niet rijk ;)

• djazete

djazete

steel

Ah:) op die fiets...
nee ik denk dat TheLemon het nie tmet 2 mics heeft opgenomen :)
dat was zn thuis setup.. dus ja
jjkewl, zou studio 150 niet een beetje aan de dure kant zijn voor een beginnende band??
veel te hoog gegrepen. maar goed twas maar een grapje geloof ik ;)

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 14:06:
dazjette, ik heb geen drummic's ;) ik vroeg me alleen af hoe THeLemon dat had gedaan met z'n sblive /me mocht ik willen SBlive.. kaartje (en 2 mic's).
Onze drummer heef alles apart ingespeeld ;) no really...

Die twee mic's zijn mijn eigendom, ik heb er uiteraard een paar bijgeleend, maar verder niks bijzonders, geen condensers ofzo, ik geloof dat het van die Sennheiser clip-on mics waren. (huren kost ook erg weinig trouwens) De drumkit zelf was trouwens ook van behoorlijke baggerkwaliteit, alsook de ruimte (drumhok in dB's te Utrecht voor de kenners ;) )
Ik vind het zelf gewoon geinig dat het nog best aan te horen is met die relatief goedkope mics en verder alleen mijn eigen spulletjes. Heb wel in de mix het geheel dicht moeten smeren met compressie en galm om het slechte geluid van de afzonderlijke tracks een beetje te maskeren.

[ Voor 0% gewijzigd door TheLemon op 23-10-2002 21:50 . Reden: humor toegevoegd ]

Pagina: 1