[brander] Brand niet meer(liteon)

Pagina: 1
Acties:

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
12x10x32 liteon met laatste firmware
windows xp met alle udpates van windowsupdate (geen sp1!!)

configuratie:

Liteon 12x10x32
Creative dvd 12x
Epox 8k3a
Athlon Xp 1700+
2 x 256 mb pc2100 kingston
1 x 80 gig Western Digital 7200rpm
1 x 80 gig Western Digital 7200rpm 8mb cache (spec ed.)
Club3d radeon 9700 pro 128 mb
400 watt q-tec dual-fan
Sb Live 5.1
realtek netwerkkaart 10/100
Iceberg hdd cooler

situatie:

#Mijn computer zit aan een overspanningsbeveiliging en die weer in een geaard stopcontact.
#Systemp is 20/25 graden
#Proctemp is 45/50 graden

Ide 1: master=wd normaal//slave=dvd
Ide 2: master=wd spec ed//slave=liteon
=====================================

Ik heb gisteren een herinstallatie van xp gedaan omdat het allemaal dichtslibte naar mijn gevoel en mijn brander deed raar voor de herinstallatie.
Als ik een lege of een cd met data in de brander stopte hing alles. Hij probeerde de cd te lezen (zover ik aan het lampje kon zien) maar deed eigenlijk niets.
Mijn Computer in Explorer (overzicht van hdd's cdromspelers etc.) bleef hangen en pas als ik de cd eruit haalde loopte alles weer.

Na de herinstalltie van xp blijft niets hangen, maar er brand niets. Fireburner bijvoorbeeld, probeert te lezen, waarna hij zou moeten gaan schrijven, maar hij stopt na enkele seconden.

Ik kan me wel herinneren dat ik em nog uit de kast heb gehad om me nieuwe WD en radeon erin te zetten. Deze heb ik, zoals altijd, voorzichtig erui gehaald en er weer in gezet.

Dit lijkt me voldoende info ;)

Verwijderd

12x10x32 liteon met laatste firmware
Zelf firmware geupdate?

Verwijderd

Je zou eens moeten testen of het veranderen van IDE's helpt. Dus bv. IDE1: beide HD's; IDE2: Brander en DVD. Bij mij werkte dat wel met mijn oude brander. Met de huidige (ook een liteon 12x en 2 hd's (toevallig ook beide 80Gig) en DVD werkt het wel. Ik heb beide HD's op IDE1. Verder heb ik een MSI mobio dus niet helemaal vergelijkbaar.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Heb je na het updaten van je firmware nog CD's kunnen branden ?

Mother, will they like this song?

• Consiglieri
ik heb na het update nog ruim 2 a 3 maanden vele cd's weten te branden zonder probs.

ik ga ff van ide's switchen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Consiglieri op 17-10-2002 16:38 . Reden: ide....fix :P ]

• Consiglieri
Helaas...

ide1: master=hdd//slave=hdd
ide2: master=dvd//slave=liteon

Geen resultaat.

Conclusie: het is niet het moederbord en ook niet de kabels.

Dan vraag ik me het volgende af.
Hoe kan zoiets zonder vooraf kuren te vertonen zomaar (ahum) dood gaan?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Heb je de brander al geprobeerd in een ander PC ? Ik bedoel, als het ook niet werkt in een andere PC weet je in ieder geval dat het probleem inde brander zit...

Mother, will they like this song?

Verwijderd

ik weet niet of het al gepost is. maar het klopt dat Lite-On branders NIET met alle IDE kabel branden! je moet die "oudere" kabels gebruiken (ben de naam ff kwijt) niet die IDE kabels met die dunere draadjes :D

Verwijderd

40 ipv 80 polig :D

Verwijderd

dat was het TNX :P LOL :+

• Consiglieri
lol : nee een andere pc kopen om een 12 speed brander te testen dat is een beetje overkill. (geintje)
Ik heb inmiddels een msi 48x gekocht.
Ik ga wel even morgen een andere ide kabel kopen om te kijken of het toch niet misschien daar aan lag. (of gedeeltelijk)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

BCC

Waarschijnlijk was die kabel gewoon brak, aangezien 80 aderig alleen maar 40 extra massakabeltjes heeft die aan de massa zitten aangesloten...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kán. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn gevallen bekend dat veel ATAPI apparaten niks moeten weten van 80 polige kabels.. Vaak wil het wel helpen om de ATAPI apparaten op cable select te zetten en/of goed te opletten op de aansluiting van de kabel.

• Consiglieri
De brander en de 2de hard schijf was in die situatie aan ide2 aangesloten, waarbij de brander problemen vertoonde.
Ik had die kabel wel zelf geround, maar de 2de hard schijf deed het prima.
Nu wil mijn nieuwe brander op diezelfde kabel, maar dan met brander(sec master) en dvd (sec slave), ook wel wat problemen geven.

Nieuwe brander lijkt het goed te doen....
Pagina: 1