Het jammere van die externe mixcontrollers is dat ze duurder zijn dan een stand-alone digitale mixer met ingebouwde midicontrol. Voor hetzelfde geld kan je dus een externe mixer krijgen waar je eveneens je software mee aan kan sturen.
echt niet!

ik weet niet waar jij dan naar kijkt, maar dat klopt niet echt... anders was iedereen allang over gestapt op een dm2000 of o2r

(of doel je op de digi002?)
tnx theLemon voor je complimenten etc
en ja, deze is gemasttered alleen op -6db rms...
ik weet niet waarom

ik vond op de een of andere manier dat ie beter klonk op deze manier dan dat ik hem nog verder omhoog pushde.. maar goed... mastering heb ik neit zo gek veel tijd aan besteed...
qua plugins: waves (!!), sonic timeworks.. ultrafunk
dat zijn de dingen die ik het meest gebruik.. de sonic timeworks EQ is echt meesterlijk en de waves compressor gebruik ik wel vaak.. erg subtiel qua klank dus goed voor correctie.. ik vind de compressor uit de o2r weer erg goed klinken voor het compressie effect als het ware...
qua galm gebruik ik vaak ook waves (trueverb) maar ik vind reverb nog een vrij lastig item op de een of andere manier..
voor die mix heb ik trouwens een lexicon lxp 15 gebruikt
qua delay's vind ik de standaard tape delay uit logic best OK en zo zijn er meer (freeware) delay's die wel OK zijn (delay is een relatief simpel effect om te bouwen in vst)
el hefe: drums opnemen kan zo:
in de kick (of er voor/erachter) zet je een dm112 van sennheiser (ik ben geen type-nummer-onthouder, maar dr komen wel mensen die die type nummers corrigeren na het posten van dit bericht

), positioneer hem zo zodat je het geluid hebt wat je wilt hebben
boven de snare zet je een sm 57 van shure
boven de hi-hat zet je een akg c541
boven je toms zet je per tom een md 421 van sennheiser neer
en als overheads gebruik je bv 2x c414 van akg of whatever.. c414 zijn niet zo gebruikelijk wellicht, maar je kunt iedere fatsoenlijke condenser gebruiken als overhead...
tenzij je ze goed neerzet, maar dat geld voor alle mics
dit is een beetje zo'n stnadaard set...
het kan ook met minder
uiteraard.. je kunt ook zonder tom mics werken en je overheads net zo lang goed neerzetten totdat je een goeie mix hebt (ookal krijg je minder punch van je toms)
als je bv jazz opneemt, hoef je niet eens al je losse trommels en bekkens uit te versterken maar heb je vaak aan 1 stereo paar in een goeie ruimte wel genoeg (evt een extra mic bij de kick of snare voor wat extra pulse in je klankbeeld)
bij opnemen en neerzetten van mics geldt: gebruik je oren!!!
ik probeer altijd een goeie koptelefoon op mn kop te zetten, met een verlengsnoer als het kan (hangt van de ruimte/studio af waar je opneemt) en dan de drummer per trommel iets laten spelen, dan zelf je mic neerzetten zodat je direct kan horen wat er gebeurt als je je mic positie veranderd..
maar dat werkt niet altijd goed (bv met afwijkende akoestiek)
wat ook kan is gewoon trial n error (opnemen luisteren aanpassen opnemen etc)
er zijn ook boeken over en artikelen in magazines
er bestaat geen 'zo moet het' in opneem land, dus wees creatief... maar aangezien jij geen technicus bent maar een technicus inhuurt... ach